vrijdag 31 mei 2019

Momentopname van een vossengezin

Soms is het leven van een vossengezin hectisch, soms verloopt het in alle rust.

Jonge vosjes waren in april de topattractie van de Amsterdamse  Waterleidingduinen.
Het veroorzaakte veel drukte en stress.
Eind april had ik het geluk dat ik een deel van het gezinsleven kon meemaken, samen met aanvankelijk slechts twee(!)  andere kijkers.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Aanvankelijk was ik er helemaal alleen.
Een tweetal vosjes keek mij van een veilige afstand onderzoekend aan.
Op een gegeven moment liet de moervos zich zien.
Ze onderzocht eerst zorgvuldig de omgeving en ging toen naar haar welpen.
De welpen schoten van alle kanten naar haar toe.
Ze zoogde haar welpen eerst voornamelijk tussen de duindoorns, waardoor ze nauwelijks te zien was.
Later zocht ze het hierboven staande plekje op, enkele welpen gingen daar verder met drinken.
Ze besloot dat het rustig genoeg was om met haar kinderen tevoorschijn te komen.
Ze zocht een comfortabele plek in de zon, gevolgd door de welpen.
Liggend op de grond kon ik, net als de twee anderen, prachtig zien hoe enkele welpen opnieuw gezoogd werden. 
In een eerdere post heb ik al een beeld opgenomen, waarop de vijf welpen allemaal te zien zijn. 
De welpen kunnen veel van elkaar hebben.
Een tweetal welpen dronk rustig door terwijl een broertje of zusje over hen heen liep.
Zo, lekker naast mama eens kijken wat er in de omgeving gebeurt.
En natuurlijk gingen ze op onderzoek uit toen het veilig genoeg was naar hun zin.
Het was fascinerend om dit zo te kunnen zien, in alle rust, geen last hebbend van de vele, vele belangstellenden van de laatste weken.
Volkomen rust en ontspanning. 
De toeschouwers werden volledig genegeerd.
Jonge dieren willen altijd spelen, de vosjes waren geen uitzondering.
Ze beten in elkaars vacht en rolden over elkaar heen.
Het plezier spatte eraf.
Ondertussen ging een van de welpen rustig door met drinken, terwijl de vijfde een tijdje uit beeld was.
Ook mama werd niet vergeten.
Bijten in mama's vacht is ook leuk.
Iedere beweging werd wel nauwlettend gevolgd, zoals het voorzichtig een metertje opzij schuiven van één van de kijkers.
Hoe mooi wil je het hebben?
De omgeving was interessant en vroeg erom om onderzocht te worden.
Gauw een "kusje" voor mama en op onderzoek.
Het is altijd anders als je alleen op avontuur gaat.
Spannend!
Gelukkig was mama niet ver weg.
Maar het onbekende trok.
Het welpje liep steeds een stukje verder en kwam steeds meer bij ons in de buurt.
Bijna ademloos zie je het welpje dichterbij komen.
Als je op de grond ligt zijn ze niet bang voor je, ze willen blijkbaar wel weten wat je voor iets vreemds en onbekends bent.
Mijn maximale zoom van 400 mm was teveel, ik moest terug tot ongeveer 300 mm.
Nieuwsgierig werden we bekeken.
Ik kon nauwelijks geloven dat ze dit durfden (dit was namelijk niet de enige welp die dit durfde).
Het voelde wel lekker om als gevaarloos te worden beoordeeld.
De moervos vond het toch een beetje te gek worden en riep de welpen weer naar zich toe.
Ze gingen samen op zoek naar een andere plek en verdwenen even uit beeld.
Rustig liepen we in een grote boog om het stukje duin waar de vossen waren verdwenen.

Wat verderop stond de moervos nagenoeg roerloos op een stuk open veld.
Enkele welpen kregen de kans om weer wat te drinken.
Een beetje meer ingezoomd.
Intussen was het aantal toeschouwers wat groter geworden, maar iedereen bleef op een voldoende grote afstand.
Het was afwisselend bewolkt en zonnig. 
Dat is natuurlijk te zien aan de kleuren.
Het was enorm aanlokkelijk voor de welpen om in de omgeving rond te struinen, wetend dat hun moeder een oogje in het zeil hield.
Het was werkelijk een uitgelezen mogelijkheid om het natuurlijke gedrag van het vossengezin te kunnen bekijken en fotograferen.
Zelfs als mensen voorzichtig een andere positie kozen maakte dat geen enkele indruk.
De moervos fluisterde ongetwijfeld niets in het oor van haar kind, maar wellicht haalde ze wel een teek weg.
Even lief zijn voor elkaar.
En nogmaals.
Als je ze zo rustig bij elkaar ziet denk je onwillekeurig : "Zullen ze het allemaal halen? "
Ik vond één van de welpen al duidelijk kleiner dan de andere vier.
Inmiddels schijnt het zo te zijn dat ze niet allemaal meer leven.
Details ken ik niet.
De moervos is ongeveer een half uur bij haar welpen geweest.
Toen vond ze het genoeg en vertrok zonder op of om te kijken.
Haar welpen kropen weg tussen de beschermende begroeiing.

Ik heb jaren terug al eerder vossenwelpjes gezien, maar niet zo jong als dit vijftal.
Ik vond het een topervaring.
Velen zullen inmiddels wel op de hoogte zijn van het wel en wee van dit vossengezin,
zeker gelet op het grote aantal belangstellenden  en de berichtgeving op Facebook.


16 opmerkingen:

  1. It is a superb series of pictures, Kees, and I am sure that you have many more that you did not show us. What all of this really reveals is that you can interact with wild creatures in a way that is not threatening to them, and by gaining their confidence, they enable you to share in their family life to the extent that a human/fox relationship can permit it to happen. You must have felt an immense sense of satisfaction after this encounter knowing that you got to know a creature that has been unnecessarily maligned and persecuted by humans for centuries. We all owe you a debt of gratitude for sharing it with us.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige serie, je hebt het gezinnetje aan de andere kant van de burcht en ook nog ontzettend leuk in actie. Ik heb dit gezin in het begin gezien, was ze toen even kwijt en later kon ik de welpen (steeds maar 1 of 2) weer fotograferen. Jij hebt ze ook nog leuk spelend, en ik weet dat dit een hele gave ervaring is om mee te maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Het zijn super mooie opnames van de Vosjes, toen ik er met Frank was op gepaste afstand waren er nog 2 jonge en het was die dag druk, heb wel van je mooie serie genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. GEWELDIG!!
    Dat is toch het allermooiste om te zien en te fotograferen. Interactie tussen de dieren en in dit geval een compleet vossengezin. Die spelende jongen...top.
    Ik heb de serie al een paar maal bekeken met veel plezier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kees hier heb ik geen woorden voor de meeste fotografen zullen hier alleen maar van blijven dromen (net als ikzelf) dit is wat je het liefst doet de natuur in alle rust kunnen vastleggen,en dat is je super gelukt.ik denk dat je huppe;end naar huis bent gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Super, wat is dit mooi.
    Dit is puur natuur.
    Zo mooi in beeld gebracht, super mooie foto's.

    Bedankt Kees voor het laten zien van dit moois.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Wat is dit fantastisch om te zien. Zo leuk die vossen met die kleintjes.
    Je hebt ze werkelijk heel mooi weten te fotograferen. Dit is de droom van elke fotograaf.

    Groeten en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    het blijft leuk om te fotograferen die kleintjes je hebt ze er mooi opstaan.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    wann bekommt man so eine Situation geboten, sehr sehr selten, du warst zur richtigen Zeit da und konntest erstaunliches beobachten. Solche Bilder zu bekommen, wo sich die Füchse ganz normal benehmen, ist eine seltenheit und darauf kann du stolz sein, Gratulation dazu
    und danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, een mooi verslag met prachtige foto's van de vosjes en hun moeder. Goed te lezen dat een ieder die daar ook foto's maakte respectvol op afstand bleven.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Helaas leverde dit gezin inderdaad prachtige platen op. Ik ben er ook een keertje naartoe gegaan en met plaatsvervangende schaamte na een paar uur vertrokken. Ik vond het echt beschamend om te zien hoe er met de natuur omgegaan wordt. Op nog geen 10 meter afstand luid pratend en rokend maar wachten totdat de moervos niet anders meer kan dan langskomen om te zogen. Dat laatste heb ik niet meer meegemaakt omdat ik het echt niet meer aan kon zien. Ik heb begrepen dat inmiddels alle 5 de vosjes het leven gelaten hebben of dit door de massale verstoring komt kan ik natuurlijk niet hard maken.
    Gelukkig laat jij je foto's heel laat zien, maar op facebook werd je doodgegooid met foto's van dit gezinnetje en daardoor werd het aantal bezoekers alleen maar groter.
    Sorry voor de wat negatieve reactie, want je foto's zijn schitterend.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Je schept een geweldig beeld van het vossengezinsleven!! Je hebt er schitterende foto's van gemaakt.
    Die jonge spelende welpjes, zo vertederend. Ik heb van je serie genoten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    je hebt zeker niet te klagen gehad je hebt weer mooie beelden op je blog gezet
    de jonge vosjes blijft erg leuk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    ik heb begrepen dat deze jonge vosjes het niet overleefd hebben en dat vind ik echt heel erg.
    Natuurlijk is het geweldig om een moervos en jongen te kunnen fotograferen en ik weet dat jij met respect met de natuur omgaat. helaas doet niet iedereen dat (zie de reactie van René).
    Je foto's zijn inderdaad prachtig om te zien en iedereen wil natuurlijk heel graag een vossenfamilie zien. Het is voor mij ca 3 jaar terug dat ik überhaupt een vis gezien heb!
    Wel hele fijn dat ik er hier van kan genieten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Ik heb dit blog een beetje met gemengde gevoelens bekeken. Ik vind de foto's prachtig en ik zou ze graag zelf gemaakt hebben. Jou een beetje kennende en ook uit je verhaal opmakend weet ik dat ook jij niet van die kermisdrukte rondom de AWD vossen houdt en de dieren met respect en op gepaste afstand benadert. Helaas (zie reactie van René) doet niet iedereen dat. Op Facebook werd je inderdaad doodgegooid met foto's van dit gezinnetje met gevolg dat het vermoedelijk alleen maar drukker werd. Gelukkig heeft de AWD Fotografiegroep het plaatsen van dit soort foto's verboden. Ik heb inmiddels ook begrepen dat de kleintjes het allemaal begeven hebben en dat het de moervos ook niet goed gaat. Triest.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Achteraf nog even een vervolgreactie. Ik ken jou inmiddels een beetje en weet hoe jij omgaat met de natuur. Mijn reactie was dus geenszins een aanval op jou persoonlijk. Het was meer een aanval op de negatieve invloed van social media en het gebrek aan respect voor de natuur bij de grote massa. Niet alleen bij deze vosjes, maar ook bij de boomkikkers waar het gehele biotoop wordt platgewalst en zeker ook bij de damhertenbronst waar jan en alleman door het bos loopt te rennen om de herten van zo dichtbij mogelijk te platen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen