zondag 22 september 2024

Espelo


 Het is tijd voor een terugblik, zoals dat natuurlijk altijd is op een blog. 
In juni heb ik tijdens een vakantie in de Achterhoek ook een bezoek gebracht aan een fotohut van Arjen Troost, 
en wel in Espelo.
Van deze dag wil ik hier de hoogtepunten laten zien.

Het was een regenachtige dag, met gelukkig ook perioden met vrijwel geen regen en zelfs wat zon.
De streepjes op een aantal foto's, zoals bij de appelvink, zijn daar nog sporen van.

Voor deze gaai maakte dat helemaal niets uit. 
Hij ging niet alleen lekker in bad, hij kon ook aandacht aan zijn kapsel besteden.

Aan zijn verenkleed was natuurlijk goed te zien dat hij nat was.

Ook de boomklever kon zich alleen maar laten zien met een nat pak.

En wat te denken van deze groenling.
Je ziet weliswaar nu geen regendruppels, maar de badscène zorgde wel voor een bijzonder plaatje.

Toen het even wat droger werd was er plotseling een bonte vliegenvanger.
Voor mij was het pas de eerste keer dat ik deze soort vanuit een hut heb gezien.

Deze zanglijster is een soort die ik ook vanuit hutten wel vaker heb gezien.
Deze stond er mede door de verbeterde omstandigheden mooi bij.

Zoals te zien is duurde het droge weer niet lang.
Op de vogels leek dat geen invloed te hebben zolang het niet te hard regende.

Appelvinken hoorden bij de soorten die de hele dag regelmatig te zien waren.

Ik vind het altijd prettig als ik deze flink uit de kluiten gewassen vogels zie,
want in het duingebied kom ik ze nooit tegen.

Vooral de mannetjes vind ik schitterend.

Nogmaals een zanglijster, die nu een bad kwam nemen.

Eekhoorntjes hoorden ook bij de vaste bezoekers.
Ik heb geen idee hoeveel er die dag te zien waren, want er was er steeds maar een tegelijk.

Zo'n fraaie pluimstaart is niet alleen mooi en handig, maar biedt tevens bescherming tegen regen.

Ook al heb je ze al vaak gezien en ook al heb je er al veel plaatjes van gemaakt, ze blijven geweldige fotomodellen.

De regen had niet eens zoveel invloed op ze, want het leek dat druppeltjes op hun vacht bleven liggen.
Ze maakten in ieder geval geen verzopen indruk.
Even drinken hoort er natuurlijk ook bij.

Etenstijd voor een jonge grote bonte specht.
Eerder in het jaar heb ik goed kunnen volgen hoe grote bonte spechten hun jongen groot brengen.
Het enige dat ik gemist heb is het voeren buiten het nest.

Dat werd hier helemaal goed gemaakt, waardoor het plaatje compleet is geworden.
De volwassen vogel moest soms wel capriolen uithalen om het jong te voeren.

Ook al zijn de jonge vogels bijna even groot als hun ouders, gevoerd worden vinden ze in ieder geval makkelijk.
Je zou zeggen dat ze inmiddels wel voor zichzelf moeten kunnen zorgen.

Nog een paar beelden tot besluit, vooral om te laten zien hoeveel moeite de ouder moest doen,
 en hoe gemakzuchtig het jong zich liet voeren.
Het leek wel of het jong dacht:
"Ik zit hier, als ik mijn snavel open doe zie je dat wil ik eten. Stop het er maar in, en vlug een beetje,  want ik heb honger". 

Zo kom ik bij de spreekwoordelijke kers op de taart.
Een vogel waar ik stiekem al op gehoopt had.

Een sperwer.

Zoals het een goede roofvogel betaamt, was hij plotseling aanwezig, volkomen geruisloos.
Natuurlijk was zijn komst al min of meer te verwachten want het was erg stil geworden in de omgeving van de hut.

Hij landde in een boom en bleef een tijdje de omgeving bekijken.

Nadat hij onverrichter zake was vertrokken bleef het toch
opvallend stil bij de hut.
Plotseling was hij er weer, hij landde nu op een tak die dichterbij de hut was.

Ik heb geen idee of het dezelfde vogel was of wellicht de wederhelft van de eerste, maar dat boeit mij eigenlijk niet.
Ik was al blij dat ik deze prachtige jager zo goed kon zien.

Hij bleef een tijdje zitten rondkijken, maar zag dat er niets te halen was.
Ik hoopte dat hij een bad zou nemen, maar blijkbaar vond hij het al nat genoeg.
Na een tijdje hield hij het voor gezien.

Het bleef stil, er gebeurde lange tijd niets.
Omdat er later op de middag veel regen verwacht werd vonden wij het ook mooi geweest.
Een bezoek aan deze hut is wel voor herhaling vatbaar.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Super.
    Prachtige vogeltjes komen er langs.
    Die Gaai die een bad neemt super.
    Die Specht die voert ook prachtig.
    Heel leuk het Eekhoorntje.
    De Sperwer is echt fantastisch.

    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    het is altijd mooi om nog eens terug te kijken het is dan ook een mooie serie die je gemaakt hebt
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat een prachtige reeks is dit. Echt fantastisch. Mooi die sperwer en ook die spechten zijn mooi zo samen.
    Ik moest wel lachen om dat natte koppie van die Gaai!! Wat heb je die vogel mooi gefotografeerd. Erg leuk!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen