zaterdag 20 mei 2023

AWD - Mei 2023

Het voorjaar betekent voor mij eropuit trekken, zoeken naar teruggekeerde zomergasten en doortrekkers, maar ook naar allerlei vormen van nieuw leven.
Ik geef deze keer een korte impressie van een aantal momenten die ik de moeite waard vind om te laten zien.
Het zijn beelden die ik gemaakt heb tijdens een vijf- tot zestal omzwervingen door de duinen.
Er was trouwens nog veel meer, maar dat past niet allemaal in één post op mijn blog.
De maand april werd overigens gedomineerd door vossen.

Het roodborsttapuit mannetje, waarmee ik begonnen ben, liet zich niet onbetuigd in de omgeving van zijn nest.

Ik zei al dat vossen in het voorjaar een grote rol speelden. 
Dit vosje was ijverig aan het zoek naar wat eetbaars, onverstoorbaar en volledig op haar gemak.
Een kevertje hier, een mislukte poging daar, maar geen grote prooien.
Na een tijdje was ze het zat en ging ze erbij zitten, op haar gemak rondkijkend.
Ze keek nog eens achterom en besloot te gaan liggen.
Hoe anders was het bij de vos die ik een kwartiertje eerder had gezien. 
Die vos liep op een  open veld en ging er als een pijl uit de boog vandoor toen hij mij aan zag komen.
Ik besloot eens te gaan kijken of de zonnedauw al aan het groeien was.
De blaadjes waren nog piepklein en ten dele nog niet helemaal opengevouwen.
Door een macrolens en tussenring te gebruiken kon ik deze platen maken.
Over een aantal weken zal het daar heel anders zijn.
Bij wijze van uitzondering krijgen damherten in dit jaargetijde ook een beetje aandacht van mij.
In een afgelegen gebied zag ik een groep hindes lopen.
Het beeld deed mij denken aan vergelijkbare beelden uit Afrika met impala's en gemsbokken.
Het jachtseizoen is per 31 maart weer afgesloten en de damherten kunnen zich weer wat vrijer bewegen, 
als ze dat al niet deden.
Een flink aantal mannetjes is al weer getooid met een bastgewei.
Het vosje besteedde uitgebreid aandacht aan haar toilet, waarbij een aantal keren krabben noodzakelijk was.
Ze zal waarschijnlijk ook wel wat last hebben gehad van teken, waarvoor weer gewaarschuwd wordt.
Wat zal ze op dit moment gedacht hebben?
Ze voelde zich duidelijk buitengewoon op haar gemak.
Het was tijd voor een middagslaapje.
Overtuigd dat ze 100% ontspannen was?
Een beeld van een viervlek is niet zo bijzonder.
Het was echter de eerste libelle die ik dit jaar zag. 
Ook zandhagedissen lieten zich af en toe weer zien.
Als het een beetje warmer is kunnen we ze weer wat meer en vooral vaker zien.
Ik had ze al eerder gezien, maar toen zaten ze met een stuk of twee-drie klem in de bek van een vos.
Natuurlijk waren er ook genoeg vogeltjes te zien en te horen.
Zelfs een nachtegaal liet zich niet onbetuigd. 
Helaas was hij me net te vlug af voor een mooi plaatje.
Hier zit een heggemus even te rusten op een tak.
Een bijzonder aangename verrassing was deze kleine bonte specht.
Ik had er al eerder één gehoord, maar deze vogel op de foto krijgen is niet zo makkelijk.
Ik had het geluk dat een kneu mannetje voor de verandering eens geen haast had, zoals vrijwel altijd.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken of en waar kleine plevieren ergens nestelen.
Met deze compositie ben ik vanzelfsprekend ook tevreden.
Ieder voorjaar kijk ik uit naar doortrekkende beflijsters en tapuiten.
Beflijsters stelden mij teleur en tapuiten, zoals dit mannetje, stelden mij op de proef.
Het leek wel of ze er een spelletje van wilden maken om steeds weg te vliegen als ik met de nodige voorzichtigheid in de buurt was gekomen en wilde afdrukken.
Gelukkig had ik ook een aantal keren succes.
Deze boomleeuwerik  krijgt bij wijze van spreken een prijs voor het goed willen meewerken, 
want hij bleef lang genoeg rustig zitten.
In zijn snavel had hij een aantal larven, waarschijnlijk op weg naar zijn nest.
Over een nest gesproken, zo ziet het nest van een boomleeuwerik eruit.
Terwijl mijn aandacht gericht was op een aantal kleine plevieren,  vloog er plotseling een boomleeuwerik op.
Ik schrok mij rot, ik bleek op minder dan 50 cm van haar nest te zijn!
Wat is zo'n op de grond liggend nest enorm goed gecamoufleerd!
Alleen door puur toeval kan je het vinden.
Gelukkig was ik er net ver genoeg bij vandaan gebleven.

Tot besluit nog een bijzonder plaatje.
Dit piepkleine vosje was voor het eerst met zijn broertjes en zusjes buiten de burcht.
Voor mij was het een unieke ervaring, waar ik vanzelfsprekend nog op terug zal komen.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    leuk die jonge vosjes en vos maar ook genoeg vogels gezien en met dit zonnige weer de hagedis de herten geweien beginnen inderdaad weer te groeien en dat gaat best snel het zijn dan ook erg mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zeker weten genoten van je blog. Het leek wel een "uitje". Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.
    Weer 'n mooie blog en wat er weer uit springt is de nest van de Boomleeuwerik, hopelijk trapt er niemand op, ook de ouders met voedsel in hun snavel heb je mooi vast gelegd. De Vos trekt altijd de aandacht en dan ook nog zo'n jonkie. Je Klapekster heb je er ook mooi op staan. het is weer 'n mooie serie geworden.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    die Füchse sind wirklich sehr entspannt, die haben keinen Stress das kann man sehr gut erkennen ich hatte noch keinen Erfolg dieses Jahr mit den Füchsen, mehrere Bauten sind unbewohnt. freue mich schon die kleinen bei dir anzuschauen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Kees wat een mooi avontuur en wat fijn dat je er op tijd achter kwam dat je haast op een nest trapte maar gelukkig miet wat ziet dat kleine vosje er prachtig uit over de rest niet te zwijgen je hebt een prachtige beleving gehad deze maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Prachtige foto's heb je kunnen maken.
    Mooi de damherten op het zand.
    De vos is prachtig en dat kleintje echt super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Interesting to see the fox. We have been watching a den with four youngsters and a very attentive mother. It is both fascinating and delightful. The young are getting pretty big now and I don't think it will be long before they set out on their own. Right now though they still take great delight in roughhousing with each other and providing great entertainment for us. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat een prachtige serie foto's laat je hier weer zien.
    Mooi om te zien hoe het vosje op haar gemakt is. Hoe mooi is het dat je hier zoveel foto's van hebt kunnen maken.
    Je afsluitende foto van het jonge vosje is heel vertederend. Prachtig!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Magnificent captures, I especially loved seeing the sequence of photos of the foxes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, een heerlijk gebied de AWD en wat een hoop mooie waarnemingen heb je weer gedaan. Genieten dat kan haast niet anders. Gelukkig dat de Leeuwerik opvloog. Je moet er niet aan denken dat je er op trapt. Lag het nest dan dicht bij het pad? De kleine vos zo leuk en dat je daarvoor terug gaat snap ik ten zeerste.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooi blogverslag en veel herkenbare beelden. De vogels heb jij er weer prachtig op, dat lukt mij toch maar steeds niet. Gaaf die kleine plevier in de AWD, dat is nog eens een leuke waarneming. Leuk dat relaxte vosje. Ik moet zeggen dat ik wel jonge vosjes heb gezien afgelopen tijd, maar nauwelijks een volwassen vos. Grappig, bij mij was ook de viervlek mijn eerste libel die ik op de foto zette. Heb nu ook andere soorten zien vliegen maar die zijn toch lastiger te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Een blog waarmee je echt laat zien, dat kennis van een gebied een must is voor een natuurfotograaf. Je laat toch beelden zien van vogels die weinig anderen zullen zien in de AWD. Die kleine plevieren zijn natuurlijk altijd mooi en ik hoop voor je dat je eerdaags ook nog kleintjes voor de lens krijgt. Maar je laat ook direct het gevaar zien van struinen door een gebied. Het had niet veel gescheeld of je had bovenop die eieren gestaan. Nou is dat nest met een beetje moeite nog wel te zien en de vogel zal snel genoeg opvliegen om jou er attent op te maken, maar het nest van een kleine plevier zie bijna niet ook al sta je er voor. Zodra zo'n vogel jou probeert weg te lokken, weet je dat je erg op moet passen. Maar iemand als jij zal dat direct doorhebben. Die kleine bonte specht is een super vangst. Ik eb ze net ook gefotografeerd, maar dat was in gevangenschap. Dus ik ben zeer jaloers op deze foto van jou. Erg mooie afsluiter en ik ben benieuwd naar de rest van de jonge vosjes.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Wat een enorme diversiteit in je blog. Het valt mij op dat wanneer je in jouw contreien en die van enkel mede-bloggers gaat struinen je een geweldige variatie aan beelden kunt schieten. Hier is het toch vaak je concentreren op een soort en dan mag je al blij zijn. Mijn blogs zijn daarom ook vaak soberder qua soorten. De vossen nemen terecht een prominente plaats in, erg mooi. En dat je alweer zandhagedissen zag, fantastisch mooie dieren die ik nog nooit op de gevoelige plaat heb gezet. Het zou wat geweest zijn als je die vos met de zandhagedissen in z'n bek had kunnen fotograferen. Zelfs een kleine bonte specht erbij, het is alweer even geleden dat ik die gezien heb. Maar goed dat je op tijd dat nestje van de boomleeuwerik zag, het zou erg zonde geweest zijn om dat te vertrappen, maar ja, dat risico loop je nou eenmaal als je een gebied van het pad af mag. Hier zouden ze dat al lang verboden hebben. Prachtige serie en ik ben benieuwd naar je vervolg van de vosjes.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan me voorstellen dat je bij foto 8 aan Afrika dacht - zou inderdaad bijna een safaribeeld kunnen zijn.
    Het hert op de volgende foto is ook een leuke. Mooi hoe je de aanzet van het gewei al kan zien. Verder stelen de vosjes hier natuurlijk de show, maar je hebt ook prachtige vogelfoto's geplaatst. Heerlijk om zo weer even met je mee te kijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wat een heerlijk verslag van je omzwervingen door de duinen. Een vos met een bek vol zandhagedissen.... Bijna op een nest staan van een boomleeuwerik....ik bedoel maar, je ziet altijd wat bijzonders. Mooi de kneu, heggemus, boomleeuwerik ,tapuit en de kleine plevier met wat ruimte op de foto. Ze komen mooi tot hun recht zo. Allemaal hele mooie foto's. Je herhaalde ontmoetingen met vossen, elke keer weer anders en dat je die zo mooi weet te fotograferen is echt jaloersmakend. De kleine bonte specht is ook super. De baby vos voor het hol is zo schattig...ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi kees!!Beautiful and varied pictures.. I love foxes.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen