zondag 21 januari 2024

Brabantse eekhoorns

Eekhoorntjes zijn bij veel mensen populair. 
In Noord-Brabant komen zoals velen al bekend is twee soorten voor, de rode eekhoorn en de Siberische grondeekhoorn. 
De laatste is dan wel niet inheems maar handhaaft zich in Noord Brabant uitstekend.

De rode eekhoorns (Sciurus vulgaris) heb ik gezien vanuit een hut in Oosterhout.

Zoals bekend is het fotograferen van eekhoorns vanuit een hut een stuk makkelijker dan in de vrije natuur 
zoals ik recent in de Amsterdamse Waterleidingduinen heb gemerkt.

Deze beelden heb ik gemaakt in mei 2023.
In deze hut kan je ook regelmatig haviken en buizerds zien die voor het nodige spektakel kunnen zorgen.
De eekhoorntjes waren steeds op tijd verdwenen als er een roofvogel opdook.

Hier en daar was er wat lekkers voor de eekhoorntjes verstopt, 
maar ze hadden er geen enkele moeite mee om dat op te sporen.

We hadden deze hut niet speciaal voor de eekhoorntjes geboekt, 
maar hun aanwezigheid stelden we heel erg op prijs.

Oplettend waren ze natuurlijk voortdurend.
Het zou anders erg onvoorzichtig geweest zijn als je bedenkt dat er plotseling roofvogels kunnen opduiken.

Ze durfden zelfs te komen drinken, vlak voor onze neus.

Nog een laatste plaat om te laten zien hoe mooi ze zijn én hoe deze eekhoorn op zijn gemak was.

Hier is één van de Siberische grondeekhoorns (Eutamias sibericus)
zoals je ze in het Wandelbos van Tilburg kunt tegenkomen.

We waren er in september 2023.
Vergeleken met een eerder bezoek was er wel het een en ander veranderd.
Enkele jaren geleden moest je echt op zoek gaan, maar nu was er voor de belangstellenden een plaats vrijgemaakt die duidelijk op het fotograferen van de diertjes ingericht was.

Het is een openbare plek waar je geen plaats kunt reserveren.
Wie het eerst komt heeft de beste plaats.
Mensen hadden allerlei voer meegebracht waar de eekhoorntjes graag op afkwamen.

Ook elders in dit park kan je de eekhoorntjes tegenkomen, 
maar dan moet je geduld en geluk hebben om ze op een aantrekkelijke plaats te kunnen zien.

Het aantal kijkers was overigens niet zó groot dat ik dat als lastig heb ervaren.
Je hebt dan niet altijd de beste plaats, 
maar met wat geduld kan het toch zijn dat het goedkomt.
Ik was er in ieder geval tevreden over.

Hamsteren kunnen ze.
De eerste de beste hamster moet zich nog behoorlijk inspannen om vollere wangzakken te krijgen.

Op een met mos begroeide oude boomstronk was het als het ware tafeltje-dek-je. 
Bessen, nootjes, er was van alles tussen de openingen verstopt.

Het zal duidelijk zijn dat je hier kansen genoeg krijgt, hoewel het natuurlijk altijd beter kan.

De omgeving bekijken vanuit een hoge positie hoorde er ook bij,
 zoals deze eekhoorn liet zien

Ook al zijn het exoten, ze doen het hier goed en bedreigen geen andere soorten zoals bijvoorbeeld de rode eekhoorns.
Rode eekhoorns kan je hier ook zien, maar ze bleven wel meer op afstand.

Het was ongetwijfeld een voordeel dat we er in de herfst waren, 
want ze waren druk bezig met voedsel verzamelen.

Je kan beide soorten dus in het wandelbos tegenkomen, maar voor de beste plek om ze te kunnen fotograferen moet je naar de "centrale" plek gaan.
En dan maar hopen dat er niet teveel andere belangstellenden zijn.

13 opmerkingen:

  1. Hej Kees, Fina bilder och den röda ekorren är ju min favorit. Väldigt vackra bilder med fin omgivning och bakgrunder. Det är ett bra ställe ni har där i denna koja.
    Hälsningar Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Eekhoorntjes zijn leuk, grappig en fotogeniek. Kan ik daar nog wat aan toevoegen, ja, een soort aaibaar schattig zoogdiertje '-) Beide soorten heb je er voortreffelijk op staan. Ik heb er van genoten!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,
    Eichhörnchen in den Bäumen zu fotografieren erfordert Geduld und schnelle Reaktion, beides habe ich nur in kleinen Mengen...;-) zu deinen Bilder; wirklich gelungen, das Eichhörnchen beim trinken ist absolut Top und die Ziesel, sehr süss, das macht einfach Spaß ihnen zuzugucken..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. They are truly enchanting little animals and a very welcome part of a healthy, functioning ecosystem. And they are not troubled by war and rumours of war, yet they will suffer nonetheless. They must view humans with dread. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is genieten Kees en dan allebei de soorten prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    De bekende plek, was er ook 1x maar dat is al weer 'n paar jaar terug maar toen was er geen plek ingericht, heb mijn stoeltje neergezet en het is afwachten en gelukkig was ik alleen heb daar ook IJsvogels en Rode Eekhoorns gefotografeerd, 'n aanrader s' morgens heel vroeg te gaan. Maar je hebt wel hele mooie opnames gemaakt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Wat zijn ze leuk allebei de soorten.
    Top foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Helaas zijn de eekhoorntjes in Oosterhout niet voorzichtig genoeg geweest, want ze worden al tijden niet meer gezien. Ik was er een keertje voor jouw bezoek en heb toen ook fraaie plaatjes kunnen maken, maar de 2 x dat ik daarna kwam, waren ze er al niet meer. Waarschijnlijk dus opgevreten.
    Maar jij hebt ze nog lekker vast kunnen leggen. Mooi zo tussen de grassen. Vooral foto nummer 5 vind ik daar een mooi voorbeeld van.
    Die grondeekhoorns zijn wel heel erg leuk. Zoals je weet heb ik ze ergens anders gefotografeerd en daar ga ik in de lente zeker nog een keertje naartoe. Hopelijk werken ze dan goed mee, want ik weet zeker dat er minder exemplaren zitten dan in dat wandelbos. Maar ja, daar wordt de tafel constant opgediend met allerlei lekkere dingen, dus dat is wel logisch. De foto's waar de kleintjes in z'n geheel opstaan vind ik de mooiste. Dat was mij niet zo goed gelukt. Ik had maar een paar foto's waar ook de staart helemaal opstond.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is lang geleden dat ik eekhoorns heb gezien. Maar deze in je blog zijn een lust voor het oog. Ik kan geen keuze maken uit welke ik nou de mooiste vind want ze zijn stuk voor stuk prachtig gefotografeerd.
    Heel mooi blog!
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Dat is een prima plekkie daar. Geweldig hoe je deze eekhoorns hebt kunnen fotograferen.
    Ik lees dat er soms meerdere mensen aanwezig waren, maar dat mag de pret niet drukken. Foto 5 vind ik echt super. Mooi laag standpunt en een heerlijke pose van dat eekhoorntje. Super!!
    Die grondeekhoorns zijn ook heel erg mooi. Een prachtig beestje dat ikzelf alleen nog maar in de dierentuin heb gezien. Een mooie serie Kees!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hooi Kees
    wat een geluk met die eekhorens die krijg je niet vaak voor je lens erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eekhoorntjes zijn altijd leuk. Vanuit een hut kun je ze inderdaad goed fotograferen, alleen moet je wat geluk hebben met het licht, zeker de hutten met glas ervoor in een bos.....vaak weinig licht. De Siberische eekhoorn staat op mijn lijstje voor komend jaar, als ze net wakker zijn en honger hebben...... blijven fotogenieke dieren, en ook hier is de setting vaak wel een uitdaging, een mooi plekje vinden is 1, maar dan moeten de diertjes dat ook nog weten te vinden. Leuke serie van deze schattige beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    De rode eekhoorn is weliswaar de enige inheemse eekhoorn die hier voorkomt, maar ik zie steeds meer grijze exemplaren, ook in mijn achtertuin. Weet niet of dat nou een wat anders gekleurde variant van de rode is of een bastaard van de Amerikaanse grijze eekhoorn die de rode eekhoorn verdringt. Wikipedia zegt dat er geen populatie van de Amerikaanse soort in Nederland voorkomt. Je hebt ze prachtig gefotografeerd en nog mooi op tijd als ik lees dat ze later waarschijnlijk zijn opgepeuzeld door een roofvogel.
    De Siberische grondeekhoorntjes zijn heel leuk, de mooiste vind ik je laatste foto's met die lekkere rustige achtergrond. Ik ben er dit jaar niet meer geweest en de centrale plek die jij benoemd ken ik niet, maar vorige keer zag ik mensen die allerlei opstellingen met bloemetjes maakten, heel onnatuurlijk, en ik zag zelfs iemand die een camera had neergezet waar nootjes in verborgen waren en waar ze dan vervolgens op gingen zitten. Dan zie ik toch liever deze foto's van jou.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen