zondag 20 augustus 2023

Woudapen met jongen

Voor het eerst van mijn leven heb ik dit jaar woudapen (Ixobrychus minutus) gezien. 
Ik werd er op attent gemaakt door Ben van den Broek
Je moet wel wat geduld hebben om ze te kunnen zien maar mijn geduld werd zeker beloond.
  Tegelijkertijd merkte ik dat mijn 100-400 mm lens mij noodzaakte thuis mijn foto's te croppen. 
De afstand tot de vogels wat net iets groter dan ik wenste.
Toen ik om mij heen keek welke apparatuur andere belangstellenden hadden,
werd al snel duidelijk dan mijn lens tot de kleintjes behoorde.
Een 600mm lens of een systeemcamera met voldoende zoom was hier wel een voordeel.
Desondanks was ik heel tevreden met wat ik heb gezien.

De beelden in de vergroting bekijken is deze keer wel een aanrader, 
ook al is het door het niet werken van de lightbox wat omslachtig.

Op 20 juli was ik voor het eerst ter plaatse.
Zowel het mannetje als het vrouwtje liet zich zien.
Het nest was verborgen in het riet, zodat je geen kans kreeg om te zien hoe de jongen gevoerd werden.
Het was wel een uitdaging om de vogels scherp in de lucht te "vangen".
Natuurlijk wil je de vogels van dichterbij zien, maar dat zal niet meevallen omdat ze erg schuw zijn. 
Je kan natuurlijk ook investeren in een dure lens.
Door iets te variëren met croppen kan je toch mooie waarnemingsplaten krijgen.
Het vrouwtje vloog op een keer naar de oever waar de belangstellenden stonden te kijken.
In het riet deed zij later een roerdomp na.
Alle andere kijkers waren toen al vertrokken.
Ook het mannetje waagde de oversteek, waardoor ik hem mooi in beeld kon krijgen.
Al met al was ik heel tevreden over mijn eerste ontmoeting met dit kleine reigertje.
Op 25 juli ben ik ze opnieuw gaan opzoeken. 
Er waren veel meer belangstellenden, die allemaal hoopten op jonge woudapen.
Ze lieten zich niet zien.
De ouders daarentegen werkten goed mee.
Het mannetje bleef een tijdje rustig in het riet zitten.
Het vrouwtje liet zich wat minder vaak zien dan het mannetje, maar ze liet het voeren niet alleen aan hem over.
Hij vloog voor de verandering wat dichterbij voorbij.
Soms kwam zowel het mannetje als het vrouwtje nog veel dichterbij langs, maar dat gebeurde zo onverwacht en snel dat het in ieder geval mij niet lukte om daar een scherpe foto van te maken.
Zo wil je natuurlijk een woudaap zien, klimmend langs rietstengels.
Het was een stuk drukker dan 5 dagen eerder.
Iedereen was zeer te spreken over het mannetje dat een mooie positie in het riet had gekozen.
Toen hij er genoeg van had vloog hij weg.
Op 4 augustus heb ik nog een poging gewaagd in de hoop om ook de jongen te zien.
Ik had geluk, er waren er drie, waarvan er hier twee te zien zijn.
Ze waren niet veel kleiner dan hun ouders.
Eén van de drie zat iets verder weg, waardoor ik vooral de andere twee in beeld kreeg. 
Het ene moment wat beter dan het andere.
Ze waren heel oplettend en reageerden op iedere vogel die over vloog,
vanzelfsprekend in de hoop dat het één van de ouders met voer zou zijn.
Hier is goed te zien waar een voorbijganger vloog.
Af en toe deden ze vliegoefeningen.
Waarschijnlijk zou het niet lang duren voordat ze van deze plek weg zouden vliegen.
Als er een van de ouders in het riet landt komen de jonge woudapen daar snel naar toe.
En dan zie je de drie jongen wel samen in het riet.
Het mannetje was hier al weer vertrokken, terwijl ik die dag het vrouwtje helemaal niet gezien heb.
Het mannetje vloog nog een keer naar de oever waar de kijkers stonden,
 en verborg zich daar weer zoals gebruikelijk in het riet.
Het is zó goed te zien hoe klein dit reigertje is.
Het was een meevaller dat hij zich ook nog op deze manier liet zien.

Hierna vond ik het mooi geweest.
Voor het eerst van mijn leven heb ik woudapen gezien, en bovendien een drietal jongen.
Voor voedermomenten moet ik wachten tot volgend jaar.

12 opmerkingen:

  1. Hi Kees, Great captures of a bird ehich I have never seen. Congratulations to a great encounter.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf om deze vogels zo te kunnen observeren.
    Hoewel de woudapen op behoorlijke afstand zaten, geven de foto's een goed beeld van de vogels en hun gedrag. Je hebt er een leuke reportage van gemaakt - complimenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees, mooi dat je een soort hebt kunnen waarnemen die niet zo evident is om tegen te komen. Ja dat probleem van lenzen die net tekort schieten vanwege de afstand is soms frustrerend en ik herken dat ook. Maar desondanks heb je een prachtige serie kunnen maken en je uitleg erbij spreekt al boekdelen. Volgend seizoen weer nieuwe kansen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Ik vind het schitterend.
    Mooie soort vogel en toch mooie foto's kunnen maken.
    Super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het mag dan wat geduld gekost hebben maar Kees dan kom je wel met z,on prachtige serie thuis wat moet dat een vreugde sprong geweest zijn toen je je foto,s ging bekijken. man man wat is dit mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Als ik niet op vakantie geweest was, was ik er ook zeker langs gegaan. Hoe groot is de kans dat je dit ooit nog een keertje te zien gaat krijgen. Een woudaap fotograferen in Nederland is al een aardige opgave, maar zowel het mannetje als het vrouwtje en dan ook nog de jongen is werkelijk een buitenkansje. Heel vogelfotograferend Nederland is langs geweest geloof ik. Tsja, goede lenzen met een groter bereik zijn duur en je moet het er maar voor over hebben, maar ik dacht dat jij toch ook een 150-600 van tamron of sigma had. Met de cropfactor was je dan wel een eind gekomen, maar dan nog is het lastig om ze echt goed in beeld te krijgen. Toch een hele fijne serie en hopelijk is het paartje er volgend jaar weer bij. Hoewel het lastig is met onze spullen om zo'n klein vogeltje goed scherp te fotograferen, ga ik het dan zeker ook proberen. Je hebt in ieder geval je kansen gepakt met de vluchtfoto's. Gave serie zo bij elkaar.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees, gefeliciteerd met je eerste woudapen !!! Ze zijn leuk, grappig en klein. Ik vind dat je jaloersmakende platen hebt gemaakt. Heel knap al die vliegbeelden. Maar die ukkies in het riet is ook wel heel vertederend. Ze komen vast terug volgend voorjaar. Dat voermoment is je gegund. Gaat vast lukken. Dit is al heel compleet. Wat een luxe vijf woudapen!!!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    eine erstklassige Doku, wunderschöne Bilder bestens beschrieben, über solche Fotos kannst du dich sehr freuen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Wat bijzonder zeg om woudaapjes te kunnen zien en fotograferen, een gouden tip van Ben v.d. Broek. Ik heb deze mooie reigertjes nog nooit gezien. Je had dan weliswaar wat mm's te kort, maar ik vind je foto's erg mooi. Dit zijn zo van die soorten waar iedere vogelliefhebber en fotograaf van droomt. Ik vind het al heel wat als ik af en toe eens een roerdomp voor de lens krijg, maar zo'n waarneming zou ik graag willen inruilen voor deze soort. Je (jullie) hadden daar het geluk dat ze er een nest jongen hebben grootgebracht, dan kun nog eens af en toe teruggaan. Ik vind het knap dat je ze zelfs vliegend hebt kunnen fotograferen. Ik denk dat je deze ontmoetingen moet koesteren, het zou zo maar kunnen dat je dit nooit meer meemaakt. Ik ben geen twitcher, maar als ik dit geweten had ik het er zeker voor over gehad om die kant op te komen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees.
    Dat je dat nog niet wist dat daar Woudaapjes zitten, dit jaar niet geweest en het is er altijd druk waar veel vogelaars op afkomen. Je hebt er wel hele mooie foto's van gemaakt en ook nog met jongen. Denk wel dat je genoten hebt en 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je voor het eerst de woudaap kon fotograferen. de vogel speelde wel graag vestoppertje in het riet dus een hele uitdaging om te fotograferen. Knappe vliegbeelden heb je er tussen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Kees, je eerste woudapen! een genot om naar te kijken. Wat een belevenis! Ondanks dat je camera volgens jou niet voldeed aan je wensen, wil ik je toch feliciteren met het resultaat. Prachtige vliegbeelden en dan die jongen ook nog in beeld! Mooi blog Kees.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen