dinsdag 24 juli 2018

AWD - juni 2018

In eerdere posts over de maand juni heb ik al aandacht besteed aan vogels, zoogdieren en libellen.
Er was echter nog meer.

In mijn recente post "Fragiele vleugels" heb ik al ruim aandacht besteed aan libellen.
Toch vind ik het een aantrekkelijke aanvulling om er nog wat meer beelden van te laten zien.
Recent heb ik de app Obsidentify van waarneming.nl gedownload op mijn telefoon. 
Hiermee kunnen bijvoorbeeld vogels, vlinders en libellen geïdentificeerd worden.
Toch heeft de app moeite met de herkenning. 
De eerste keuze voor de bovenstaande plaat is glassnijder, maar er is wel twijfel.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.


Boomkikkers heb ik maar weinig opgezocht.
Het is schandalig hoe vele "natuurliefhebbers" op een aantal plaatsen waar deze kikkers voorkomen de bosschages e.d. beschadigd of helemaal verwoest hebben om hun wereldfoto's te maken..
Terwijl ik mijn aandacht vooral richtte op konijnen werd ik even afgeleid door deze witte kwikstaart die vlakbij mij op het hek ging zitten.
Haast had hij niet, waardoor ik hem op mijn gemak kon vereeuwigen.
Toen ik mijn weg vervolgde zag ik dat een aantal gekraagde roodstaarten erg onrustig was. 
Deze gaai (Garrulus glandarius) bleek de boosdoener te zijn.
Toen hij weer verdwenen was keerde ook de rust terug.
Sinds tijden kreeg ik weer een kansje om een putter (Carduelis carduelis) op de plaat te krijgen.
Dit smaakt naar meer, temeer omdat in juli de distels uitgebloeid zijn.
De groene kikkers hadden het met de huidige zomerse omstandigheden  prima voor elkaar.
Wat is er lekkerder dan op een hete dag ontspannen in het water te drijven?
Bijna alles in de natuur snakte naar water tijdens de zeer zonnige, droge maand juni.
De kikkers waanden zich vast in het paradijs.
Weinig actie, uitsluitend loom drijven en medelijdend kijken naar die figuur op de oever die in de zon zijn best deed om een fatsoenlijke foto te maken.
En dan was er nog een gewone borstelspinnendoder (Anoplius infuscatus).
Geen spin in de buurt, niets te eten.
Het was de eerste keer dat ik er bewust één zag, dus voor mij een bijzondere waarneming.
Het leven van juffers en libellen gaat niet altijd over rozen.
"Eten en gegeten worden" werd weer eens bewaarheid.
Hier valt er één ten prooi aan een spin.
In dezelfde omgeving dreigde hetzelfde nogmaals te gaan gebeuren.
Een spin hield zich vast aan een stengel, klaar om een zich opwarmende libel te grijpen.
Vlinders kwamen er steeds meer in juni.
De distelvlinder (Vanessa cardui) was er een voorbeeld van.
Belangstelling voor distels had hij niet.
Kleine vuurvlinders (Lycaena phlaeas) kan je ieder jaar weer verwachten in het duingebied.
Je krijgt een goed beeld van de grootte als je ze vergelijkt met de grootte van een bloem van het kruiskruid.
In juni kwamen de keizersmantels (Argynnis paphiaweer tevoorschijn, en bovendien in flinke aantallen.
Deze grootste telg uit de familie van de parelmoervlinders wordt de laatste jaren steeds meer in Nederland waargenomen.
De kenmerkende parelmoervlekken ontbreken op de vleugels van keizersmantels.
Later zal ik nog een keer op deze vlinders terugkomen.
Gewone oeverlibellen (Orthetrum cancellatum), waarvan hier het mannetje, waren er in overvloed.
Dit blijft een schitterend beeld, dat het de moeite waard maakt om vroeg op te staan.
Obsidentify heeft moeite met de naam: waarschijnlijk is het een glassnijder.
Pantserjuffers kunnen ook mooie plaatjes opleveren.
Obsidentify geeft aan dat het een tengere of een zwervende  pantserjuffer is.
Wie het weet mag het zeggen.
Naamgeving is voor velen toch een pittige klus.
Obsidentify opteert voor een hoogveenglanslibel als eerste keus, gevolgd door twee varianten van een glazenmaker.
Dit type libellen was zeer rijkelijk vertegenwoordigd op de dag dat ik ze tegenkwam.
Er waren er tientallen, allemaal aan het opwarmen en bijna klaar om het luchtruim te kiezen.
Hun glanzende vleugels waren overal in het pitrus te zien.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar hun naam.
Obsidentify stelt beekrombout of plasrombout voor.
Deze zuidelijke heidelibel (volgens Obsidentify) is bijna opgewarmd.
De glinsterende vleugels lijken wel te bestaan uit een dun velletje gelatine.
Met deze laatste libel uit deze post weet Obsidentify geen raad.
Belangrijker dan de exacte naam -  hoewel ik die wel graag wil weten - vind ik het hoe de opname geworden is.
Ik ben er heel tevreden mee, het is niet voor niets mijn afsluiter geworden.

10 opmerkingen:

  1. Great work, Kees. This is truly the output of a dedicated all round naturalist. There are many different organisms here, all interesting and all worthy of our close attention.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een schitterende serie foto's! Heerlijk als een witte kwikstaart zich zo mooi laat fotograferen, veerscherp en mooi in het licht De gaai is ook een mooie plaat met mooie achtergrond. Ik ben geheel gevallen voor je schitterende platen van de kikkers, vooral de tweede vind ik subliem!
    Ik ben ook wel een tikkie jaloers op je prachtige bedauwde libellen, oeps wat mooi en sfeervol maar de eerste en de laatste foto van de libellen zijn heel gaaf vanwege die schitterende glans op de breekbare vleugeltjes. Natuurlijk zijn de foto's van de spinnendooier en de gruwelen der libellenetende spinnen ook super! Ik heb ook genoten van de kleine vuurvlinder en van die mooie gave Keizersmantels! Het gaat me dit jaar vermoedelijk niet lukken. Je kunt in ieder geval terugkijken op een hele geslaagde junimaand! Ik mail je nog over de libellen.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste foto is een mooie "binnenkomer" in dit verslag. En verder is het genieten van de eerste tot en met de laatste foto. Super!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's Kees.
    Die kikkers vind ik grappig met die bolle ogen zo boven dat water.
    Mooie weerspiegeling ook.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Je Libellen serie is mooi geworden, Distelvlinders zijn dit jaar meer aanwezig dan andere jaren.
    Keizersmantel staan er ook mooi op zo ook de Boomkikker, ja mensen interesseren zich niet dat ze alles vertrappen voor de perfecte plaat, dat zijn geen natuurliefhebbers.
    Het Kruiskruit is bij ons zo goed als verdwenen door alles hebben weggemaaid en er hoge gras voor terug komt, triest maar waar.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een mooie AWD serie, Kees. Leuk om te lezen dat ook jij bezig bent met de Obsidentify apps. Mijn ervaring met insecten is ook dat het niet zo betrouwbaar is. Het lijkt me ook geen doen om met je smartphone foto's te maken van insecten die goed genoeg zijn voor een identificatie. Ik doe dat dan meestal achteraf op mijn beeldscherm... Voor platen en bloemen is het wel te doen en de resultaten zijn vaak wel goed.Je hebt in ieder geval sneller een antwoord dan wanneer je zelf moet Googlen. Zijn die libellen waarvan je er zoveel zag niet gewoon Heidelibellensoorten? Daar zag ik er deze week ook veel van (langs Zwarteveldkanaal). Helaas had ik ze zonder dauw, terwijl ik er - noodgedwongen door het hitteplan - toch vroeg bij was. De nachttemperatuur is dan ook veel te hoog nu.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    was für eine vielfalt und vielzahl an unterschiedlichen Schmetterlingen und Libellen, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees,
    je laat weer veel moois zien om van te genieten. Ik ga niet alles opnoemen; de volgende beelden vond ik extra mooi: je openingsfoto, de kikkers met spiegeling in blauw (7) en groen (8), de libel (19) en juffer (20) met dauwdruppels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    de app OBS heb ik ook al geruime tijd op mijn telefoon staan. Het maakt het des te gemakkelijker dat waar je ook bent je gelijk kan zien wat de waarnemingen zijn :-)
    Je laat weer mooie platen zien waarvan ik de keizersmantel wel heel erg mooi vind. Niet dat de andere niet mooi zijn maar de keizersmantel is en blijft toch wel bijzonder om te zien. Je hebt deze dan ook echt mooi van scherpte en detail kunnen platen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Geweldige verzameling van waarnemingen in de maand juni. Niet zomaar bewijsplaatjes, maar gewoon hele fraaie platen. De foto van de spin met de libel vind ik de mooiste waarneming. Dat zijn toch wel de bijzondere foto's. Fijn dat je zo tevreden bent met de laatste foto. Foto's waar jezelf heel tevreden mee bent, worden toch niet zo heel veel gemaakt. Ik zou wel het pitrusstengeltje aan de linkerkant wegpoetsen. Nu stoort het een beetje (is mijn mening).

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen