vrijdag 10 juli 2020

AWD - Juni 2020 deel 3

Juni brengt over het algemeen veel variatie.
Bij mij is het echter met vogels vaak wat minder.
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik zoveel andere onderwerpen tegenkom, zowel uit flora als fauna, 
die ik ook interessant vind.
De ouverture is voor een watersnuffel (Enallagma cyathigerum), althans, volgens Obsidentify (60,3%).

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google niet.

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.


Vogels zag ik vanzelfsprekend wel, zoals deze boomleeuwerik (Lullula arborea).
In het open duingebied werd ik echter veel te gemakkelijk door de vogels opgemerkt, 
waardoor ze wegvlogen als ik te dichtbij kwam naar hun zin.
Ik had niet verwacht dat er een zestal boerenzwaluwen (Hirundo rustica) in een boom even uitrustten van het op insecten jagen.
Maar ook hier gold, tot hier en niet verder.
Een uitzondering was deze keer een vrouwtje roodborsttapuit (Saxicola rubicola).
Ze hield mij goed in de gaten, zocht regelmatig een andere tak, maar vloog niet ver weg.
Het mannetje heb ik niet gezien maar ik was ook tevreden bij het zien van dit mooie vrouwtje.
Hiermee was het gedaan met beelden van vogels. 
Terwijl ik op iets heel anders stond te letten, viel mijn oog op een zandhagedis die op jacht bleek te zijn.
(In de vergroting zijn de details beter te zien)
Ze had een soort kever gegrepen, volgens mij een anomala dubia, een soort bladsprietkever.
Jammer dat ik niet dichterbij kon komen zonder de hagedis te verjagen.
Het zijn toch aardige waarnemingsplaatjes.
Met libellen heb ik mij daarentegen uitgebreid kunnen vermaken.
Op plaatsen waar 's morgens vroeg de zon niet zo snel alles verwarmde zag ik regelmatig libellen zich opwarmen.
Ook al zijn het meestal viervlekken, het daagt toch uit om er een mooi plaatje van te maken.
Juffers sla ik niet over.
Dit is een azuurwaterjuffer (Coenagrion puella), nog niet klaar om het luchtruim te kiezen.
Het uitsluipen ging maar door.
Het was alleen jammer dat ik het niet vanaf het prilste begin gezien heb, 
maar wie weet komt er nog zo'n moment.
Bij het langzaam maar zeker krachtiger worden van het zonlicht ontstond er een heel ander sfeertje.
Obsidentify had moeite met deze juffer.
Ik denk dat het een lantaarntje (Ischnura elegans) is.
Dat geldt ook voor deze juffer.
Sommige juffers lijken zoveel op andere dat er vaak 3 of 4 namen worden genoemd door Obsidentify.
Nu wordt de naamgeving een stuk makkelijker.
Hier duikt een zandhagedis op, op zoek naar een vrouwtje.
Ik was niet van plan om nog meer aandacht aan deze hagedissen te besteden, maar het liep anders.
Het bovenstaande mannetje kreeg gezelschap van twee (!) vrouwtjes.
Hij maakte avances naar een van de dames, die toch niet echt in hem geïnteresseerd bleek te zijn.
Zij hield het al gauw voor gezien.
De andere dame had toen het rijk alleen.
Niet veel later had hij haar in haar achterlijf vastgebeten waarna een ingewikkelde kluwen ontstond.
Paren is duidelijk zo simpel nog niet.
Ze keek op een bepaald moment in mijn richting, alsof ze wilde zeggen "Doe iets, het heeft nu wel lang genoeg geduurd".
Aan alles komt een eind, ook in dit geval. 
Zonder mijn bemoeienis was het opeens voorbij en was zij snel verdwenen.
Hij kwam achter een boomstronk tevoorschijn, trots rondkijkend .
Het leek wel of hij wilde zeggen "Mijn dag kan niet meer stuk".

Van een heel andere orde is het laatste plaatje.
Ik wandelde op een dag uit het duin terug in de richting van de parkeerplaats.
Zoals bijna altijd liep ik niet op een gangbaar pad, maar dwars door het gebied.
In de AWD is dat toegestaan, waardoor je een grotere kans op onverwachte ontmoetingen hebt.
En wat zag ik tot mijn grote verrassing?
Damhertkalfjes, een tweeling!
Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt.
Ze bleven nog liggen ook!

Het was een geweldige afsluiting van die ochtend.


Voor de goede orde moet ik, wellicht ten overvloede, zeggen dat ik alles wat ik in een post opneem niet allemaal op dezelfde dag heb gezien.
Het is niet voor niets een maandoverzicht.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees!!! Great variety of pictures and animals... I love the lizards and last picture... So cute... Have a nice weekend...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Geweldig die Zandhagedis met prooi, de mooie vogels, libelle.
    De hagedissen zo samen te zien
    De tweeling damhertjes is echt super.

    Prachtige serie.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Just a brief visit today, Kees, to say hello. My daughter is visiting from Ottawa and we have places to go and things to do. Not much time for blogging for a few days!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    wederom een heel mooi blog met schitterende flora en fauna.
    Ik begin gelijk maar even met de zandhagedissen en foto 15 vind ik dan ook echt heel erg mooi.
    Je zag veel libellen en juffers en ook nog een ontsluipende. Altijd mooi om te zien.
    ook veel vogels waarvan ik best wel een beetje jaloers ben op je boomleeuwerik. Deze heb ik echt nog nimmer zelf gezien in "real life".
    Een heel mooi genietblog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    Juni 2020 war wirklich ein perfekter Monat für dich, eine riesige Auswahl verschiedener Tiere und Planzen und zur Krönung ein Zwillingspärchen von Damwildkälber, besser geht es nicht mehr...
    Grüsse frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, ha ik merk dat ook jij niet kan weerstaan aan wat er in deze maand te zien is. Alles in de natuur boeit! Dat is wel te zien aan je blog. De serie van de hagedissen vind ik prachtig en wat hebben die mannetjes mooie kleuren. Daar kan geen vrouwtje weerstand aan bieden. De serie van juffers en libellen is ook zeer geslaagd. Prachtig de juffer met de dauwdruppels. Vogels is een ander verhaal. Moeilijk te zien met al die bladeren aan de bomen en struiken maar als ze jongen hebben en met lekkers in de snavel, wachten tot wij de mens verder zijn gelopen, om naar hun jongen te brengen heb je vaak wel kans om ze vast te leggen. Bij roodborsttapuiten hoor je vaak het mannetje al het klikkende geluid maken als hij niet ver van de nestlocatie alarm slaat. Al met al weer heel fraaie foto's Kees.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kees wat is dit mooi ,die tweeling is ook heel apart maar wat een geweldige mooi gevarieerde serie. het is voor mij genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige oogst vanuit de AWD. Vooral de libellen. Ik heb mij daar nog niet zo mee beziggehouden, uitsluipers kon ik niet vinden en het waaide steeds zo hard..... maar in juli / augustus ga ik zeker ook voor libellen. De rollebollende hagedissen zijn ook altijd leuk om te zien. En ja hoor....de lieve kleine damhertjes, die weet jij toch altijd te vinden. Zo schattig, maar op een of andere manier vind ik ze nooit, of te laat....op het moment dat ze hard wegrennen.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees.
    Mooie variatie aan libellen ook het uitsluipen misschien heb je de volgende keer wel mazzel, van 'n libel heb ik zelf nog nooit gezien dat ze uitsluipen. Roodborstapuiten blijven meestal in de buurt zitten ze zijn niet zo schuw en staan er ook mooi op. Ook de Zandhagedissen heb je weer weten te vinden en mooie opnames van gemaakt en dan de Damhertjes leuk om ze te zien. De Boomleeuwerik heb ik daar ook gezien. Weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Die juffers zijn erg leuk om te fotograferen. Vooral met die grote ogen is dat altijd erg leuk om te zien.
    En wat gaaf zijn die hagedissen. Die laatste foto van die hertjes is ook leuk.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Prachtige serie weer, vooral de onderdelen libellen/juffers en de zandhagedissen. Het blijft een bijzonder fenomeen om uitsluipende libellen te zien en berijpte juffertjes zijn juweeltjes om te fotograferen. Geweldig om zo'n paring van de zandhagedissen te zien, qua foto vind ik dan het mannetje in die vage omgeving de mooiste. Super om zo twee damhertkalfjes aan te treffen, daar wordt je toch alleen maar blij van, mooie foto ook.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    weer een blog vol prachtige beelden van de AWD in juni.
    Behalve natuurlijk je laatste foto (bijzonder en lief...) vind ik de juffers met glanzende dauwdruppels hier wel het allermooist. Foto 5 van de roodborsttapuit vind ik ook erg mooi.
    Maar de rest mag er ook wezen... de uitsluipende libellen - machtig interessant om dat te zien; de mooi glanzende vleugels van nog verse libellen; spannende actiebeelden van de hagedissen en een mooi portret daarvan op 15.
    Kortom, niet alleen een mooi blog, ook erg interessant.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, wat is de AWD toch een fantastisch gebied. De prachtige macro's zijn niet te versmaden. Heel bijzonder de duinhagedissen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Kees, je hebt hem weer weten te raken hoor. Een hele mooie gevarieerde verzameling. Het is gewoon lastig om lopend vogels te fotograferen. Dus het verbaasd mij dat jij toch met grote regelmaat hele fraaie platen weet te maken in de AWD van vogels. Nu allemaal ietsje verder, maar het is niet altijd feest. Gelukkig weet je het goed te maken met een aantal heeeeeeeel fijne platen. De eerste foto is natuurlijk al een heerlijke en ik dacht al elzend dat je die niet kon overtreffen in dit blog. Maar dan zie ik eerst die uitgeslopen libel en daarna die zandhagedis met die prachtige onscherpte. Die laatste is echt super. De foto waar je mee eindigt is natuurlijk een plaat die je niet nog snel zult maken. Geweldig om dat tegen te komen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wow, wie vroeg op pad gaat maakt kansen om zo de juffers en libellen te fotograferen, zo gaaf!
    Prachtige platen. Ook de net uitgeslopen libel is echt een plaatje. De eerste foto van de zandhagedis vind ik schitterend, maar de andere foto's van de man en vrouw zijn ook super. Dat sluit je weer af met een prachtig portretje van weer een groen mannetje. Dat je nou TWEE damhertkalfjes tegenkwam...bofkont!!
    Echt schattig en supergave foto!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees
    je foto's zijn weer geweldig ik heb genoten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Een wat late en korte reactie deze keer: fantastische serie met voor mij als uitschieter de openingsfoto, dan nr 7 en tot slot de zandhagedis op nr 13. Zoveel moois kan ik niet laten zien van juni uit de AWD (ik kan niet overal tegelijk zijn...)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen