zondag 8 september 2024

Verrassingen


 Augustus was dit jaar voor mij de maand van de boomkikkers
Tijgerspinnen heb ik niet zo veel gezien, wel regelmatig libellen. 
Vlinders helaas nog steeds in kleine aantallen. 
Maar verrassingen heeft de natuur ook deze maand weer voor mij gehad. 
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit piepkleine boomkikkertje. 
Nauwelijks meer dan 1 cm groot, niet op een boomtak, maar op een rietstengel! 
Ze houden wel van variatie zoals zal blijken.

Nauwelijks aangekomen op de plek waar ik boomkikkers hoopte te vinden, 
voelde ik dat ik niet alleen was.
Er stond een vos achter me!
Nieuwsgierig ging ze even snuffelen aan mijn rugtas, waarna ze zich uitgebreid ging zitten krabben.

Toen ze doorhad dat er niets te halen was liep ze verder het bos in, waarbij ik een stukje meeliep. 
Ze had blijkbaar jeuk aan haar achterwerk, 
want ze ging net als een hond een stukje met haar achterwerk over de grond schuren.
Toen er een vogel opvloog keek ze omhoog.

Nieuwsgierig bleef ze een tijdje omhoog kijken voordat ze weer verder liep.

Bij een boomkikker dacht ik, voordat ik ze gevonden had, altijd dat ik ze op takken van bomen of struiken moest zoeken.
Namen kunnen je op een verkeerd spoor zetten, denk maar eens aan libellensoorten als glazenmaker en paardenbijter.
Inmiddels weet ik dat hun terrein veel gevarieerder kan zijn.

Ik vond er een tweetal op rietstengels, waar ik ze nog nooit eerder had gezien.

Het silhouet van een boomkikker, zo had ik een boomkikker nog nooit gezien.
Ik heb iets vergelijkbaars wel eens in de tropen gezien maar voor Nederland was dit voor mij uniek.

Nieuwsgierig werd mijn gedrag gevolgd.

Over nieuwsgierig gesproken, zij was er weer.
Ze zocht een weg tussen de varens en was zo nu en dan goed zichtbaar.

Hier is het bewijs dat boomkikkers ook echt wel op boomtakken gevonden kunnen worden.

Met mondjesmaat was er ook nog een aantal vlinders te vinden, 
de ene soort wat talrijker dan de andere.
Achtereenvolgens:
een argusvlinder, een keizersmantel, een atalanta en een kleine vuurvlinder.

Deze zuringspanner was voor mij de vlinder van de maand en mag daarom in het groot bewonderd worden.

Een julikever, in augustus!
Daar reken je al helemaal niet op,
zeker omdat ik er ooit slechts één keer een gezien had.

Ik kreeg uitgebreid de kans om er een paar plaatjes van te maken.
Ze bleef onbeweeglijk zitten.

Hoe kan het ook anders, ze was dood.
Logisch, want het was tenslotte al augustus.
Desondanks was ik blij dat ik er weer eens een gezien had.

Weer terug naar het gebied van de boomkikkers.
Als het warm is en je begint te zweten dan komen er direct gewone goudoogdazen op je af.
Je wordt gegarandeerd gestoken als je niet oplet.
Na een halfuurtje is de jeuk bij mij voorbij, er blijft ook geen hinderlijke bult achter.

De piepkleine jonge kikkertjes klimmen regelmatig langs stengels van pitrus naar een geschikte plek om te zonnen.

Je moet natuurlijk oppassen dat je niet steeds hetzelfde soort foto's van de kikkers maakt.
Ik probeer in ieder geval te variëren, zoals met dit nieuwsgierige kleintje.

Soms zie je ze wat dieper tussen de planten op hun weg omhoog.

Zo zie ik ze meestal, op een varenblad, zich opwarmend in de zon.

Als je 's morgens te vroeg komt dan zijn ze nog niet actief.
Als de zon flink schijnt heb je ook al niet veel kans. 
Ze zijn dan opgewarmd en moeten dan weer oppassen voor oververhitting.
Alle koudbloedige dieren vertonen ditzelfde gedrag.

Ik zei het al, libellen waren er nog genoeg te zien.
Hier zijn het achtereenvolgens:
een bruinrode heidelibel, een vuurlibel en een gewone pantserjuffer.

Bruinrode heidelibellen waren het talrijkst.
Behalve de genoemde soorten waren er nog wel enkele andere soorten, 
maar deze waren in de meerderheid.

Helaas let niet iedere libel goed op.
De draden van een spinnenweb zijn soms nauwelijks te zien.

Het lijkt zo een mooi vliegbeeld, maar het is het begin van het einde voor deze heidelibel.

Boomkikkers zitten graag in bramenstruiken, zoals hier goed te zien is.
Op een dag had ik alleen mijn macrolens mee.
Als je dan een foto maakt zie je pas goed hoe klein ze zijn.

In de vroege ochtend, met macrolens, krijg je dan een heel ander beeld.
Bovendien mooi warm licht. 

En toen, voor het eerst sinds vele jaren, zag ik een boomkikker op een braam.

Het leverde mij de gewenste plaat op om mee te besluiten.

Het is duidelijk dat boomkikkers zich op heel verschillende soorten vegetatie thuis voelen. 
Ooit zag ik ze ook in duindoorns.
Ieder jaar vind ik het weer een sport om ze te vinden.
De kleintjes zijn het makkelijkst omdat die beweeglijker zijn. 
Ik heb dit jaar slechts één volwassen boomkikker gevonden.
Het totale aantal was weer wat groter dan vorig jaar. 
Hopelijk zet dit door.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    dit is een mooie verzameling van de zomer dieren binnenkort gaan we over naar de winter platjes maar de boom kikker staat er weer geweldig op,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Kees, Mycket fina makro bilder allihop. Jag har aldrig sett lövgrodan i naturen så jag kan bara beundra dina bilder. Men, räven var ju för lyckat som satt bakom dig. Festligt när den är framme och nosar på din kamerautrustning !!
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,
    Tjonge wat is dit een geweldige blogpost! Je begint al met een schitterende plaat van een boomkikkertje. wat een mooi en rustig beeld. Daarna viel ik zowat van mijn stoel, wat een geweldige ontmoeting met de vos!!!! Dat zijn nog eens natuurbelevenissen. Geweldig! De hele reeks met prachtige platen van de boomkikkers is super. Daarvan is de boomkikker op de bramen natuurlijk de braam op de taart, maar de silhouetfoto met die grappige zuignaptenen overtreft het wel. Wat gaaf. Ook de braamstruik met dat ene piepkleine kikkertje erbij is erg leuk! De kikker tussen de doorntjes ook trouwens, zo mooi van kleur ook. De libellen heb je mooi geplaat ook de onfortuinlijke... De vlinders ook niet om over te klagen. De mooie zuringspanner is een juweeltje van een foto, echt een jaloersmakend toppertje. Ik heb de keizersmantel gemist dit jaar. De julikever werkte heel goed mee....haha! Je omzwervingen hebben je inderdaad veel verrassingen opgeleverd! Ik heb genoten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees,
    Besuch vom Fuchs, ich bin manchmal auch sehr nah dran aber so etwas hatte ich auch noch nicht, das sind Erlebnisse, sehr schön, sehr schön auch Deine Laubfrosch Bilder, so klein und doch die grossen Stars, wunderschöne Farben und klasse Bilder.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Geweldig om die kleine boomkikkers zo te zien. Ze hebben komische koppies en je hebt ze heel mooi weten te fotograferen in een prachtige groene omgeving. Erg leuk.
    Dat vosje maakt wel een hele tamme indruk en is totaal niet onder de indruk van je aanwezigheid.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Prachtig.

    Wat leuk die Vos zo dichtbij, maar geeft ook te denken dat die Vos dus gevoerd wordt door andere
    anders komt die niet neuzen bij de tas.

    Die boomkikkers zijn prachtig leuk dat kleintje.
    Ook mooie Vlinders en Libellen

    Mooie serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, Wat een schitterend blog. En wat een plaatjes van die boomkikker!. Ik heb ze dit jaar ook gezien, voor het eerst in Fochterlöerveen. Maar die shots op die braam en tussen de doorns...Geweldig!
    Die vos is niet mensvreemd gezien zijn gedrag bij jou in de buurt, vermoedelijk op zoek naar iets te eten uit je rugzak. de vlinders zijn erg mooi zeker die zuringspanner en die keizermantel. Ik heb genoten van je blog! Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees,
    wat een prachtige serie van de boomkikkertjes. Bijzonder dat dat eerste piepkleine kikkertje er al net zo uitziet als de wat grotere exemplaren. Die op een braam zijn natuurlijk extra leuk.
    Die zuringspanner is een prachtige plaat; ook de libellen heb je er mooi op. Weer een heel fijn blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. If only more people could have this kind of intimate contact with a wild creature the world would be transformed and humans would realize that we do not have special status above all others, and that we are but one species among many, and that we can all enjoy the Earth together. Exploitation does not have to be the only way. As for the little Tree Frog that appears so often on European blogs, is there anything more cute? If ever I return to Europe I will be on a quest to find one. Have a great day and enjoy the weekend coming up. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Wat heb je weer geweldige foto's gemaakt, vooral de Boomkikkers staan er mooi op en dan de Vos die vlak bij je staat geweldig geluk dat je je camera in je hand hebt, zo kom je vele verrassingen tegen. 'N Vuurlibel vind ik 'n mooie soort is weer lang geleden dat ik ze gezien heb. En o ja die dazen waar je altijd 'n harde schijf op je arm krijg en het jeukt nog ook. En de laatste foto's met de Boomkikkers op de bramen geweldig dan kan je dag niet meer stuk. 'N blog waar ik van genoten heb.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig maandblog weer Kees waarin de boomkikkertjes de hoofdrol vervullen. En terecht het zijn schitterende beestjes. Ik ben er dit jaar een keer naar op zoek geweest, maar heb ze helaas niet gevonden. Mooi dat je er eentje op een braam kon fotograferen, het is mij jaren geleden ook eens gelukt, maar moest toen aan Jan en alleman uitleggen dat ik het kikkertje er niet zelf opgezet had. Leuk die vos die plotseling achter je stond bij je camera en rugzak, dat is natuurlijk typisch AWD, zul je elders niet snel meemaken. Vlinders gaat het inderdaad slecht mee, maar je hebt in elk geval nog de argusvlinder en de zilveren maan kunnen fotograferen, niet de minsten. De zuringspanner is een mooie soort met die gevederde antennes. Jammer dat die julikever dood bleek, maar toch, ik heb hem nog nooit gezien. Prachtige serie Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen