dinsdag 13 juli 2021

AWD - Juni 2021 deel 2

JUNI- MEIKEVER MAAND

In de maand juni heb ik nog verrassend veel meikevers gezien.
Een deel lag of liep op een voetpad, maar ik vond ze ook regelmatig op pitrus en rietstengels aan de rand van poeltjes. 
Dit exemplaar liet zich op een bijzondere manier bewonderen. 
Vorig jaar vond ik voor het eerst zwanenbloemen (Butomus umbellatus) in de AWD, 
maar die waren na korte tijd verdwenen.
Opgegeten door damherten?
Dit jaar waren ze weer terug, in veel groteren getale dan vorig jaar.
In sommige polders zie ik regelmatig zwanenbloemen.
 Het zijn bloemen die ik altijd graag zie.
Een larve, van een rups of van een soort wesp? 
Hij heet Cladius grandis, en hoort bij de familie van de bladwespen. 
Toen ik deze larve vond was de dauw nog niet verdwenen, zoals goed te zien is.
Met tegenlicht zijn de haartjes mooi zichtbaar.
De larven zijn niet erg snel (..) waardoor je de kans krijgt om ze op je gemak van alle kanten te bekijken.
Zo krijg je steeds een ander beeld.
Nog een laatste blik op Cladius.
Zo kom ik vanzelf bij de bosmeikevers (Melolontha hippocastani).
Ik wist niet dat er behalve de gewone meikevers ook bosmeikevers bestaan.
Via waarneming.nl weet ik nu dat bosmeikevers, ook wel kastanjemeikevers genoemd, 
meestal kleiner zijn dan 2,5 cm en gewone meikevers groter dan 2,5 cm.
Ze blijken in Nederland vooral in de duingebieden voor te komen.
Ook al eten ze vooral het blad van eiken en beuken, rusten en hangen doen ze vaak laag bij de grond.
Het maakt niet uit hoe de stengel staat, klimmen kunnen ze als de beste.
Meikevers, die behoren tot de bladsprietkevers, hebben twee antennes. 
Die antennes bestaan bij de mannetjes uit 7 lamellen en bij de vrouwtjes uit 6.
Deze inklapbare antennes spelen een rol bij het zoeken naar voedsel, 
terwijl paarlustige mannetjes hiermee ook vrouwtjes kunnen opsporen.
De achterlijfspunt is bij mannetjes duidelijk langer dan bij de vrouwtjes.
Dit zal dus een mannetje zijn.
Deze meikever is nog niet volledig in rust, want zijn antennes zijn nog niet ingeklapt.
Wilde kamperfoelie (Lonicera periclymenum) doet het goed in de duinen.
De bloemen trekken veel insecten aan en ze geuren heel aangenaam.
Vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) doet het dit jaar goed in het duingebied.
Bij een tweede bezoek bleken er veel meer zwanenbloemen in bloei te staan.
Fotograferen was lastiger geworden omdat het omringende riet ook gegroeid was en nogal eens ongewenst in beeld kwam.
Deze gewone meikever kreeg ik mooi op de plaat.
Thuisgekomen bekeek ik mijn platen eens wat beter en vroeg mij toen wel af
 "Hoe bleef die meikever op zijn plaats"? 
Hij vloog niet, zat niet op een glazen plaat en was - voor zo ver ik weet - ook niet op een pitrusstengel gespietst.
Ook al stelde de meikever mij voor een raadsel, fraai in beeld kwam hij wel.
Een soortgenoot zorgde voor dit beeld, met de zon in de rug.
Nog een laatste tot besluit, alsof ik uitgezwaaid werd.
Zat hij vast, had ik hem moeten bevrijden?
Ik zal het nooit te weten komen.
Zonnedauw zoek ik ieder jaar wel een paar keer op.
Dit is ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia) waar een juffer een kijkje was komen nemen.
Het was een vroege ochtend, de dauw was nog niet verdwenen, zoals op de juffer te zien is.
De juffer zat helemaal vastgekleefd, jammer voor de juffer, een mooi fotomoment voor mij.
Zo gaat het in de natuur. 
Zonnedauw heeft ook voedsel nodig.
De druppels op en bij de ogen van de juffer geven deze plaat wat extra lading.

15 opmerkingen:

  1. Schitterende opnames Kees. Mooie details, setting, kleuren en onderwerpen. Voor al de meikevers.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.
    Wat heb jij 'n geluk gehad met die Kevers, ik was in juni te vroeg maar de opnames heel erg mooi.
    Die rups heeft ook 'n mooie kleur en ook verschillende soorten bloemen.
    Wel zielig die juffer maar het is eten en gegeten worden zo gaat het in de natuur. En het is weer genieten van je blog. Hopelijk heb ik volgend jaar eens geluk met die Meikevers.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat mooi het juffertje op de zonnedauw, jaloersmakend is dit Kees ;-))
    Ook de meikever heb je super mooi gefotografeerd, scherp en mooie kleuren.
    Mooi ook die , waar je niet kunt zien waar die aan hangt of zit.
    Pracht platen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi blog, Kees, met bijzondere onderwerpen, die je mooi in beeld hebt gebracht.
    Allereerst die meikevers, aparte insecten zijn dat en wat een mooie kleur geven de vleugels, pootjes en antennes als het licht er doorheen schijnt. Vooral de meikever aan het stengeltje leverde je bijzondere platen op, maar ik vraag me af of hij er wel zo lekker hing. Wie weet is hij nog los gekomen. Zwanenbloemen vind ik altijd zo gracieus overkomen; het is meestal wel lastig om er echt dichtbij te komen, ze houden nou eenmaal van nattigheid.
    Och jee, dat arme juffertje in de zonnedauw. Wel prachtige beelden.
    Alles bij elkaar een fijn blog om te bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie


    BeantwoordenVerwijderen
  5. These macro shots are quite exceptional and give us a glimpse into a world we seldom pay sufficient attention to. I rarely am able to visit a dune ecosystem but as your experience proves it has many exciting treasures to be discovered by the eye of a keen observer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Prachtige foto's van de bloemen en de insecten.
    Super mooi alle details te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw Kees, wat een prachtige foto's! Complimenten hoor.
    Ik moet bekennen dat ik toch wel een tikkeltje "jaloers" op je foto's ben :-)

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    die Unterschrift beim letzten Bild stimmt natürlich das Bild ist einerseits traurig aber auch sehr interessant es anzuschauen, Natur wie sie wirklich ist, schöner post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees!!!... Great macro... Very cool pictures... Happy weekend ahead... Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, ja de meikevers zijn toch wel de hoofdrolspelers van dit Blog. Prachtig vastgelegd. Tot mijn schande moet ik bekennen ze nog nooit te hebben gezien! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Een wondermooi blog van deze meikevers, vroeger zag ik ze hier in de regio ook vaak, als kind speelden we daar vaak mee, maar tegenwoordig zie ik ze nog nauwelijks. Ik wist ook niet dat er een (onder)soort bestond met de naam bosmeikever, nooit van gehoord. Zo zie je maar, bloggen is niet alleen leuk maar ook erg leerzaam. De zwanenbloem heeft bij mij ook altijd tot de verbeelding gesproken, tijdens fietstochten in het westen tientallen jaren geleden zag ik ze regelmatig, maar ook van die soort moet ik helaas zeggen dat je die hier in de regio nauwelijks ziet. Ik heb momenteel agapanthus (Afrikaanse lelies) in bloei in de tuin en die lijken er qua vorm veel op en misschien vind ik die daarom wel zo mooi. Prachtige rups van die bladwesp, evenmin nog nooit van gehoord. Soms zie je bij thuiskomst inderdaad pas echt wat je gefotografeerd hebt, heel verrassend, ik dacht aanvankelijk ook dat je die meikever op een glasplaat gezet had. Mooi ook dat juffertje in de zonnedauw.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Zeer mooie opnames!!
    Prachtig hoe je die kleine monstertjes zo hebt weten te fotograferen. Die meikevers en ook die larven zijn echt fantastisch. Super gedaan.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Een super mooie blog met prachtige foto's!!
    Wat heb je veel meikevers gezien. Ze zien er grappig uit en je hebt je behoorlijk uitgeleefd. Het resultaat mag er zijn. Ook de rups met dauwdruppel en haartjes in het licht, prachtig! De zwanenbloem zie ik hier wel vaker en is schitterend. De kamperfoelie én de het
    vingerhoedskruid zijn mooie platen geworden. Het juffertje in de zonnedauw is een mooie afsluiter.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie serie met de meikevers in de hoofdrol, die waren er begin juni inderdaad volop.
    De prachtige zwanenbloemen heb ik wel gezien, maar er stond toen al veel riet omheen en hoog gras, dus ik vond het lastig om het te fotograferen, volgend jaar ook in juni hier even naar kijken, als het riet nog niet zo hoog is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    de meikevers zijn echt wel jaloersmakend hoor.
    ik vind ze altijd prachtig om te zien maar dit jaar (net als vorig jaar) gewoon geen tijd om ze te gaan zoeken. Daarom geniet ik hier echt van deze knappe serie. Een van de kevers zit of hangt er inderdaad wel een beetje gek bij (foto 18)!!?? Maar ik vind ze echt super om te zien :-)))
    Die gele rups vind ik trouwens ook heel apart en ook best heel mooi. Een bijzondere verschijning :-)
    het zonnedauw heb je ook weer heel mooi weten vast te leggen. Ik heb weer zitten genieten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen