woensdag 23 maart 2022

Vogelvaria


 Nu de lente duidelijk begonnen is leek het mij wel passend om te openen met het beeld van een tweetal zwanen in lentestemming zoals dat al vele jaren in onze tuin staat. 
Het in brons gegoten beeld is ooit gemaakt door mijn vader.


In het najaar van 2021 waren in de buurt van een volkstuincomplex in Haarlem  bouwwerkzaamheden gaande. 
Er was nog een klein stukje braak liggende grond waar tot mijn verbazing een aantal fazanten (Phasianus colchicus) verbleef.
Ze waren goed te zien, maar ze bleven tussen de begroeiing.
Toen ik er twee dagen later nogmaals was, was het stukje grond waarop zij verbleven helemaal geëgaliseerd.
De fazanten waren nergens meer te bekennen.
Ik was ernaartoe gegaan omdat op het volkstuincomplex een hop (Upupa epops) was waargenomen.
Hij is daar inderdaad een aantal dagen geweest, 
maar je moest buitengewoon veel geluk hebben om hem goed in beeld te krijgen.
Dat geluk had ik niet zoals ik wilde, maar het lukte mij wel om er een waarnemingsplaat van te maken.
Het was mijn eerste hop in Nederland.
Roodborstjes (Erithacus rubecula) zijn populair.
In de wintermaanden hebben we altijd een roodborstje in de tuin, 's zomers niet.
In een vogelhut, waar deze plaatjes van roodborsten gemaakt zijn, zal je ze vrijwel zeker zien.
Op zo'n manier komt het vogeltje naar mijn mening net zo mooi tot zijn recht als via een close-up.
Deze parmantige, nieuwsgierige, maar ook onderzoekende houding is heel kenmerkend.
Sijsjes (Spinus spinus) heb ik kort geleden ook al eens op mijn blog laten zien,
namelijk toen het onderwerp "badscènes" was.
Ik heb er ook nog wat andere plaatjes van waarvan ik er hier een paar laat zien.
Dit vrouwtje is duidelijk te onderscheiden van het mannetje dat hiervoor te zien was.
In de vogelhut 2 van DJ te Pas, waar je nu niet meer terecht kan, was een flinke zwerm van deze vlugge vogeltjes te zien.
In de vrije natuur heb ik nooit de kans gehad om ze van zo dichtbij te zien.
Nog een tweetal tot besluit.



De volgende keer laat ik nog meer beelden zien die in diezelfde vogelhut zijn gemaakt, met als onderwerp:


16 opmerkingen:

  1. Prachtig Kees zelf ben ik een keer met mijn schoonzoon in drenthe in een vogelhut geweest ik wist niet dat dat zo leuk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Super mooie vogels.
    De Fazanten en Hop vind ik erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your father did a wonderful job with the statue, Kees, and it deserves its place in your garden. It must have been exciting to see the Hoopoe so far north. And I agree with your comments about the picture of the robin. A distant shot with a sense of the landscape is equally interesting as a closeup, perhaps even more so.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt er een speciaal oog voor denk ik. En een goede camera. Ik vind vooral het roodborstje leuk. gewoon omdat ik van die vogel hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.
    Wel 'n geluk met die Hopis 'n mooie soort, heb hem 'n paar jaar terug ontdekt.
    Je hut fotografie hebt je mooie reuseltaten gehad, je Roodborst en Sijsjes staan er mooi op helaas is er bij ons in de buurt geen kijkhut, ben benieuwd wat je volgende serie is gaat zeker over de Buizerd enz.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Vergat nog te zeggen dat die bronzen beelden erg mooi is, daar mag je best trots op zijn.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke serie van deze verschillende vogels, Kees.
    Het is niet voor niets dat er zo vaak foto's van roodborstjes langskomen; ze hebben íets' in hun houding, waardoor ze voor veel mensen aantrekkelijk zijn. Zeker ook voor mij, altijd leuk om er een te zien (helaas hebben we hem/haar deze winter in de tuin gemist). Jij laat hier ook weer 4 heel leuke beelden zien.
    Het beeld dat je vader maakte is erg mooi, zou ik zeker een ereplek geven in de tuin.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    ik heb weer genoten van je mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat een schitterend beeld van de zwanen, zeg! Erg gaat positieve rust vanuit, dat verveelt nooit!
    Leuk je serie van de fazanten. de eerste gelijk het leukst met heel vaag die tweede er ook op. De sijsjes zijn allemaal geweldig. Ik heb ze deze winter niet kunnen fotograferen. Super dat je een Hop hebt gezien en geplaat, al zou je het wel iets mooier gehad willen hebben. Soms is het niet anders en hij staat er toch behoorlijk op! Je roodborst is natuurlijk ook een feestje. Mooi die close-ups. De foto met wat meer ruimte ia een aantrekkelijke plaat van de roodborst. Leuk detail zijn die paddenstoeltjes op de stronk. Een blogje met deze Buizerd in het vooruitzicht is niet mis! Ik verheug me erop! Dit is al adembenemend en jaloersmakend!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige vogelvaria, met de kleurrijke fazantman, de hop (die heb ik even aan mij voorbij laten gaan), en de mooie vogels bij de hut. Roodborstjes zijn altijd erg leuk, maar de andere soorten zie je veel minder in de vrije natuur, dat is het voordeel van een fotohut. En dan de buizerd....ik ben benieuwd naar de volgende blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Wat een mooi beeld maakte je vader, het past precies bij jou als vogelliefhebber. Heb zelf geen beeld in de tuin maar als ik dit zie zou het een hele mooie toevoeging kunnen zijn. Fazanten, met name de hanen, zijn uiteraard prachtig gekleurde vogels, als ik die zie kan ik het ook niet nalaten ze te fotograferen. Een hop in je volkstuin, sjonge dat is mazzel zeg, ik zou er erg blij mee zijn, heb er nog nooit een gezien, laat staan gefotografeerd. Roodborstjes zie ik hier eigenlijk wel het hele jaar in de tuin, op dit moment zitten er twee steeds bij elkaar, ik vermoed dat ze ergens in de heg nestelen. Het hoeft inderdaad niet altijd zo close in beeld te zijn. Je sijsjes zijn prachtig, recent viel hier een groep van wel 30 stuks in de rand van de vijver om te drinken maar voordat ik m'n camera had gepakt waren ze alweer vertrokken. Ben benieuwd naar je buizerd vanuit de vogelhut.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig beeld gemaakt door je vader. Zoiets maak je alleen als vogelliefhebber. Zo vader zo zoon. Mooie serie met als uitschieter wat betreft zeldzaamheid natuurlijk de Hop. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees
    liebevolle Detailarbeit die Dein Vater da erschaffen hat, sehr schön anzuschauen
    auch das Rotkehlchen ist super getroffen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, sijsjes ja die zitten of hoog of vliegen voorbij voordat je er erg in hebt. Je hebt ze nu prachtig vast kunnen leggen. Het beeld gemaakt door je vader is prachtig. Gefeliciteerd met de waarneming van de hop. Volgende keer misschien meer geluk qua setting.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pracht foto's van deze mooie soorten Kees.
    De fazanten en de hop zijn favoriet bij mij net als de buizerd.
    Mooi fotowerk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen