vrijdag 7 juni 2019

AWD - mei 2019

Tanyptera Atrata
Dat is nog eens een bijzondere binnenkomer.
 Ik hoop dat ik de juiste naam van deze langpootmug heb gevonden, een Nederlandse naam kon ik in ieder geval niet vinden.
Dick kon dat wel en ik heb nu de juiste naam kunnen vermelden.

Over de maand mei heb ik niet te klagen.
Naast diverse bezoeken aan de AWD in de eerste helft van de maand ben ik ook nog naar de vogelhut van Gerwin Kieboom in Drunen geweest (enthousiast gemaakt door René ) waarna ik de maand afgesloten heb met een rondreis door Kirgistan.
In dit overzicht staan de interessantste momenten die ik in de AWD heb meegemaakt.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google Chrome werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.
In de maand mei zijn veel dieren bezig met hun nageslacht, deze langpootmuggen zijn daarop geen uitzondering.
Het mannetje is aanzienlijk kleiner dan het vrouwtje.
Het vrouwtje zocht later gaten en spleten in het dode hout om haar eitjes af te zetten.
Boomkikker anders.
Een beetje spelen met (tegen)licht leverde een wat minder gebruikelijk beeld op.
Ik mag niet klagen over de aantallen boomkikkers die ik dit jaar al gezien heb, 
zowel volwassen exemplaren als piepkleine kikkertjes van hooguit 1 cm.
In het voorjaar heeft niet ieder dier een fijne tijd en geluk.
Deze libel heeft maar kort van 2019 kunnen genieten.
Met veel viervlekken (Libellula quadrimaculata) ging het stukken beter.
Dit voorjaar lijkt het wel of er meer tapuiten zijn dan andere jaren.
Misschien was ik wat vaker op de juiste plaats.
Deze tapuit was heel goed benaderbaar.
Ik kon kruipend tamelijk dichtbij komen.
Ik was nieuwsgierig of er nog jonge vosjes te zien waren.
Tot mijn verbazing was er helemaal niemand in de buurt van het hol.
Er kwam één vosje tevoorschijn.
Het kwam helemaal uit het hol en verdween tussen de duindoorns.
Later, toen er nog enkele belangstellenden gekomen waren, hoorde ik dat het gezin niet meer compleet was.
Deze morgen werden er voor zo ver ik weet slechts twee kleine vosjes gesignaleerd.
De moervos lag overigens ongeveer 100 meter verderop te slapen.
Het was feest in de kikkerpoel.
Zo'n 30-40 groene kikkers zorgden voor een bijna oorverdovend concert.
Ze zochten elkaar op, waarbij ze vaak door een waarschuwend gekwaak weer weggejaagd werden.
Soms  zochten ze het wat hogerop, meestal was dat wel van korte duur.
Het waren echte blaaskaken die graag en uitdagend lieten horen waartoe zij in staat waren.
Foto's maken met een lager standpunt was onmogelijk door de begroeiing, 
het was al lastig genoeg om rietstengels buiten beeld te houden.
Zoekend naar zandhagedissen kwam ik deze groene rups tegen.
Het is de rups van een agaatvlinder (Phlogophora meticulosa), een nachtvlindertje dat tot de familie van de nachtuiltjes behoort.
Zandhagedissen (Lacerta agilis) waren er ook, zij het niet zo veel als ik had verwacht.
Als je ze rustig benadert laten ze veel toe.
Met hun tong proberen ze informatie uit de omgeving op te pikken.
Ze warmen zich graag in de zon op een windstille plek op.
Tot mijn verrassing staan ze op de Rode Lijst als kwetsbaar.

Toen er een ander mannetje in de buurt kwam joeg hij dat razendsnel weg.
Die jaloerse mannen hebben de felgroene kleur duidelijk niet voor niets.
Een vrouwtje had een aantrekkelijke plek voor de ingang van haar hol gekozen.
Een ander vrouwtje keek vanaf een strategische positie rond om te zien of er knappe, paarlustige kerels in de buurt waren.
De partner van het eerste vrouwtje wilde wel een keer met haar bij de ingang van het hol poseren.
Dat duurde niet lang want hij had hele andere plannen.
Hij beet zich alvast eens stevig in haar staart vast.
Het resulteerde in een innige omhelzing, waarbij hij bereikte wat hij wilde.
Jammer dat ze een rommelige omgeving hadden uitgekozen, maar ze hadden ongetwijfeld iets anders aan hun ..... kop.
(De vergroting maakt beter duidelijk dat de opwinding was toegenomen)
Het leek dat ze met hun relatie wat in de knoop zaten.
De schijn bedroog (of misschien toch niet), want hij was in een oogwenk verdwenen toen hij zijn doel bereikt had.

Inmiddels ben ik weer terug van een reis door Kirgistan, gelegen in Centraal Azië.
Het verklaart waarom ik twee weken lang niet op blogs heb gereageerd.
In de komende tijd zal ik er weer tijd aan besteden, naast het uitzoeken van alle beelden van mijn reis.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Mooie beelden die je weer hebt gemaakt.
    Dat beestje op foto 1 en 3 heb je echt fantastisch gefotografeerd. Heel bijzonder zo met die vleugels.
    Ook die kikker met die ballonnen is erg grappig. Een mooi moment.
    En ook die zandhagedissen zijn super. Er staat ook een stukje over ze in de nieuwe Roots magazine. Erg leuk!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig mooi Kees ja al dat kleine spul dat is aan mij niet meer besteed,maar wat is het toch mooi zoals jij het kan laten zien,dit is genieten voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Halo Kees, unieke beelden van de zandhagedis. Zo'n paring zie je denk ik niet zo vaak. Ben benieuwd naar je reiservaringen in kirgistan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Volgens mij ligt het aan jou....Jij bent steeds op de juiste plaats ;-))
    Schitterende foto's!
    Je begint gelijk al met een hele spannende langpoot, wat een kleuren. De boomkikkertjes erg leuk, de Tapuit jaloersmakend lekker dichtbij! De vosjes, smelt, wat schattig vooral de tweede foto. De kikkers zo leuk, vooral de foto met die dikke ballonnen. De Viervlek heb ik dit jaar nog niet gezien, wel een vroege glazenmaker, en dat is volgens mij die eerste onfortuinlijke bengelende libel. Dan de hele serie van de zandhagedissen wat geweldig om te zien! En de preview van je reis maakt me heel nieuwsgierig. Tjonge wat moet dat weer een superreis geweest zijn!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. As always, Kees, an outstanding post with some very interesting mating sequences. As a wildlife photographer you are in the very highest echelon. I can only imagine the patience required to get some of these results. I will look forward with great anticipation to your reportage from Kirgistan, a country I am sure few of us will ever visit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Dit was een mooi kijkje op de ADW wat zie je daar toch veel moois.
    Hopelijk komt het goed met de vosjes, ze zijn zo leuk.

    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht foto's en wat een mooie langpootmug had je voor de lens.
    Nog nooit eerder gezien deze.
    Ik heb weer genoten van je foto's en ben benieuwd naar je reis foto's.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees,
    jij weet toch altijd weer iets bijzonders te vinden.
    Ze zijn best mooi, die rode langpootmuggen. En parende zandhagedissen, toe maar!
    Ben heel benieuwd wat je in Kirgistan bent tegengekomen. Een bijzondere bestemming.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees,
    die Eidechsen sind super anzusehen, hier bei uns findet man sie fast gar nicht mehr genau so wie die Füchse, tolle Aufnahmen von den Welpen, die Jagd auf Füchse hier bei uns ist so stark das man sie auch nicht mehr vor die Kamera bekommt...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    een mooi en varibel blog van de AWD. Ik las dat je ook bij Gerwin was geweest en daar zijn wij ook geweest :-) Ik ben benieuwd naar je foot's van die hut.
    Deze foto's in dit blog zijn in ieder geval weer super om te zien :-) Je zag maar 2 vosjes maar ik heb gehoord dat er nu helemaal geen kleine vosjes meer zouden zijn. Je hagedissen zijn prachtig om te zien. Zowel de mannetjes als de vrouwtjes. Ik heb er helaas nog geen tijd voor gehad maar wie weet komt dat nog als we vakantie hebben.
    Je tapuit is echt een hele mooie.Mooi helder en scherp en prachtig van kleur. De kikkers weten er ook mee om te gaan whahahahaha..... een concert van jewelste en ze hoppen er op los :-) Ik heb weer genoten van je mooie foto's :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Je hebt weer veel mooie dingen gezien in de AWD in mei, maar jij komt er vast vaker dan ik. Het was inderdaad opvallend matig gesteld met de zandhagedissen op de bekende plek. Daarentegen wel veel boomkikkers is ook mijn ervaring. Hopelijk blijft dat zo en hebben ze minder te lijden onder de publieke belangstelling dan sommige niet nader te noemen andere dieren. Ik zag helaas weer steeds meer vertrapte duindoorns op één van de plekken... Als dat zo doorgaat dan ligt een struinverbod in het verschiet. Jammer dat de goeden dan weer onder de kwaden moeten lijden. Helaas.
    De langpoot mug waar je mee opent heb ik 3 jaar geleden al eens vastgelegd en is volgens mij de houtlangpootmug (https://mobydixer.files.wordpress.com/2016/07/2016-05-17-15-05-01houtlangpootmug-tanyptera-atrata-img_7934c_1080p.jpg).Het lijkt om dezelfde soort te gaan...
    Verder een mooi en afwisselend AWD-blogje weer.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees, weer een mooi blog. Humor heb je ook, moest grinniken bij sommige beschrijvingen van je zoals bij de kikkers en de hagedissen. En wow wat een fantastische reis moet dat geweest zijn naar Kirgistan. Ik kijk uit naar je verslagen en foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Prachtig die mug zeg en mooi gefotografeerd. Ook de hagedissen staan er heel fraai op en de tapuit is ook mooi gelukt. De kleine vos is schattig! Die blaaskaakkikkers zijn wel erg grappig moet ik zeggen.

    Kirgistan... ik ben benieuwd. Jij ziet nog eens iets van de wereld.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees!! Great series of picture.. Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Een zeer intrigerende laatste foto en helemaal omdat ik al een beetje door je laatste blog heen gescrolld (dat heb ik vast niet goed geschreven) heb. Een mooie verzameling weer van een maandje AWD. De hagedissen zijn natuurlijk super. Zulke momenten maak je niet zo vaak mee. Inderdaad jammer dat ze dat dan op zo'n plek doen, maar het is gewoon niet anders. Mooi gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen