woensdag 19 juli 2017

AWD juni 2017 deel 3 Vogels

In de maand juni ben ik een aantal keren met een duidelijk doel de AWD ingetrokken.
Daar kwam regelmatig niets van terecht, omdat mijn aandacht getrokken werd door onverwachte bewoners.
Een jonge gaai was een van die verrassingen.
Ik begin echter met een jonge kwikstaart.
Toen ik verscholen tussen de duindoorns zat om duinkonijnen te fotograferen (zie mijn vorige publicatie) kwam onverwachts een jonge witte kwikstaart voorbij huppen.
Hij hoorde mijn camera, maar werd er niet onrustig door, hooguit nieuwsgierig.
Hij ging rustig door met voedsel zoeken, af en toe opkijkend.
Hij nam er de tijd voor, nauwkeurig zoekend naar wat lekkers.
En ja hoor, hij vond iets.
Het was echter zo klein dat er op de beelden niet te zien was wat hij had gevonden.
Nog een laatste beeld van deze jonge kwik, die weer iets anders op het oog had.
Roodborsttapuiten horen 's zomers bij de vaste bewoners van het duin en je ziet ze dan ook regelmatig.
Deze keer geen ruimte voor de mooier gekleurde man maar voor een vrouwtje.
Ze observeren de omgeving graag vanuit een hoge positie.
Als een beweging hen niet bevalt vliegen ze snel naar een wat verderop gelegen vergelijkbare uitkijkpost.
Het valt niet altijd mee om ze goed op de plaat te krijgen.
Gekraagde roodstaarten wilde ik ook wel weer eens fotograferen.
 In een gebiedje waar ik ze al jaren tegenkom ben ik weer eens op zoek gegaan.
Een mannetje zag ik vaak, maar meestal op een iets te grote afstand naar mijn zin.
Voor het vrouwtje gold hetzelfde.
Ze waren behoorlijk in de weer dus ik verwachtte uitgevlogen jongen te zien die ze zouden komen voeren.
Ik hoefde niet erg lang te wachten.
Een jonge vogel zat op een boomtak waar het mannetje hem kwam voeren.
Het was helaas geen aantrekkelijke plek, want het leverde mij voornamelijk "takkenbeelden" op.
Aantrekkelijker werd het toen de jonge vogel op de grond liggende takken opzocht.
Soms sprong hij van de dikke tak af, zocht zelf wat te eten op de grond, maar keerde steeds weer op vrijwel dezelfde tak terug.
Hij keek voortdurend verlangend uit naar een van zijn ouders die hem zou komen voeren.
Groot was zijn enthousiasme toen zijn vader langs kwam.
De pret duurde nooit lang, vader was in ieder geval weer snel gevlogen.
Nu was het wachten op moeder, die al in buurt rondvloog.
Zij kon mij goed zien, maar ze vond mijn aanwezigheid niet verontrustend.
Ze keek nog even goed rond voordat ze naar haar jong vloog. 
De kleine was helaas van de tak in het gras gesprongen waarbij hij grotendeels uit het zicht verdwenen was. 
Van het voedermoment kon ik daardoor geen beelden maken.

En dan waren er nog gaaien.
Ik was op een ochtend druk bezig met het fotograferen van keizersmantels toen ik jonge gaaien hoorde.
Daar wilde ik mijn vlindersessie wel even voor onderbreken.
Een jonge gaai, die eerst een tijdje op de grond had gezeten, had een plekje op een boomtak gevonden.
Hij liet goed horen dat het etenstijd was.
Als je in de groei bent moet je goed eten.
Deze gaai was bijna geen moment stil, zo veel trek had hij.
Hij schreeuwde het uit en liet goed merken dat hij de "roomservice" onder de maat vond.
Nog even een mooie pose tot besluit.

In de maand juli heb ik door andere bezigheden vrijwel geen tijd gehad om de natuur in te trekken.
Ik had van juni nog behoorlijk wat in voorraad, waardoor ik in juli wekelijks nog wel wat nieuws op mijn blog kon en kan laten zien.
Op blogs reageren lukt mij tussendoor wel, maar het gaat wel een stuk trager dan ik gewend ben.
In augustus behoort de rust weer terug te keren.

14 opmerkingen:

  1. Hi Kees,
    wonderful photos of the different birds. Amazing !
    Best, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Mooie foto's. Super hoe je die vlaamse gaai hebt gefotografeerd. Mooi licht ook.
    En wat een prachtig schouwspel met die jonge vogel op foto 13 t/m 15.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig fijn dat ik zo met je mee kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat een mooie gave serie is dit! Ik had best wel naast je willen staan! De gaai is enig en de foto's heel mooi, een lekker uitslovertje en dat komt goed over. De foto's van de jonge witte kwik zijn leuk en vermakelijk dat hij zo nieuwsgierig naar je zit te kijken. Prachtig die roodborsttapuit, foto 9 lijkt wel in het buitenland te zijn gemaakt, met zo'n strak blauwe lucht! De jonge Gekraagde roodstaart die gevoerd wordt, dat is toch geweldig. Top dat je dat deels hebt kunnen vast leggen. Tenslotte is je toelichtig weer heerlijk leesvoer, vooral je takkenbeelden" en de roomserive die onder de maat was ;-)))
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    mooie serie van al die vogels de gekraagde roodstaart is mijn favoriet.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een serie mooie ontmoetingen. Vooral de gekraagde roodstaart en dan met name het voedermomentje. Schitterend! Ook de jonge gaai staat er fraai op! Zo zie je maar: er is veel meer te zien dan vossen en damherten in de AWD. Je moet het alleen willen zien!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    der junge Eichelhäher ist wirklich sehr schön, wie er um Futter bettelt.. man kann es richtig erkennen. Das Foto von der Fütterung ist natürlich mein Favoriet, erstklassig getroffen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    gave serie vogels uit het AWD, tjonge wat een soorten
    Mooi foto's van het roodstaartje met jong en de vlaamsegaai!
    die foto's vind ik ook super! complimenten

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Mooi die gekraagde Roodstaart, had hem van de week ook maar zat niet zo vrij zoals jij hem heb.
    Witte Kwikstaart staat er ook mooi op.
    Zoals de Vlaamse Gaai heb ze wel gehoord maar niet kunnen fotograferen, jij heb ze er wel mooi op staan.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, leuke serie. Laat ook iets van het gedrag zien. Vooral de Gekraagde Roodstaart vind ik klasse. In onze omgeving zie je die niet. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtig die jonge vogels, en je hebt mooie momenten vast kunnen leggen van leuke soorten. Gaaf die gekraagde roodstaart jong met ouder, dat zijn toch wel de kersen op de taart.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    echt een heel mooi vogelblog laat je hier zien.
    Geen idee waar jij die vogels in de AWD allemaal vandaan haalt want ik zie alleen maar hertjes, kikkers en libellen maar een enkele koolmees hahahahahaha.... maar jij weet je plekjes wel :-) Schitterend om deze vogels en hun jongen te zien. Knap werk en ook echt genieten hier.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's die je maakte in het AWD Kees.
    Mooi ook om te zien dat de jongen gevoederd worden, mooi vastgelegd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Ik zie dat je zeer druk geweest bent tijdens mijn vakantie zeg. Dit blogje heb al voor mijn vakantie gezien, maar in de drukte nog geen reactie achter gelaten. Een jonge gaai is geen alledaagse kost en je hebt hem er prachtig opstaan. Ook de voedermomenten van de roodstaart zijn natuurlijk gaaf. Hoed opgelet en erg fijn als het dan ook nog dit soort beelden oplevert. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen