zondag 6 maart 2022

Zuidpier - Wintermaanden

In tegenstelling tot andere jaren heb ik nu een overzicht gemaakt van de maanden oktober t/m februari. 
Ik heb alleen een uitzondering gemaakt voor een jonge grijze zeehond die ik in januari aantrof, zie Jonge grijze zeehond.

Er waren veel grijze, winderige dagen, maar af en toe had ik geluk.
Deze grote mantelmeeuw (Larus marinus) nam even de tijd om van zich te laten horen.

OKTOBER
Hij bleek heel behendig te zijn bij het verorberen van de visresten die hij had gevonden.
Maar wat te denken van deze grijze zeehond.
Hij had een vis gevangen maar kreeg direct te maken met hinderlijke belangstelling van een meeuw.
De meeuw landde vlakbij hem, even later gevolgd door nog enkele soortgenoten.
Hier laat hij nog even zien wat hij gevangen had.
Tot mijn verbazing liet hij even later de vis los, waarna de meeuwen erop doken.
Waarom was hij niet ondergedoken en weggezwommen?
De gebruikelijke bezoekers waren er ook, zoals paarse strandlopers (Calidris maritima).
Nog vanzelfsprekender is de aanwezigheid van steenlopers (Arenaria interpres).
In 2021 werd ik verwend met een flink aantal zeekoeten (Uria aalge).
Je moet het een beetje treffen dat ze niet te ver van de pier zwemmen.
Bij wijze van uitzondering zag ik er een paar die vlakbij elkaar zwommen.
Ik mocht zelfs een uitgebreide wasbeurt bijwonen.
Met de vleugels wapperen om goed droog te worden en .......
.... zich uitgebreid laten bewonderen.

NOVEMBER
Van tijd tot tijd worden er bij de Zuidpier zwarte zee-eenden (Melanitta nigra) gezien.
In november zag ik alleen dit eenzame vrouwtje.
Zeekoeten waren er nog steeds, nu bezig met vissen.
Maar wat een verrassing.
Er vloog een velduil (Asio flammeus) voorbij!
Hij landde een flink eind bij mij vandaan op de pier.
 Helaas bleef het bij een korte tussenlanding, 
want hij vloog vrijwel direct verder naar de Noordpier en verdween uit het zicht.
Vlakbij de pier dook een gewone zeehond (Phoca vitulina) op.
Veel haast om verder te zwemmen of om te gaan te vissen had hij niet. 

DECEMBER
Over vissen gesproken, deze kuifaalscholver (Gulosis aristotelis) nam er uitgebreid de tijd voor.
Het was een goede visser, want hij kwam meerdere keren met een vis boven.
Zo nu en dan tref je seefood aan, zoals deze strandkrab (Carcinus maenas).
Als je geluk hebt vind je op het strand ook zeesterren, sepiaschelpen van de zeekat (een soort inktvis) en bijzondere schelpen. 
De windrichting speelt hierbij een grote rol.
Scholeksters (Haematopus ostralegus) zie je meestal ook wel bij de pier, zoekend naar schelpdieren zoals mosselen.
Ze balanceren vaak op een stuk rots in of langs het water.
Door de stormen van december was er veel plantaardig materiaal uit de zee op het strand terecht gekomen. 
Het was een vreemd gezicht om zo'n dik tapijt van plaatselijk wel 25 cm dik te zien liggen. 
Het veerde wel lekker mee.
Blik op de pier langs de laag wier.

JANUARI 2022
Eidereenden (Somateria mollissimableven op afstand, waardoor ik alleen waarnemingsplaatjes kon maken, helaas.
Een kuifaalscholver in actie, op zoek naar vis.
Aalscholvers zie je altijd bij de pier.
Als er geen bijzondere soorten zijn maak je toch snel weer plaatjes van de min of meer vaste soorten, 
zoals de paarse strandloper.
Oeverlopers en drieteenstrandlopers heb ik wel gefotografeerd maar die komen deze keer niet aan de beurt.
Zo nu en dan laat ik mij verleiden tot het maken van een plaatje van een meeuw,
een zilvermeeuw (Larus argentatus) deze keer. 
Het onbetwiste hoogtepunt van deze maand was natuurlijk de jonge grijze zeehond
waarnaar ik hierboven al heb verwezen.

FEBRUARI
In deze maand regende en waaide het heel vaak.
Ik ben daarom ook niet naar de Zuidpier geweest.
Als het te hard waait mag je uiteraard niet op de pier omdat het te gevaarlijk is.
Voor mij is dat geen probleem want ik word niet graag nat door hoog opspattend water.
Het is wel spectaculair om te zien.
Op het strand kom je dan ook al niet voor je lol, want de kans dat je gezandstraald wordt is groot.
Misschien volgt nog een bezoekje in maart onder aantrekkelijke omstandigheden.










;
 

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Mooie serie.
    Ik vind de meeuwen mooi en de Zeehond zo leuk.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    het blijft altijd mooi op de zuidpier er is altijd wat te zien en te fotograferen mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great Black-backed Gull is the world's largest gull, of course, and it is amazing what they can swallow. There are You Tube Videos of them swallowing a rabbit whole. The coastline always delivers a really interesting diversity, and cold inshore winds often drive species like the alcids you show here close to land. Purple Sandpiper is extremely rare here; I have only ever seen it once in Ontario, so if I come across it on visits to Europe, I am exceptionally delighted. Great work with your camera, aa always, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Je bezoekjes aan de Zuidpier waren bepaald verrassend ! Niet alleen mooie soorten maar je kreeg de kans ook prachtige scenes vast te leggen Super die eerste foto alleen al...en de vissende kuifaalscholver. De zeehond. Ja, die met die roze bek vind ik nog steeds zo gaaf! Mooi die strandkrab. Je had ook wel geluk met die zeekoeten zo vlak langs de pier, tjonge, ik had graag naast je gestaan. De velduil is natuurlijk prachtig om te zien. Heerlijke soort!
    Niet saai, Kees ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben er nooit geweest het lijkt voor mij een beetje moeilijk terrein maar ik kan zo wel heerlijk mee genieten heel mooi Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Het waren zeker slechte maanden maar je hebt wel 'n poging gemaakt om erheen te gaan. Helees zijn er veel Zeekoeten overleden en dat is wel triest, maar je hebt toch 'n paar voor je lens gehad. Zeehonden altijd leuk als je ze ziet en ook nog met 'n lekker visje en dan nog de Velduil dan hoop je dat hij vlakbij bij je land maar je hebt 'n bewijsplaatje. De Kuifaalscholver en Paarse Strandloper ook mooi meegenomen en kan je dag niet meer stuk.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, de Zuidpier is altijd interessant om te bezoeken, zeker als je Kuifaalscholvers, Velduil, Zeekoeten en Zeehonden ziet. Gr. Ben
    ps De Zwarte Zeekoet is een vrouwtje Zwarte Zee-eend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ben. Ik wist het maar ik heb een slordigheidsfoutje gemaakt. Inmiddels gecorrigeerd.

      Verwijderen
  8. Hallo Kees
    die Sumpfohreule hätte auch in deine Richtung fliegen können... aber auch die anderen Bilder bringen Freude beim anschauen, tolle Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi Kees..Beautiful series of images... Greetings...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Die Zuidpier is toch wel een heel aantrekkelijke locatie, je ziet er vrijwel altijd iets bijzonders. Voor jou in dit geval de zeekoeten, de zwarte zee-eend en de kuifaalscholver. Die laatste is wel een hele fraaie waarneming, ik heb hem nog nooit gezien. En als je dan gedurende de sessies in die maanden ook nog een grijze zeehond met prooi en een gewone zeehond kunt fotograferen dan heb je in maanden waar niet zoveel te beleven valt toch een mooie score weten te behalen. En die laatste foto, we zagen hem al eerder, is werkelijk een beauty. Jammer dat die velduil niet even wat dichterbij kwam zeg.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    op de Zuidpier is altijd wel wat te zien en te fotograferen maar ik heb er helaas nog nimmer een zeehond gespot. Jij hebt gelijk een prachtige zeehond en zelfs met een visje wauw!!!
    Mooie serie platen van de zeevogels daar en ook heel fraai gepresenteerd. De zwarte zeekoeten zijn echt gaaf om te zien en dat vind ik ook van de Eidereenden. Dat je een velduil zag kan kloppen want die heb ik daar vaker gezien maar zoals gebruikelijk ook niet kunnen platen. Jij hebt hem tenminste nog mooi in vlucht. Hele leuke serie :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Het grappige is dat je denkt dat je soms niet zo heel veel ziet op de zuidpier, maar als je al deze beelden ziet dan is het toch een bijzondere plek. Voor het maken van superplaten moet je inderdaad wel wat geluk hebben, maar als je dan een serie kunt maken van zo'n zeehondje, dan maakt dat al die bezoekjes die wat minder waren helemaal goed. Geweldige beelden waren dat, maar ook in deze serie zitten een hoop fraaie soorten. Ik durf te wedden dat je ook nog heel wat foto's hebt van drieteentjes en bonte strandlopers. Zo'n velduil pik je toch maar mooi lekker mee en de foto's van de zeekoeten en kuifaalscholver zijn natuurlijk ook mooi. Een plek waar ik graag kom en vooral een paar jaar terug toen de velduil regelmatig in de duintjes zat. Helaas door opdringende fotografen opgejaagd en nou zie je ze daar niet meer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, mooi overzicht maar net als wat ik zelf ervaarde bij mijn bezoekjes....weinig soorten.
    Ik ben in november 2021 en eind februari (na de laatste storm) geweest. Maar nog nooit zag ik op het strand zo weinig vogels. Nauwelijks drieteenstrandlopers, maar ook op de pier was het maar magertjes. Het strand lag vol schelpen en zeesterren in februari, maar geen enkele vogel te bekennen. Ik hoop nu in april nog een keer te gaan voordat het strand weer wordt ingenomen door luidruchtige badgasten.
    Dat zeehondje is leuk , ik had er in februari ook eentje. Die maakte het nog een beetje goed die dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nice post thank you Amy

    BeantwoordenVerwijderen