zaterdag 1 juli 2023

Ilperveld

 

Op 2 juni heb ik een bezoek gebracht aan een nieuwe observatiehut in het Ilperveld. 
Van René had ik de tip over deze hut gekregen. 
Op zijn blog ( René  ) is te lezen wat hij daar gezien heeft en wat hij erover heeft verteld.

De vogel die op deze dag het best te fotograferen was is de tureluur (Tringa totanus).
De hut ligt op het terrein van de familie Hardebol.
Het bijzondere is dat de hut gebouwd is in een roeiboot.
De roeiboot ligt in een plasje, maar door de droogte was het waterpeil zoveel gezakt dat de boot op het droge was komen te liggen.
Vanuit het toilet - een ongebruikelijke luxe - kon ik deze scholekster (Haematopus ostralegus) fotograferen .
In het plasje was aanvankelijk niet veel bedrijvigheid.
Op afstand waren nijlganzen, fazanten, Canadese ganzen en grutto's te zien.
Enkele bergeenden (Tadorna tadorna) paradeerden door het weiland,
maar kwamen niet dichterbij.
Een paartje tureluurs kwam zoals gezegd regelmatig voedsel zoeken.
Bij de begroeiing achter het weiland werd het ineens onrustig. 
Er streek een blauwe reiger neer, die duidelijk een prooi in zijn snavel had.
Het bleek dat hij buiten ons zicht een klein eendje te pakken had gekregen.
Je weet dat het vaak voorkomt, maar het is natuurlijk geen fijn gezicht.
Het werd nog onrustiger, want niet ver van de reiger landde een buizerd (Buteo buteo).
Je kon verwachten dat er veel consternatie zou zijn, want de weidevogels en ganzen hadden jongen, ook al zag je die niet allemaal.
Het leek dat de buizerd alleen maar rustig alles zat te observeren, 
maar toen hij opvloog bleek ook hij een pulletje te pakken hebben.
Helaas waren de vliegbeelden onscherp.
Grote Canadese ganzen (Branta canadensis) hadden jongen, heel veel jongen.
Er waren meerdere paartjes, 
dus ik overdrijf niet dat het er soms tientallen kleine ganzen te zien waren.
Twee volwassen vogels kwamen even wat drinken bij de plas voor de hut.
Sommige al behoorlijk uit de kluiten gewassen jongen kwamen in de modder bij de plas naar voedsel zoeken.
De kleinste pullen die er liepen bleven wat meer op afstand.
De gansjes waggelden over de modder en zakten er soms zo ver in dat er geen poot meer te zien was.
Ik had gehoopt op meer activiteit in het water,
 maar ik moest voornamelijk tevreden zijn met de tureluurs, waar ik ook geen bezwaar tegen had.
Ik denk dat er minstens twee paartjes geweest zijn.
In ieder geval zorgden ze ervoor dat ik genoeg kansen kreeg om ze te vereeuwigen.
Zonder te croppen kon ik deze plaat maken.
Fotografisch gezien deugt deze plaat niet, want rechts had er veel meer ruimte moeten zijn.
Ik plaats hem toch om te laten zien hoe snel de pullen zich soms verplaatsten.
Ik mocht al blij zijn dat hij niet half op de plaat was gekomen.
Grutto's waren voortdurend te zien, maar bleven voornamelijk op een wat grotere afstand dan ik prettig vond.
Kleine vogeltjes waren er ook, zoals kneutjes en deze witte kwikstaart (Motacilla alba).
Maar zoals ik al eerder schreef trokken de tureluurs de meeste aandacht.
Ik zie ze niet zo erg vaak, dus ik vond het wel prima zo.
Voor de variatie had ik het echter wel prettiger gevonden er als wat meer weidevogels bij het plasje gekomen waren. 
Kieviten, grutto's, scholeksters, ze waren er allemaal maar ze bleven op afstand.

Bij de hut hoorde een toilet, allemaal op dezelfde roeiboot. 
In het toilet bleek een nest van een boerenzwaluw te zijn.
Door een hartvormige opening in de achterwand kon de zwaluw naar binnen vliegen.
Met mijn mobiel kon ik de volgende plaat maken:
Met mijn camera zou dat nooit gelukt zijn.
Met behulp van de stand lifeview op mijn camera kon ik een foto van de zwaluw op het nest maken, waarbij de zwaluw mij niet kon zien.
Een mooi besluit van deze post.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Super zoveel moois je daar hebt gezien en foto's van hebt kunnen nemen.
    Mooie plek die hut.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee z.on roeiboot daarvoor te gebruiken dat het mooi was dat bewizen de foto.s wat een prachtserie Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej Kees, det var ett bra tips på koja att fota från. Många fina bilder !
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.
    Dat is wat anders om vanuit 'n roeiboot te fotograferen. Zo zie je nog eens wat anders en ik vind weidevogels altijd fijn om op de plaat te zetten. Pulletjes zijn altijd leuk maar er zijn altijd jagers op de loer. Wel 'n mooie serie geworden.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    ein sehr tiefe Fotoperspektive ermöglicht Aufnahmen die man sonst so nicht bekommt,die Rotschenkel in Augenhöhe sind sehr schöne Fotos.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees... Excellent and varied captures.. Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie foto's en veel gezien is weer eens iets anders per boot,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Via kijkhut kun je zeker veel soorten vogels te zien. Echt heel mooi om te zie. Jonge grutje maken weg te komen. Heel hard lopen. Mooie actie foto van gemaakt. Fijne dag. Groetjes van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. A really fine series of photographs, Kees, but you never offer anything less. Glad that you were able to use the washroom for other than it’s usual purpose. I suspect that not too many visitors go in there to take pictures of swallows! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Wat apart een roeiboot die als observatiehut dienst doet en dan ook nog met een toilet.
    Je foto's zijn super mooi geworden en je verhaal er bij erg leuk om te lezen.
    De close up foto van de Canadese gans vind ik echt top.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lovely photographs. Congratulations for taking them! That heron with the chick is great.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie serie. Ik heb er van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie heb je daar kunnen maken Kees.
    Mooi al die verschillende soorten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Wel heel bijzonder, een fotohut in een roeiboot, ik ken die variant alleen als drijvende schuilhut. Zoals je al aangeeft vormen de tureluurs hier de hoofdmoot, ze staan er prachtig op, zeker die waar je ze van iets verderaf gefotografeerd hebt zodat de schaduw er ook helemaal op staat. Jammer dat je vliegbeelden van de buizerd met dat kuiken niet scherp waren, dat zouden spectaculaire foto's hebben kunnen zijn. Jammer dat de tijd van de jonge vogels alweer voorbij is, we moeten ons qua vogels alweer gaan opmaken voor de herfst, het gaat hard.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is wel een heel bijzondere kijkhut, Kees. Een roeiboot mét toilet én een zwaluwennest.
    Dat had je nooit bij elkaar kunnen verzinnen. Het leuke is, dat je hier vandaan wel met een lekker laag standpunt kunt werken. Krijg je wel heel mooie beelden van. De rode pootjes van de tureluurs zijn zo goed te zien, vaak ook nog met spiegeling. De verschillende ganzen en gansjes staan er ook mooi op.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Inderdaad een hut met voor- en nadelen. Ik denk dat het is het voor- en najaar een stuk beter zal zijn om hier te zijn. Nu waren de weidevogels te druk met de kleintjes en dat gebeurt inderdaaf zo'n 100 meter en veder weg van de hut. Ik had nog het geluk dat er vaak kluten voor de hut te zien waren en dat er duidelijk veel meer water aanwezig was. Echt spectaculaire soorten zijn er niet in de broedperiode, maar die buizerd is toch wel een hele fraaie bijvangst. Jammer dat je hem niet goed hebt met dat kleine eendje. Ik ben zeer benieuwd hoe deze hut in het najaar is. Het schijnt dat er een nogal tamme roerdomp rondhuppelt bij die hut en straks misschien wel watersnippen. Dan wordt het zeer interessant om er nog eens langs te gaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Kees, weer een prachtig afwisselend Blog. Uit een reactie op mijn laatste Blog maak ik op dat je best wel een Woudaapje wil fotograferen. Stuur me even een mailtje als je dat wil dan zal ik je de locatie geven. Stuur een mail naar benvande@gmail.com Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    Je kon je hart ophalen wat betreft de tureluur. Schitterende foto's gelukkig maar omdat je het soortenaantal wat tegen vond vallen. Je moet terug in het voorjaar!!
    Maar deze serie is toch heel aantrekkelijk. het gansje wat wegrent vind ik juist leuk zo helemaal rechts. Het versterkt dat hij er vandoor gaat. De grutto, de bergeend, scholekster en mooie lichte buizerd. mooi ook met wat ruimte.. De blauwe reiger met pulletje, tja hij was er blij mee! Knap hoe je het voor elkaar kreeg om het nestje met eitjes van de boerenzwaluw te fotograferen. Top!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen