zondag 1 oktober 2023

Een reis vol verrassingen

 Iedereen is op de een of andere manier wel nieuwsgierig naar zijn verleden.
 Ik ben geen uitzondering. 
Na een uitgebreide zoektocht op internet bleek dat de oudste voorouders van mijn vader uit Tholen (Zeeland) kwamen, 
uit de omgeving van Sint Annaland om precies te zijn.
Een aantal van mijn familieleden was er echter van overtuigd dat we uit de omgeving van de Dommel afkomstig zijn, 
uit het oostelijke deel van Noord-Brabant dus. 
Ook al hadden zij zich vergist, 
het was voor mij een goede reden om die omgeving eens te gaan bezoeken.
Ik heb het bord iets aangepast door de "n" te verwijderen. 
Dat past beter. 
Op weg naar onze vakantielocatie maakten we een tussenstop bij Dierenpark Zie-Zoo in Volkel.
Ons hoofddoel daar was de sneeuwluipaard (Panthera uncia)
waar een kleinzoon van ons in Nepal naar op zoek was geweest.
Hij heeft daar de nodige sporen gevonden (haren, pootafdrukken, krabsporen en uitwerpselen) maar een sneeuwluipaard heeft hij helaas niet gezien.
Dit dierenpark biedt in ieder geval een mogelijkheid om dit zeer zeldzame dier te zien, 
al haalt het natuurlijk niet bij een waarneming in de vrije natuur.
Fotograferen kon gelukkig gedeeltelijk door glas.
Ik wil hier ook enkele andere dieren laten zien.
Een andere bijzondere katachtige bijvoorbeeld is de manoel of Pallaskat (Otocolobus manul)
die eveneens uit Azië afkomstig is.
Zowel de sneeuwluipaarden als de manoel doen mee met internationale fokprogramma's 
die tot doel hebben de soort in stand te houden ( info op Zie-Zoo)
Een derde opvallend dier uit Azië is de corsacvos (Vulpes corsac), een klein vosje dat op de steppen leeft.
Deze vosjes zijn duidelijk kleiner dan de ons bekende rode vos, die je bijvoorbeeld veel in de duinen ziet.
Uit de bijzondere collectie dieren, waar ik wellicht later nog eens op terugkom,
laat ik hier nog de Afrikaanse wilde hond (Lycaon pictus) zien.
Veilig achter een dikke plaat glas kon ik dit dier van minder dan 2 meter afstand in de ogen kijken.
Ze  waren met zijn drieën.
Ze behoren tot mijn favoriete dieren.
En dan nu een van de belangrijkste reisdoelen, 
een bezoek aan het voormalige kerkdorp Dommelen dat nu bij de gemeente Valkenswaard hoort.
Ik was er nog nooit geweest en dat was toch wel een gemis.
De brouwerij is natuurlijk een markante aandachtstrekker.
Van de brouwerij liepen we verder naar het volgende doel.
De Dommelsche watermolen is eveneens een trekpleister.
Ooit werd deze molen gebruikt als volmolen om wol te laten vervilten.
Er is nu een winkel in dierenbenodigdheden in gevestigd!
Het is duidelijk dat de Dommel hier een belangrijke rol speelt.
Dit is het naambordje van een zijstraat van de weg waaraan de watermolen is gelegen.
Een beeld van de rivier zelf volgt later.
Met dit bord sluit ik het gedeelte af dat over dit plaatsje gaat.

Nu volgt een kort overzicht van wat wij in de omgeving gezien hebben.
Vanuit Bergeijk hebben we allereerst de Tweelandenroute gelopen,
 waarbij je ongemerkt van Nederland in België terechtkomt.
Een bijzonder bloemetje dat hier in de herfst veel te vinden is, is de herfsttijloos (Colchicum autumnale).
De bloem lijkt op een krokus en heeft in het najaar nog geen bladeren.
Ik heb voor deze post twee platen uitgekozen en moet er nog een heleboel bekijken en bewerken.
De giftige plant krijgt overigens pas in het voorjaar bladeren en vruchten.
Dit zeldzame plantje, dat op de rode lijst staat, trok niet alleen mijn belangstelling.
Natuurbeheer wordt hier onder andere gedaan met behulp van Galloway runderen, die van origine uit Schotland komen.
Door dit soort ontmoetingen wordt het internationale karakter van onze vakantie in Nederland steeds duidelijker, 
en het werd nog meer.
We liepen tijdens de wandeling na een pauze bij Natuurpoort De Wulp in Pelt (België) een stukje verkeerd, 
maar waarschijnlijk moest dat zo zijn.
We zagen namelijk een aantal albino-wallaby's!
Wallaby's komen uitsluitend in Australië voor.
Een bezoek aan De Luysen - in blogs bekend geworden door posts van Ad en Roos - stond ook op het programma.
In de vogelkijkhut De Roerdomp zagen we onder andere deze ijsvogel. 
De andere soorten - grauwe ganzen, grote zilverreiger, diverse soorten eenden, futen - bleven wat te veel op afstand.
Ook de andere twee hutten leverden geen bijzondere waarnemingen op.
Vanuit Bergeijk konden we nog een tweede route lopen.
Hierbij zagen we opnieuw veel herfstijloos
maar ook ronde zonnedauw en de klokjesgentiaan (Gentiana pneumonanthe).
Het is buitengewoon rustgevend om over de vlakten te wandelen, waarbij het mij opviel hoe weinig roofvogels we zagen.
Als je toch redelijk in de buurt bent is een bezoekje aan de Siberische grondeekhoorns in het Wandelbos van Tilburg altijd de moeite waard.
Het verraste mij wel dat op een bepaalde plek een aantal fotografen zich al geïnstalleerd hadden en voer voor de beestjes hadden neergelegd.
Het was daardoor een heel andere beleving dan enkele jaren geleden.
Natuurlijk zie je ze ook op andere plaatsen in het park, 
maar daar moet je veel meer je best doen om mooie platen te maken.
Deze watervlugge, supersnelle knaagdiertjes blijven hoe dan ook leuk.
De laatste route die we gelopen hebben was het Loondermolenpad, met als startpunt de volmolen in Riethoven.
Een plaat van de stroom waar alles om draaide mag natuurlijk niet ontbreken.
De Dommel had nog een verrassing voor ons:
een weidebeekjuffer (Calopteryx splendens).
Het was lastig om vanaf de oever de juffer zó te belichten dat de kleuren mooi te zien waren.
Ik was allang blij dat ik er een zag, want het was ook werkelijke de enige.
Bovendien had ik er nog nooit een gezien.
Op deze manier krijg je weer eens een wat ander beeld, al zijn de kleuren nu natuurlijk niet goed te zien.
Tijdens de wandeling had ik al een keer gezegd dat het mij tegenviel dat we nog geen reeën gezien hadden, 
terwijl de omgeving zich er wel goed voor leende.
Plotseling was ze er, een schitterende reegeit
Heel voorzichtig kon ik haar benaderen (mede dankzij de gunstige wind) en deze plaat maken.
Weer een topmoment!
Op weg naar onze accommodatie passeerden we nog een boerderij waar een aantal alpaca's in de wei liep.
Dit uitstapje naar Zuid-Amerika, ook al hadden we in Dierenpark Zie-Zoo ook nog andere vertegenwoordigers van dit continent gezien, maakte onze reis nog completer.
De sneeuwluipaard was voor mij het meest bijzondere dier van onze vakantiereis en daardoor een logische afsluiter.

Ons vakantieadres was in Borkel en Schaft.
Tussen beide plaatsjes stroomt de Dommel vanuit België verder Nederland in.
Het bleek voor ons een ideale keuze om met deze regio kennis te maken.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Wat leuk om zo Dommels bezig te zijn!! Mooie plaats en het lijkt of je er echt thuis hoort ;-)
    Maar dan de rest van de foto's: de sneeuwluipaard is geweldig! Ik had ze al gezien, maar hier in de vergroting komen de twee foto's heel mooi tot hun recht. De Pallaskat is een beauty! Een foto die er om vraag uitvergroot ergens op te hangen. Mooi vosje met een aparte snuit. De wilde hond heeft iets weg van een hyena. Ik vind hem prachtig met die wildtekening op de poten, wat mooi! Gefotografeerd allemaal of je ze zo in het wild tegenkwam, top! De grondeekhoorn vind ik ook mooi, nooit in het echt gezien (nog) De ijsvogel is super! Mooie plantjes en gefeliciteerd met je Weidebeekjuffer! Ik wil ook nog het reegeitje noemen, die staat ze mooi naar je te kijken. een heerlijke foto. Al met al toch een wildsafari met die alpaca's, wallaby's en Galloway runderen....
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    Ahnenforschung um die Vergangenheit der Familie aus früheren Tagen zu finden hat bestimmt schon jeder mal versucht, Du hast dich intensiv damit beschäftigt und hast einige neue Erkenntnisse gefunden, ich hoffe es waren nur positive Dinge, zu den Fotos ; ich bin kein Freund von Tieren in Gefangenschaft aber wenn ich alles richtig gelesen habe, gibt es hier Zuchtprogramme um die Rassen zu schützen, das wiederum finde ich sehr gut. Der Schneeleopard ist mein Favoriet.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal Kees, maar ook geweldige foto's. Vooral die Sneeuwluipaard is een grote schoonheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, wat een zoektocht naar je familie verleden al niet op kan leveren. Een mooie tocht door Brabant en ik herken vele plekken waar je geweest bent zo ook de bierbrouwerij. De dieren zoals de sneeuwluipaard zijn indrukwekkend. Zo ook de andere dieren die ze voor uitsterven proberen te redden. Ben het met je eens dat de wilde hond een bijzonder dier is. Hun manier van jagen en leven is indrukwekkend. Leuk te lezen dat je ook in De Luysen bent geweest. Jammer dat er niet veel te zien was. Buiten de trekvogels zoals de visarend of dwergaalscholver is het inderdaad wat rustig daar. Dat valt mij ook op. Maar zoals je dat ook melde van de dwergaalscholver op mijn laatste post had ik het geluk recent toch wat foto's te maken van deze zeldzaamheid in onze streken. Het heeft me wel heeeeel veel uren gekost voor ik hem redelijk op de foto kon zetten. (Te zien in mijn volgende post.)
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Altijd leuk om in een verleden te duiken en iets te kunnen bezoeken.
    Mooie dieren heb je ook gezien in de dierentuin.

    Mooie serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HA kees je had wel eens mogen zeggen dat je een groot grondbezitter was met een eigen Brouwerij. maar alle gekheid op een stokje wat is het daar mooi en wat een bijzonder mooie dierentuin met aparte dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zat er alop te wachten.... wanneer gaat hij De Dommel en het plaatsje Dommele(n) bezoeken. Erg leuk Kees dat je bent gaan zoeken naar je "Ancêtres" En dat je het omlijst met een leuk verhaal en prachtige foto's. De safari heeft je bijzonder mooie platen geleverd chapeau!
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.
    Dat is wat anders om in de geschiedenis te duiken. Zit vanmorgen naar 'n natuurfilm te kijken die ik opgenomen hebt op Ned. 2 om 17.00 uur, met daarin de Sneeuwluipaard en de Manoel en het kleine Vosje. De Siberische Grondeekhoorn ben ik ook 'n par jaar terug geweest leuke beestjes. Dan kom je nog 'n Reegeit tegen in het wild, de IJsvogel en de Weidebeekjuffer heb je ook mooi te pakken. Verder is het weer 'n mooie blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Wat een leuk idee om je roots op die manier te achterhalen (ook al waren het in dit geval niet de juiste). Het kan natuurlijk best zo zijn, dat je verdere voorouders wel uit die buurt kwamen. Daarvoor moet je de archieven induiken en dat is een tijdrovende bezigheid. Ik heb op die manier mijn hele stamboom uitgezocht tot heeeeeeeel lang geleden. Leuk hoe je jouw vakantie verder hebt doorgebracht en hoe je het vastgelegd hebt. Toch grappig om al die exotische dieren zo in Nederland te zien. Die watermolen is wel heel gaaf overigens. Leuk ook die eekhoorntjes. Stom toevallig heb ik zo ook pas gefotografeerd, maar op een iets andere plek. Ze hebben zich aardig verspreid in die buurt akn ik je vertellen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke blog, een d(r)ommels grappig verhaal rond het plaatsje Dommelen. De foto's mogen er ook zijn, waarbij voor mij de prachtig poserende reegeit mijn favoriet is. Ook zo leuk zijn de weidebeekjuffers, die we hier in het westen helaas niet hebben. Ook een ijsvogel, gaaf hoor. En de grondeekhoorntjes, die wil ook nog steeds weer eens bezoeken....weet niet of dat nog gaat lukken voor hun winterslaap.
    Prachtige gevarieerde blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi gevarieerd blog.
    Prachtige dieren die je voor de lens had, mooi om het sneeuwluipaard te zien.
    Mooi je verhaal bij de zoektocht, mooie foto's ook.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees!!! Beautiful set of pictures... I love the Manul and the snow leopard... Happy Sunday...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hooi Kees
    Een mooie ondeking rijs met veel mooie foto's intresant verhaal.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Kees,
    Wat een ontzettend leuk en interessant verhaal over je zoektocht naar het verleden met natuurlijk weer prachtige foto's erbij.
    Mooie foto's van de bijzondere diersoorten uit de dierentuin Zie-Zoo, waarbij de foto van de corsacvos er voor mij uit springt. Die mooie ogen van de kleine vos; echt prachtig!
    Ook de foto's van de grondeekhoorntjes zijn super. Net zo als de foto's van de weidebeekjuffer. Jammer dat je die hier bij ons niet ziet. Je eerste en laatste foto van dit blog van het sneeuwluipaard moet ik natuurlijk ook noemen ...... ook deze zijn prachtig!
    Ik heb je blog met heel veel plezier gelezen.

    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Door drukte een wat late reactie mijnerzijds. Wat verrassend dat je hier dingen hebt bezocht en gezien waarvan ik het bestaan niet eens wist. Ik had je wat tips gegeven, maar die dierentuin in Volkel was mij volledig onbekend. Als ik je foto's daarvan zie is het absoluut een bezoekje waard en we moeten er dan ook maar eens snel naar toe gaan. Bijzonder dat ze daar zelfs een sneeuwluipaard hebben. En een manoel daar had ik nog nooit van gehoord hoewel ik toch best veel natuurdocumentaires kijk. Ik ben best vaak in het natuurgebied bij de Plateaux en het Hageven bij Bergeijk geweest, maar een kangoeroe, laat staan een albino heb ik er nog nooit gezien. Leuk dat je ook nog even in de Luijsen was, ook al leverde het je niet veel meer op dan een ijsvogel. Het is daar de laatste tijd sowieso rustig en je moet er een beetje geluk hebben, als je er vaak komt kun je heel bijzondere soorten treffen. Mooie foto's van de Siberische grondeekhoorns in Tilburg, ik wil daar ook nog een keer naar toe, hoop dat ik niet laat ben voordat ze in winterslaap gaan. Vreemd eigenlijk dat de weidebeekjuffer in het westen niet voorkomt, hier zie je die best veel, in tegenstelling overigens tot de bosbeekjuffer. Een fijn blog Kees en leuk dat je de omgeving hier ook eens verkend hebt, ook al blijkt dat geen verband te houden met je de afkomst van je naam.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen