zaterdag 17 december 2022

Eindejaarsvogels

Het overkomt mij soms dat per ongeluk een camera-instelling iets is veranderd waardoor onverwachte beelden ontstaan. 
Dit overkwam mij toen ik futen zag die druk bezig waren om zichzelf op te knappen. 
Het was wat somber, mistig weer waardoor ik niet verbaasd was dat ik weinig kleur op mijn scherm zag.
Achteraf vond ik het niet erg omdat het een aantal bijzondere beelden opleverde,
waarvan ik mij afvroeg of ze in kleur beter zouden zijn geweest.

Hoe dan ook, het is waarschijnlijk wel een onverwacht begin van een overwegend kleurrijke serie over vogels in de AWD.

Iedere keer als ik langs het Zwarteveldkanaal loop zie ik daar dodaarsjes (Tachybaptus ruficollis) 
in totaal vaak wel een stuk of 20.
Zoals bekend valt het echter niet mee om daar fatsoenlijke plaatjes van te maken, 
omdat ze ontzettend oplettend en schuw zijn.
Krakeenden (Mareca strepera) zie je in de kanaaltjes van de AWD vrijwel altijd.
Deze vogels zijn wat minder schuw maar kunnen ogenschijnlijk zonder aanleiding toch plotseling opvliegen.
Kuifeenden (Aythya fuligula) horen bij de stamgasten.
Over het algemeen trekken ze zich niet veel van je aan als je je maar rustig gedraagt.
Het blijft voor mij een raadsel waarom ik er nog nooit een moeder kuifeend met pullen heb gezien.
Blauwe reigers (Ardea cinerea) zijn er heel algemeen.

Het is net als met damherten: 
"Je moet soms je best doen om ze niet te zien".

Het leek mij op een zonnige morgen een uitdaging om te proberen vliegbeelden te maken.
Er waren enkele reigers die elkaars aanwezigheid niet echt verdroegen, waardoor ze vaak opvlogen.
Dat kwam mij goed uit.
Ik had daardoor namelijk keuze genoeg uit een groot aantal beelden.
Met enige moeite heb ik hier een top 4 uit samengesteld.
Als het zonnig weer is kan je korte sluitertijden kiezen, waardoor de kans op scherpe platen natuurlijk groter is.
Krooneenden (Netta rufina) zijn inmiddels weer teruggekeerd uit de noordelijke landen.
Ze trekken zich graag terug in het riet, 
maar als je het treft drijven ze in grote groepen op het water en zie je ze naar voedsel duiken.
Grote zaagbekken (Mergus merganser) zijn er inmiddels ook weer mondjesmaat.
Deze eenling lijkt wel een soort verkenner, de rest volgt ongetwijfeld later als het kouder wordt.
Brilduikers heb ik intussen ook gezien, maar nog wel van een wat grotere afstand dan ik zou willen.
Een roodborstje (Erithacus rubeculakan je het hele jaar door tegenkomen.
De kans is wel groot dat dit er een is die uit Scandinavië is afgezakt om de winter bij ons door te brengen.
Het aantal ganzen in de AWD is nog redelijk beperkt.
Soms zie je groepen grauwe ganzen en af en toe Grote Canadese ganzen (Branta canadensis).
Een tweetal was rustig aan het grazen op een oever van een kanaal en trok zich weinig van mij aan,
 zolang ik niet te dichtbij kwam.
Bij een aantal kanaaltjes heeft men de oevers een natuurlijker en grilliger verloop gegeven,
 waarbij men hoopt dat dit een goede invloed heeft op zowel de flora als de fauna.
Bij een van die aangepaste oevers bleken enkele ijsvogels (Alcedo atthis) hun favoriete visstekjes te hebben gekozen.
Er zit meestal wel water tussen de plek waar de vogels zitten en waar je zelf kunt komen.
Dit is daarom meer een waarnemingsplaatje van een vogel die je in de AWD niet zo makkelijk van dichterbij kunt fotograferen.
Roofvogels zoals torenvalken en buizerds zie je regelmatig, maar meestal van een afstand.
Als een torenvalk (Falco tinnunculus) vlakbij begint te bidden dan probeer je er natuurlijk een plaatje van te maken.
Met het resultaat was ik best tevreden.
Ik was in het infiltratiegebied op zoek naar wilde zwanen, maar die ontbraken vooralsnog. 
En nu nogmaals aandacht voor een fuut (Podiceps cristatus) die zeer uitgebreid met een poets- en wasbeurt bezig was.
Het was hoe dan ook spectaculair, maar ik moest wel even wennen aan deze beelden.
Ik laat er nog een paar zien:




Een badscène in kleur is echter ook wel interessant.
Een paartje knobbelzwanen (Cygnus olor) zorgde voor een indrukwekkende show, minstens een kwartier lang.
Ik heb ze uitgebreid gefotografeerd maar het gaat te ver om er hier een nog langere serie van te laten zien.
Ik heb ze nog nooit zo langdurig en intensief bezig gezien, 
waarbij ze zich zelfs omwentelden in het water waarbij de poten de lucht in staken.
Misschien laat ik nu toch teveel beelden zien maar ik vind ze mooi genoeg om mij niet te beperken.
Langzaam maar zeker verplaatste een van de zwanen zich in een richting waarbij ik steeds meer tegenlicht kreeg.
Het leverde mij op deze manier een hoeveelheid platen op die wat anders zijn dan gebruikelijk.
Nog eentje dan.
Het zijn de optimale momenten in de natuur waarbij je zo'n voorstelling voorgeschoteld krijgt, 
terwijl je op een windstille, zonnige morgen langs het water op je gemak kunt zitten kijken.
En dan te bedenken dat het eerder op diezelfde morgen bij de futen nog grauw en mistig was.
Wilde zwanen waren er toen nog steeds niet, 
hoewel ze wel ergens in de buurt zouden moeten zijn.
Maar op 6 december waren ze er, een drietal.
Ik zag ze nu nog van een tamelijk grote afstand, maar het begin is er.
Ik heb goede hoop dat ze na enkele weken meer vertrouwd zijn met deze omgeving 
en dat er mooiere platen van gemaakt kunnen worden.

17 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    das Baden der Schwäne ist schon ein Schauspiel, wieviel Wasser da umher spritzt, sieht super aus auch die Flugfotos vom Graureiher sind Top.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Een mooie serie van de Vogels, Eenden en Zwanen..

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees!! lovely series of images... Merry Christmas ahead...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees,
    fantastische serie van die spetterende zwaan. Dat zijn toch de beelden die jet het liefst wil maken. Had je van mij wel een heel blog vol van mogen plaatsen. En dan een extra blog met vliegende reigers, want die heb je ook super, plus de biddende torenvalk. Daar is het licht door de vleugels zo mooi.
    Kortom, ik heb erg genoten van dit blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Lekkere serie hoor en het laat maar weer eens zien wat voor een prachtig gebied de AWD is. Zeker voor iemand de het gebied heel goed kent. De spetterende zwaan in tegenlicht is voor mij de mooiste uit die serie. Het wit van de zwaan is door het tegenlicht beter belicht en die druppels krijgen dan iets zilverachtigs. Je zou bij die dodaarzenplek eens iets op moeten hangen van camouflage en daar dan een andere dag eens achter gaan zitten. Het liefst op een plek waar je ook niet aan zien komen lopen. Ieder jaar is het toch weer geweldig wanneer je voor de eerste keer de diverse wintergasten weer ziet. De foto's zijn nog niet super, maar er zullen zeker betere kansen komen en ik ben gewend van je dat er ook mooiere platen geschoten gaan worden. Wel gaaf dat ze de oevers aanpassen en dat op die manier de vogels ook direct profiteren. Zo'n ijsvogel in zijn omgeving is ook mooi hoor. Blijft toch een bijzondere waarneming. De laatste vluchtfoto van de reiger is de mooiste van de 4. Vind ik dan he. Vooral door de houding. Mooi dat uitgestrekte. Dat van die verkeerde instellingen gebeurt jou niet alleen hoor. Ik draai ook regelmatig per ongeluk aan de belichtingsknop, maar weet inmiddels wel dat ik er iedere keer op moet letten dat het goed staat.

    Groet en fijne dagen toegewenst,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Extraordinary series of photos. Thanks for sharing.
    For you and your family I wish Happy Holidays.
    Greetings
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.
    Toch weer verschillende soorten gescoord, er zijn altijd soorten die elk jaar in de winter aanwezig zijn, Dodaars zijn altijd schuw als ze je zien duiken ze onder, je andere soorten staan er ook mooi op. De badderende Zwanen met dat opspattende water zeer goed. Voor de Wilde zwanen is het voor mij nog te ver lopen, hopelijk beland er nog 1 bij mij in de buurt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fina bilder Kees, och en riktigt God Jul önskar jag dig! Hälsningar Lasse, sweden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, Kees, wat een schitterende spetterplaat die eerste al. Je zegt dat je er even aan moest wennen, maar ik neem aan dat je dat in positieve zin bedoelt want zo krijg je ze niet gauw op de plaat. Ik vraag me dan wel af wat je dan per ongeluk aan je camera instellingen veranderd hebt, dat zou je dan vaker moeten doen, het heeft je echt buitengewoon mooie platen opgeleverd. Die blauwe reiger heb je mooi scherp, valt nog niet mee met zo'n achtergrond. Krooneendje staat er ook prachtig op en ik vind het ijsvogeltje toch wel wat meer dan een bewijsplaatje, leuk toch zo in z'n omgeving. Mooi hoe het licht door de vleugels van de torenvalk valt. Ja, en voor de andere futenfoto's geldt eigenlijk hetzelfde als voor de eerste foto, klasse. Je knobbelzwaan tenslotte ook heel mooi vooral de laatste drie waar je steeds meer tegenlicht kreeg, de druppels ga je dan steeds mooier en beter zien. Prachtige serie.

    Groeten en fijne dagen,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Prachtige beelden. Die krakeend met die weerspiegeling vind ik erg mooi en wat een prachtige reeks van die spetterende zwaan. Die fuut had ik persoonlijk mooier gevonden in kleur, maar dat is een kwestie van smaak, toch? Het zijn prima foto's!! Het is altijd balen als je bepaalde proef instellingen vergeet terug te zetten, dat overkomt iedereen weleens.
    Ik wens je hele fijne kerstdagen!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige beelden Kees, badderende vogels zijn geven altijd mooie effecten bij fotografie. Fijne feestdagen en een vogelrijk jaar toegewenst. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees!!!... Very nice pictures...My best wishes of happiness for 2023... Happy new year...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    De badende fuut in zwart wit vind ik geweldig. Weer eens wat anders en ook prachtig scherp. Erg leuk!
    Ook de spetterende knobbelzwanen, heerlijke platen. Ik ben er ook eens getuige van geweest en je ziet dan echt dat ze uit hun dak gaan en niet van ophouden weten. Ik kan dan mijn lachen niet inhouden. Een feest om te zien. En fijn als je dat dan ook zo mooi kunt vastleggen. Over mooie soorten heb je niks te klagen: een ijsvogel is natuurlijk top en een grote zaagbek en Krooneend heb ik dit seizoen nog niet gezien. Mooi close-up! De dodaars, kuif en krak staan er prachtig op met dat gouden licht, ik hou er van. Tot slot wil ik toch nog noemen de serie prachtige platen van de blauwe reiger in vlucht. bloedje scherp!. Maar ook de torenvalk had je mooi te pakken! De kleine zwanen zul je nog wel vaker tegen komen...
    Kortom, ik heb weer genoten van deze eindejaarsvogels!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Natuurlijk wens ik ik jullie ook een fijne jaarwisseling en een goed en gezond 2023 vol fijne ontmoetingen in de natuur .

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, een prachtig overzicht van de waarnemingen die je gedaan hebt in 2022. Ik wens je dan ook voor het nieuwe jaar weer veel mooie momenten in de natuur met weer fraaie opnames. Maar vooral een goede gezondheid en hoop op een betere toekomst voor natuur, en onze aarde en zeker vrede en hoop voor een ieder.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees
    dit is een mooie terugblik van 2022 ik hoop dat het dit jaar net zo mooi is top.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen