zondag 17 september 2023

Zomerse impressies

Zoals ik al had aangekondigd zal ik nu aandacht besteden aan boomkikkers, damherten en een aantal kleinere soorten.
Dit boomkikkertje zorgde wat mij betreft voor de best mogelijke binnenkomer.
Het was een ware gymnast, zoals jonge boomkikkers wel vaker laten zien.
Het aantal soorten libellen dat ik zag nam in augustus geleidelijk af.
Deze zuidelijke keizerlibel (Anax parthenope) verraste ik begin juli.
Juli is voor veel libellen een topmaand.
Ook deze grote keizerlibel (Anax imperatorzag ik begin juli.
Keizerlibellen zijn lastig te fotograferen want ze hebben een voorkeur voor plaatsen waar veel blaadjes en takjes hinderlijk in beeld komen.
Ze doen uiteraard niet aan pr.
Dit watersnuffel vrouwtje (Enallagma cyathigerum) wilde zich wel in optima forma tonen, 
terwijl de natuur zich nog aan het opwarmen was.
Misschien was zij in gedachten al bij een partner:
Het is niet het perfecte liefdeshart, maar ze deden in ieder geval hun best.
Heidelibellen zijn altijd talrijk in augustus.
Dit is vermoedelijk een bloedrode, maar het verschil met een bruinrode is niet makkelijk te zien.
Ook libellen moeten blijven opletten.
Even afgeleid zijn kan grote gevolgen hebben.
Deze heidelibel kwam in het web van een spin terecht en dan weet je wel hoe laat het is.
Begin augustus waren de damherten (Dama dama) op hun mooist.
Alle resten van hun wintervacht waren verdwenen, hun zomervacht was prachtig gekleurd en de mannetjes hadden een gewei dat nog met bast was omhuld.
Met vogels werd ik in de zomermaanden in het duingebied niet verwend.
Alleen deze boomleeuwerik (Lullula arboreazorgde voor een plaatje dat ik het publiceren waard vind.
Mijn aandacht werd op een keer getrokken door dit kleurrijke insect.
Het is een een tandgoudwesp die hoort bij de Chrysis ignita groep.
Deze groep bestaat uit wel 24 op elkaar lijkende soorten.
Ik had er nog nooit een gezien en nu waren het er zelfs twee.
Spinnen en hun prooien horen onlosmakelijk bij de nazomer en herfst.
Deze strekspin heeft een maaltijd te pakken, zo te zien een soort tweevleugel.
Deze heidelibel voelt zich hier ongetwijfeld nog goed, wellicht speurend naar een geschikte partner.
Deze werd het niet.
Dit is wat overgebleven is van een soortgenoot die zich van het leven toch wel iets anders had voorgesteld.
Wie was hiervoor verantwoordelijk?
Ongetwijfeld een van de vele tijgerspinnen (Argiope bruennichi) die in de buurt hun web hadden gemaakt.
Deze soort is meegekomen met het langzaam opschuivende klimaat, 
want van origine komen deze spinnen in Zuid-Europa voor.
En daar is dan de boomkikker (Hyla arborea).
Volwassen exemplaren heb ik dit jaar weer niet gezien, 
maar de wat speelsere jeugd kwam ik in bescheiden aantallen wel tegen.
Het blijft iedere keer weer een uitdaging om er een onderscheidende plaat van te maken.
Daar moet je behoorlijk je best voor doen, 
want de kleintjes zitten niet zo lang stil en de begroeiing wil nog wel eens in de weg zitten.
Gelukkig nemen ze af en toe wel de tijd om te poseren.

Atleten blijven het.
Het zou zo maar een gymnast aan de rekstok kunnen zijn.
De herfst nadert, de onrust onder de damherten neemt toe.
Het enige hert met een bebloed gewei wordt achterna gezeten door een soortgenoot.
Waar komt die onverdraagzaamheid vandaan?
Dit hert werd veel verderop volledig met rust gelaten.
Het is nog goed te zien dat de laatste slierten bast aan zijn gewei hangen.
Het lijkt of het hert lange bakkebaarden heeft, 
waardoor ik onvermijdelijk moet denken aan bepaalde conservatieve bevolkingsgroepen.
Zowel de damherten, de jonge boomkikkers als de spinnen horen bij de maanden augustus en september.
Daarom heb ik ze ook voor de laatste beelden van deze post uitgekozen.
Mooi of niet mooi, in ieder geval anders.
De tijgerspinnen doen het goed in de duinen.
Ik heb bijna 100 cocons van deze spinnen gevonden, dus met het nageslacht zit het wel goed.

13 opmerkingen:

  1. Hallo Kees
    immer wieder bewundere ich deine Insektenbilder, die Libellen und Spinnen sind sehr gut getroffen dazu die Hirsche und natürlich die Laubfrösche, ich schaue bei uns auch immer ob ich welche sehe/ finde aber wahrscheinlich habe ich nicht das geübte Auge dafür ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Kees, mycket fin rapport från naturen denna sommarrapport ! Lövgrodorna är ju riktiga akrobater. Trollsländorna är så fina med sina olika färger. Dovhjortarna närmar sig väl brunsten kan jag tänka. Ser inte dem här i mina trakter, här är det rådjur som gäller. Fina bilder Kees.
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You are such a maestro with a camera and it is a special delight to see so many aspects of nature portrayed here. The little frog is especially delightful, but I could happily dwell on any of the pictures. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig om z,on mooi beeld te sceppen van de natuur van dat moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat heb je veel libellen gefotografeerd, en hoe! Echt prachtige kleuren , details en scherpte. Vast in de kleverige spinnenweb erg mooi. De Zuidelijke Keizer is ook nog eens een gave soort! Ik heb dit jaar geen tijgerspinnen gezien hier. Jij had meer geluk, dat is duidelijk en de foto's goed gelukt Maar de foto's van de boomkikker winnen het hier als favoriet. Wat geweldig dat je er zoveel mooie foto's van kon maken. De eerste is al een toppertje, de kikker aan de rekstok is helemaal super, zo leuk!! Het portret van het hert met de slierten aan het gewei vind ik een hele mooie foto. De tandgoudwesp is prachtig! Heel bijzonder vind ik de foto van de boomleeuwerik, wat een plaatje!!!
    Genoten !
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Mooie serie van de Boomkikkers, leuk die opname zoals hij op 'n stengel hangt. Ook de Libellen staan er mooi op, dit jaar niet veel gezien. Wel bijzonder van die Damhert met het wat bebloede gewei en slierten. Spinnen zijn niet zo mijn ding loop er liever omheen. Boomleeuweriken kom je daar altijd tegen soms met 'n groepje op de grond foerageren.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Kees
    Dit ziet er weer goed uit die macroos we kunnen ons nu weer op de bronst consentreren .
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Jij ziet daar in de AWD regelmatig bijzondere soorten, b.v. de zuidelijke keizerlibel, prachtige soort die ik nog nooit gezien heb. En wat te denken van de tandgoudwesp, ook al zo'n mooie soort. Bijzonder gebied toch die AWD, maar je meot het natuurlijk nog wel "even" ontdekken. Je laat hier niet alleen de schoonheid, maar ook de hardheid van de natuur zien met die half opgevreten juffer en libel. Je boomkikkertjes zijn fantastisch, vooral die twee acrobaatjes schreeuwen om aandacht. Een heerlijk blog om te bekijken.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben jaloers op de boomkikkers, die heb ik nog nooit gezien... Prachtige platen. Dan heb ik het niet eens over de schitterende libellen foto's. De Zuidelijke keizerlibel heb ik geloof ik 1 x gezien maar het is een prachtige soort. De tijgerspinnen heb ik alleen in Zuid Frankrijk gezien maar hier nog nooit. Prachtig zoals je die in beeld hebt gebracht. De tandgoudwesp is heel fraai, ook nog nooit gezien laat staan van gehoord...Het damhert met geschonden gewei is ook heel mooi. Fijn blog om van te genieten en dat heb ik ook gedaan.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou Kees, een topblog hoor. Genoten van je mooie foto's van de diverse libellen. Heel fraai in beeld gebracht en mooi van scherpte. Petje af hoor, want het ziet er naar uit dat ze op momenten gemaakt zijn, dat de libellen erg actief zijn. Maar ja, met jouw ervaring weet je inmiddels wel goed hoe je deze dieren moet benaderen. Fraai fotowerk. Damherten vind ik altijd een beetje een kinderboerderij dier, maar wat jij schrijft is wel zeker waar. Wanneer de zomervacht er is en het gewei nog in de bast zit, zijn ze inderdaad prachtig. En natuurlijk aan het begn van de bronst, wanneer ze helemaal bol staan van de hormonen. Gave platen van de boomkikkers. Die eerste is natuurlijk geweldig, maar de eennalaatste foto van jouw blog vind ik minstens zo mooi. Qua geheel misschien wel mooier vanwege een betere achtergrond. En een practige afsluiter met de tijgerspin. Mooi hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt de natuur prachtig in beeld gebracht Kees.
    Wat een mooie foto's zitten erbij.
    Het kikkertje is mijn favoriet, die heb ik nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige beelden van de jonge boomkikkers. Jij hebt er meer gezien dan ik. Maarliefst 1 exemplaar dat nog een beetje te fotograferen was, en de ander een paar weken later op een onmogelijke plek. Jij hebt ze leuk in actie, zo klauterend vind ik ze toch het leukst. Verder de libellen die er volop waren. De damherten op hun mooist. Het is altijd weer genieten in de duinen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, wat een schitterende post. De foto's van de boomkikkertjes springen er voor mij bovenuit. Prachtig. Zo ook de tijgerspin. Fraai vastgelegd. Het damhert met geveegd gewei is een mooie bode dat de herfst ras nadert.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen