vrijdag 29 april 2022

Groene Jonker 2022

 

De Groene Jonker is een natuurgebied dat vlak bij Zevenhoven ligt. 
Er wordt veel waargenomen, vooral door de telescoop. 
Voor het maken van foto's moet je daar wat meer geluk hebben.
 In april zat het mij behoorlijk mee.

In de lente hebben alle vogels zo hun eigen bezigheden.
De knobbelzwanen zorgden voor het absolute hoogtepunt. 

Ik hoopte op de blauwborst (Luscinia svecica), die ik gelukkig een aantal keren zag. 
Ze hadden wel een sterke voorkeur voor de rietkraag waarbij ik tegenlicht had.
De mannetjes pronken graag met hun staart.
Op deze plaat is dat weer eens wat anders te zien dan gebruikelijk.
Het valt niet mee om originele platen van dit vogeltje te maken.
Het is niet voor niets populair bij fotografen.
Het is mij ook wel eens beter gelukt dan op deze aprilmorgen.
Ook al bleven de blauwborsten vaak wat verder weg dan ik hoopte, 
ik kon er desondanks prima mee leven dat ik ze zo in beeld kreeg.
Deze blauwborst liet uitbundig horen dat dit zijn territorium was.
Een klein, bruin vogeltje was direct te herkennen aan het kenmerkende snorrende geluid.
Inderdaad, een snor (Locustella luscinioides). 
Voor de verandering was hij nu eens niet verscholen in het riet, maar had hij het hogerop gezocht.
Hij deed enorm zijn best vanaf zijn favoriete rietstengel.

Langzaam maar zeker kom ik bij het hoogtepunt van de dag, maar eerst nog wat aandacht voor een andere rietbewoner.
In het riet werd overal gezongen.
Niet alleen door de eerder genoemde soorten en rietgorzen, maar ook door rietzangers (Acrocephalus schoenobaenus).

Een rietzanger had als favoriete plek een tak in een klein boompje gekozen.
Hij zong er honderduit.
Regelmatig vloog hij op, maakte een rondje in de lucht en keerde vervolgens weer terug.

En zo kom ik terecht bij een bijzondere afsluiter van deze morgen, waarbij ik op weg was naar de parkeerplaats.
Ik zag namelijk een tweetal knobbelzwanen (Cygnus olor) dat allerlei opvallende geluidjes maakte.
Het werd snel duidelijk waarom.

Het mannetje ging voortvarend tot actie over, het vrouwtje hield nog net een oogje op de omgeving.
Of ze veel zag zullen we nooit weten.
Wat ze wel merkte was dat het hem moeite kostte om op haar rug te klauteren,
terwijl ze hem toch liet merken dat ze er helemaal klaar voor was.
Waarom hij haar helemaal onder water duwde en hij zelf ook niets zag zal er wel bij horen.
Kunnen ze zich dan beter concentreren?
Hoe dan ook, zo was het spel en zo werd het gespeeld.
De extase na een geslaagde paring spatte eraf.
Er volgde nog een liefkozing en een vrijwel symmetrisch hartje.
Na nog een laatste innig moment dreven ze even later elk een andere kant op, na een show van zo'n 2 minuten.

Het was een mooie afronding van een fraaie lentemorgen.

13 opmerkingen:

  1. Ah, the joy of swans in love! The Bluethroat is very special and I appreciate your pictures, Kees. I have only ever seen this bird once, and not in breeding plumage unfortunately.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Super mooi dat Blauwborstje.
    Geweldig die twee Knobbelzwanen in actie.
    Super.

    Groettie van Patricia,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi Kees wat een schouwspel van de zwanen en de Blauwborsten mogen er ook zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, je hebt die blauwborsten maar mooi in beeld gebracht. Een mooi bezoek aan de Groene Jonker met mooie resultaten. Leuk die snor en die rietzanger. verbluffend vind ik die zwanenserie en hun paringsritueel. Prachtige shots!
    Ik maak ook even gebruik van dit medium om je te bedanken voor je reacties op mijn blog. Het lukt mij nog steeds niet om te reageren op de reacties op mijn blog. Dat is héél vervelend. Vandaar mijn reactie nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees, wat een prachtige serie. Ja die zwanen weten van wanten. Mooi vastgelegd. De snor heb ik een keer mogen horen, heel bijzonder. Jammer dat hij voor mij onzichtbaar bleef. De blauwborst staat er mooi op zo in zijn habitat. Zeer geslaagde serie.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, altijd leuk de Groene Jonker en zeker goed voor enkele leuke soorten. Zo,n zwanenkoppel op deze manier vastleggen is altijd bijzonder. Het is iets wat je echt niet vaak ziet!! Is mij toevallig vorige week ook gelukt. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    De Groene Jonker is voor mij, ondanks dat we er best ver vanaf wonen ook een bekend gebied. k deed er diverse sessies een aantal jaren geleden toen we daar in de buurt op vakantie waren en nog komen we er regelmatig als we onze zoon naar Schiphol brengen en er vervolgens een dagje van maken, vaak gecombineerd met een bezoek aan de Waverhoek. De snor is daar een regelmatige gast, je hebt hem er prachtig op staan, niet altijd wil hij uit het riet omhoog komen. Je blauwborsten mogen er ondanks het tegenlicht ook best zijn, niks mis mee. En wat prachtig kon je het paringsritueel van de knobbelzwanen vastleggen zeg, dat is nog eens op het juiste moment op de juiste plek.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    mooie serie uit de groene jonker het is nu een mooie tijd om daar te zijn,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    die Fotoserie von den Schwänen ist natürlich ein Highlight, wer von uns hätte dieses Spiel nicht fotografiert? Auch das Blaukehlchen sieht sehr gut aus
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Een gebied waar ik al jaren niet meer geweest ben, maar zeker een prachtig gebied met schitterende soorten. Ik ging er voornamelijk naartoe voor de geoorde futen. Maar de periode dat jij er nu geweest bent is natuurlijk ideaal voor de zangvogeltjes. Je moet wel een beetje geluk hebben dat ze mooi vrij komen te zitten, maar dat heb je overal wel. De snor staat er heel fraai op. Heerlijk wanneer zo'n vogeltje lekker bovenin een retstengel gaat zitten zingen. Mooi ook de rietzanger op die plek. Tsja, de zwanenbals is geweldig om eens zo mee te maken en vast te leggen. Ik heb dat nog nooit in het echt mogen aanschouwen. Moet ik toch eens wat vaker te voet dit soort gebieden in gaan weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees.
    Ja de Groene jonker is 'n mooi natuurgebied en je komt daar ook leuke soorten tegen, mooi dat je van het Zwanenpaar opnames hebt gemaakt. De Rietzangers zitten niet altijd in het riet te zingen ook de Snor en Blauwborst staat er mooi op. Toch weer 'n geslaagde dag.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Heel mooi hoor, die blauwborsten, je hebt ze toch maar weer op de foto, met name de laatste twee foto's . Die staart omhoog is grappig! De Snor is super en de rietzanger in het riet ook. Maar dan ....die zwanen !!!! Echt een hoogtepunt. Wat geweldig om te mee te maken en zo mooi vast te kunnen leggen. Geweldig!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig, vooral die belevenis met de zwanen. Een voorrecht om dat te mogen zien.

    BeantwoordenVerwijderen