woensdag 9 juli 2014

AWD juni 2014 deel 1

In de voorafgaande maanden lukte het mij een samenvatting te maken van wat ik in de AWD tijdens die maanden had gezien. 
Voor de maand juni lukt mij dat niet. 
Er was teveel te zien, waardoor ik de mooiste momenten in twee delen heb verwerkt. 
Ik beperk mij in deze editie voornamelijk tot zoogdieren.

Het eerste beeld is geschoten op een vroege junimorgen rond kwart over 6. 
Het is een bijzondere ervaring om zo vroeg door de duinen te zwerven.
Als er nog wat nevel is kan er een mystiek sfeertje ontstaan.
Deze hinde trof ik langs één van de kanaaltjes aan.
Reeën  mogen in dit overzicht niet ontbreken. 
In de vroege ochtendzon (rond kwart voor 7) kleurde de vacht prachtig roodbruin.
Vreemd vond ik het wel dat ik alleen hindes zag. Wat moet het voor bronst worden zonder mannen?
Hindes en jonge bokken: dat vraagt om vers bloed ( nou ja.......) uit andere delen van de AWD.
Een slapende vos: het overkwam mij drie keer dat ik een vos in het zonnetje zag dutten.
Tot mijn verbazing kon ik tot op een meter of 5-6 komen, zonder dat de vos reageerde.
Hier keek hij mij onderzoekend aan.
Hij keek nog eens, iets alerter.
Hij nam het zekere voor het onzekere en nam de benen.
(De foto's zijn niet gecropt)
In sommige delen van de AWD zie je veel konijnen, bijvoorbeeld in de buurt van het zweefvliegveld.
Je kan wel zien dat het niet met alle konijnen goed gaat.
Bij dit konijntje vond ik het licht mooi door de oren vallen, waarbij je de bloedvaten goed kon zien.
De zandhagedissen mogen ook in het overzicht van juni niet ontbreken.
Met een beetje geluk kom je ze af en toe tegen en kan je ze goed bekijken als je maar rustig of niet beweegt.
Vossen zag ik vrij vaak, helaas echter geen welpjes.
De vos die langs de bosrand liep had mij aanvankelijk niet in de gaten.
Toen hij mij zag ging hij hoog op zijn poten staan. Een paar tellen later was hij weg.
Deze vos lag een tijdje achter een verhoging in het terrein.
Ik had gezien dat hij daar was gaan liggen. Vanaf waar ik stond kon ik soms alleen zijn oren zien.
Toen hij opstond zag hij mij bijna direct in het open terrein. Daar had hij snel genoeg van.
Damhertkalfjes waren er weer in groten getale.
Als ze een paar dagen oud zijn liggen ze nog wel in het gras verstopt.
 Ze vluchtten echter snel als ze het niet vertrouwden.
Met een beetje geluk zie je ze dan ook eens een keer staan.
Verstopt in het hoge gras, maar ook weer niet, omdat de zon precies op zijn koppie scheen.
Ze groeiden snel in een week, waardoor ze vlot achter hun moeder aan konden rennen.
Van dat warme weer krijg je dorst. Gelukkig was moeder vlakbij.
Dorst gelest. Wat nu?
Onvermijdelijk heeft deze aflevering een hoog damhertgehalte.
Bastgeweien, een prachtige zomervacht, kalfjes.
Het was nog geen 6 uur 's  morgens toen ik dit hert (en de volgende) zag.
Er werd wel even overlegd of zij medewerking wilden geven aan nog een foto.
Ik lig blijkbaar goed bij deze groep.
De omgeving werd goed in de gaten gehouden.
De opkomende zon zorgde voor geweldig licht.
Reeën in zomervacht in het vrije veld.
Kan het nog mooier? Kijk maar verder.
Deze hinde lijkt zich wel klaar te maken voor de start van een sprint.
In werkelijkheid stond ze zich even lekker te krabben.
Misschien wel de foto van de maand. 
In ieder geval een passend besluit voor deze aflevering.

vrijdag 4 juli 2014

Macro: juffers en zonnedauw

 Juffers en zonnedauw hebben mij dit jaar al eerder geïnspireerd.
De combinatie vormt een voor mij ideaal onderwerp om te oefenen met allerlei combinaties van diafragma, afstand, lichtinval en achtergrond.
Het was eigenlijk een soort workshop.
Juffers verleenden volop hun medewerking. Ze hadden ook niet veel te kiezen.
Als hulpmiddelen heb ik gebruik gemaakt van een " rijstzak"
 (een zak met kersenpitten die eigenlijk voor een ander doel bedoeld is),
een hoekzoeker en natuurlijk mijn Tamron 90 mm macrolens.

De eerste foto vind ik wel een geschikte binnenkomer. 
Hij is gemaakt met f /5,6, ISO 100 en 0,7 stop onderbelichting. 
Het was een zeer zonnige dag. Ik heb geprobeerd het harde licht wat te temperen.
 Op een andere dag waren de omstandigheden heel anders.
De achtergrond is een stuk zachter: f /3,5, ISO 100, geen belichtingscorrectie
 Een drukkere achtergrond: f/10, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
Ook al staat de juffer er behoorlijk op, de achtergrond trekt volgens mij teveel aandacht.
f/10 blijkt in dit geval niet de beste keuze.
  Zo springt de juffer er meer uit: f/5,6, ISO 400, geen belichtingscorrectie
 De juffer op de rug bekeken, om eens een wat andere compositie te krijgen:
Instellingen:  f /3,5, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
 Even een tussendoortje: een setje juffers bij een wat minder gangbare lichtinval. 
Misschien wat teveel bokeh-bubbles, maar ik vind dit plaatje wel wat hebben.
Instellingen: f /5,6, ISO 200, 0,3 stop onderbelichting.
Een andere dag, andere omstandigheden.
 Zonnedauw in bloei. Het deed mij denken aan de staf van bisschoppen zoals Sinterklaas.
Instellingen: f/2,8, ISO 100, geen belichtingscorrectie.
Misschien had ik wat  moeten onderbelichten.
 En daar is dan weer een juffer, op verschillende manieren vastgeplakt aan de zonnedauw.
Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
 Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
 Een andere kijk op de juffer. 
Zowel bij de vorige als deze foto zijn de achtergronden volgens mij rustig genoeg, 
wellicht een kwestie van smaak.
 Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
 Zo wordt ook de bloeiwijze van de zonnedauw gebruikt als steunpunt.
 Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
 De juffer bewoog zo veel dat hij hier ruggelings aan de blaadjes van de zonnedauw kleefde.
 Instellingen: f /3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer wat los van de achtergrond, waarbij je onvermijdelijk wat details verliest.
 Min of meer dezelfde foto, maar nu een kwartslag gedraaid.
Dat geldt hier ook, maar het rood had wat zachter gemogen door bijvoorbeeld f/3,5 te kiezen.
 Instellingen: f /5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
  Instellingen: f /4, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
De kop komt wel los van de achtergrond.
Het is duidelijk dat zeer lichtrijke omstandigheden hard licht veroorzaken dat niet (makkelijk) is te corrigeren.
 Op een andere dag waren de omstandigheden volledig anders. 
Ik kon nu veel zachtere tinten krijgen door de volgende instellingen: 
f/3,5, ISO 400, geen belichtingscorrectie.
  Instellingen: f /5,6, ISO 200, geen belichtingscorrectie. 
Ik denk dat de achtergrond toch wat te druk is.

De 3 volgende opnamen zijn weer op een ander moment gemaakt:
   Instellingen: f /2,8, ISO 200, geen belichtingscorrectie. 
 Instellingen : f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Ik vind deze opname mooier dan de vorige. Een groter diafragma levert niet altijd een mooier beeld op.
Instellingen: f/5,6, ISO 100, geen belichtingscorrectie.

Hier had ik het bij willen laten.
Maar ik ben nóg een keer terug geweest en wil de in mijn ogen beste beelden toch ook laten zien.
 Instellingen: f /3.5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Het was weer een zonnige dag, dus het harde licht speelde wel een rol.
Deze en de volgende foto's zijn  tussen 11.15 en 11.45 uur gemaakt .
 Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer toch wel mooi in beeld, met nog wat reflecties op de vleugels.
 Instellingen: f/3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Met een groot diafragma vind ik dat er een mooi contrast ontstaat tussen de kop en de achtergrond.
 Instellingen: f 5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Ook dit diafragma past volgens mij goed.
Het was een mooi gezicht om de bek steeds open en dicht te zien gaan. 
Op de foto's kan ik dat niet laten zien omdat het dan te veel van bijna hetzelfde zou worden.
Hier was de juffer losgekomen van de zonnedauw. Zo krijg je direct een ander plaatje.
 Instellingen: f/3,5, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
 Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.
Zo komt de juffer in de serene omgeving volgens mij mooi in beeld.
Met deze indringende blik van de juffer rond ik deze reeks af.
 Instellingen: f/5,6, ISO 100, 0,7 stop onderbelichting.

Met mijn lens kan ik niet het soort vergrotingen krijgen die ik wel eens in andere blogs zie.
Ik heb geprobeerd geen doorsnee opnamen te maken en tegelijkertijd passende achtergronden te vinden.
Of dat gelukt is hoop ik via reacties te merken.