vrijdag 17 juli 2020

AWD - Juni 2020 deel 4 (slot)


Tot mijn eigen verrassing heb ik in juni in de AWD zoveel gezien dat het geen moeite kostte om er vier keer over te berichten.
Natuurlijk komen sommige soorten dan meerdere keren voor, 
maar dan toch weer verschillend genoeg om er over te bloggen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.



Het wemelde van de kleine vuurvlinders (Lycaena phlaeas), rusteloos als altijd fladderend van de ene naar de andere bloem.
Maar zelfs vlinders zitten wel eens stil, al is het maar om nectar te zuigen uit de beschikbare bloemen.
Deze vlinder had een scheur in een van de vleugels, een teken dat zijn beste tijd erop zat.
Dit insect zag ik  meestal over het hoofd,
of ik besteedde er geen aandacht aan als ik ze tegenkwam.
Ze behoren tot de Pompilidae (Vliesvleugelen), een soort wespen.
Obsidentify geeft met 93% zekerheid aan dat dit een grote wantsendoder is, terwijl ik zelf dacht dat het een spinnendoder is.
Determinatie is allesbehalve eenvoudig.
Hierover bestaat geen enkel misverstand, het is een zuringspanner (Lithrya cruentaria).
Dit nachtvlindertje is ook overdag actief.
Deze deed het bij wijze van uitzondering eens rustig aan, meestal zijn ze erg beweeglijk.
Een bedauwde viervlek op een tak biedt de mogelijkheid om hem eens van alle kanten te bekijken
De tak in de ene hand, de camera in de andere, en dan maar hopen dat je scherpe plaatjes maakt.
Een statief was hierbij handig geweest, maar ik had alleen mijn monopod mee.
Het zal er wel komisch uitgezien hebben, maar ja, het was nog heel vroeg en dan zijn er meestal geen mensen in de buurt.
Voor een bedauwde strekspin moest ik wel even door de knieën.
Een stuk plastic onder mijn knieën was toen heel welkom in het natte gras.
Deze zware jongen kwam rustig naar mij toe lopen.
Het leek wel of hij zijn gewei wilde laten zien.
Toen hij zag dat ik het was veranderde hij van koers.
Een soortgenoot lag in de ochtendzon te herkauwen.
Zijn "nestharen" zijn mooi te zien.
Heidelibellen waren er in de tweede helft van juni volop.
Volgens Obsidentify is dit met ruim 72% zekerheid een Kempense heidelibel.
Bij deze libel geeft Obsidentify met bijna 78% zekerheid aan dat dit een heidelibel onbekend is.
Het stikte van deze heidelibellen.
Het zal mij verbazen als het verschillende soorten door elkaar zijn.
De moraal van dit verhaal: 
onderscheid maken tussen de verschillende soorten heidelibellen is zo simpel nog niet.
Zo nu en dan richt ik mij op de flora.
Door de zo nu en dan overvloedige regenval gedijt ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia) toch redelijk goed.
Het kan veel beter, zoals in het verleden wel gebleken is, maar het handhaaft zich wel.
Als eerste de bloeiwijze.
Het lukte mij om er een redelijk rustig plaatje van te maken.
Ik hoopte dat er een juffer of ander insect aan de blaadjes zou kleven, maar dat was deze keer niet het geval.
Er klom een heel klein padje overheen, maar daar wist de zonnedauw geen raad mee. 
Nu ik toch uit mijn comfortzone ben ga ik er nog even mee door.
Op zoek naar orchideeën - helaas zonder succes - zag ik deze bloemetjes.
Ik hoopte dat het een orchideeënsoort was, maar dat bleek niet het geval.
Het is gewone brunel (Prunella vulgaris), een algemeen voorkomend plantje.
Het spinnetje was een welkome passant.
Niet onverwacht was de invloed van het zonlicht op de kleur.
Ik moest wel behoorlijk mijn best doen om storende stengeltjes te vermijden.
Ook nu was ik niet de enige die belangstelling voor de bloemen had.
Ik heb geprobeerd in de nabewerking het stengeltje linksonder weg te halen, maar daar werd het beeld niet mooier van.
Wellicht ben ik hier niet bedreven genoeg in.
De volgende keer maar wat tuingereedschap gebruiken.
Nog een laatste als afscheid van de maand juni.

In totaal ben ik in juni 12 keer in de AWD geweest, een aantal keren wandelend met mijn vrouw, maar meestal alleen.
Mede hierdoor heb ik zoveel gezien.
Bij deze bedank ik iedereen die mijn blog bezocht heeft en vooral degenen die een reactie erop hebben achtergelaten.




15 opmerkingen:

  1. Hallo Kees.
    Toch 'n mooie serie van verschillende soorten bloemen, vlinders en libellen met dauw is mij nog nooit gelukt. Zonnedauw hoop ik ook nog eens tegen te komen, zelf met 'n boek over libellen kom ik zelf niet uit sommigen, je bloemen staan er ook mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Ik heb weer genoten van al dit moois.
    Mooi de Libelle, Vlinders en Bloemen.
    De Herten zijn prachtig.
    Super mooi.

    Mooie foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees, wat is de AWD toch een prachtig gebied met een grote soortenrijkdom als je er zoals jij oog voor hebt!!! Prachtig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nice work, Kees. This is the time of year for insect abundance. Our backyard is a constant hum.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kees wat was je er weer vroeg bij maar dan heb je ook kans op deze mooie resultaten,het is genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi gevarieerd blog met wat er nu allemaal te zien is in de AWD. De vlinders, libellen, zweefvliegen en bloemen stelen weer de show. De damherten staan er prachtig op zeker die met de nestharen. Prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    het vierde blog "juni AWD" en alweer mooi en interessant. Het is ook zo'n gevarieerd gebied.
    Je schrijft dat je er in juni 12x bent geweest. Ik was er in juni ook één dag (blog volgt nog) en heb al moeite met het schrappen van foto's om niet met een ellenlange lijst te komen.
    Zo'n soort wesp als op jouw foto 5 was mij ook opgevallen (en heb ik op de foto). Dacht eerst dat het dezelfde was, maar is toch net even anders. Als ik de plaatjes zie, denk ik dat jij idd een spinnendoder hebt en dat "die van mij" een rupsendoder is. Enge beestjes zijn dat.
    De zonnedauw heb ik ook weer gevonden.
    De brunel heb je heel mooi in beeld gebracht; lijkt ook best wel op een orchidee.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    der Sonnentau ist Top, habe hier mal danach gesucht aber ohne Erfolg, deshalb ist Bild 15 mein Favorit. Ein gelungener 4-teiler über die AWD
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt weer mooie beelden gemaakt Kees.
    Die nachtvlinder op foto 6 vind ik heel bijzonder. Wat een prachtig beestje.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi Kees,

    Mooie serie. Met 4 blogs per maand heb je in ieder geval geen keuze stress, zoals ik met 1 blog AWD per maand. Leuk die heidelibellen, ik heb er veel gezien, maar nog geen mooie foto kunnen maken.
    Verder leuke, bekende juni beelden. De zonndauw staat er weer mooi bij nu.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    De AWD hebben je weer heel wat fijne momenten gebracht, Prachtige libellen, vooral die met dauwdruppels, maar die eerste foto vind ik ook wel heel gaaf, wat een ogen! Mooie serie van de Kleine vuurvlinders. Hier kom ik er één tegen per wandeling, als het meezit!Je had ook mazzel dat die zuringspanner zo fraai zat én bleef zitten, super plaat. De Damherten stralen rust uit. De Gewone brunel vind ik in details net zo mooi als een orchidee. het spinnetje én de Snorzweefvlieg geven de foto's wat extra's.
    Genoten van al je delen van juni, pffft wat heb je veel gezien en prachtig gefotografeerd.
    Dikke complimenten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Prachtig die kleine vuurvlinder op het Jacobskruiskruid. Ik vind het knap dat jij het voor elkaar krijgt om een scherpe foto te maken van die viervlek terwijl je dat takje in je hand houdt en met een hand fotografeert. Zuringspanner is wel de juiste naam, maar toch wordt deze nachtvlinder soms ook wel purperspanner genoemd. Strekspin is fantastisch mooi. Heidelibellen zijn inderdaad lastig te determineren, de verschillen zijn soms miniem. Jammer zeg dat je dat padje niet kon fotograferen op die zonnedauw, zou een nog mooiere plaat opgeleverd hebben.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    12x per maand naar de AWD... kan je dan niet beter blijven slapen? Niet zo gek dat je dan met gemak 4 blogs kunt vullen. Ook deze is weer fraai.leuk om te zien dat je je ook aan de flora begint te wagen. Gaat je prima af, alleen inderdaad nóg meer tuinieren (hoewel ik dat ene sprietje niet eens echt storend vind). De gewone brunel is echt wel een fraai plantje. Je ziet het inderdaad best veel dit jaar in de AWD (afschot-effect?), maar ik ben er nog niet voor op mijn knieën gegaan.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook deze serie is er een waarin veel varia zit en ook heel mooi gepresenteerd is.
    De zuringspanner is voor mij de mooiste die er tussen zit en de kleuren van hem vind ik ook altijd zo mooi. Ze hebben ook van die mooie antennes al zie ik deze nu niet bij dit mooie exemplaar van jou.
    Mooie libellen, zonnedauw en een aantal bloemen. Een blog waar je gewoon weer blij van wordt :-))))
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Ik zie dat ik weer een kleine achterstand heb opgelopen. Door drukte heb ik gewoon niet altijd de tijd om blogs te bekijken, maar op een bepaald moment bekijk ik zeker de blogs die mij interessseren. Knappe serie toch weer en leuk dat er wat flora tussenzit. De foto van de zonnedauw is een hele fraaie. Daar mag je best tevreden mee zijn, net als met de afsluiter van het blog. Ook een paar geweldige foto's van de vuurvlinder. Best lastig om die er mooi op te krijgen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen