zaterdag 22 oktober 2022

Voor elk wat wils

 

Van alles wat ik in 2021en 2022 heb gezien in de natuur kwam ik nog een aantal platen tegen 
die ik niet op mijn blog heb laten zien. 
Ik heb hiervan een bonte verzameling samengesteld 
die ook wel onder de naam "Los Zand" gepubliceerd had kunnen worden.

Om te beginnen is hier een snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus)
die op een bloem van een speerdistel (Cirsium vulgare) naar nectar komt zoeken.

Als je weet waar een kolonie zwarte sterns (Chlidonias niger) voorkomt
 loont het de moeite om daar eens heen te gaan als ze jongen hebben.
In 2021 ben ik daar voor het eerst geweest.
De omstandigheden zaten niet echt mee, het was te bewolkt naar mijn zin.
Anderen - René, Maria - hebben daar mooiere platen gemaakt onder betere omstandigheden.
Desondanks vond ik het een bijzondere belevenis om het voeren van de jongen mee te maken.
Het gaat tenslotte niet uitsluitend om de plaatjes.
De ouders waren er maar druk mee.
Een meevaller was dat de begroeiing van de vlotjes niet te hoog was.
Je moet voortdurend goed geconcentreerd zijn want de voedermomenten kunnen elkaar snel opvolgen.
Als je een bloem zoals dit knoopkruid (Centaurea jaceawilt fotograferen kan je alles op je gemak doen.
Op een warme zomerse dag beviel dat heel goed.
In Venneperhout, een natuurgebied net buiten Nieuw-Vennep, bloeit de wilde cichorei (Cichorium  intybus) net als het knoopkruid en de speerdistel in de zomer zeer uitbundig.
Aardhommels (Bombus terrestris) konden hun hart ophalen aan het ruime aanbod aan bloemen.

Het vervolg gaat over 2022.
In de wintermaanden ga ik meestal een paar keer op zoek naar wisenten (Bison bonasus).
Langs het wisentenpad in het Kraansvlak tussen Bloemendaal aan Zee en Zandvoort heb je soms een kans om ze goed te bekijken.
Maar ook zonder dat je wisenten ziet is het een aantrekkelijke wandeling door een afwisselend duingebied.
De kudde voelt zich daar goed thuis.
Een van de dieren heeft een halsband met zender, waardoor je op de website kunt zien waar ze zijn (als de zender werkt..)
Regelmatig worden er kalveren geboren.
Je mag dan ook van halverwege februari/begin maart tot begin september niet in het gebied komen.
In Haarlemmerliede verschenen de lepelaars dit jaar tamelijk laat op hun nestellocatie.
Bovendien maakten ze nesten die nogal verscholen lagen achter de vele takken.
Ik ben er daarom maar één keer geweest en heb er vrijwel geen foto's gemaakt.
Toen mijn verrassing kwam ik al fietsend op weg naar Venneperhout 
deze wilde kievitsbloem (Fritillaria meleagris) tegen.
Er groeiden er heel wat en het zijn ongetwijfeld gekweekte exemplaren die in borders zijn uitgezet.
Ze zijn daarom niet minder mooi.
Er waren ook volkomen witte exemplaren.
Omdat ik ze nog nooit eerder had gezien laat ik er hier nóg een plaatje van zien.
In mei ben ik met mijn vrouw een week in de omgeving van Nijmegen geweest,
waarbij we een huisje in Pannerden hadden.
In de uiterwaarden liep een kleine kudde koniks (Equus caballlus), waar dit veulentje bij hoorde.
Vanuit de woonkamer zagen we allerlei soorten wild, waaronder een grote groep spreeuwen (Sturnus vulgaris).
De meesten waren jonge vogels, zoals dit exemplaar.
Er zaten bijna iedere morgen hazen (Lepus europaeus) in de tuin.  
In de hoge begroeiing langs de uiterwaarden voelden ze zich thuis. 
Soms zag je er een aantal uit de dekking de uiterwaarden in rennen of boven de planten uit springen.
Op tamelijk korte afstand rijden lag Anholter Schweiz.
We gingen er in het bijzonder voor de lynxen maar dat viel tegen. 
Alleen het mannetje was even te zien tussen de hoge struiken.
Het vrouwtje lag met haar welpen ergens verscholen en liet zich niet zien.
De wolf (Lupus canis) heb ik helaas niet in de vrije natuur gezien, maar in ditzelfde natuurpark.
Hoe vaak zie je een otter (Lutra lutra)?
Ik had er nog nooit een gezien en was dus blij verrast dat er in dit natuurpark enkele waren.
Ze waren maar heel kort te zien en ik was dus dik tevreden dat het mij gelukt was deze plaat te maken.
Ook dit jaar stonden de zwarte sterns op het programma.
De verwachtingen voor deze dag waren goed, maar het pakte toch anders uit.
In 2021 trof ik daar Maria, dit jaar was het de beurt aan René.
Ik ben er slechts één keer geweest, niet voldoende voor de platen die ik in gedachten had.
Desondanks blijft het een boeiend schouwspel.
De timing was hier niet helemaal in orde bij de volwassen vogel, want de kleine stond nog met zijn snavel vol libel. 
Tot besluit een aantal platen uit Overijssel.
Jeneverbessen vind je behoorlijk veel in bepaalde natuurgebieden in Drenthe en Overijssel, 
maar je moet er wel een beetje je best voor doen om ze te vinden.
Deze bijzondere soort verdient ook wel eens wat aandacht.
Heidevelden vind je in meer provincies.
Op een aantal plaatsen zagen we mooie kleurige heidestruiken, maar wat waren er veel geheel verdroogde struiken.
De roestbruine kleur overheerste daar en dat is behoorlijk zorgelijk als het op grote schaal gebeurt.
Bij het najaar horen mistflarden en spinnen.
Hier leek de spar besneeuwd, maar het waren waterdruppeltjes die voor dit effect zorgden.
Er ontstaat op zo'n plek al gauw een mystiek sfeertje.
In de vroege ochtend wandelingen door de natuurgebieden maken leverde regelmatig dit soort beelden op 
als je de webben van de juiste kant bekeek.
Van de andere kant bekeken zag je er vrijwel niets van.
Op zulke momenten is het overduidelijk hoeveel spinnen er voorkomen als je alleen al op de webben let.

Als je een week in de omgeving van de Lemelerberg bent kan je ook eens gaan kijken in een van de 
hutten van Han Bouwmeester.
Dat hebben we dan ook gedaan.
Eén van de vogels die we daar gezien hebben was deze sperwer (Accipiter nisus).
Maar daarover een volgende keer.

14 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heerlijke derie en vooral de bos en heide foto's maken me blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    je hebt inderdaad van alles wat waardoor het een mooie serie is geworden,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It's great to have these wonderful pictures in your files, Kees. All are wonderful but I am exceptionally enchanted by the Black Terns feeding young. A great collection.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Een hele mooie serie.
    Veel te zien en ik heb er van genoten..

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kees het voeren van de sterns ,wat is dat mooi en geweldig zoals je dat hebt weten vast te leggen super en wat een heerlijke serie .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Extraordinary photos!
    I especially loved the first photo, it's fantastic.
    Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Voor elk wat wils dat kun je wel zeggen, wat een variatie. Als je dit zo ziet laat je toch nog heel wat liggen aan mooi materiaal, het overkomt mij ook steeds. Mooie serie van de zwarte sterns waarschijnlijk bij de Zouweboezem. Ik heb er ook nog een serie van liggen van enkele jaren geleden. Die wilde cichorei is een prachtige plant, best wel ondergewaardeerd vind ik, je ziet ze hier ook best veel. Mooi zeg die wisenten, heel andere opname-omstandigheden daar bij het Kraansvlak dan hier in de Maashorst, ik ben daar momenteel een serie van aan het bewerken. Prachtig die kievitsbloem in tegenlicht.met bokehringen. Dat konikpaardje lijkt wel een speelgoedbeestje, heel leuk. Ik dacht even zo die heeft een wolf op de Veluwe gespot en gefotografeerd, maar ook al is dat niet het geval, je hebt hem er prachtig op staan. Ben benieuwd naar je foto's van de Lemelerberg, wij waren er ook ooit maar helaas ben ik alle foto's die ik daar maakte kwijt geraakt, de enige keer overigens dat me dat gebeurd is.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.
    Wat 'n mooie opnames van de Zwarte Sterns, Wisent, Wolf, jonge Konik en Otter zijn ook super. Helaas ben ik afhangkelijk van het openbaar vervoer maar hoop in het voorjaar weer naar de AWD te gaan. Kievitsbloemen heb ik al jaren niet meer gezien, Heb van je serie genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Best leuk, Kees, zo'n 'van alles wat' serie. De serie van de zwarte sterns vind ik ondanks het wat mindere licht toch wel heel erg leuk; is toch bijzonder om dat zo van dichtbij te kunnen observeren. En ah-gossie, dat ene kleintje met zo'n grote libel in zijn bekje - wat een aandoenlijk beeld.
    De beelden van de wisenten mogen er ook wezen, vooral de laatste, met dat jonkie erbij.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees, geweldige foto's, prachtige macro's van de bloemen en insecten. De wisenten zijn erg mooi. Top zijn de foto's van de zwarte sterns. Voor elk wat wils was een heerlijk afwisselend blog. Ik heb met plezier naar je foto;s gekeken en genoten! Ik ben al weer benieuwd naar de sperweropnames.
    Van die sperwer heb ik binnenkort ook een blogje Ik ging namelijk samen met Maria naar een fotohut in 't Gooi.... jou wel bekend denk ik.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees, een heel fraai blog zo met van alles nog wat. Een ding het brengt wel variatie en verrassende beelden. Die den in de mist met spinrag sprak tot mijn verbeelding. Mijn eerste indruk was ook, huh sneeuw? De vogels zo divers ook heel fraai op de plaat gezet. Al met al weer genoten van je foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Ook ik heb een hoop van dat soort losse foto's en het is best een goed idee om dat in een apart blog te gooien. De zwarte sternen zijn inderdaad een geweldig mooi onderwerp, maar de weersomstandigheden kunnen inderdaad roet in het eten gooien. Toch een mooi belevenis en je kunt altijd volgend jaar weer gaan. Mooie plek dat Anholter, maar omdat de hokken zo groot zijn kun je inderdaad de pech hebben dat je niets ziet. Jammer dat het zover weg is voor ons. Heel gaaf die kievitsbloemen zeg en vooral dat ze daar in het wild stonden. Een mooie plek om te onthouden, want die bloemen komen ieder jaar volgens mij weer op. Zo'n alles in 1 blog is ook wel heerlijk afwisselend en toch zeker leuk dat je zo'n diversiteit laat zien.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Wow, je had nog wat op de plank liggen!!! Geweldig mooie platen. Mooie beelden van de Wisenten, ook de haas in mooi warm licht. De mistflarden, de close-up van de hei, de schitterende spinnenwebben. Ook de insecten op de kleurige bloemen, heerlijk! Maar je zwarte stern-serie is ook geweldig. Misschien had je dat mooie warme ochtendlicht willen hebben zoals op de foto's van René. Die heb ik ook niet, en deze zijn toch prachtig, punt...haha. Mooie sperwer op het eind, smaakt naar meer
    groetjes, Maria!

    BeantwoordenVerwijderen