zondag 4 februari 2024

Wintermaanden 23-24


NOVEMBER

In november ging mijn aandacht vooral uit naar zwammen, maar daar heb ik al genoeg aandacht aan besteed.
De eerste wintergasten kwamen naar Nederland om daar te overwinteren. 
Het waren nog maar de voorboden, maar zoals later bleek vielen de aantallen mij niet mee. 
Het lijkt wel of er minder overwinteraars zijn dan andere jaren.
Grote zaagbekken (Mergus merganser), zoals het bovenstaande vrouwtje, waren er al vroeg bij.
Het weer deed vaak meer denken aan de herfst, het was bijvoorbeeld vaak winderig, zoals hierboven duidelijk te zien is.

 Af en toe zag ik een groep staartmezen (Aegithalos caudatus), waarvan dit er één is.


DECEMBER

Damherten, je kunt er bijna niet omheen.
Door de mooie reflectie trok dit hert mijn aandacht.

Een hinde had gezelschap van een roodborstje
Ze moet deze maanden wel oppassen want er wordt weer op ze gejaagd.

Tafeleenden (Aythya ferina) zie je meestal samen met kuifeenden en meerkoeten in groepen.
Dit eendje was alleen en had blijkbaar even behoefte aan rust.

In de kanalen zag ik dit regelmatig.

Dodaarsjes (Tachybaptus ruficolliszijn in de wintermaanden wat makkelijker te vinden dan in de zomer.
Zij duiken bijna onophoudelijk naar voedsel, waardoor het een hele uitdaging is om dat goed op de plaat te krijgen.
Het bleef bij opspattend water en drijvende dodaarzen.

Grote zaagbekken zag ik langzaam maar zeker wat vaker, maar het viel niet mee om er fatsoenlijke platen van te maken omdat ze vaak wat te ver wegbleven.

Als je regelmatig in het duingebied komt wordt je geduld uiteindelijk wel beloond.

Knobbelzwanen (Cygnus olor) horen bij de vaste gasten in de waterleidingduinen.

Af en toe was het schitterend weer, maar dreigende regenwolken waren vaak niet ver weg.

Blauwe reigers (Ardea cinerea) voelen zich thuis in het duingebied.
Zoals bekend zijn het goede vissers.
Een vette baars moest eraan geloven.

Wilde zwanen (Cygnus cygnus) horen bij de wintermaanden.
Op 1 december zag ik de eerste zwanen in het infiltratiegebied, hun favoriete gebied.

Tot nu toe zijn ze nogal op afstand gebleven, 
waardoor ik nog niet de platen heb kunnen maken die ik wilde.
Ik heb er bovendien veel minder gezien dan in andere winters.
Zou het niet lang genoeg koud zijn in het Noorden?

Hetzelfde geldt voor brilduikers en krooneenden.
Ik heb ze regelmatig gezien, maar aan mooie platen werkten ze niet mee.

Maar gelukkig zijn er nog knobbelzwanen.
Deze jonge zwaan zorgde voor een opvallende pose na een korte poetsbeurt.

JANUARI

Het nieuwe jaar begon onverwacht.
Het overkomt me maar sporadisch dat ik eekhoorntjes zie in de AWD.
Nu waren het er zelfs twee.

Het is geen gemakkelijke opgave maar wel een grote uitdaging om er plaatjes van te maken.
Ze kunnen niet op tegen de beelden die je vanuit een hut kan maken, 
maar de tevredenheid is dan wel een stuk groter als het behoorlijk gelukt is.

Rietgorzen (Emberiza schoeniclus) kwam ik wel vaker tegen.
Deze vlogen niet onmiddellijk weg toen ik in de buurt kwam.

Vorig jaar zag ik ze op dezelfde plek onder winterse omstandigheden.

Opwinding onder vogelaars en andere belangstellenden: 
er was een bijzondere klapekster in de duinen gesignaleerd!
Om de drukte wat te ontlopen ben ik er niet in een weekend heen gegaan.
Op weg ernaartoe kwam deze grote zaagbek mij tegemoet vliegen.

Damherten zijn niet te vermijden in het duingebied en kan je overal tegenkomen.
Deze jonge damherten trokken zich niets van kijkers aan.
Zij wilden alleen maar hun krachten meten.

Inmiddels was ik vlakbij het gebied waar de klapekster zich op zou houden.

En jawel, daar zag ik hem:
Een klapekster (Lanius excubitor) die volgens kenners zelfs een bijzondere variant was: 
een taigaklapekster, ook wel Homeyers klapekster  (Lanius excubitor homeyeri)  genoemd.

De vogel was moeilijk te benaderen, want zo gauw je in het zicht van de vogel kwam kon hij al opvliegen.
Ik heb mijn foto's dan ook een beetje gecropt.

Hier zit hij op een karakteristieke plek, waarbij hij goed zicht op de omgeving kon houden.
Gelet op de meldingen op waarneming.nl had hij over belangstelling niet te klagen
(of misschien juist wel).

Knobbelzwanen poetsen graag en vaak.
Ik kreeg opnieuw een eersterangs plaats terwijl een tweetal zwanen zich van hun schoonste kant liet zien.

Ik moest wel accepteren dat ik tegenlicht had, maar dit zorgde er dan tegelijkertijd voor dat ik er ook van kon profiteren.

Zelf vind ik het steeds weer een mooi gezicht als er licht door de veren valt.

Een aantal damherten was erg oplettend, alsof ze goed door hadden dat het jachtseizoen nog steeds geopend was.
Deze plaat maakt ook duidelijk dat er veel gras en riet in het duingebied is, 
waar de herten trouwens nauwelijks of helemaal niets van eten.

Een duidelijk voorbeeld van een waarnemingsplaat, want er is natuurlijk heel veel op aan te merken.
Ik zie echter zelden een waterral (Rallus aquaticus) in de duinen.
Het overkwam mij bij toeval en dan mag zo'n plaat hier wel getoond worden.

Een inmiddels vertrouwde voorbijganger, gelukkig ook eens onder gunstige omstandigheden.

Een grote zilverreiger (Ardea alba) had voor de verandering geen aandacht voor belangstellende kijkers.
Hij had trek.

Vergelijk deze buit eens met wat de blauwe reiger in dezelfde omgeving gevangen had.
Dit was niet meer dan een amuse.

Hier deed hij een nieuwe poging, helaas zonder succes.

Dit was vermoedelijk dezelfde reiger, maar wel op een eerder moment in dezelfde omgeving gefotografeerd.
Hij werd toen weggejaagd dor een blauwe reiger, want het lijkt erop dat ze geen vrienden zijn.

Het is een lang verslag geworden, ondanks beperkingen die ik mij heb opgelegd, maar zo blijf ik wel een beetje actueel.

16 opmerkingen:

  1. Geweldig wat een prachtige oogst Kees je bent wel heel actief in de duinen maar de eekhoorntjes in de AWD vind ik wel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, productieve wintermaanden heb je beleefd. Mooie diversiteit. Het meest bijzondere is denk ik wel de Klapekster. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Een hele mooie serie.
    Het Eekhoorntje en de Reiger met vis zijn super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. If ever anyone needed proof that winter yields great treasures for those who seek, here it is. Great job, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi zo veel foto's van alle soorten.
    Dit is genieten, wou ze ook wel voor de lens hebben ;-))
    Ga niet kiezen welke voor mij de mooiste is, gewoon alles is mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    ganz schön was los bei Dir in den Wintermonaten, eine super Auswahl, der Damhirsch am Wasser ist ein sehr gelungens Bild und die Schwäne, wie du schon selber schreibst, mit der Hintergrundbeleuchtung sehen fantastisch aus.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie soorten en een gevarieerd blog. Ik was ook deze maand in de AWD voor die taigaklapekster. Er is daar zoveel te zien. Je blog is heel herkenbaar met hele mooie soorten. Het eekhoorntje heb ik niet gezien en de wilde zwanen ook niet. Het is dus een uitdaging voor mij om bij een volgend bezoek aan dit prachtige uitgestrekte gebied op zoek te gaan naar die zwanen en eekhoorns bijvoorbeeld. De taigaklapekster heb ik ook mooi in beeld gehad. Mooie platen van die zaagbekken. Prachtige foto van die dreigende wolken en de reflectie van het damhert in het water is top!
    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie serie Kees.
    Die 2 vliegende zwamen heb je ook erg mooi te pakken en wat een dreigende lucht hing daar boven dat mooie natuurgebied.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, nou je mag niet klagen wat betreft de soorten die jij te zien krijgt in de winter. Winter met amper wat sneeuw en meer regen en donkere luchten. Het zelfde hier in het zuiden maar met minder soorten om een mooi plaatje van te schieten. De eerlijkheid gebied dat ik dan ook niet veel er op uit ben geweest. Ik wacht op betere tijden met wat meer licht.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees.
    Het valt dit jaar tegen met de vogels vooral met dat weer, in de AWD kom je ze nog wel tegen, Zaagbekken en Dodaars en je hebt natuurlijk de Wilde zwanen, bij ons elk jaar Kleine zwanen maar dit jaar helaas niet.
    Die Rietgorzen denken ook we blijven in Nederland en gelijk hebben ze. En 'n geluk dat je die Waterral zag die zie je haast nooit en dan nog de Klapekster, is toch weer geslaagd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hooi Kees
    mooie serie van die maanden altijd weer genieten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het was weer een genoegen om je verslag te lezen en te bekijken, Kees.
    Wat mij betreft bijzonder mooie beelden: het hert met spiegeling (3); de overvliegende zwanen (10), het landschap met bijzonder licht (11) en de spetterende zwaan in tegenlicht (26 t/m 29).

    Hartelijke groet,
    Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Een aantal mooie soorten weer en natuurlijk die klapekster als kers op de taart. Heb een tijdje getwijfeld om er langs te gaan, maar de meeste foto's lieten toch zien dat de vogel erg schuw was. Heb ook wel een paar foto's gezien van heel dichtbij met een prooi. Mooie soort. Ook die waterral is natuurlijk een fijne soort. Echt een vogel die je voornamelijk in de winter kunt fotograferen. Toen ik een jaar of 12 was en zeer regelmatig in de AWD kwam, zag ik altijd enorm veel eekhoorns maar ook reeën. De grote hoeveelheid damherten hebben toch een grote invloed in het bijna verdwijnen van deze soorten. Ik denk wel dat het aantal eekhoorns snel zal toenemen, wanneer het aantal damherten afneemt. Ook weer een paar hele fraaie wintersoorten in je post. Grote zaagbekken en wilde zwanen blijven toch trekken. Het zijn dan ook zeer fotogenieke soorten he.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Zo, wat een diversiteit en soorten waar je blij van wordt. Ik begrijp dat de eekhoorn en de waterral voor jou bijzonder zijn en dan is het toch hartstikke leuk als je die in de AWD ook eens voor de lens krijgt. En wat had je een prachtig licht bij die spetterende knobbelzwaan, je zag het tegenlicht aanvankelijk als een nadeel, maar mooier kun je het niet krijgen vind ik. Die Homeijers klapekster is wel een heel fijn cadeautje, ik zag hem al een tijdje op waarneming voorbij komen. Ik vind het te riskant om daar helemaal voor naar de AWD te rijden, maar wat ik hem graag voor de lens gehad. Dat geldt zeker ook voor die boterbuikjes (grote zaagbekken) prachtig en zeker dichtbij genoeg, ik ben er hier alweer weken naar op zoek, maar zie ze hier nooit. Wat is die AWD toch een prachtig gebied.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wat een geweldig mooie blog, vol schitterende foto's. Omstandigheden die de foto's wat extra's geven zoals de wind vanachteren bij vrouwtje zaagbek, roodborstje boven de hinde, mooie weerspiegeling bij het Damhert, maar ook he roodborstje op de takken vol korstmos. Schitterend de foto van de naar je toe vliegende zaagbek. De twee knobbelzwanen in vlucht zijn ook al heel mooi gefotografeerd, wow! Alle zaagbeken zijn jaloersmakend mooi, trouwens... De spetterende knobbels, prachtig! Geweldig dat je daar ook altijd de Wilde zwanen ziet, en mooi kunt fotograferen. Mooi de reiger met vette vis en de Zilverreiger op zoek naar zoiets ;-) De actiefoto met de kop in het water is heel fraai! Gefeliciteerd met je aparte klapekster. Gecropt of niet, mooie platen! De rietgorzen heel leuk zo naast elkaar. En dan twee eekhoorntjes, wat een mazzel en zo op de foto en niet in een hut is toch veel natuurlijker en echt heel mooi! Vooral met die bijna de zelfde kleur bladeren. Je waterral is een supersoort om te zien!
    Kortom heerlijke vette oogst zo vroeg in het jaar!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees!!! Very nice pictures with beautiful and interesting birds... Squirrels are adorable... And fallow deer so pretty... Have a nice days

    BeantwoordenVerwijderen