woensdag 19 februari 2020

Vledder - Steenmarter, bunzing en zwerfkat

Zoals beloofd zal ik nog meer beelden laten zien van mijn bezoek aan een observatiehut in Vledder.
Uit de titel blijkt al dat ik de das een eigen editie gun, die ik over enkele weken zal publiceren.
De steenmarter was één van de hoofddoelen, dus daarom open ik met een plaat van deze schoonheid.

Het is vervelend dat de lightbox niet werkt.
Als iemand weet hoe je dat kan oplossen dan hoor ik het graag.

Bunzings lieten zich regelmatig zien, 
maar meestal verplaatsten ze zich razendsnel of ze doken op een plaats op waar we niet op gerekend hadden.
Vooral bij deze snelle roofdiertjes waren de beperkingen van mijn apparatuur merkbaar.
Gelukkig werkten ze soms wel goed mee, zoals bij deze holle boomstam.
Er waren eieren in verstopt, waar bunzings stapelgek op zijn.
Ze letten bij het uit de holte tevoorschijn komen steeds goed op, want hun prooi aan een concurrent verliezen wilden ze vanzelfsprekend niet.
Ik vind al deze roofdiertjes fascinerend, waar nog bij komt dat je ze allesbehalve makkelijk voor je lens kunt krijgen.
Op een gegeven moment dook deze rare snuiter op. 
Daar hadden we absoluut niet op gerekend.
Maar deze zwerfkat was hier duidelijk vaker geweest.
Hier in volle glorie.
Zij wist duidelijk waar ze naar voedsel moest zoeken.
Ondervoed was ze beslist niet.
De marters storen zich volgens zeggen niet aan deze kat, maar wachten rustig hun beurt af.
Bunzings, steenmarters en dassen zagen we ook geen enkele keer tegelijkertijd.
Hier kwamen we voor, een steenmarter.
Heel behoedzaam kwam hij in beeld.
Hij wist waar hij het zoeken moest.
Ik had de foto staand moeten nemen, maar daarvoor was ik te laat.
Net als de bunzing wist hij/zij waar hij/zij moest zijn.
Het was wel goed zichtbaar dat alleen de gedachte aan een lekker hapje  het water in de bek deed lopen.
We weten niet hoeveel verschillende steenmarters we gezien hebben, maar het waren er minstens twee.
De neuzen bijvoorbeeld hadden niet steeds dezelfde kleur.
In totaal verscheen er vier keer een steenmarter goed in beeld.
Het licht viel er niet telkens op dezelfde manier op.
Hier was het licht mooier en daardoor was ook de sluitertijd korter.
Dat kwam de opname natuurlijk wel ten goede.
Het gaf mij een heel mystiek gevoel als de marter uit het donker achter de stam opdook.
Ook al zag je ze uit de begroeiing aankomen, ze verdwenen vaak weer achter de liggende stam.
De spanning steeg dan, want je wist nooit waar hij zich zou laten zien.
Toen hij dan uiteindelijk zó te zien was waren we uitermate tevreden.
Een hoge ISO waarde deerde ons niet.
Je weet dat het nog beter kan, maar niet met onze apparatuur.

Het was jammer dat er niet even een boommarter kwam kijken.
We hadden dan het verschil tussen de twee soorten kunnen zien.
Wellicht gaan we nog eens in de herhaling, want het smaakte beslist naar meer.

18 opmerkingen:

  1. Dit zijn toch wel hele mooie beelden hoor Kees!
    Geweldig om de bunzing en de steenmarter voor je lens te hebben en dan ook nog iets wat op een kat lijkt hahahahaha...... ik heb en kijk deze serie in firefox maar ook daar doet de lightbox het niet, jammer..... Maar deze platen zijn zo mooi dat ook zonder vergroting is te zien hoe mooi de dieren zijn :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am not sure that the translator does justice to this whole account, Kees, but it is an amazing encounter with nocturnal creatures, and you brought all your photographic skills into play to provide us with a gripping sequence of these encounters.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.
    Dat is de moeite waard om zulke foto's te maken en ook deze staan er super op.
    Neem aan dat je ze laat in de avond of s'nachts hebt gemaakt.
    Ik kan ze wel in vergroting zien maar ik moet dan iedere keer terug om de volgende foto te zien, maar ze zijn erg mooi en goed gelukt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat super mooi hoe je deze marter en die bunzing zo hebt kunnen fotograferen.
    Super zo met dat koppie uit die boomstam. En dat smakelijke tongetje maakt het tot een fantastisch geheel. Erg leuk!!
    Dat moet een goed gevoel gegeven hebben toen je daarvan huiswaarts ging.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Dit is prachtig Kees.
    Wat mooi dat je deze hebt kunnen zien en foto's van hebt kunnen maken.
    Super mooie foto's van deze leuke dieren.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Mooi die donkere sfeer, maar wel in de spotlights, zonder overbelichting! En allemaal geweldige platen.
    Natuurlijk de Bunzing, een prachtig beest en wat staat ie er schitterend op. Die verwilderde kat heeft je ook een leuke serie opgeleverd. Mooi beest trouwens en mooi gelukt. Maar ik val vooral voor je Steenmarters. Wat een geweldig mooi beest. Je foto;s zijn echt subliem en jaloersmakend, vooral de laatste serie vanaf de foto met dat tongetje, jammie ;-)
    Prachtig! Ook fijn om te weten dat de Das een eigen serie krijgt, ik mag me dus verheugen op een vervolg!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Fijn als je zulke resultaten kunt behalen, want je weet van tevoren natuurlijk nooit hoe zo'n nacht uit zal pakken. Je hebt zeker waar voor je geld gehad. Nu ik de boommarter zo uitgebreid in beeld heb gehad, weet ik precies hoe jij je gevoeld hebt en hoe je hebt zitten speuren waar de dieren op zouden duiken. En dan maar klikken natuurlijk. Geweldig om mee te maken. Als ik zo je foto's bekijk heb je veel uit je apparatuur weten te halen. Natuurlijk eg fijn dat sommige dieren terugkomen en je dus meerdere kansen krijgt. De steenmarters staan er prachtig op, net als de bunzing. Ik ben zeer benieuwd naar de serie van de das. Die staat hoog op mijn lijstje. Tsja, je maakt het met deze serie wel aanlokkelijk om er naartoe te gaan. Ik heb je serie in ieder geval met veel interesse bekeken en ervan genoten.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees, wat is het steenmartertje toch een geweldig mooi beestje. Ik zit te genieten van je prachtige opnames. Die zwerfkat is overigens een leuke bijvangst. Ik ben benieuwd naar de foto’ van de das.
    Ik heb nog nooit een steenmarter noch een das gezien dus is het extra genieten.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Wat een mooie belevenis met echt mooie resultaten. Voor mij zou het ook een nieuwe soort zijn, de Steenmarter, wat leuk dat je zo de kans krijgt om ze goed te zien en te fotograferen, echt leuk. De foto met het tongetje vind ik super, echt lekkerbekken doet hij. De bunzing met zijn mooie snoetje staat ook prima op de foto. Je schreef al eerder dat het moeilijk qua licht was maar ik vind de foto's echt goed gelukt en ruis oid valt mij niet op. Je hebt er dus goed je best op gedaan. Knappe én leuke serie Kees.
    Ik ben benieuwd naar de Dassenserie!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is geweldig wat een blog dit is een droomblog

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    wouw wat is dit gaaf dit krijg je niet vaak voor je lens.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, dit is gaaf zeg. Leuk dat je twee verschillende steenmarters hebt kunnen vastleggen. De foto's zijn ondanks de hoge iso zeer geslaagd!. Die kat weet wel aan zijn kostje te komen gezien zijn omvang.
    Al met al een prachtige serie.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees
    die Zeit und Geduld haben sich gelohnt,solche Bilder bekommt man Wildlife sehr sehr selten, wunderschön anzusehen, hier in Deutschland ist die Jagd auf diese Tiere so stark das man sie nur wenig zu Gesicht bekommt.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Wat een leuke verzameling zeg, die wil iedere natuurfotograaf wel hebben. Het is dan wel een een speciaal daarvoor aangelegde hut, maar je moet de foto's dan nog maar zien te maken met die beperkte lichtomstandigheden. En dat heb je prima gedaan, de foto's zijn goed scherp en ondanks de hoge iso-waarde zoals je aangeeft, is er nauwelijks ruis te zien. Dat de bunzing een eierliefhebber is heb ik ook eens ondervonden. Toen ik in een openbare vogelhut zat zwom er eentje naar van de oever naar een tegenover liggend eilandje om daar een ei te bemachtigen uit het nest van een paartje grauwe ganzen. Dat zijn zo van die waarnemingen die je zelden te zien krijgt en als dit zich dan voor je neus afspeelt met zowel de steenmarter, de bunzing als de das dan is dat echt kicken. Knappe serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Kees,
    het klinkt allemaal best wel als een avontuur, zo in het donker maar afwachten wat er komt. De steenmarter is inderdaad een prachtig dier, maar ik vind die bunzing ook een heel leuk koppie hebben, zeker als hij zo spiedend uit het hol komt. Ook heel leuk dat je zowel de kat als de marter likkebaardend in beeld hebt.
    Niet teveel mopperen op je apparatuur, want je laat hier een heel mooie serie zien.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    Een prachtig vervolg op je eerste korte preview. Een behoorlijke opbrengst ook nog, hoewel ik geen idee heb hoe lang jullie in die hut gezeten hebben. Je foto's zien er allemaal keurig netjes uit, geen spoor van ruis te bekennen, ook niet in de vergroting. Het wordt nog een hele uitdaging om niet een keer in die hut te willen gaan zitten. Mocht het er ooit van komen dan informeer ik nog wel eens bij je over de instellingen van je apparatuur.
    Groet, Dick.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De oplossing voor je Lightbox probleem:
      Ga op je blogspot Dashboards naar Instellingen en zet daar onder HTTPS de HTTPS-omleiding op Nee!
      Als HTTPS-omleiding is ingeschakeld:

      Bezoekers van je blog gaan altijd naar https://dommelvos.blogspot.com.

      Als HTTPS-omleiding is uitgeschakeld:

      Bezoekers op http://dommelvos.blogspot.com krijgen de blog te zien via HTTP, een niet-versleutelde verbinding. Dit is de oude situatie, toen het nog werkte.
      Bezoekers op https://dommelvos.blogspot.com krijgen de blog te zien via HTTPS, een versleutelde verbinding. En die veroorzaakt problemen. Ze schijnen er wel aan te werken, maar het heeft kennelijk lage prioriteit.
      Gewoon even proberen. Ik hoor graag van je wanneer je dit hebt gedaan, dan kan ik even testen of het inderdaad werkt.
      Groet, Dick

      Verwijderen
  17. Un reportaje extraordinario, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena, saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen