donderdag 29 augustus 2019

Badscènes Drunen

Nu Nederland in de laatste week van augustus weer verwend werd met een hittegolf leek het mij een goed moment om eens terug te kijken.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.

Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

In mei heb ik met een kennis een bezoek gebracht aan Vogelhuis Drunen.
 René had op zijn blog al laten zien dat hij van magisch licht bij dit vogelhuis had genoten. 
Dat wilde ik ook wel eens meemaken, dus op 8 mei ben ik daar heen geweest.
Helaas, geen magisch licht, wel af en toe regen en tamelijk somber weer.
Ook dan kan je een mooie dag meemaken. 
Deze gaai (Garrulus glandarius) had het in de vijver heel erg naar zijn zin.
Een zanglijster (Turdus philomelos) aarzelde en aarzelde, maar besloot het uiteindelijk alleen bij drinken te houden.
Een merel man (Turdus merula) gaf het goede voorbeeld maar de zanglijster liet zich niet overhalen.
De merel genoot, wij ook.
Er verscheen ook een paartje wilde eenden (Anas platyrhynchos).
Zij liet zien hoe je ook op een andere manier van een bad kan genieten.
Appelvinken (Coccothraustes  coccothraustes) bleven niet achter. 
Deze schitterende vogels lieten zich regelmatig bewonderen.
Ook in bad weten ze van wanten.
Ze spetterden vol overgave.
De koolmees (Parus major) kwam niet alleen om te drinken, al ging het er in dit geval wat minder uitbundig aan toe.
Er waren ook regelmatig lichtere, drogere momenten.
Het roodborstje (Erithacus rubecula) was op zo'n moment een stille genieter.
Zelfs eekhoorntjes (Sciurus vulgaris) lieten zich van een voor mij onverwachte kant zien.
Ik had ze nog nooit in het water gezien.
De slimmeriken hadden snel door dat er een paar nootjes onder het wateroppervlak lagen.
Bang om natte pootjes te krijgen zijn ze absoluut niet.
Ik vond het heel verrassend om ze zo te zien speuren naar wat eetbaars.
Het zoeken werd beloond. 
Met een beetje fantasie zou je zelfs kunnen zeggen dat ze hier haar voorpootjes waste.
De laatste badgast van deze serie was een houtduif (Columba palumbus) die zich behoorlijk uitsloofde.
Trots zat hij na afloop doodstil in het water alsof hij wilde zeggen
"Hebben jullie er ook zo van genoten? "

Genoten hebben we zeker, ook al waren de omstandigheden niet zo magisch als we gehoopt hadden.
De natuur blijft onvoorspelbaar.
Verveeld hebben we ons geen moment. 



16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Dat is een prima plekkie om te fotograferen. Prachtig al die vogels en wat grappig met dat gespetter. Vooral die merel vind ik erg mooi.
    En wat een grappige foto's van dat eekhoorntje. Unieke beelden.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Fantastisch.
    Heel mooi allemaal de Vlaamse gaai en de Eekhoorn zijn echt super in het water.
    Super serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Birds and water make a fine combination and I suspect that the birds were especially glad to be able to take a bath during that awful heat you had in Europe. I know that the principal reason for bathing is feather maintenance but it hard not to conclude that some species do it for sheer pleasure.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kees ik heb het gevonden wat een pracht blog de eekhoorn vind ik jaloersmakend wat is dat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    nauw ik moet zegen je foto's zijn er niet minder door van dat sombere weer het zijn dan ook heel mooie foto''s van al dat gebader van die vogels.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Zo'n dagje vogelhut is altijd leuk, maar je moet het met het weer natuurlijk wel een beetje treffen. Dat is het nadeel van lang van te voren reserveren. Jammer dat het bij jou tegenviel. Daarnaast moet je ook met de soorten een beetje geluk hebben. Naast de gewone soorten zijn bij jou de Vlaamse Gaai en de Appelvinken de krenten in de pap en niet te vergeten - hoewel geen vogel - natuurlijk de eekhoorn. Dat leverde je een aantal fraaie platen op.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Je hebt van verschillende soorten voor je lens gehad, de kleuren komen mooi over zonder zon zoals de Roodborst, Appelvink en Eekhoorn, die vind ik wel geinig dat hij in het water zit en nootjes eruit haal.
    Toch 'n mooie serie van badende vogels.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Badderend vogels geeft actiefoto's dat is een ding wat zeker is. Altijd leuk ook om te zien hoe de vogels en dieren zich bezighouden bij het water. Jammer dat het weer wat tegenviel maar dat geeft weer andere mogelijkheden. De eekhoorn vind ik in deze serie extra leuk. Koddige beestjes en slim.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, mooie serie. Vooral de eekhoorn vind ik heel apart. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!!! Very nice pictures...It is very fun to watch birds bathe ... Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    ik ken de hut en je moet het ook net treffen met het licht. Je komt natuurlijk voor de vogels en je hebt je opperbest vermaakt zie ik wel :-)))) Ook de "over het water lopende eekhoorn" is echt leuk hahahah.... Ik heb deze ook maar kom er gewoon niet aan toe om ze uit te zoeken.
    Badderende vogels blijven leuk om te zien en ze zijn dan ook zo oplettend en alert :-) Je hebt zelfs een badderend roodborstje. Erg leuk allemaal :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    jammer dat je deze dag geen magisch licht trof. Maar ook met "gewoon licht" kijk je hier wel heel mooi over het water heen en heb je prachtige foto's kunnen maken. Lekker spetterende vogels zijn altijd leuk en je start goed met de gaai, die er maf uitziet zo. De duif aan het eind is beeldschoon. Verder val ik natuurlijk voor de eekhoorn. Prachtige, wat wazige, spiegelingen ook daarbij.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Zoals je al zegt, we hebben het niet voor het zeggen als het om het weer gaat. Gelukkig kom je dat toch weer thuis met een heerlijke serie foto's! De Gaai en dan met name de tweede plaat vind ik jaloersmakend en zou ik zo aan de muur hangen! Dan die over het water schietende, speurende en zittende eekhoorn, helemaal te gek. De lijster, merel, de de roodborst en de koolmees, heel mooi, maar ja, die appelvink wint het van dit rijtje, je bent altijd blij er een te zien, en zeker zo'n mooi mannetje! Tot slot de foto's van de houtduif, echt geweldig, dat verwacht je toch niet, maar vooral de eerste vind ik een topfoto!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Dat is nou de ellende van een huurhut. Je moet ze ver van te voren boeken en dan heb je geen idee wat voor weer het wordt. Ik had het geluk dat er een paar dagen van te voren nog iets vrij was en ik dus met enige zekerheid kon rekenen op goed weer. En dan is het daar echt fantastisch mooi. Maar de plek is zodanig dat je ook met slecht weer aardig uit de voeten kunt. Hele fraaie platen van de eekhoorn in het water. Bij mij wilde ze echt niet in het water gaan zitten, hoeveel lekkere nootjes er ook lagen. Appelvinken eb ik ook niet gezien toen ik er was. Jij hebt hem er ook erg fraai op staan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees,
    kein magische Licht aber tolle Fotos, nicht nur die Vögel beim Bad und trinken zu beobachten ist schon sehr schön aber das Eichhörnchen ist der Hammer, super klasse
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen