dinsdag 17 juli 2018

Achterhoek juni 2018

In juni ben ik een weekje met mijn vrouw in de Achterhoek en omgeving geweest.
Over het uitstapje naar Biotop Wildpark Anholter Schweiz in Isselburg zal ik tzt nog een fotoverslag op mijn blog zetten.
We hebben een aantal wandelingen in vooral de omgeving van Winterswijk gemaakt.
Op één van deze tochten zagen we deze torenvalk.
Even hiervoor had hij een muis gevangen en verorberd.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.

Zo te zien smaakte de muis opperbest.
Ik heb uiteraard een hele serie hiervan gemaakt, maar ik beperk mij tot een tweetal platen.
Zo liet hij zijn vangst nog een keer in volle glorie zien.
Door een vriendelijke boer werden wij op de opening van een torenvalkennest gewezen.
Nadat we een korte tijd hadden staan wachten kwam er een valk uit tevoorschijn.
We zijn er niet lang gebleven, want het begon zowaar te regenen.
Dat maakten we deze maand niet zo vaak mee.
Het was een aantrekkelijke omgeving voor vlinders.
De gehakkelde aurelia (Polygonia c-album) is daar een mooi voorbeeld van. 
We wilden een wandeling door het Korenburgerveen maken via een gemarkeerde route.
In de beschrijving van de route werd ons aangeraden laarzen aan te trekken omdat het nogal drassig kon zijn. 
Het was echter lange tijd droog geweest, dus we namen de gok om geen laarzen mee te nemen.
Gelukkig maar, het was er kurkdroog, zodat we ons een paar zweetvoeten hebben bespaard.
Koevinkjes ( Aphantopus hyperantus) zie ik in de kuststreek maar af en toe, hier waren ze veel overvloediger.
Er groeide veel dopheide, waarbij ik aanneem dat dit de gewone dopheide (Erica tetralix) is.
Op deze heide kan je heideblauwtjes (Pleibeius argus) verwachten.
Die waren er dan ook in groten getale, vooral mannetjes.
De vrouwtjes zijn heel anders gekleurd.
Samen vormden ze wel een kleurig setje, hier druk (nou ja.....) bezig met het zorg dragen voor een toekomstig nageslacht.
Veel actie zie je dan niet, een vlinderparing is maar een slome bedoening.
Een enkel ander blauwtje, zoals dit boomblauwtje (Celastrina argiolus), mengde zich tussen de heideblauwtjes.
Zoals goed te zien is kan je ze makkelijk van elkaar onderscheiden.
Grote dikkopjes (Ochlodus faunus) hebben we in de Achterhoek veel gezien.
Hoewel ze een goed ontwikkeld talent hebben om - uit fotografisch oogpunt - de meest onmogelijke plaatsen op te zoeken,
is het met wat volhouden toch wel gelukt om ze behoorlijk op de plaat te zetten.
Een mooie, kleurige vlinder is het landkaartje (Araschnia levana) die we tijdens verschillende wandelingen zagen.
In een poel zagen we, hoe kan het ook anders, poelkikkers (Pelophylax lessonae).
Althans, dat denk ik.
Ze behoren tot de groene kikkers, samen met de bastaardkikker en de meerkikker.
Nu blijken ze buitengewoon moeilijk van elkaar te onderscheiden te zijn.
Alleen aan de hand van een foto kan je nauwelijks zeker zijn.
Het toeval wil echter dat ze in de Achterhoek veel voorkomen, dus daar heb ik mij door laten leiden.
Bij twijfel adviseert men echter de naam groene kikker.
Toen de onrust na onze komst weer was verdwenen durfden de kikkers weer op een waterlelieblad te klimmen.
Sommige durfals kwamen zelfs heel dichtbij, tot minder dan een meter afstand.
Het laatste beeld van deze dag was van een roodborsttapuit, die er eens even goed voor was gaan zitten.
De laatste wandeling was op  landgoed Velhorst en omgeving.
De wandeling viel aanvankelijk wat tegen omdat we voornamelijk bos zagen waarin nauwelijks iets van fauna te zien was.
De rust en de omgeving zelf waren vanzelfsprekend ook wat waard, maar we hadden ook andere verwachtingen.
Grote dikkopjes zorgden op een zonnige plek voor afleiding.
Zij waren niet de enige bezoekers van de distels.
Het was wel dringen om een plek te vinden die goede kansen bood om nectar te tanken.
Nog een laatste omdat hij er mooi op staat.

De wandeling was sneller voorbij dan verwacht, dus we besloten om er nog een stuk aan vast te knopen.
De beste keuze van de dag!
Bij een zijtak van de Berkel zagen we een groot aantal weidebeekjuffers (Calopteryx splendens).
Dat was nou net een soort die ik al langere tijd gezocht had, maar nog nooit gevonden had.
Er waren er heel wat die niet op een goede plek zaten, maar hier had ik veel geluk mee.
Schitterend, zo wilde ik het graag een keer zien.
Het was tamelijk winderig, maar met wat geduld kom je heel ver, zeker als de juffers meewerken.
De vrouwtjes hielden zich afzijdig, want we zagen er maar een enkele op onaantrekkelijke plaatsen.
Deze weidebeekjuffers waren echt de kers op de taart.

De maand juni heeft mij een rijke oogst aan bijzondere momenten in de AWD opgeleverd.
Drie vorige posts zijn daar al gewijd.
Maar er was nog meer.
In het overzicht van de maand juni zal ik de volgende keer datgene opnemen dat ik nog de moeite waard vind om hier te laten zien.

14 opmerkingen:

  1. Leuk hè, even een andere omgeving, en meteen deels andere vlinders. En inderdaad de weidebeekjuffer, die ook hoog mijn verlanglijstje staat, een prachtige kers op de taart. Verheug me weer op de volgende verhalen en foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een mooi en gevarieerde Post is dit!
    De torenvalk zo mooi in close-up is geweldig, maar ook met die prooi is super! De vlinders zijn stuk voor stuk juweeltjes. En de drie op een distel zijn ook nog eens heel leuk! Dikkopjes vind ik sowieso fotogeniek. De heideblauwtjes zijn prachtig gefotografeerd, lang niet makkelijk, omdat ze meestal zo laag in de hei zitten. Wat leuk dat je zowel man als vrouw te pakken kon krijgen. Het boomblauwtje is best lastig te platen en jij hebt hem er gewoon heel mooi op! Een koevinkje zo mooi zonnend is wel een bonus. De Poelkikker is ook gaaf! en ik hoop ook altijd een roodborsttapuit er een beetje behoorlijk op te krijgen. Dit is jou iig goed gelukt. Gefeliciteerd met je Weidebeekjuffers. Zo elegant en super van kleur. Hele mooie foto's!
    Kortom ik heb weer genoten van jullie geslaagde uitstapje naar de Achterhoek!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nice account, Kees. It is especially encouraging to see the falcons doing well. We need to provide more nest boxes for them for they no longer have an abundance of natural cavities. The rodent population is kept in check by them as your pictures reveal. Great narrative and a fine series of pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Mooie foto's!!
    Tof dat je dat torenvalk zo hebt kunnen fotograferen.
    En wat een mooie opnames met die distel. Het is druk met al die bezoekers erop, wel leuk natuurlijk!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Its amazing that you were able to capture these moments of time, especially the first few photos of the hawk eating the mouse. Thanks for the share. Hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts!
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt tijdens het wandelen heel wat verschillende, mooie natuurmomenten vast kunnen leggen, Kees.
    Hetn dikkopje op 12 vind ik heel leuk, ziet er zo van voren tich weer anders uit dan op de meeste foto's. De distelbloem op 21 is wel een erg goed bezochte winkel; aparte plaat.
    Heel leuk dat je weidebeekjuffers gevonden hebt. Foto 24 is beeldschoon.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie serie vooral die weidebeekjuffer en die valk
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie serie Kees, prachtig om te zien.
    Mooi om de torenvalk ook met prooi te zien en dan al die prachtige vlinders.
    De weidebeekjuffer is een juweeltje, zo mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verslag, Kees, met vooral veel mooie vlindersoorten. Heideblauwtje staat ook nog op mijn lijstje. De weidebeekjuffers zijn natuurlijk de kers op de taart. Nu je ze eenmaal gevonden hebt, zul je ze vast wel vaker tegenkomen. Zo gaat dat meestal.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Dat is wat anders dan de AWD.
    Mooie opnames van de Torenvalk en ook nog met prooi zie je niet vaak.
    Het Heideblauwtje staat ook nog op mijn lijst, ook de Weidebeekjuffers staan er mooi op.
    Je komt daar wel weer andere soorten tegen.
    Weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees
    der Falke steht super für dich zeigt dir seine Beute und zum Abschied noch ein Blick in die Kamera, sehr selten zu sehen ...auch der " grüne Frosch" auf dem Blatt ist ein hingucker.. alles zusammen ein super Post und toll beschrieben.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Prachtige serie foto!s weer Kees waarvan voor mijn de torenvalk de uitschieters is.
    Mooi blog !
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig blog. Hele mooie foto's, en veel variatie daar in die omgeving. Ben wel benieuwd waar dit is, altijd leuk om mogelijke vakantiebestemmingen voor volgend jaar alvast te noteren. De torenvalk is super, de eerste foto springt eruit. Ook de vele vlinders heb je erg mooi. Dat is genieten als er zoveel rond fladderen en zich ook nog laten fotograferen. De weidebeekjuffer is ook prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooi gevarieerd blog Kees. Torenvalken zijn altijd mooi, met een prooi is dan nog net even wat interessanter,maar ook heel leuk dat je er eentje bij een nestkast had.
    Mooi alle vlinders, dat blijven leuke onderwerpen, maar vergt zoals je zelf al zegt wel geduld om ze op een beetje leuke plek te kunnen fotograferen.
    De roodborsttapuit is prachtig, ik heb vandaag een soortgelijke foto kunnen maken, ook op een braamstruik, ik moet zeggen dat jij er een schitterende achtergrond bij hebt.
    Ja en de weidebeekjuffers, ik kan me voorstellen dat je daar blij mee was, wat zijn ze elegant hè. Ik kan er wel een hele dag alleen maar naar kijken, als ik ze zie ga ik er altijd een tijdje alleen maar naar kijken en genieten. Fraaie opnamen heb je ervan gemaakt, vooral de laatste twee met een mooie achtergrond erbij.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen