vrijdag 6 september 2019

AWD - Augustus deel 1

Eind augustus koelde het 's nachts zoveel af dat er in de vroege ochtend nevelbanken werden gevormd.
Toen de zon doorbrak vormde dat een mooie achtergrond bij het damhert.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

In dit eerste deel zal ik vooral datgene laten zien dat je in deze maand niet zou verwachten, ik in ieder geval niet.
Om te beginnen vond ik op een warme, zeg maar hete zomerdag in de schaduw van bomen een grote stinkzwam.
Hij was nog vers en puntgaaf.
Eerst kwam er één vlieg op bezoek, later gevolgd door vele anderen.
Toen ik zo'n drie uur later langs dezelfde plek kwam zag ik dat er een aantal vliegen op de onweerstaanbare  geur van de stinkzwam was afgekomen.
Hun verwoestende werk is duidelijk te zien.
Ik denk dat er een uur later niets meer te snoepen was voor de vliegen.
Nieuwsgierige voorbijgangers vonden het een "prachtige vliegenzwam", niet onlogisch maar wel fout.
Ik heb het hen natuurlijk wel uitgelegd.

Een paar meter verderop stond een aantal hazenpootjes.
Als je zelf in de schaduw kunt blijven kan je je daar dan op je gemak mee bezig houden.
Dat werd experimenteren met scherptediepte, compositie en licht.
Een iets koelere weergave geeft naar mijn mening een net iets mooier beeld van dit fragiele zwammetje.
Maar zo kon het ook, met de scherpstelling op de voorste rand van de hoed.
De zon speelde ook een rol, met afwisselend versluierd licht door bewolking en wat fellere zonnestralen.
Het beïnvloedde voornamelijk de achtergrond.
Later vond ik ook nog dit tweetal, op dat moment nog in de schaduw.
In het begin van de maand viel een duinwandeling in het water.
Het begon droog, waarbij ik deze wijngaardslak over een omgevallen boomstam zag kruipen.
Even later ging het regenen en het werd die morgen ook niet meer droog.
Dat werd later die maand gecompenseerd door een wandeling door de "woestijn" op een zonnige dag.
De zanderige kuststrook is zo'n 20 jaar geleden in de hardloopgroep, waar ik toen vaak mee liep in de AWD, 
woestijn gedoopt omdat er toen alleen nog maar zand te zien was.
Nu zijn grote delen begroeid, onder andere met helmgras. 
Gek genoeg groeien daar ook paddenstoelen, zoals de duinfranjehoed, waar ik vorig jaar ook al aandacht heb besteed.
Gewapend met onder meer een zwart parapluutje ging ik op onderzoek.
Niet alleen een wit, maar ook een zwart parapluutje kan zorgen voor de noodzakelijke schaduw.
Natuurlijk druppelde het zweet van mijn hoofd, natuurlijk moest ik veel drinken, maar eigenlijk beviel het mij prima.
Met wat geduld kon je de paddenstoeltjes op plaatsen vinden waar je niet veel last had van begroeiing.
Een bijkomend voordeel was dat er geen andere mensen zich geroepen voelden om die dag "mijn woestijn" op te zoeken.
Absolute rust en stilte.
Voor mij de ideale omstandigheden.
Ook al heten alle paddenstoelen die ik hier laat zien volgens mij duinfranjehoed, ze verschillen toch vaak van uiterlijk.
Een enkel klein paddenstoeltje stond er wat verloren bij in de volle zon. 
Helemaal alleen, door alles en iedereen verlaten. 
De associatie met een woestijn kwam weer in mij op.
Trouwens, in woestijnen kan verrassend veel leven voorkomen.
Dat speelt zich dan vooral 's nachts af.
Een duinfranjehoedje in de schaduw , de achtergrond lichter door de zon.
De hoedjes zijn vaak bedekt met zandkorrels.
Ze staan ook op zanderige plekken in verder begroeide delen van de woestijn.
Voor mijn gevoel was dit een andere soort, maar ik noem hem toch maar duinfranjehoed.
Ook deze soort valt wel eens om.
Ik ben begonnen met een damhert in het warme licht van de opkomende zon, tegen een achtergrond van ochtendnevel.
Ik sluit ook er ook mee af.
Vooral in de vergroting is goed te zien dat er een sliert losgeschuurde bast aan het gewei hangt.
Het gewei is voor dit jaar volgroeid en bij wijze van spreken klaar voor gebruik.

 Wordt vervolgd.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    je hebt al veel padenstoelen gezien het weert er weer tijd voor mooie serie de herfst is in aantocht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig al zoveel zwammen en de nevel doet prachtig zijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    je openingsfoto vind ik echt geweldig om te zien!!!! Zo mooi dat ehrt en het is ook een schitterende compositie. De hazenpootjes zijn ook altijd geweldig om te zien maar....... de paddenstoelen die je in zand hebt gefotografeerd vind ik echt super! Ik hoop dat ook eens te kunnen doen (weet alleen niet waar ik ze kan vinden hahhahahaha... )
    Echt een heel mooi en sfeervol blog Kees. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Prachtige openingsfoto en de laatste twee ook maar gelijk noemen. Wat een mooi licht en fijne sfeer!
    Foto 3 vind ik ook gaaf en mooi van kleur. De vliegen erop maakt het helemaal af. Alle foto's van de hazenpootjes zijn mooi. Fraai dat spiegeleitje in het hoed ;-) maar het gaat natuurlijk vooral om die mooie donkere lijntjes langs de rand, heel fraai. Toch vind ik foto 9 het mooist. Knap dat je die slak zo mooi kon platen, haarscherp en leuk! Alle foto's van de Duinfranjehoedjes vind ik leuk en vooral met dat zand er op. Ik heb ze nog nooit gezien. Mooi foto-object. Het was weer genieten van je mooie fotoselectie!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Prachtige serie Kees.
    Zo mooi de Paddenstoelen.
    En het hert met de nevel schitterend.

    Prachtige fotografie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Prachtige beelden. Je eerste foto is meteen al een topper . Wat een mooie foto is dat.
    Ook je opnames van die paddenstoelen op foto 5 tm 8 vind ik erg mooi. Prima gedaan.
    Dan blijkt al wel dat de zomer aan zijn eind komt.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oei, Kees, jij ook al aan de paddo's; eigenlijk is het nog zomer hoor.
    Gelukkig komen de duinfranjehoedjes in het soms lichtgevende zand niet herfstig over. Een heel mooie serie die je daarvan geschoten hebt, de zandkorreltjes op de hoedjes voegen echt iets toe; nr. 14 is hier mijn favoriet. Ook de hazenpootjes zijn beeldschoon, vooral (4) en de wat wazige, dubbele op 9.
    De herten in het prachtig blauwe, nevelige ochtendlicht slaan alles. Zó mooi.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, paf en het is herfst, en jij weet het weer zo mooi vast te leggen. Wat een mooie foto's laat je weer zien. Genieten!!!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ohhh, het is al herfst bij jou, maar wat een prachtige foto's van de paddenstoelen.
    Vooral hazepootje en duinfranjehoed. De eerste foto van het hertje is ook prachtig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Høsten har kommet, og du har fanget mange flotte bilder av sopp ..
    Fine bilder av hjort også..

    mvh
    Ole Arne
    https://villmarksopplevelser.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een heerlijke mooie serie Kees zo zie je maar weer dat ieder jaargetijde haar bekoring heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Je openingsfoto is wonderschoon,vooral door de achtergrond! Verder zie ik opvallend veel paddo's in dit blog met in het begin inderdaad een paar soorten die je niet zou verwachten bij dergelijke tropische temperaturen. Ik heb nog maar even gewacht tot het wat koeler en natter werd ;-). De paddestoelen uit de woestijn , zoals jij het noemt ( bij mij heet het zandbak) zijn natuurlijk wél normaal voor deze tijd van het jaar. Ik was er ook al twee keer wezen kijken (maar ook pas toen de ergste hitte uit de lucht was) en zag alleen maar duinfranjehoedjes, net als jij. Nog geen zandtulpjes en ook geen duinstinkzwam, waar ik eigenlijk naar op zoek ging (ik weet van jou dat je die daar ook kunt vinden...).Ik ga nog wel eens terug. Overigens zie je daar ook bijna nooit iemand als het niet heet is. Heerlijk!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees
    gutes Pilzergebnis
    hier in Deutschland ist es so trocken.. weit und breit sieht man keine Pilze,aber in Schweden sind sehr grosse Exemplare,deine sind sehr schön fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We too are now seeing the emergence of fungi in the forests, Kees, especially in sheltered moist spaces. It is one of the joys of fall to be able to explore these organisms that appear but briefly and in such stunning diversity, from puff balls to slime moulds. Great series of images you presented to us.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Je eerste foto van de Damhert staat er fantastisch op met dat licht. je heb al wat aardig paddenstoelen gezien en ook in 'n mooi compositie gefotografeerd. Weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen