dinsdag 6 juli 2021

AWD - Juni 2021 deel 1

Ook al ben ik dit jaar in juni wat minder in de AWD geweest dan in voorafgaande jaren, 
ik heb toch teveel gezien om dat in één post op mijn blog op te nemen.
Juni is de maand waarin zandhagedissen, meikevers en damhertkalfjes bij mij gewilde onderwerpen zijn.
Ze zullen dan ook in de twee edities overheersen.
Ik heb een ochtend besteed aan het opzoeken van zandhagedissen (Lacerta agilis).
Toen het warm genoeg werd kwamen ze voorzichtig tevoorschijn om een plekje te zoeken waar ze konden opwarmen.
Hier is een vrouwtje te zien.
Er waren meer mannetjes dan vrouwtjes.
Zoals te verwachten was konden de mannetjes elkaars aanwezigheid niet verdragen.
Dit vrouwtje toonde wel belangstelling voor de mannetjes, maar haar adonis zat er niet bij.
Kijken mochten ze wel, maar van dichtbij komen was geen sprake.
Aanbidders waren er genoeg, 
maar enigszins gefrustreerd moesten ze op zoek naar een partner die wel voor hun charmes viel.
Geen geschikte partner te zien?
Dan maar lekker opwarmen in het ochtendzonnetje.
Wellicht zouden zijn kansen nog komen, dan zou hij er klaar voor zijn.
Ik trof zelfs een drietal boomkikkers (Hyla arborea), nog een beetje verscholen tussen het blad.
Zoals gebruikelijk geen enkele actie, alleen maar opwarmen.
Op een vroege ochtend zat een winterkoninkje (Troglodytes troglodytesde longen uit zijn lijfje te zingen.
Deze jonge zanglijster (Turdus philomelos) kon daar alleen maar jaloers op zijn.
Zijn tijd zou nog wel komen.
De vogel bleef rustig in een boom zitten, zodat ik er voorzichtig omheen kon lopen en wat plaatjes maken.
Volwassen vogels zullen je zulke kansen niet bieden.

Jonge vosjes heb ik dit jaar niet gezien.
Deze vos scharrelde op zijn gemak in het gras en vond af en toe een kleine snack.
Erg schuw was deze vos niet, maar naar mij toe lopen om te bedelen was er niet bij.
Zo hoort het ook.
Mijn jaarlijkse speurtocht naar damhertkalfjes was ook dit jaar weer succesvol.
Ze liggen soms zo maar tussen het hoge gras.
Goed opletten is dus wel nodig.
Het is niet zo makkelijk om er een behoorlijk plaatje van te maken, 
want er grassprieten of schaduwen ervan zitten nogal eens in de weg.. 
Toen we verder gingen lag ze nog steeds rustig in het gras.
Het is hier goed te zien dat ze in de schaduw van een liggende  boomstam nauwelijks opvallen.
Zo is de kleine het best te zien.
De donkere plek op de neus is geen schaduw maar een bijzonder kenmerk van dit kleintje.
Het zal hierdoor later wel opvallen.
Ook dit kalfje verroerde zich niet en bleef rustig liggen. 
Een 400 mm lens is in dit soort situaties een groot voordeel.

16 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Kees ,ik vind het kalfje zo in het gras met de sprieten voor zijn gezicht juist heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    bei den Kälbern muss man zweimal hinschauen, wenn ich morgens unterwegs bin und die Rehe stehen noch am Waldrand muss man auch genau schauen, super Schutz und beste Tarnung.. fabelhafte Serie besonders die Eidechsen gefallen mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Super die Hagedissen en Kikkers.
    Wat mooi dat Vosje,
    En dat schattige hertje.

    Mooie serie Kees.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. You have great aptitude for discovering many different aspects of nature, Kees, and then presenting them to us in a lively and informative fashion, always well illustrated with superb photographs. It is always a pleasure to read your blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn blog weer, Kees.
    Het mooist vind ik de plaat van het volop zingende winterkoninkje - prachtig met die ruimte om hem heen. Ook de jonge zanglijster staat er mooi op met fijne achtergronden.
    Het vinden van jonge kalfjes is een specialiteit van jou; net als het fotograferen van salamanders.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, ik bedoelde natuurlijk de hagedissen i.p.v. salamanders.

      Verwijderen
  6. Hoi Kees!!! Very beautiful and varied images... I love specially the Bambi... so cuteeee...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Mooi toch hoe jij ieder jaar weer die kalfjes weet te vinden. Maar ja, ook met dit soort dingen is het: Als je eenmaal weet waar en hoe je moet kijken, dan ga je ze pas zien. De meeste mensen lopen er gelukkig straal voorbij. Dat er sprietjes in de weg zitten, maakt deze foto juist zo mooi. Dat is nou eenmaal de plek waar ze liggen toch? Het is in ieder geval weer ieder jaar leuk om bij jou de foto's van de kalfjes te bekijken. Gaaf ook weer die foto's van de hagedissen. Inderdaad een prachtig onderwerp en ik moet zeggen dat dit soort dieren mij wel naar de AWD doen trekken, net als de boomkikkers. Daar heb je vast nog wel meer beelden van of die komen in de volgende maanden dan wel. Fraaie foto ook van de loerende vos. Dat is weer eens een ander soort beeld. Gelukkig vertonen ze toch nog natuurlijk gedrag.
    Mooie serie zo bij elkaar weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig om de kalfjes voor de lens te hebben Kees.
    Zo mooi en teder om te zien.
    Erg mooi ook de zandhagedissen, super mooi gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    als ik dan die mooie hagedissen zie zowel de mannetjes als de vrouwtjes dan baal ik echt dat je light box het niet doet. Ik kan de foto's wel stuk voor stuk aanklikken (deed ik in het verleden ook wel) maar dan heb ik problemen als ik dan wil reageren. Maar goed, nu je foto's:
    Werkelijk hele mooie platen met vooral die hagedisjes.
    ook heel mooi om de kleine kalfjes te zien. Zo teder dan als ik die zie. Echt weer een heerlijk blog met geniet platen. AED ben ik nog steeds niet geweest maar wie weet komt dat wel weer.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great photos Kees ! Must be a marvellous place the AWD to return to.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Wat zijn dat toch prachtige dieren die zandhagedissen en wat heb je ze schitterend gefotografeerd. Ik heb ze nog nooit gefotografeerd en ik ben hier dan ook best een beetje (gezond) jaloers op. Vooral de derde en de vijfde foto vind ik geweldig. Dat boomkikkertje heb je ook best mooi te pakken zo met die omlijsting van het blad. Fijn bokeh bij het winterkoninkje en zo'n jonge zanglijster zie je ook niet zo vaak. Knap hoe jij ieder jaar die damhertkalfjes weet te vinden, ze hebben inderdaad een prima schutkleur waardoor ze nauwelijks opvallen. Heel mooi geheel Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Fantastische foto's heb je weer zo bij elkaar geschoten!!
    De foto's van de hagedissen zijn jaloersmakend. Wat prachtig, mede door he goeie standpunt.
    Ook je winterkoning zo mooi vrij zittend en voluit zingend, een prachtplaat. De jonge lijster is ook een hele leuke, die zie je niet zo gauw. Dan je vosje, super! En tot slot je schattige damhertkalfjes, wonderlijk dat ze altijd zo alleen liggen....
    Ik heb genoten van je blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees.
    Weer 'n mooie blog van de Zandhagendis en wat staan ze er mooi op, bij de Boomkikkers is meestal weinig actie. De zanglijster heb ik er maar 1 gezien maar deze juveniele heb je mooi te pakken. Wat leuk dat je het Vosje bent tegengekomen en dan de kalfjes van de Damherten zijn erg mooi om te zien en 'n geluk momentje.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    Weer een mooie blog met voor mij bekende onderwerpen, zoals de hagedisjes. Wat jij bij mij schreef over het vinden van jonge vosjes, kan ik bij jou wel neerzetten over het vinden van hele jonge damhertkalfjes, die zie ik nou nooit zo jong. Pas als ze ouder zijn en met moeder aan de wandel zijn kan ik ze ook fotograferen, zo liggend in het gras, zie ik ze eigenlijk nooit. Altijd mooi om te zien, in jouw blog. En toch ook een vos. Voor mij een bekende vos, maar ik heb hem al sinds april niet meer gezien. Het is een mooie rekel, niet bang maar ook geen rugzakvos...
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, een super mooie serie laat je hier zien. De hagedissen in hun feestteneu. Zo prachtig groen. Je hebt de boomkikker ook mooi vast kunnen leggen. Jammer dat je geen jonge vosjes bent tegengekomen. Al dat jonge spul heeft een hoog smeltgehalte net als dat jonge damhertje. Zo lief.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen