woensdag 4 oktober 2017

Kopergroen

Deze kopergroene bekerzwammetjes heb ik al begin augustus gevonden. 
Het zijn echt minizwammetjes met een hoed van ongeveer 2 mm doorsnede.
Ik heb dan ook één of meerdere tussenringen moeten gebruiken om ze behoorlijk op de plaat te krijgen.
Mijn grote mazzel was wel dat ze op een stukje hout groeiden dat los in het bos lag.
Ik kon het daardoor op een plek neerleggen die mij goed uitkwam.
Desondanks bleef het een flinke klus om het hout zó neer te leggen dat het zwammetje in beeld kwam zoals ik wilde.
Ondanks dat ik in de schaduw bezig kon zijn was het warm.
Ik begon te zweten en dat trok natuurlijk muggen aan.
Ze staken door mijn T-shirt heen en dat was later thuis goed te zien (en te voelen).
Door ook mijn shirt met Deet te besproeien ging het beter.
Als je bedenkt hoe klein de hoed van een zwammetje is wordt het wel duidelijk wat een ontichelijk klein spinnetje ik hier m.b.v. mijn tussenringen kon vastleggen.
Een zwammetje en een insect tegelijk scherp krijgen is op dit niveau vrijwel niet te doen, in ieder geval niet voor mij.
En als het dan toch een keer lijkt te lukken keert het beestje mij de rug toe.
Geduld, geduld, maar uiteindelijk geen beter beeld.
Met platen zoals deze ben ik toch wel tevreden, vooral als ik bedenk hoe lastig het was om op de rand van de hoed scherp te stellen.
Het is een mini wereld die uitnodigt tot experimenteren.
Plotseling kreeg ik op de achtergrond bijzondere structuren in beeld.
Hoe dit onverwachts lukte weet ik niet meer, maar ik beschouw het wel als een aangename verrassing.
Door het stukje hout iets te draaien ontstond een andere compositie.
Al met al blijft het een wat mystieke wereld waarin ik een kijkje mocht nemen.
Het is niet zo vreemd dat veel mensen dit zwammetje nooit zullen zien, zo klein is het.
De blauwgroenkleuring in het hout waarop ze groeien kan je wel op het spoor zetten.
Een overzichtsplaatje van een deel van de zwammencultuur.
Als je zó dichtbij komt door het gebruik van de tussenringen lijkt het alsof er mist rond de zwammetjes opkomt.
Terwijl ik zo bezig was moest ik toch mijn jack aantrekken omdat de muggen hinderlijk bleven.
In de herfst overkomt het mij zelden dat ik bij het fotograferen van zwammen last heb van insecten, hooguit een enkele keer van een teek.
Door zo bezig te zijn met deze zwammetjes heb ik de smaak weer te pakken gekregen.
Vooral in september ben ik een aantal interessante soorten tegengekomen.
Een terugblik op mijn vakantiereis naar Madagaskar stel ik daarom voorlopig uit.

16 opmerkingen:

  1. Knap gefotografeerd Kees, ik heb ze ook gevonden maar had geen tussenringen bij me, en dan wordt het, zeker als het ook nog bewolkt is, erg lastig om deze fraaie mini-zwammetjes op de plaat te krijgen. Het is jou beter gelukt, met wat muggenbulten op de koop toe, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees, Ik vind het een heel bijzonder zwammetje. De kleur ziet er krachtig giftig en kleurig uit. Het is dat het het meegeeft, anders realiseer je je niet dat het zo enorm klein is! Nog meer complimenten dus voor deze fraaie serie. Dat het spinnetje niet helemaal scherp is stoort me totaal niet. Het totaal levert een aantrekkelijk plaatje op. Je spontane verdubbelaar of vaag groepje op de achtergrond? op foto 9 en 10 is geweldig!! Je hebt weer voor een verrassende blog gezorgd! Leuk!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    mooie serie ja padenstoelen zijn er nu in overvloed door het natte weer groeien ze goed.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, voor de mooiere kopergroenbekerzwammetjes moet je inderdaad al vroeg in het seizoen zijn. Ik heb ook ergens half augustus al de mooiere exemplaren kunnen vastleggen. Een week later was het verval al ingetreden. Ik vermoed dat jij ze in hetzelfde bos hebt gezien als ik en misschien heb ik wel met hetzelfde stuk hout in mijn handen gestaan. Het is inderdaad verdomd klein spul, maar gelukkig wel weer opvallend gekleurd. Tussenringen (of in mijn geval een voorzetlensje) zijn echt wel nodig, maar ja, veel scherptediepte houd je niet over. Aan de andere kant heeft dat ook wel weer wat. Mooi dat je - zij het bij toeval - ook de verdubbelaar hebt ontdekt. Blijk je al die tijd al met een truckendoos op stap geweest te zijn... Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, wordt het een verslaving, dus pas maar op!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    wat kundig om dat piepkleine spul zo op de plaat te zetten. De aparte kleur vind ik erg mooi en helpt mee om hier bijzondere foto's van te maken. Een erg mooie serie. Complimenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Je moet wel 'n paar goede ogen voor hebben om ze te zien.
    En wat zijn zijn de kleuren mooi, ben ze nog niet tegengekomen.
    Maar je heb ze heel mooi gefotografeerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er anders een hele mooie serie van weten te maken Kees.
    Zo klein en zo groots in beeld gebracht.
    Knap werk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees,
    die Mücken sind dieses Jahr hier bei uns auch sehr schlimm.
    Wenn ich mir vorstelle in welcher " tollen Haltung" beim Fiotografieren du gewesen bist dazu die Mückenstiche, dann sind dir unter schwierigsten Bedingungen schöne Bilder gelungen.Und zuhause hattes du auch noch was..:-)
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Mooie foto's van deze bijzondere zwammetjes. Heel opvallend zo met deze bijzondere kleuren.
    Je hebt er flink wat moeite voor moeten doen lees ik met al die muggen.
    Maar het resultaat mag er zijn hoor.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi blogje met 1 zwammetje in de hoofdrol. Je hebt dit kleine soortje prachtig vastgelegd op verschillende manieren, verschillende standpunten. De beestjes op en bij de zwammetjes en de achtergronden voegen wat toe aan de foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. geweldig Kees dit valt toch wel onder de categorie Kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met dat kleine spul kun je toch je handen vol hebben blijkt maar weer. Leuk om te zien hoe je hebt geëxperimenteerd. Ze hebben ook een heel aantrekkelijk kleurtje. Wat slim trouwens dat je de tussenringen bij je had, een goede tip, die me inspireert om ze zelf ook maar eens weer mee te nemen nu er zoveel klein spul te fotograferen is.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. WOW, lovely and cute little blue mushrooms!
    I wonder if saw them before??!!
    Gorgeous macros, Kees!
    Enjoy your afternoon and the coming week :)

    PS: I was wondering why I was not visiting your blog more often and apart from being on the run all the time the link from your name in your comments on my blog does not bring me straight to yours but on Google +...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    ik had al een voorproefje van je gekregen en dat vond ik ik al schitterend om te zien. Deze hele serie is dan ook echt supermooi. Een bijzonder zwammetje en niet alleen piepklein maar ook de kleur is er een die je eigenlijk nooit ziet. Je hebt er een wonderschone serie van gemaakt met een aantal platen waarvan ik denk: Wow.......zo mooi en sfeervol. Klasse!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb dit leuke spul al heel lang niet meer voor mijn lens gehad, maar jij bent er heerlijk mee aan het spelen geweest met mooie resultaten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Tsjonge, wat een gepriegel. Het ziet er schitterend uit, maar ik waag mij er niet aan. Leuk dat je onverwachte achtergronden kreeg. Het is een kwestie van draaien en zoeken en dan kun je inderdaad zulke mooie effecten krijgen. Ben benieuwd naar je speciale soorten.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen