woensdag 5 februari 2020

Een avondje uit

Eind januari heb ik met een fotovriend een avond doorgebracht in een van de hutten van Edo van Uchelen.
We kwamen hier voor nachtelijke roofdieren zoals steenmarters (zie boven).
Edo  (gebruik de link voor details over de hut) heeft hiervoor een hut ingericht die prachtige mogelijkheden biedt.
Ik heb teveel materiaal om dat in een keer te laten zien, dus ik volsta nu met een kort overzicht.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Aanvankelijk hadden we rekening gehouden met wind en regen,
maar regen was er minimaal en het was in de beschutte omgeving nagenoeg windstil.
Toen we nog maar nauwelijks geïnstalleerd waren renden er twee bunzings langs de opstellingen waar de dieren zouden moeten verschijnen.
Dat beloofde veel.
Een roodborstje (Erithacus rubicula) was wel bereid even stil te zitten, aangetrokken door de verlichte plek in het donker.
Er is daar ook een populatie bruine ratten (Rattus norvegicus), in toom gehouden door de roofdieren die daar in de omgeving voorkomen.

En dan de roofdieren:
Allereerst een bunzing (Mustela putorius).

De gecreëerde omstandigheden stellen wel eisen aan je materiaal, dat lichtsterk moet zijn.
Hier lag mijn beperking, want de voorgestelde combinatie f/2,8 en ISO 4000 was onhaalbaar.
Ik kwam niet verder dan f 5,0 en ISO 6400 om belichtingstijden te krijgen die 1/100 of korter waren.
Bovendien moest ik nog een aantal stops onderbelichten.
Op sommige plekken van de opstelling kwam ik tot 1/250 sec, die ik bij vóórkeur had willen gebruiken.

Hier kwamen we vooral voor: steenmarters (Martes foina).

Links van de hut zagen we in de schaduw een fors dier naar de verlichte plek lopen, zonder dat we konden zien wat het was.
Even later werd zij zichtbaar: een flink uit de kluiten gewassen zwerfkat!
Daar hadden we absoluut geen rekening mee gehouden.

Een van de sterren van de avond kwam ook al als een verrassing:
Een das (Meles meles).
We zagen hem al even vluchtig in de achtergrond in de begroeiing scharrelen en toch nog onverwacht dook hij op.
Dassen worden daar maar af en toe waargenomen,
dus het was helemaal geweldig dat er later op de avond opnieuw een das ons kwam verrassen.
Maar daarover een andere keer.


Als ik al het materiaal uitgezocht heb zal ik er later nog meer van laten zien.
Deze beelden maken wel duidelijk dat wij een bijzondere avond gehad hebben, ondanks de fotografisch gezien lastige omstandigheden.

17 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Super wat je nu al laat zien.
    Ben heel benieuwd naar de rest.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am sure that night photography has its challenges, Kees, but it seems to me that you did very well, and your subjects were exceptional. I will look forward to the next installment. .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees, dit is weer heel iets anders, leuk zeg! Die das vind ik de mooiste waarneming en de foto is zeer geslaagd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dat is tof om dit soort dieren te vinden. Heel mooi ook om ze zo te kunnen fotograferen. Zoals die steenmarter op je eerste foto. Ook die bunzing en die das kunnen natuurlijk niet meer stuk. Echt leuk.
    Maar ook dat roodborstje heb je mooi te pakken.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    Dat is weer eens wat anders maar wel gaaf dat je deze soorten kon fotograferen en dat is de enige mogelijkheid van uit 'n hut. En alles staat er mooi en perfect op.
    En het geluk dat je de Steenmarter, Das en de Bunzing gezien hebt, ik vind ze alle top.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    wat zijn dit mooie foto's van je nachtelijke uitstap het was de moeite waart zo te zien gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,wat een mooie kans om deze dieren ook werkelijk voor de camera te krijgen,super

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat een mooie zoogdieren kreeg je in beeld!!! Super mooi gefotografeerd!. Die zwerfkat is toch ook een leuk verrassing. Maar de Steenmarter, de bunzing en de Das zijn wel dè schoonheden!! Het licht op de foto's vind ik ook heel sfeervol. Dit smaakt naar meer...dus kan ik me al verheugen op een deel II
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Ik had onlangs ook en mailing voorbij zien komen van Edo over deze hut. Het zag er aantrekkelijk uit, ware het niet dat het zover weg is. Jou foto's maken we weer aan het twijfelen. Misschien als ik weer eens een vakantie in Drente ga houden. Deze foto's vallen me zeker niet tegen, ondanks je beperkingen met de apparatuur. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    gratulation zu diesen Bildern, der Marder guckt sehr neugierig genau in deine Richtung ist aber sehr entspannt dazu das finde ich gut, dazu ein Dachs, das ist am besten, ich habe schon unzählige Stunden vor Dachsbauten verbracht aber bei mir war nie diese Glück...
    sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, waanzinnig mooi. Ik heb nog nooit een steenmarter gezien! Geweldig! Prachtig belicht.
    De das heb ik ook nog nooit gezien. Fantastisch. Een schitterend blog met hele mooie beelden. Dit blog heeft een hoog "genietengehalte"
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow een bunzing en een das voor de lens, prachtig Kees.
    Mooi gefotografeerd, knap om ze savonds te fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    ik krijg ook de mails van Edo en wij wilden al ivm mijn verjaardag naar de hut voor overdag,. helaas gooide een blessure aan mijn arm roet in het eten maar hij staat nog in de planning.
    Echt leuk om de nachtdieren te zien en je kon deze dan ook heel mooi op de foto krijgen. Altijd leuk om deze soorten te zien want die zie je anders eigenlijk nooit. Echt heel mooi Kees.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Prachtige plek is dat en jammer dat het zover weg is. Het is ook best een prijzig uitje. Maar als je een steenmarter, binzing en das voor je lens krijgt is dat natuurlijk wel zeer aantrekkelijk. Prachtige belevenis natuurlijk en ik ben erg benieuwd naar alle foto's. Voor zo'n uitje moet je eigenlijk een lichtsterke lens huren. Dan haal je alles eruit war erin zit. Maar wat je hier laat zien is wel super.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat was wel een heel bijzonder avondje uit, Kees.
    Jullie zijn wel met je neus in de boter gevallen, wat het aantal en soorten dieren betreft. En, ondanks het weinige licht, zijn de foto's die je hier laat zien erg mooi.
    Het silhouet van de rat vind ik erg leuk. Het lijkt me een spannende belevenis om dit zo in het donker te kunnen bekijken. Verheug me op de hele serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Kees, echt een topavond heb je beleefd. Vier superzoogdieren (de kat reken ik even niet mee!) prachtig vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees, wat is dit leuk zeg! Ik kan ze voorstellen dat jullie daar met een grote grijns hebben gezeten toen de wenssoorten voorbij kwamen en meer dan dat. Prachtig om de Das en de Steenmarter voor je lens te krijgen en ik vind dat je ze knap hebt gefotografeerd gezien de moeilijke lichtomstandigheden. Petje af en een heel leuk blog om te lezen en te bekijken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen