zaterdag 11 februari 2023

Winterse zwanen

 

In december en januari heb ik een aantal keren wilde zwanen gezien. 
De eerste keer was dat nog van grote afstand, maar op 13 december had ik meer geluk en kon ik ze op mijn gemak van tamelijk dichtbij bekijken. 
In een eerdere post heb ik daar al het een en ander van laten zien.

Op 27 december en 11 januari kreeg ik  ze opnieuw van dichtbij te zien.
Ik heb er daarom voor gekozen om deze post helemaal aan zwanen te wijden 
en andere soorten voor een andere keer te bewaren.
Als startfoto leek het mij aardig om eens met een jonge wilde zwaan te beginnen.

DECEMBER 2022

In het gebied waar je de meeste kans hebt om wilde zwanen van dichtbij te zien, het infiltratiegebied, 
trof ik een groep van 6 volwassen vogels aan.
Ze waren aan het rusten of aan het poetsen.
Ik nestelde mij tegenover het groepje vlakbij de waterkant.  
Eén vogel begon voedsel te zoeken.
Alles ademde rust.
Een voor een begonnen ze aan hun toilet.
Aan alles was te merken dat ze zich volkomen op hun gemak voelden.
Toen ik wat verder liep zag ik in hetzelfde kanaal het gezinnetje van 2 volwassen en 3 jonge vogels weer dat ik eerder deze maand al bij een ander kanaal had gezien.
Ze hadden net gegeten en gingen nu rusten of zich opknappen.
Een van de jonge vogels drukte zijn borst eens flink vooruit alsof hij wilde laten zien hoe indrukwekkend hij eruit zag.
Hij bezorgde mij zo wel een paar mooie platen.
Een prachtige manier om deze sessie mee te besluiten.

JANUARI 2023

Op 11 januari trok ik weer het duingebied in, 
waarbij ik vlakbij het infiltratiegebied twee knobbelzwanen op een voor mij volkomen onverwachte manier bezig zag. 
Een stukje voorspel heb ik gemist omdat ik even een goede plek moest vinden om alles zo goed mogelijk vast te leggen.
Ok, het was relatief zacht en bovendien heel zonnig weer maar dit had ik in januari niet verwacht.
Het licht was niet optimaal, maar dat blijft ondergeschikt aan deze bijzondere gebeurtenis.
Ze waren zo te zien heel verliefd en gelukkig met elkaar.
Van deze vorm van tederheid kunnen bijvoorbeeld damherten nog wat leren.
De keren dat ik ze tijdens de bronst in actie zag waren ze in een wip klaar, 
waarna ze nog nauwelijks oog voor elkaar hadden.
Vrienden voor het leven.

Natuurlijk was dit het hoogtepunt van de dag, maar de koek was nog niet op.
In het infiltratiegebied vond ik de groep van 6 opnieuw, 
waarbij het merendeel van de vogels in diepe rust was.
Er staat altijd een vogel op wacht.
Ik werd geaccepteerd en mocht blijven, 
want ook de op wacht staande vogel gunde mij nauwelijks een blik.
Een van de zwanen had in het verdorde gras liggen slapen.
Hij ontwaakte en liet onmiddellijk iets van zich horen.
Ik waardeer het altijd als zwanen hun vleugels eens willen spreiden en zich als het ware uitrekken.
Bij het water gekomen gevolgd door even lekker uitschudden
Veel meer actie was er niet.
Ik had wel gehoopt dat ik ze ook uit het water zou zien opvliegen, 
of eventueel zwanen zien landen, maar dat zat er die dag niet in.
Een ander hield zijn poot een tijdje in de lucht, alsof hij wilde duidelijk maken
 "Uw tijd zit erop, u kunt wel gaan".
Ik ben inderdaad verder gegaan, waarbij opnieuw een zwaan op de uitkijk bleef staan.
Het was de laatste keer dat ik ze in januari heb gezien.

De wintermaanden zijn in West Nederland nagenoeg ongemerkt verlopen.
Gelukkig heb ik nog wel mijn favoriete wintergasten - wilde zwanen, grote zaagbekken, brilduikers, krooneenden en nonnetjes - gezien.




12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.
    Het zijn toch mooie soorten, en je hebt ze mooi voor je lens gehad wat weer mooie beelden is te zien.
    Helaas zijn ze bij ons niet gezien dit jaar alleen Kleine zwanen. Maar ja je kan niet alles hebben maar dat is weer genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    Schwäne sieht man mal einen oder auch zwei, aber bei Dir ist sehr viel los, ich mag es auch wenn sie ihre Flügel ausbreiten, da erkennt man wie gross und mächtig diese Vögel sind.Die Brunft ist gut Fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Wat veel bij elkaar.
    Mooie zwanen zijn het.
    Je hebt er mooie foto's van kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Kees zeker als ze je accepteren en je je gang kan en mag gaan om ze te fotograferen en te genieten van deze mooie momenten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    wat een prachtige serie van de verschillende zwanen laat je hier zien.
    Het liefdesspel van de knobbelzwanen ziet er ook heel liefdevol uit. Leuk dat je dat zo kon volgen.
    Maar ook leuk dat je verschillende gedragingen van de wilde zwanen vast kon leggen, waarvan de stoere houding van de jonge zwaan (8, 9 en 10) de meeste indruk op mij maakte.
    Al met al een prachtig blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,

    Prachtige vogels die wilde zwanen, ik zag afgelopen week een groepje in een polder bij Den Bosch, maar ze zaten zo ver weg dat ik er geen fatsoenlijke foto van kon maken. Dat is jou hier wel gelukt, bijzonder dat je zo dichtbij kon komen, meestal maken ze al terugtrekkende bewegingen als je in de buurt komt. Ik denk dat ze in de AWD toch wat meer aan mensen gewend zijn. Mooie platen, zeker die waar de zwanen net iets meer doen dan stilzitten, zoals het vleugels strekken of poetsen. Mooie gedragsplaten maakte je ook van die knobbelzwanen, het is een en al sierlijkheid en ze zijn er inderdaad vroeg bij, maar dat zal wel met het zachte winterweer te maken hebben. Op naar het voorjaar nu.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie serie van uit de AWD,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Pffft, je hebt Wilde zwanen gezien, en hoe! Heerlijk de jonge zwanen en ook zo mooi al dat geflapper en gepoets. Mooi in beeld gebracht.. en dan alles in alle rust en stilte. Je moet je gelukkig voelen als je dit allemaal beleeft. De paring van de Knobbelzwanen is heel vroeg in het jaar maar wat ontroerend. Ze zijn echt lief voor elkaar. Ik heb genoten van je "Witte blogje"
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Altijd opvallend hoe lang de jongen nog bij hun ouders blijven. Dat zie je naar mijn idee alleen bij zwanen. Wat ook een beetje vreemd is dat we bijna nooit een volwassen wilde zwaan op de foto zetten, maar wel 3 kilometer lopen om een wilde zwaan te fotograferen. Zou het alleen dat gele stukje zijn, wat ze interessant maakt? Geen idee, maar als ik de kans krijg dan fotografeer ik ze ook zo uitgebreid mogelijk. Heerlijk wanneer je zo lekker rustig de vogels kunt bekijken en fotograferen en zeker als ze een beetje gaan lopen poetsen en wat rek- en strekoefeningen doen. Hele fraaie serie. Tsja, die baltsende/parende knobbelzwanen zijn natuurlijk super. Er zitten heel veel knobbelzwanen in mijn omgeving, maar dit heb ik niet eerder mee mogen maken. Lijkt me prachtig om eens in het echt te zien. Geweldig dat je daar zo'n serie van hebt kunnen maken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, wat een fraaie serie van de zwanen. Zowel de knobbel als de wilde zwaan. De wilde zwanen vind ik altijd heel bijzonder.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geluk om die wilde zwanen van zo dichtbij te zien. Je hebt er een mooie serie van gemaakt.
    Hier kom ik ze niet vaak tegen. Je moet hier echt de polder in gaan om ze te zien. En die baltsende knobbels zijn werkelijk heel sierlijk en mooi. Genieten dus.
    Mooi blog kees
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kijk altijd uit naar de komst van de wilde zwanen. Deze winter was weinig winter en naar mijn idee waren de wilde zwanen in februari alweer vertrokken. Jij hebt ze, net als ik toch mooi vast kunnen leggen. En de paring van de knobbelzwanen is natuurlijk geweldig om te zien. Heb dit zelf ook al eens mee mogen maken, altijd genieten, de vogels in het voorjaar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen