dinsdag 14 augustus 2018

Haarrijnseplas

Na overleg met Maria ben ik op 19 juli naar de Haarrijnseplas gegaan, in het bijzonder voor oeverzwaluwen (Riparia riparia).
De ochtendnevel was wat opgetrokken en de zon brak door toen ik daar rond half 7 aankwam.
Op de reling zaten al een paar zwaluwen te wachten.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.

Terwijl Maria nog onderweg was kwamen er enkele oeverzwaluwen zich in het langzaam opkomende zonnetje opwarmen.
Het bleef maar tot een klein aantal beperkt, maar ik was blij dat ik er in het warme ochtendlicht al wat plaatjes van kon maken.
Terwijl ik voorzichtig wat dichterbij probeerde te komen merkte ik wel dat de zwaluwen nogal voorzichtig waren.
Er vlogen er massa's rond, maar zitten was er nauwelijks bij.
Wat een verschil met vorig jaar.
Desondanks, met een plaat zoals deze was ik al heel tevreden.
Dichterbij kon ik niet komen.
Het bleek ook gelijk de laatste plaat te zijn van een oeverzwaluw tijdens deze morgen  maar dat wist ik toen nog niet.
Af en toe landde er een zwaluw op de rand, maar die ging er vrijwel direct weer vandoor.
We stonden er toen niet eens dichtbij.
Tijdens het wachten richt je je natuurlijk op andere vogels als die in de buurt komen.
Een tweetal grote zilverreigers (Ardea alba) vloog voorbij en die kans laat je uiteraard niet lopen.
Tegenwoordig kan je in ieder geval in het westen van Nederland regelmatig grote zilverreigers zien, al blijven ze wel vaak op afstand.
Met kokmeeuwen ( Chroicocephalus ridibundus) ligt dat heel anders.
Deze zat al vanaf half 7 op de hoek van de reling en bleef daar met enkele tussenpozen een groot deel van de morgen zitten.
Aan de andere kant van deze reling zat een soortgenoot. 
Omdat het licht nu van de andere kant op de vogel viel ontstond gelijk een heel ander sfeertje.
Deze kant leverde toch de mooiste plaatjes op.
Oeverzwaluwen leken zich voor mijn gevoel niet te storen aan de aanwezigheid van deze meeuw.
De kokmeeuw maakte zich wel druk om andere, overvliegende vogels, zoals een mantelmeeuw.
Om zijn ongenoegen te uiten, of om duidelijk te maken dat dit zijn plek was, zette hij een flinke keel op.
Hij deed zijn best, maar voor de volgende bezoeker maakte hij wel plaats.
Een jonge blauwe reiger (Ardea cinerea) was ook gecharmeerd van deze reling.
Deze vogel zal bij een aantal mensen wel bekend zijn, omdat Maria er in haar blog ook al aandacht aan heeft gegeven .
Heel relaxed, één poot opgetrokken, werd de omgeving in zich opgenomen.
Geen haast, geen honger, even een momentje voor zichzelf.
Waar peinst zo'n reiger over?
Denkt hij nog na over de afgelopen ochtend of is hij bezig met een volgende plek om eens lekker te gaan eten?
Gedurende de tijd dat deze platen gemaakt werden was het wel duidelijk dat er een heleboel oeverzwaluwen te zien waren, 
maar jammer voor ons kwamen ze vrijwel uitsluitend voorbij zoeven.
Omdat het inmiddels al weer flink warm was geworden en het licht er ook niet beter op werd  hebben we het hier maar bij gelaten.
De missie was niet mislukt maar we hadden wel gehoopt op iets meer succes met de oeverzwaluwen.
Volgend jaar beter.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    Ja soms zit het tegen en soms mee het is altijd afwachten wat je ziet maar je hebt toch nog mooie foto's kunnen maken in dat gebied lijkt me erg mooi dar.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    je bent niet echt voor niets zo vroeg op pad gegaan. Wat een prachtig licht heb je hier. En toch een paar oeverzwaluwen mooi op de foto. Foto 3 is mijn favoriet; ik word wel vrolijk van dat geel erachter.
    Pfoe...en die zilverreiger - dikke complimenten om 'm zo in de vlucht te "pakken" - heel mooi. De kokmeeuw is het leukst als hij een fikse keel opzet; en de reiger wilde ook meewerken. Foto 17 is extra mooi door de zachte tinten in de achtergrond.
    Deze zomer ben ik heel vaak daar in de buurt geweest. Maar val dan al gauw voor de bloemetjes.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sand Martins are wonderful little birds and I am very pleased to see this feature about them. They are having trouble in many areas and I hope that they will do well in Holland.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Met dieren fotograferen moet je altijd een beetje geluk hebben. Want ze doen vaak effe net niet wat jij zou willen.
    Maar je hebt prima foto's gemaakt hoor.
    Gaaf die vliegende zilverreiger. En ook die jonge blauwe reiger vind ik echt super zo op dat houten balkje.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Prachtig licht en hier en daar dat mooie geel op de achtergrond maken in dit geval de foto's wel heel aantrekkelijk en sfeervol! Het is maar goed dat je vroeger dan ik daar je kansen hebt benut in het mooiste licht! De oeverzwaluwen staan er heel mooi op! De Kokmeeuw en de puber Blauwe reiger zijn geweldig leuk geplaat! En je was duidelijk op tijd met die Grote zilverreigers, terwijl ik nog aan het klungelen was om de camera los te maken van het statief! (hihi, wat was dat een gepruts...) Volgend jaar hopelijk minder schuwe oeverzwaluwen.....Maar deze heb je iig binnen!
    Groetjes en fijn weekend.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees,
    das die Möwen grossen Krach machen konnte ich auch schon beobachten, aber an einen grau Reiher bin ich noch nie so nah dran gewesen wie du, sehr schöne Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Ook voor mij is dit inmiddels een bekende plek. Ik was er precies een maand eerder, twee avonden achter elkaar (ik was overdag wezen klussen bij mijn dochter in Utrecht). Dan heb je geen warm ochtendlicht, maar 's avonds heb je de zon daar in de rug en dat is ook wel prettig. Wat de oeverzwaluwen betreft had ik ongeveer dezelfde ervaring: ze vlogen druk heen en weer, maar slechts een enkele wilden de eerste avond even op de reling plaatsnemen. Dat was altijd nog beter dan het jaar ervoor...
    De tweede avond moest ik het doen met een visdiefje, toch ook niet onaardig. Helaas was er die avond iemand anders die uitgebreid en vooral langdurig een krantje ging zitten lezen op een van de bankjes aldaar :-(. Blogje volgt nog wel eens, want ik loop weer eens hopeloos achter.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Very nice pictures Kees, with a great ambiance!
    I hope you are enjoying good weather for good photography!
    Keep well :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele reactie weg pffff.................
    Opnieuw dan maar weer.
    Hoi kees, ik heb er ook nog een aantal die ik daar vorig jaar met Maria heb gemaakt. Heb ze echter nog nooit geplaatst. Je laat hier een hele mooie en sfeervolle serie zien met mooie zachte kleuren. Jammer dat de zwaluw geringd is maar dat zien we helaas al vaker bij de vogels. De zilverreiger heb je mooi in vlucht en de kokmeeuw heeft ook weer zo'n mooie zachte en toch gekleurde achtergrond. Heel mooi gedaan.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen