vrijdag 22 november 2019

Herfst in Groenendaal

Ook dit najaar heb ik een paar keer rondgestruind in het wandelbos Groenendaal in Heemstede, 
voor een aantal bloggers bekend als de achtertuin van Dick
Net als andere jaren heb ik daar een paar interessante soorten gevonden, maar ik heb ook geprofiteerd van een aantal tips van Dick.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Porseleinzwammetjes kunnen velen bekoren.
Het blijft dan natuurlijk wel een zoektocht naar een onderscheidende compositie.
Over de twee hierboven staande ben ik zeker tevreden, 
maar het was wel lastig om een keuze te maken met welke ik deze post zou beginnen.
Ongetwijfeld weer een kwestie van smaak.
Dit plaatje weerspiegelt naar mijn mening de kleuren die zo typerend voor de herfst zijn.
Een enkele houtknotszwam (Xylaria polymorpha), ook wel dodemansvinger genoemd, 
die overigens niet geheel alléén op het rottende hout voorkwam.
Het zijn eenjarige zwammen die zich voortplanten via sporen.
Intermezzo.
De zwam was verscholen achter plantjes en dat leverde, min of meer per ongeluk, dit plaatje op.
De zwam zelf bleek niet zo erg bijzonder.
Dit zwammetje intrigeerde mij door zijn opvallende vorm, de hoed was enigszins geknikt en vertoonde een flink "spuitgat" voor het verspreiden van sporen.
Waaiertjes (Schyzophillum commune) worden beschouwd als de zwam die het meest over de wereld verspreid is.
Hij komt voor op alle continenten, op eén na.
Antarctica moet het zonder doen, wat een verrassing.
De "ijspegeltjes" hadden er overigens wel goed gepast.
Ik vond het lastig om er plaatjes van te maken die mij bevielen.
Het op de stam en de zwammetjes vallende licht en de overmaat aan soortgenoten speelden hierbij een grote rol.
Het was een zoektocht die geruime tijd duurde, waarbij passanten vaak vroegen waar ik mee bezig was.
Het is gek dat ik er in voorgaande jaren geen aandacht aan besteed heb.
In de nabijheid groeiden ook zalmzwammen en beukenkorrelkopjes, maar die leverden geen platen op die ik hier wil laten zien.
Nog een groepsfoto tot besluit van de waaiertjes.
Ik trof daar ook nog deze soort aan, geen idee hoe hij heet.
Het zou een aderzwam kunnen zijn, wellicht de oranje aderzwam.
Een bijzondere soort die het daar heel goed deed.
Het was wel weer even puzzelen hoe ik daar een behoorlijk plaatje van zou kunnen maken.
Iets meer naar links was mooier geweest, maar dan zou een andere zwam ook deels in beeld komen.
Dat wilde ik niet.
Een beetje verscholen in een holte in de stam liet deze zwam nog een extraatje zien.
Een moment van stilte.
Een piepklein zwammetje gedijde goed in de entourage van herfstkleuren.
Nee, dan is dit andere koek.
Op een liggende stam trof ik een viertal pruikzwammen aan, er schijnen er zelfs zes geweest te zijn.
Pruikzwammen (Hericium erinaceus) blijken een bedreigde soort te zijn die op de rode lijst staat.
Ze behoren tot de meest bedreigde paddenstoelen van Europa
In 2016 was de pruikzwam zelfs de paddenstoel van het jaar.
In Wikipedia kan iedereen details over deze bijzondere zwam lezen.
De grootste die ik heb gezien waren volgens mij ca 40 bij 25 cm.
Meestal zie je pruikzwammen, ook wel apenkop genoemd, hoog aan levende bomen hangen.
In Groenendaal groeiden ze op een liggende stam, waardoor het fotograferen een stuk makkelijker was.
Tot besluit van mijn paddenstoelenjaar in Groenendaal nog een porseleinzwammetje, 
heel fragiel in een mooie herfstachtige  omlijsting.

Mijn voorraad paddenstoelen is hiermee nog niet op.
De volgende keer echter eerst:














17 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    die Hintergründe sind perfekt ausgewählt, passt alles super zusammen, dazu eine erstklassige Auswahl.... der nächste Herbst kann kommen...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Niet alleen de lightbox werkt niet, als ik een foto aanklik om groot te bekijken en weer terugkeer naar je blog, dan is mijn reactie weg. Nog maar een keer dus:

    "Stuur twee mensen een paddenstoelenbos in en kijk waarmee ze terugkomen. Hoe verschillend zal hun oogst zijn." las ik onlangs ergens. Dat klopt als een zwerende vinger, zou mijn moeder gezegd kunnen hebben. Jij laat hier heel andere beelden zien dan ik, op de pruikzwam met donkere achtergrond na. Anders maar niet minder mooi, bovendien verschillen de smaken. Om te beginnen met de eerste twee: ik vind de tweede mooier dan de eerste. Vraag me niet waarom. Verder springen #3 en #16 er voor mij uit, vanwege de fraaie kleuren en compositie. Idem voor de laatste foto.
    Op één van de dagen dat jij er was spraken wij elkaar terwijl jij druk bezig was met de waaiertjes. Wat zijn die moeilijk te fotograferen hè? Maar dat schreef je al. Toch is de eerste foto prachtig geworden. De tweedenis dan weer apart door de vreemde vorm van het zwammetje.
    De zwammen die onder de waaiertjesserie staan, daar heb ik toevallig van de week ook naar staan kijken. Ze doen inderdaad aan de oranje aderzwam denken, maar de kleur is het totaal niet.
    Jammer dat de zalmzwammen en de beukenkorrelkopjes niet hebben opgeleverd wat je hoopte, maar ook bij mij zijn veel foto's in de prullenbak terecht gekomen. Zo gaat dat.
    Intrigerend is inderdaad de vreemde stuifzwam. Benieuwd naar wat dat is en ook naar je volgende paddoblog.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Kees: Great series of pictures of a variety of fungi, all very artistically presented.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    je hebt nog mooie foto's kunnen maken van die padenstoelen en zwanen maar die flamingo is ook erg gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Super mooie foto's van de Zwammen en Paddenstoelen.
    Mooie serie Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een mooie reeks met allemaal bijzondere paddenstoelen en zwammen. Je moet er inderdaad oog voor hebben om dit zo te kunnen fotograferen. Dat exemplaar op foto 9 en verder vind ik echt heel bijzonder. Nog nooit gezien, maar nu dus wel..haha...!! Top!!

    Fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    handig, zo'n parkbos in de buurt waar van alles wil groeien. In ieder geval veel verschillende paddenstoelen, want ik zie hier weer heel andere soorten dan bij Dick. De porseleinzwammen vind ik dit keer de mooiste foto's, die op nr. 21 met fijn gekleurde achtergrond en de twee waar je het blog mee begint. Over de waaiertjes ben je zelf niet zo tevreden, maar ik vind de foto's toch goed gelukt, m.n. de eerste, prachtig met die bokeh-bolletjes erachter.
    Ik verheug me ook erg op je volgende blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk om zo bij je te buurten .wat een geweldig mooie momenten van deze herfstpracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig vastgelegd de zwammetjes, met mooie kleuren en scherpteverloop.
    Mooi ook zoveel verschillende soorten.
    Ben benieuwd naar je volgend blogje met flamingo's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Hele mooie serie!De tweede foto van de porseleinzwammen wint het wat mij betreft nipt, hoor, maar de foto is iets spannender. De waaierzwammetjes met dat dons/stekeltjes oeps wat knap gefotografeerd. Ik heb dat tevergeefs geprobeerd. De pruikzwam is een geweldige soort en heb je prachtig geplaat, vooral de eerste en de laatste foto hiervan. Je ienieminie paddenstoeltje in herfstkleurige achtergrond is super. De foto daarvoor lijkt wel een soort zeepok, mooi geplaat. Intrigerend geval. En dan die flamingo er ff nonchalant onder zetten.... ik verheug me erop!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag kees, wat een prachtig blog van die paddenstoelen. Ik word er jaloers van als ik die schitterende beelden zie van al die haartjes op die paddenstoelen. Je maakt ongelooflijk mooi gebruik van licht, perspectief en kleur. De eerste drie foto's bijvoorbeeld zijn bijzonder mooi. Maar ook het moment van stilte van het kleine zwammetje in pastelkleuren, prachtig. Ja en dan die waaiertjes en pruikzwammen heb je prachtig in beeld gebracht. Ik heb weer genoten van al dit moois.
    groetjes
    Ftans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hallo Kees, wat zal ik zeggen het is prachtig, prachtig, prachtig wat je weer laat zien. Die pruikzwam heb ik nog nooit gezien. Zo bijzonder. Zo ook een porseleinzwam moet ik nog tegenkomen. De waaiertjes heb je ook heel fraai in beeld gebracht. Het blijven bijzondere organismen die zo belangrijk zijn in de natuur. Nou heb ik niet veel verstand van paddenstoelen maar degene waar je geen naam voor hebt is denk ik de spekzwoerdzwam.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Kees!!!.. Excellent series of images .. Great macro.. Congrats

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Zo, dat is wel een el dorado voor paddenstoelenfotografen daar in dat Groenendaalse bos. Frappant dat jij toch weer met heel andere platen thuiskomt dan Dick, ook een teken, denk ik, van de paddenstoelenrijkdom daar. Jij hebt er ook hele mooie platen tussen zoals het waaiertje en de hotknotszwam en eveneens mooi vanuit een laag standpunt gefotografeerd. Porseleinzwammen kom ik hier ook wel tegen, ze blijven prachtig, gevoelsmatig vind ook ik de tweede net iets mooier dan de eerste. Prachtige serie Kees, volgend jaar in september moet ik ook maar eens een bezoekje brengen aan die overvloed, jullie hebben mij weten te inspireren hoe leuk paddenstoelenfotografie is.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Grappig toch dat twee mensen anders tegen de wereld aankijken en daarin andere dingen interessant vinden. De eerste foto van de pruikzwam is een hele fraaie. Trouwens de vierde ook. Ik kan mij ook goed voorstellen dat je zeer tevreden bent met de eerste twee foto's. Heel fraai, maar nummer drie vind ik toch net iets mooier. Hele mooie onscherpte daar en vooral de kleurencombinatie maakt die foto fijn om naar te ijken.
    Lekkere preview ook van je volgende blog. Je bent dus gewoon naar het Grevelingenmeer geweest ;-)

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    ook een prachtige serie van deze zwammen en paddenstoeltjes. Je zag echt een hele mooie varia.
    De tweede porseleinzwam is echt heel mooi maar ook de waaiertjes vind ik geweldig om te zien (foto 7, 8 en 9). Ook foto 6 vind ik een hele aparte en erg leuk. Een pruikzwam heb ik zelf nog nooit gezien. Wist je dat er mensen waren die deze pruikzwammen afsnijden en opeten!!!! Ik weet dit sinds 2 jaar maar ik vind dat wel gek. Champignons en eekhoorntjesbrood begrijp ik nog maar pruikzwam! Nou ja, jij hebt ze in eider geval weer heel mooi op de foto.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het paddenstoelen seizoen is nu wel een beetje voorbij, en ik heb er dit jaar niet zoveel tijd voor gehad / genomen als eerdere jaren. Ook bij jou zie ik prachtige soorten, zoals het waaiertje, die je erg mooi hebt vastgelegd. Porseleinzwammetjes blijven mooi en fotogeniek. Ja de pruikzwam heb ik dit jaar op verschillende plekken gezien, maar is lastig te fotograferen omdat ie vaak heel hoog in de boom hangt
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen