zaterdag 29 april 2023

Voorjaar 2023

Over het voorjaar is al veel gezegd en geschreven. 
Iedereen had wel wat meer zon en warmte gewild in plaats van wind en regen. 
Toch waren er dagen bij dat het prettig was om door de duinen te zwerven.
Deze knobbelzwanen hadden een onderonsje zoals ik nog nooit eerder gezien had.
Hierover later meer.

Boomleeuweriken (Lullula arborealieten zich in maart en april niet onbetuigd.
Na een korte pauze in een boomtop vlogen ze steeds op, steeds hoger en hoger en onderwijl luid zingend.

Roodborsttapuiten (Saxicola rubicolazijn weer in hun vertrouwde omgeving teruggekeerd. 
Vanaf een vertrouwd uitkijkpunt houden ze de omgeving goed in de gaten.
Helaas is dit een zeldzaamheid geworden in het duin.
Konijnen zag je hier jaren geleden volop, maar ze hebben te lijden gehad van enkele ziektes.
Nu zie je ze nog maar af en toe.
Spreeuwen (Sturnus vulgaris) nemen ook al sterk in aantal af, 
maar gelukkig heb ik ze in het voorjaar regelmatig in groepjes in het duingebied gezien.
Het was bijna maart toen ik zelfs nog een wilde zwaan (Cygnus cygnuszag.
Omdat ik dat bijzonder en totaal onverwacht vond krijgt hij hier toch nog een plaats.
Het was bijna officieel lente toen ik weer volop dodaarzen (Tachybaptus ruficollis) tegenkwam.
Ook al heb ik er al vaak plaatjes van laten zien, mag dit mini fuutje toch niet ontbreken.
Op de dag dat ik enkele witte kwikstaarten (Motacilla alba) zag, die teruggekeerd waren uit hun winterverblijven, 
zag ik nog enkele grote zaagbekken en een brilduiker.
Het was wisseling van de wacht.
In april waren ook kleine plevieren (Charadrius dubius) weer terug.
Dit jaar hoop ik een keer een nest te vinden en misschien weer een keer jonge pleviertjes.
Grauwe ganzen (Anser anser) zie je gelukkig nog niet teveel in het duingebied.
Af en toe kom ik ze tegen, maar ik heb ze nog niet in grote aantallen of met een rits kleine gansjes gezien.
Vinken (Fringilla coelebs) zie je altijd wel in de duinen, zelfs zo vaak dat ik er zelden een plaatje van schiet.
Deze keer is de uitzondering.
Buizerds hadden het voorjaar in hun kop.
Met zijn zessen cirkelden ze om elkaar heen, helaas iets te ver weg voor mooiere beelden. 
Roodborsttapuiten blijven lastig te benaderen.
Ze zijn er heel goed in om weg te vliegen als je net hebt scherp gesteld.
Het vrouwtje met haar snavel vol nestmateriaal was een uitzondering.
Krakeenden en wintertalingen (Anas crecca) zijn over het algemeen erg schuw.
Beide soorten bleven nu wat langer zitten dan gebruikelijk.
Dit wintertaling mannetje leverde de beste plaat op.
Deze moervos nam wel de tijd om mij de kans te geven om haar te portretteren.
Bij een echte wilde vos krijg je zo'n kans niet.
Het maken van een plaatje van een wilgenhoutrups (Cossus cossus) is dan natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Deze rups had geen haast en bewoog zich nauwelijks.
Het zijn enorme opvallend gekleurde rupsen van een onopvallende bruine nachtvlinder.
De rupsen kunnen wel 9 cm lang worden en deze rups zal daar niet ver vanaf zitten.
Ik rond deze post af met een act voor twee knobbelzwanen.
Dit tweetal had een voor mij bijzonder contact.
Natuurlijk dacht ik dat dit een bijzonder voorspel van een paring was, maar alles verliep anders dan ik ooit gezien had.
Het leek meer op een partijtje vrij worstelen waarbij ze beiden flink te keer gingen.
Je moet goed kijken om in het beeld twee zwanen te ontdekken.
Bij deze scène is het al beter te zien.
Ze draaiden op ingewikkelde wijze om elkaar heen.
Als je dit ziet gebeuren denk je onvermijdelijk
 "Hoe zal dit eindigen?"
Dit had ik niet verwacht.
Het vrouwtje ging er vandoor, nog even achterna gezeten door het mannetje.
Ze bleven wel bij elkaar in de buurt maar een paring volgde (voorlopig?) niet.

Ook al liep het lang niet altijd zoals ik had gehoopt, saai werden maart en april beslist niet.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Mooie serie.
    Leuk de Knobbelzwanen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kees enm prachtige serie je hebt de zwanen er wel heel mooi opstaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    De maanden maart en april waren zeker niet saai! Schitterend beelden laat je weer zien. Vooral de roodborsttapuit op de uitkijk raakt me, wat een sfeer en mooi licht. Mooie achtergronden heb je overal wel, zoals bv bij de vink en de tweede man roodborsttapuit,. het zat je mee! De moervos is jaloersmakend...De worstelscene is indrukwekkend, wie weet wordt het toch nog wat tussen die twee. Het leverde je in ieder geval hele fraaie beelden op! Het was weer genieten van je foto's!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    so ein Kampf zwischen den Schwänen ist ein imposantes Schauspiel, gerade weil diese Vögel so gross und mächtig sind, man musste zweimal hinschauen, toll eingefangen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees, ondanks de matige weersomstandigheden toch weer een prachtig afwisselend Blog. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees!!! Very nice series of pictures... I love the swans...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.
    Je bent weer aardig wat tegen gekomen maar de Vos springt er weer uit. De Zwanen gevecht gebeurt nu vaker in het broedseizoen maar mooie opnames. Ook de Dodaars hoor j nu vaker en je kleinere vogels staan er ook mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    ja het is weer vogeltijd en dat breng je hier goed in beeld super,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Een prachtig en zeer gevarieerd voorjaarsblog met nog enkele late wintergasten. Heel mooi die boomleeuwerik en een kleine plevier heb ik al een tijdje niet meer gezien. Je knobbelzwanen geven een mooi staaltje baltsgedrag weg. Bijzonder dat je in maart nog een wilde zwaan zag. Die rups heb ik nog nooit gezien, zou hem zeker ook niet herkend hebben, knap dat je hem op naam kon brengen. Die vos doet je blognaam wel eer aan, hij staat er prachtig op. Merkwaardig, toen ik je blog opende was de tekst normaal, even later veranderde dat in wartaal terwijl ik toch bovenaan in je blog Nederlands geselecteerd heb. Zal wel weer een euvel van Blogger zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    En alweer zo'n mooi blog met prachtige foto's uit de ADW. Super zoals jij al die vogels weet te fotograferen. Daar kan ik nog een heleboel van leren. Vaak hoor ik ze wel, maar zie ze dan weer niet. Heel irritant :-). Je foto van de vos is prachtig. Heel bijzonder om de voorstelling van de zwanen mee te maken en ook te fotograferen.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Ik ben altijd wel een beetje benieuwd uit hoeveel wandeling zo'n oogst komt. Wanneer ik naar de AWD ga, kom ik meestal niet zoveel fotografeerbaars tegen, maar ik banjer dan ook niet kriskras door het gebied heen. Ik zou simpelweg constant verdwalen :-) Fijne plaat van de kleine plevier. Ik verwacht dat je er daar wel meer van gaat laten zien de komende tijd. Ik kan mij voorstellen dat je de dodaars weer een plekje geeft, want zo vaak lukt het niet om hem op die manier op de foto te krijgen. De fotovan het mannetje RBT is voor mij de mooiste. Fijne kleuren en achtergrond daar en mooie compositie. Wat betreft die twee zwanen: Ik vermoed dat 1 van de 2 een jong mannetje is van een vorig broedsel. Die probeerde natuurlijk bij pa in het territorium te blijven en wordt hier dan weggejaagd. Ik heb weleens zwanen op het droge echt zien vechten en dat gaat er ongelofelijk hard aan toe.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, altijd weer leuk om je blog te lezen en te bekijken. Vogelgedrag zoals getoond van de Knobbelzwanen is altijd weer interessant om te zien en te lezen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook al zo'n heel fijn blog. Bijzonder, die strubbeling bij die zwanen.
    Verder vind ik je vogelfoto's steeds mooier worden. Foto 3 is prachtig met die gekleurde achtergrond.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen