zondag 3 september 2023

Een Hollandse zomer

Zomer 2023. 
Zonnig, winderig, regenachtig, maar ook parnassia.
In de duinen groeit dit bloemetje hier en daar uitbundig op vochtige, kalkrijke, zanderige bodem.
Parnassia nodigt je uit om haar eens zorgvuldig te bekijken, zoals ik dan ook gedaan heb.

Maar eerst aandacht voor enkele vlinders.
Om te beginnen de keizersmantel (Argynnis paphia).

 Ook al heb ik er minder gezien dan in andere jaren, 
ik heb toch een plek gevonden waar een aantal van deze grote parelmoedervlinders actief was.
Voor mij horen ze echt bij de zomer.
Kleine vuurvlinders (Lycaena phlaeas) zag ik in juli en augustus tamelijk veel, net als zandoogjes en hooibeestjes.
Maar in het algemeen vond ik dat er verontrustend weinig vlinders rondfladderden.
Met dagpauwogen (Aglais iowerd ik dit jaar niet verwend, helaas.
Spitskopjes waren er genoeg te zien, zeker als je de tijd nam om de planten op je gemak te bekijken.
Het valt niet mee om de lange voelsprieten helemaal op de plaat te krijgen.
In verhouding zijn ze verbazingwekkend lang.
Parnassia is geen veel voorkomend bloemetje.
Het nodigt wel uit tot enige creativiteit.
De decoratieve gele meeldraden met droge, gele, bolvormige knopjes moeten insecten verleiden tot een bezoek.
Het zijn lokkertjes die geen rol spelen bij de werkelijke bestuiving.
Er is een vijftal meeldraden, die voorzien zijn van een helmknopje.
Voor een verdere beschrijving van de plant en de bestuiving is hier een aantrekkelijke hint: parnassia.
Parnassia is een bloem die meestal omgeven wordt door andere planten, zoals grassen.
Het duurt dan ook even voordat je een plaatje gemaakt hebt waarop geen storende stengels te zien zijn.
Aan het aantal helmknopjes is te zien in welke fase van bestuiving de bloem is.
Als je er vijf ziet dan moet het hele proces nog beginnen, 
terwijl er geen helmknopje meer te zien is als al het stuifmeel is overgedragen.
Van bovenaf krijg je een fraai beeld van dit tamelijk kleine bloemetje.
Het blijft verbazingwekkend op hoeveel verschillende manieren de bestuiving bij bloemen plaats kan vinden.
Vaak gebeurt het op een allesbehalve simpele manier, zoals ook bij parnassia het geval is.
Vroeg genoeg op stap gaan betekent ook dat je insecten kunt vinden die met dauwdruppels bedekt zijn.
Zo trof ik een goudoogje (Chrysoperla carnea) aan met een door de druppeltjes opvallend uiterlijk.
Zonnedauw is onweerstaanbaar, lijkt het.
Dit zandoogje kon spartelen wat ze wilde maar loskomen was er niet bij.
Zij was niet de enige.
Een heidelibel was er al eerder op geland. 
De resten, bedekt met dauw, lagen nog op de zonnedauw.
Niet ver er vandaan was te zien dat ook een aantal juffers ten prooi was gevallen.
Er waren ook padjes en rupsen die over de zonnedauw kropen, maar daar wist de zonnedauw geen raad mee.
Maar......, terwijl je lekker bezig bent liggen er onaangename insecten op de loer.
Ze steken zelfs door de stof van een T-shirt heen.
Ze heten gewone goudoogdaas (Chrysops relictus).
Het is goed te zien dat ze gewapend zijn met een flinke puntige snuit waarmee ze je gemeen kunt steken.
Bij mij is het effect van de steek meestal binnen een half uurtje weg.
 Ik krijg er ook geen bulten van zoals een mug wel kan veroorzaken.
De dazen die op de platen te zien zijn heb ik niet in de buurt van de zonnedauw gefotografeerd.
Dit tweetal had geen oog voor mij, maar was bezig met de toekomst.
Waarom het mannetje rode ogen had is mij een raadsel.
Een watersnuffel probeert zich in een wat mystieke omgeving, zo lijkt het, los te maken van zonnedauw.
Je kan dat natuurlijk ook van een iets andere kant bekijken:
Maar welke plaat is nu mooier?
Welke geeft de sfeer het beste weer?
Niet ver van de eerste juffer probeerde een tweede los te komen van de zonnedauw.
Het zweet brak haar bij wijze uit van de inspanning.
Bij mij liep het zweet van mijn voorhoofd in mijn ogen, het was voor de verandering eens een echt warme dag.
Ze spartelde en spartelde, maar uiteindelijk kwam ze met een beetje hulp los.
Of dat genoeg was om te kunnen overleven is nog maar de vraag, 
want met een kleverige stof aan haar lijf en in het bijzonder aan haar vleugels is dat onzeker.
En dan zijn er nog de piepkleine bloemetjes, die ook wel eens aandacht verdienen.
Ik wilde niet alleen een bloemetje mooi op de foto hebben, 
maar de roodachtige tinten van de zonnedauwblaadjes moesten ook op de een of andere manier zichtbaar zijn.
Twee bloemetjes haarscherp lukte niet.
Welke van de twee beelden het best geslaagd is zal een kwestie van smaak zijn.

Tot zo ver een eerste indruk van de afgelopen zomermaanden.
Onder meer boomkikkers, damherten en libellen zullen in een vervolg aan bod komen.

13 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, weer een fantastische post met mooie foto's van wat je tegenkwam. Ja de natuur is mooi en bijzonder als je de details van de parnassia bekijkt en leest over de bevruchting. De vele insecten die ten prooi vallen van de zonnedauw is weer een wredere kant van de natuur. Zo gaat dat nou eenmaal en is het altijd gegaan en zo hield de soort stand. Laten we hopen dat de mens zich daar eens meer bewust van wordt. De natuur red zichzelf wel.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    wenn man die Blumen in der Nähe betrachtet sieht es anders aus als wenn man vorbei läuft und guckt nur von oben, bei dem Vergleich vom Wasserschnüffler gefällt mir das mystische Bild besser.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Exquisite work here. So much of nature is only revealed if you take the time to look, and busy people with busy lives (often self-inflicted) pass by in total ignorance. Just look what they are missing! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Kees
    mooie foto's hier moest je even door je knien maar dan heb je ook wat ook mooi die liebellen in de zonnedouw ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Kees, vooral die zonnedauwplaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Inderdaad weinig vlinders in augustus, maar ik heb begrepen dat dit door de natte zomer komt. Voor al die regen had ik zat vlinders in mijn tuin, maar na de zeer natte periode was het over. Volgend jaar nieuwe kansen zullen we maar zeggen. De vuurvlinder heb je er prachtig opstaan. Mooi klein vlindertje vind ik dat. Zo'n keizermantel is ook fraai, maar toch wel log tov de kleine vuurvlinder. Mooie serie van de parnassia. Jammer dat er zo weinig geschikte gebieden zijn voor dit mooie plantje. Jij bent in ieder geval lekker bezig geweest om ze mooi in beeld te brengen. En ook weer een gave serie van de slachtoffers van de zonnedauw. Dat vind ik toch altijd wel mooi op op beeld te zien. Dan zie je toch altijd beter de details dan in het echt. Ben zeer benieuwd naar je blog met de boomkikkers, want daar schijnen er niet meer zoveel van over te zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Een prachtige serie.

    Mooi de vlinders en de Insecten.
    Mooi ook de bloemen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees dit is weer z,on serie om van te smullen. man...man ..wat is dit voor ons genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees.
    Weer 'n serie om van te genieten, vlinders zijn dit jaar zeker weinig te zien Keizersmantel vind ik toch 'n mooie vlinder. Je ziet de Libellen bij de Zonnedauw je aankijken van help mij, de bloem heb je mooi van alle kanten gefotografeerd. In aug. moet je stevige lange mouwen dragen want die vliegen hebben je zo te pakken en 'n gratis 'n harde schijf op je arm.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Tjonge, je bent wel lekker bezig geweest, met oog voor details! Wat een mazzel dat je daar de keizersmantel weer gevonden hebt. Vooral de eerste foto is het helemaal. De dagpauwoog is ook zo'n mooie plaat. Ik heb ze ook minder gezien deze zomer, maar ik merk dat de laatste week er weer een opleving is van vlinders. Parnassia is wel een heel fotogeniek plantje. Je toegevoegde info is leerzaam, ik wist er niks van. De foto met de kroonbladeren in beeld is fraai, maar de detailfoto's met dat prachtige hart van de bloem en meeldraadjes, super. De foto van het spitskopje met die hele lange sprieten is geweldig! Inderdaad ongekend lang in verhouding tot het beest zelf.
    De foto van het goudoogje vol dauw is misschien wel de mooiste foto van deze reeks, maar die keus is niet makkelijk want je laat veel mooie platen zien! De foto's van de daas, prachtig, de parende ook geweldig. De wazige juffer vind ik mooi, sprookjesachtig, maar de rest met drama is ook boeiend. Zowel de juffer als de heidelibel en het zandoogje. De laatste foto's met kleine bloempjes voor het zonnedauw, mooi sfeertje!
    Ik heb weer heerlijk genoten van je Hollandse zomer impressie.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Great macro and beautiful pictures.. Well-done Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Wat zijn dat toch prachtige vlinders die keizersmantels, ik heb er nog nooit een gezien in tegenstelling tot de kleine parelmoervlinder die hier deze zomer zelfs in de tuin zat. AWD is toch wel een gebied waar je voor veel specifieke soorten moet zijn. Onwaarschijnlijk lange antennes heeft dat spitskopje. Parnassia ook al zo'n prachtig bloempje, je laat in je foto's heel mooi de details zien, een zeer fotogeniek plantje. Er vallen veel slachtoffers in je blog, die zonnedauw is een ware moordenaar, maar ja het plantje moet natuurlijk ook eten. Mooie scherptediepte laat je zien en als je me vraagt welke nou mooier is van dat juffertje aan die spriet, vastzittend aan de zonnedauw dan vind ik toch de tweede met iets meer scherpte mooier, temeer omdat de verdere omgeving in die foto al voldoende onscherpte heeft. Wel een steekbeest, maar wat heeft ie mooie ogen die goudoogdaas. Een fijn blog Kees, van een heerlijk gebied daar.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, mooie zomerblog. Veel foto's heb ik zelf afgelopen zomer ook gemaakt. Maar de laatste paar foto's uit jouw blog van de bloemetjes van de zonnedauw, wat mooi gedaan. Ik ben daar altijd mee aan het worstelen hoe ik nou die bloemetjes leuk kan vastleggen en je ook nog kan zien dat het zonnedauw is. De keizersmantels waren er weer, maar toch minder dan vorig jaar. En wat je zegt, dagpauwoogjes heb ik nauwelijks gezien. Parnassia is ook leuk en een hele uitdaging om te fotograferen. Weer een mooie blog uit het mooie AWD
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen