maandag 5 augustus 2019

AWD - Juli 2019 deel 2 (vlinders)

Juli 2019 was wat vlinders betreft niet zo uitbundig als juli 2018.
Ik heb wat minder verschillende soorten gezien en ook de aantallen per soort waren meestal beduidend kleiner dan in 2018.
Het lijkt erop dat de droge hete zomer van 2018 zijn sporen heeft nagelaten.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas niet meer.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Een bruin blauwtje (Aricia agestis) was zich op een vroege, windstille morgen aan het opwarmen.
Zoals altijd probeerde ik het vlindertje van verschillende kanten vast te leggen.
Later zag ik er een op, uiteraard, jacobskruiskruid met gespreide vleugels.
Voor St. Jansvlinders (Zygaena filipendulae) werd het in de loop van juli snel minder.
Hun tijd zat erop.
Icarusblauwtjes (Polyommatus icarus) heb ik deze maand opmerkelijk weinig gezien, hooguit een stuk of vijf.
Grote dikkopjes (Ochlodes sylvanus) hadden ook al een voorliefde voor jacobskruiskruid.
Wat zouden de gevolgen geweest zijn als deze veelvoorkomende planten de zomer van 2018 niet goed hadden doorstaan?
Kleine vuurvlinders (Lycaena phlaeas) heb ik nauwelijks gezien.
Het leverde niet meer dan dit waarnemingsplaatje op.
Kleine parelmoervlinders (Issoria lathoria) hebben een voorliefde voor een zanderige ondergrond om te rusten.
Vinden ze de warmte van het zand prettig?
Keizersmantels (Argynnis paphia), zie ook afbeelding 1, zag ik wel een aantal keren,
maar vergeleken met vorig jaar was het tamelijk weinig.
Dit grote familielid van de kleine parelmoervlinder is wel een vlinder die ik graag zie.
Net als vorig jaar hadden ze een voorkeur voor het jacobskruiskruid.
Bonte zandoogjes (Pararge aegeria) fladderden onophoudelijk rond, maar stil zitten op een voor mij mooie plek was er niet bij.
Een groot koolwitje (Pieris brassicae) werkte beter mee.
Het jacobskruiskruid raakte aan het eind van de maand steeds meer uitgebloeid.
Het zal duidelijk zijn wat dit tot gevolg zal hebben.
Atalanta's (Vanessa atalanta) zijn niet alleen schoonheden, maar ze waren aan het eind van de maand ook op veel plaatsen te zien.
Ze namen nog wel eens de tijd om rustig nectar op te zuigen.
Min of meer tegelijkertijd doken dagpauwogen (Aglais io) op.
Hier nogmaals.
Distelvlinders (Vanessa cardui) beleefden een invasiejaar, zoals veelvuldig is gerapporteerd.
Ze zijn afkomstig uit landen in Noord-Afrika en komen na verschillende generaties in Noord-Europa terecht.
Ik heb ze in mei/juni ook regelmatig in Kirgistan (Centraal-Azië) gezien.
Met tientallen fladderden ze van, jawel, het ene gele bloemetje van het jacobskruiskruid naar het andere.
De voor mij meest bijzondere vlinder was de eikenpage (Neozephyrus quercus),
die ik eerdere jaren alleen maar op de blaadjes van eiken zag.
Natuurlijk wilde ik ook graag de blauwe bovenkant van de vleugels zien, die nu onzichtbaar bleef.
De ene keer dat ik er kort één met gespreide vleugels zag leverde het helaas geen plaatje op.
Met deze beelden was ik ook helemaal tevreden.
Nog een laatste om de vlindermaand juli af te sluiten.

Terwijl ik het concept van deze post even liet bezinken zag ik buiten een onverwachte vlinder in de tuin:
Een oranje luzernevlinder (Colias croceus) was op de bloemen afgekomen.
Het is een schaarse doortrekker uit Midden- en Zuid-Europa die ook wel eens in de zuidelijke provincies en de kuststrook wordt waargenomen.
Ook al heb ik hem niet in juli in de AWD gezien krijgt hij toch een plaats in deze post.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Prachtige foto's van de diverse Vlinders.
    Mooi de details te zien.
    Zo mooi de tongen helemaal de bloem in.

    Prachtige serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great variety of butterflies, Kees, and exceptional photographs. I don't know whether it is true in Europe but this year here seems to have been quite exceptional for butterflies. As usual we are raising several inside. So far we have released Black and Giant Swallowtails and should be setting the first Monarchs free any day now.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er mooi uit Kees!!
    Prachtig al die fleurige vlinders. Mooi ook met die egale achtergronden. Prima gedaan.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    genieten met zo een mooie serie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Het is mij ook opgevallen dat er minder vlinders zijn, het Grote Koolwitje, Icarusblauwtje heb ik vorig jaar in grote getallen gezien nu zo weinig zo ook de Dagpauwoog. De Parelmoer, Eikenpage, Keizersmantel en Icarusblauwtje staat er mooi op, en de Oranje Luzernevlinder ook dit jaar weer meer in aantallen.
    Toch heb je weer mooie soorten gezien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    ik moest eerst even een paar blogs hieronder bijlezen en reageren want door vakantie en daarna die hitte loop ik helemaal mega op achter zucht...... Je laat werkelijk prachtige vlinders zien in je post. ook hier is het veel stiller met vlinders dan andere jaren ondanks dat er nu heel vele wilde bloemen zijn. Misschien moet zich dat nog "herstellen".
    De vlinders en vlindertjes die ik hier zie zijn echt onwijs leuk. Mooie tekening en ook prachtig van kleur. De eikenpage heb ik sowieso nog nooit gezien! Dit is toch wel weer genieten met een grote G :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne serie, Kees.
    Je hebt best nog veel verschillende vlinders gezien. En zoals ik hier je blog overzie, is dat jacobskruiskruid belangrijk voor vrijwel alle vlinders. Met een kleur waar de vlinders ook goed op uitkomen.
    Hier in de buurt was het de hele zomer erg droevig, nauwelijks vlinders gezien, tot... afgelopen week. Ineens zie ik hier steeds vlinders rondvliegen. Gelukkig ook een aantal kleine vossen gezien (voor het eerst dit jaar). Hopelijk is dat een goed teken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien dan wel een minder vlinderjaar (is het zeker), toch heb je een aardige verzameling bij elkaar geschoten. De Dagpauwoog heb ik dit jaar helemaal nog niet kunnen vinden, de Oranje Luzernevlinder ook niet, maar die moet nog een beetje komen, dus misschien met een beetje mazzel... het jaar is nog niet om. Dagpauwoog, Bruin Blauwtje en Jansvlinder leverde je de mooiste foto's op (naar mijn smaak).
    groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    ich in nicht der Fachmann im Bereich Schmetterlinge aber wenn ich deine Bilder und die Beschreibung sehe und lese ist es für dich super gelaufen,
    danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Het mag dan voor jou een minder jaar zijn, ik vind dat je veel vlinders hebt gezien en haarscherp vastgelegd. En ook best erg leuke soorten ertussen waarvan de Eikenpage wel de leukste is (vind ik). Natuurlijk zijn de andere vlinders ook mooi maar de Eikenpage is toch een lastige en dan zo mooi voor je neus, erg apart. Dat Jacobskruiskruid is echt een wonderbloemetje blijkbaar.
    Ik heb dit jaar in Nederland ook nog maar weinig vlinders gezien maar vorig jaar was het in mijn herinnering nog minder, maar misschien vergis ik me daar in. Ik mis nu echt alledaagse soorten zoals de Kleine vuurvlinder, Oranje luzernevlinder, Blauwtjes.. Gelukkig zagen we ze op Lesbos wel maar in Nederland wil ik ze uiteraard ook graag zien.
    In elk geval een fraai blog en fijn dat ze in de awd dan toch in elk geval te vinden zijn.

    Ook je vorige blog heb ik bekeken waarbij het Jacobskruiskruid ook een hoofdrol speelt. Mooie macro's van de hommels en de kleine insecten, overigens ook wel verslavend om te doen heb ik gemerkt. Ik heb er een blog over klaarstaan. Maar, ik was toch echt helemaal aan het smelten van je Bosmuisje, wat ongelooflijk schattig en knap dat jij zo stil kunt liggen dat het beestje je niet opmerkte en volledig in beeld kwam. Ik hoop dat je heel erg genoten hebt van die fotomomenten want wanneer lukt en zie je zoiets nou?! Echt heel, heel erg leuk!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mini-world.. Lovely set of picture.. Well-done..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat had je mooie soorten voor de lens, die ik hier niet zie Kees.
    Prachtig de parelmoervlinder en de keizermantel, die wil ik ook ;-))
    Pracht foto's van al die mooie vlinders.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Een fantastische vlinderblog! En wat een bijzondere soorten zitten ertussen! Die Eikenpage, pffft ik had graag naast je gestaan! De Keizersmantel en de Kleine parelmoervlinders zijn ook hele fijne soorten, die je ook prachtig hebt weten te platen. Maar ook de blauwtjes en de dagpauwoog en het Groot dikkopje, schitterend! Ik heb ook minder kleine vuurvlinders gezien helaas. Atalanta's en distelvlinders heb ik ook volop gezien en iedere keer een uitdaging ze mooi op de foto te krijgen, het is jou iig goed gelukt. Je Oranje Luzernevlinder is zo in het paarse decor echt een plaatje!! Augustus is goed begonnen met heel veel vlinders in een nieuwe generatie. Dus misschien wordt het nog een deel 2 ( met een kommavlinder wellicht). Deze bonte verzameling was in ieder geval een lust voor het oog!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Het is maar goed dat je er even bijgeschreven hebt, dat je minder vlinders gezien hebt dan in andere jaren, want het blijkt niet uit je foto's. Een heel fraaie verzameling laat je hier zien, met een aantal hele mooie soorten. De eikenpage is zeker geen alledaagse soort. Als je zo'n blogje bekijkt, dan lijkt het allemaal zo simpel. Gewoon even wat plaatje schieten van een vlinder en dan op naar de volgende soort. Mensen hebben geen idee, hoe lang je af en toe achter 1 exemplaar aan moet rennen, voordat deze heel even stil blijft zitten. Wil je ze dan ook nog op een echt mooie plek hebben of met de vleugels gespreid, dan ben je nog langer bezig. Complimenten dus voor je doorzettingsvermogen om deze mooie serie te laten zien.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, ondanks dat er weinig vlindersoorten te zien waren, in elk geval minder dan vorig jaar, heb je een indrukwekkende serie neer kunnen zetten. Het was inderdaad zoeken of toeval dat je een exemplaar tegenkwam. Zou volgend seizoen nog erger zijn gezien deze afgelopen zomer met droogte en hoge temperaturen?
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen