woensdag 8 mei 2019

AWD - april 2019

April was een maand waarin alle facetten van het voorjaar zaten.
Zomergasten keerden naar hun zomerverblijven terug en begonnen met nestelen.
Koekoeken lieten zich ook al nadrukkelijk horen.
Trekvogels op weg naar Noord-Europa en Rusland pauzeerden in het duingebied.
En natuurlijk waren er ook jonge dieren. 
Hagedissen en kikkers kwamen uit hun winteronderkomens en koesterden zich in de zon.
Bloemen, bloesem en groene blaadjes maakten het compleet.
Of er bij de reeën nieuwe aanwas zal komen is zeer twijfelachtig, gelet op het uiterst geringe aantal reeën in het omheinde duingebied.
Duinviooltjes (Viola tricolor)  komen in de voorjaarsmaanden ook weer tevoorschijn.
Bij wijze van variatie deze keer een bloem met uitsluitend paarse blaadjes.
Voor de damhert mannen is het een verwarrende tijd. 
Ze verliezen een deel van hun waardigheid en status omdat ze hun gewei tijdelijk kwijt raken, stang voor stang.
Je kon ze in april tegenkomen zonder gewei, met één stang maar ook nog met het volledige gewei.
Konijnen durfden ook wat vaker naar buiten te komen.
Binnenkort zullen de kleintjes weer overal te zien zijn, want zoals wel bekend is weten de konijnen van wanten.
Kneutjes (Linaria cannabina) zijn meestal nogal schuw en opvliegerig.
Dit was een gunstige uitzondering.
De naam roodborstje zou hier niet misstaan, maar het is een mannelijke kneu.
Kleine plevieren (Charadrius dubius) keren jaarlijks weer terug naar de AWD.
Ik zoek ze altijd graag op.
Misschien zie ik dit jaar opnieuw jongen.
Een ontmoeting met een wilde vos waardeer ik altijd. 
Deze heer had mij eerst niet in de gaten, onder andere omdat ik een goede dekking had gevonden.
Toen hij mij uiteindelijk zag, stond hij mij eerst een tijdje aan te staren, ging even zitten, 
maar besloot toch maar een rustiger gebied op te zoeken.
Hij ging er pijlsnel vandoor.
Een andere vos was ook op zijn gemak naar voedsel aan het zoeken. 
Ook deze vos stelde mijn gezelschap niet op prijs.
Hij was wild genoeg om weg te rennen in plaats van mij te negeren.
Een groep beflijsters (Turdus torquatus) was de verrassing van de dag.
Ze waren erg ongedurig, maar één ervan kwam tot mijn plezier behoorlijk in beeld.
De lichtinval was verre van ideaal, maar zó had ik nog nooit een beflijster kunnen fotograferen.
De zandhagedissen kwamen steeds meer op kleur.
Het seizoen is nog vroeg, maar het aantal hagedissen viel mij tot nu toe tegen.
Nog wat dieper groen en hij is klaar voor het hoogtepunt van het jaar.
Op sommige plaatsen gaat het goed met kikkers, zeker als er een aantrekkelijke poel is. 
Of dit een poelkikker, meerkikker of een bastaardkikker is, is nogal lastig vast te stellen.
Daarom worden ze meestal simpelweg groene kikker (Pelophylax) genoemd.
Ze zijn erg nieuwsgierig. 
Ook met boomkikkers (Hyla arborea) lijkt het goed te gaan.
Ik heb er al diverse keren zo'n 15-20  gezien, zowel piepkleine als flink uit de kluiten gewassen exemplaren.
Ze bewezen in ieder geval ook dat ze de juiste naam hebben gekregen.
De kleintjes weten zich overigens heel goed te verstoppen tussen de begroeiing  op de grond.
Een paartje boomleeuweriken (Lullula arborea) scharrelde  voornamelijk op de grond tussen de grassen.
Eén van de twee zocht het wat hogerop.
Het kon nog hoger.
Ieder voorjaar hoop ik dat ik weer tapuiten (Oenanthe oenanthe) zie.
Ik werd meerdere keren op mijn wenken bediend, zoals hier bij dit vrouwtje.
Er is een duidelijk verschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes.
Deze dame hupte in mijn richting terwijl ik voldoende verscholen was om haar niet te verontrusten.
Dit mannetje bood mij echter de mooiste kansen.

En dan is er natuurlijk nog de topattractie van de AWD: jonge vosjes.
Van heinde en verre komen de belangstellenden, zelfs uit België en Duitsland.
Dat betekende topdrukte, volgens horen zeggen soms meer dan 50 toeschouwers.
Maar wat overkwam mij?
Ik maakte de onderstaande beelden terwijl wij met zijn drieën waren!
De moervos trok zich niets van ons aan, terwijl wij op een redelijke afstand van het gezin op de grond lagen.
Met mijn 100-400 mm lens maakte ik dit beeld, niet eens helemaal ingezoomd.
In alle rust besteedden moeder en welpjes aandacht aan elkaar.
(Bij de laatste twee beelden had ik wel volledig ingezoomd)
De welpjes liepen zelfs naar ons toe en liepen op hooguit 3 meter langs ons.

Het zal wel duidelijk zijn dat ik massa's plaatjes van de vossen gemaakt heb.
Ook op een andere plek, waarbij een iets groter aantal kijkers dit vosjesgezin volgde, kwam ik nogmaals ruimschoots aan mijn trekken.
Hierover later meer.




17 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.
    Ja het lijkt wel massa toerisme bij de Vossen en het moet niet gekker worden. Reeën ben ik nog nooit tegen gekomen in de AWD. mooi ook dat duinviooltje, Tapuiten zie je nu ook veel zoals de Kneu. Toch leuk dat je op 'n andere plek ook nog Vosjes hebt gezien. Da Zandhagedis zijn ook al aardig op kleur. Toch weer 'n mooie serie van verschillende soorten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    klasse die Füchse, so etwas macht riesigen spass einfach beobachten und dazu tolle Bilder
    der April hat sich gelohnt
    sehr schöner Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. As always, Kees, a very well illustrated post. Spring is the time of renewal and a cause for rejoicing by all naturalists. It is heart-warming to see how confiding the young foxes have become. Perhaps this is because in their short life they have become habituated to humans and until now have had nothing to fear from them. They should not let their guard down too much, however.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Top foto's Kees.
    Wat veel moois laat je zien, maar de Vos met kleintjes is echt de topper.

    Is genieten dit allemaal te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Ik geloof inderdaad wel dat daar veel mensen op af komen.
    Maar het levert je zeker mooie beelden op. Geweldig die kleine vosjes.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    een heerlijk gevarieerd blog met prachtige beelden.
    Uiteraard steelt het vossengezin de show. Zo bijzonder, dat moedervos zich niets van het publiek aantrekt (gelukkig niet al te veel publiek). Die laatste twee foto's zijn top.
    Verder zijn mijn favorieten: 6, 8, 15 (vanwege de lichtbellen), 18 en 23.
    Maar in zijn geheel een heel fijn blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, nou aan soorten geen gebrek waar jij je waarnemingen hebt gedaan. De tapuiten vind ik altijd een pracgtige soort. Dan die gekte rond het vossenhol en de massa's die daar op afkomen. Als ik dir soort berichten lees houd ik altijd mijn hart vast. Is dat een teken dat vossen al zeldzaam aan het worden zijn of zijn het weer van die snoeshanen die op een gemakkelijke manier hun plaatjes moeten schieten. Ik heb te doen met de vossen😔

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    je laat weer een geweldige serie zien uit de awd
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    je laat een heel mooi overzicht van wat de AWD te bieden heeft. Ik heb alleen ooit vosjes gezien, libellen, hagedissen, mosjes en herten maar jonge vosjes zag ik nog nooit en ook geen tapuiten hihi.... Geweldig om te zien en ook mooi om te fotograferen. De hagedissen heb je ook weer heel fraai weten te vereeuwigen. De boomleeuwerik is ook geweldig om te zien. Ik denk dat ik dit jaar toch maar weer eens hene moet ;-) Ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Jij hebt al een hoop gezien in april en ook nog mooi vast gelegd. Dat kan ik helaas niet zeggen, want ik ben niet één keer in de AWD geweest in die maand. Toevallig afgelopen week een ochtendje bij de Zilk, een beetje tegen beter weten in op zoek naar vossen. Niet gevonden dus. Jammer, maar aan zo'n circus mee doen, daar pas ik toch voor. Dan maar niet. Ook niet veel anders gezien. Ik hoop dat ik deze maand nog wat tijd heb om hagedissen te kieken.
    Je hebt de tapuiten anders wel heel fraai kunnen vastleggen. Kneutjes zag ik ook, maar inderdaad zijn ze erg schuw.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees, wat een fascinerend gebied is de AWD. Volgens mij kom je oren en ogen te kort. Leuk om zo,n gevarieerd beeld te geven. De toppers zijn natuurlijk de jonge vosjes. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig om te zien al je mooie foto's.
    Maar de vos met haar jonkie's stelen toch de show, prachtig.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Wat een mooie maand had je! Geweldig mooie waarnemingen tijdens je wandelingen. De vogels geweldig! Ook de kikkers en hagedisjes helemaal top. Apart gezicht zo dat hert wat zijn gewei gaat verliezen...nooit bij die cyclus stil gestaan. Ziet er idd beetje sneu uit.Maar de foto is dan weer geweldig! De vossen met jongen is natuurlijk om helemaal bij weg te smelten, wat prachtig om te zien! Buitenkansjes had je genoeg, met bv de beflijster die op mooie fotoafstand bleef staan en kneutjes die nou ook eens bleven zitten. Ik ben ook wel een beetje jaloers op je mooie platen van de tapuiten. Klasse!
    Heerlijke blogpost.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Wat een maand zeg, geweldige soorten om te zien maar zeker ook om te fotograferen. Ik noem Beflijster, kwijl... Kneutjes, zo mooi en schattig . Prachtige tapuiten en erg leuk dat je de beide kleden erop hebt kunnen zetten De 'rare' damherten met halve geweien, het is wel een beetje een sneu gezicht vind ik. De babyvosjes zijn schattig. Wat een geluk dat je daar maar met 3 man was. Ik zou het echt vreselijk vinden om met 50 mensen voor zo'n vos te liggen, arm beest. O ja, zo'n duinviooltje ertussen is ook mooi en een leuke afwisseling.

    Nu hopen dat mei net zo mooi of nog mooier wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. How did I miss this wonderful post before, with its intimate portrait of the family of foxes. In my experience if these creatures are not persecuted by humans they will permit a close approach and can even start to display trust. In so many ways we have estranged ourselves from wildlife that it is always encouraging when we can reconnect. It is also encouraging when we have your very fine photography, Kees, to enable us to share some of these wonders with you.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Ik ben ook een keertje naar de jonge vosjes geweest, maar ben met plaatsvervangende schaamte weer weggegaan. Mensen die op 6 meter afstand van de opening gaan zitten. Hardop pratend en af en toe een sigaretje opstekend de boel verstoren. Ik denk dat dit mede de oorzaak is dat er nog maar twee van de vijf welpjes over zijn. Jij had gelukkig mazzel dat het lekker rustig was en je je nergens aan hoefde te irriteren. Ik kon het in ieder geval niet aanzien toen ik er was, maar ik heb het idee dat de foto's die hierboven staan op een andere plek zijn gemaakt. Dus ik heb het idee dat jouw plek veel minder bekend was bij de massa. De laatste foto is super.
    Maar ik zie meer topontmoetingen. Mooi de tapuiten en natuurlijk de boomkikker en de kleine plevier.
    Geweldig dat je de beflijster betrekkelijk goed op de foto hebt. Ik heb het geprobeerd dit voorjaar, maar wat zijn die vogels schuw zeg.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel mooi verslag, waarbij ik vooral de vogelfoto's erg knap vind. Mij lukt het gewoon niet. Afstand is te groot....en als ik dichterbij kom, vliegen ze weg....
    de beflijster is natuurlijk een heel leuke soort.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen