dinsdag 11 september 2018

AWD - augustus 2018

In dit overzicht van de maand augustus komen verrassenderwijs geen zoogdieren en vrijwel geen vogels voor.
Ik heb er namelijk geen of nauwelijks aansprekende beelden van.
Er was echter genoeg te zien, waardoor het toch nog een flinke klus was om mij te "beperken" tot gemiddeld één plaat per dag.
Zo zijn het er  toch 31 geworden.
Boomkikkers krijgen later nog speciale aandacht.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.









Doornappels (Datura stramonium) zijn onder andere in de maand augustus op sommige plaatsen overvloedig aanwezig.
Ze gedijen goed op de kalkhoudende grond van het duingebied.
Doornappels zijn nadrukkelijk aanwezig, ze kunnen namelijk wel 1 m hoog worden.
Damherten en andere dieren lusten bovendien geen doornappels, dus de planten krijgen kans genoeg om flink te groeien. 
In de tweede helft van de maand augustus zag ik dat men begonnen was om een deel van de doornappels  te verwijderen.
Doornappels blijken erg giftig te zijn. Ze vormen ovale stekelige vruchten, die vol zwarte, giftige zaden zitten.





De bloemen van de doornappels zijn meestal wit, maar ik heb vooral de lichtpaarse variant gezien.
Als het 's nachts voldoende afgekoeld is kan je 's morgens bedauwde bloemen zien.
Of insecten bestand zijn tegen giftige bestanddelen van doornappels weet ik niet.
Deze bij tuimelde van de bloem af en viel tussen de begroeiing op de grond.
Ik heb niet de moeite genomen om daar naar hem te zoeken.
Was het toeval dat hij viel of was hij vergiftigd?
Zweefvliegen zijn er in vele soorten en maten.
Voor mij is het een vreemdeling, zijn naam ken ik niet.
Inmiddels weet ik dat het een gewone pendelvlieg (Helophilus pendulus) is.
Wat vogels betreft was het een tamelijk stille maand. 
De keren dat ik vogels zag leverde het nauwelijks aansprekende platen op.
Huiszwaluwen, die ik een paar keer in groepen van 20-30 stuks zag, gaan mij te snel.
Deze jonge blauwe reiger wilde wel eens wat anders dan de waterkant.
Hij zocht naar voedsel tussen de pitrus, hoewel dat op deze beelden niet te zien is.
Zandhagedissen (Lacerta agilis) zijn in het voorjaar hot.
Ik was benieuwd of ze zich ook in augustus wilden laten zien.
Ze waren er, maar niet veel.
Hier ligt er een in de zon op de resten van een boomstam;  op de achtergrond is er nog een tweede vaag zichtbaar.
Dit is de tweede, die zich nauwelijks verroerde.
In de beschutting van een hoge rietkraag bleken icarusblauwtjes (Polyommatus icarus) zich op het kruiskruid wel thuis te voelen.
Ze lieten goed zien waarom ze tot de blauwtjes gerekend worden.
Dit is het meer vertrouwde beeld, waar ik ook heel tevreden mee kan zijn.
Ook al spelen ze heel graag verstoppertje, ze zijn niet kinderachtig en laten zich ook graag in volle glorie zien.
Een blikvanger in de maanden juli en augustus is parnassia (Parnassia palustris).
De zeldzame plant, die op de rode lijst staat, komt voor in vochtige delen van het duingebied.
Het is een flinke opgave om er plaatjes van te maken waar je tevreden mee bent.
Ze staan meestal tussen lange grasstengels, waardoor je vaak rommelige achtergronden krijgt.
Het is dus zoeken naar een vrijstaand exemplaar en indien nodig moet je een beetje tuinieren.







Ik was niet de enige belangstellende.
Met een vlieg op de bloem wordt het plaatje wat meer onderscheidend.
Natuurlijk is het jammer dat de kop niet helemaal scherp is, maar je kunt niet alles hebben.





Het was doodstil in het gebied waar ik ze vond, je hoorde alleen de wind.
De wind zorgde ook voor een handicap want de fragiele stengeltjes bewogen bij het minste of geringste zuchtje wind.
















Dit was wat ik mij voor dit jaar van parnassia had voorgesteld.









In voorafgaande jaren heb ik parnassia ook op de plaat gezet en dit jaar wilde ik het iets anders.
Daarom deze keer wat minder aandacht voor het hele mooie binnenste van de bloem.







In juli en augustus kan je libellen en juffers niet over het hoofd zien.
Een bruine winterjuffer (Sympecma fusca),  denk ik, zag ik in het vroege ochtendlicht.
Maria mailde mij dat het een vrouwelijke watersnuffel (Enallagma cyathigerumis.
Eind juli / begin augustus werd er ook nog uitgeslopen.
Volgens obsidentify is dit een gevlekte glanslibel (Somatochlora flavomaculata).
Maar het zou ook een heidelibel of viervlek kunnen zijn.
Een mannelijke gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum) nam bij wijze van variatie eens een andere houding aan.
Het lijkt wel een turnoefening.
Ook de viervlek (Libellula quadrimaculata) was weer van de partij.
Heidelibellen waren ruimschoots vertegenwoordigd.
Maar of dit nu een bloedrode, steenrode of bruinrode is durf ik niet te zeggen.
Het meest waarschijnlijk is dat het een bruinrode heidelibel (man) is.
Dat geldt ook voor deze libel, alleen is dit dan het vrouwtje.
Het wordt er niet makkelijker op als mannetjes en vrouwtjes ook nog verschillend gekleurd zijn.
De zon was nog maar nauwelijks opgekomen.
 Juffers vol dauwdruppels wachtten tot het vocht verdampt was om weer met hun dagelijkse bezigheden te kunnen beginnen.
Ze letten wel goed op wat je doet. 
Ze reageren op handbewegingen, waar je natuurlijk ook gebruik van kan maken.
Het vroege ochtendlicht zorgde steeds voor een serene sfeer.
Bovendien kunnen er mooie warme kleuren ontstaan.
Het zijn trouwens tangpantserjuffers (Lestes dryas)
Ik trof het wel dat een vuurlibel (Crocothermis erythraea) zo vriendelijk was om vanuit de begroeiing naar een pad te vliegen en daar een landing te maken.
Zo kon hij ook als een passende afsluiter dienen van deze lange post.

Sinds ik met bloggen begonnen ben is er natuurlijk een bericht dat het meest bekeken is.
Tot mijn verrassing is dat een bericht uit 2012 over dieren in onze tuin, met speciale aandacht voor een bijzondere gast.
Deze post ( Tuin - Kikkers, Padden en een Mystery Guest) is al bijna 2500 keer bekeken.
Door een onverwachte actie is deze post per ongeluk op 6 september jl op mijn blog terechtgekomen en heeft mogelijk voor verwarring gezorgd.
Ik heb het bericht direct verwijderd maar dat heeft niet mogen baten.
Wellicht is mijn post over vlinders daardoor aan de aandacht ontsnapt.
Mijn excuses voor het ongemak.

13 opmerkingen:

  1. It is interesting that the deer eat this toxic fruit. They must have some way of detoxifying it. In South America parrots and macaws that consume poisonous items in their diet eat clay with detoxifying agents. That is a wonderful array of dragonfly pictures, Kees. It must be the end of their season now.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Dit is weer genieten hoor! Wat ben je er vaak op uit geweest! De bedruppelde bloemen mét en zonder insect is gelijk al een mooie binnenkomer. De blauwe reiger zo in het groen is gewoon mooi. Vooral de middelste hagedis foto vind ik geweldig! Het Icarusblauwtje met geheel geopende vleugels is altijd een wens om te platen, maar met de gesloten vleugels op het geel is ook heel fraai. De Parnassia vind ik niet alleen prachtig maar ook ook knap gefotografeerd! echt een WOW-factor. En dan de serie juffers en grote libellen, goedemorgen!! Wie vroeg op pad gaat, zal oogsten, chapeau! Prachtige opnames allemaal, maar vooral de serie van de Tangpantser en die knalrode Vuurlibel .
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat laat je weer mooie opnames zien.
    Grappig die jonge reiger zo tussen dat hoge gras.
    En wat heb je ook dat Icarusblauwtje super gefotograferd. Echt fantastisch gedaan.
    Ook die juffers en libellen zijn altijd fotogeniek.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Weer mooie opnames, die Doornappels heb ik vorig jaar voor het eerst gezien en zijn erg mooi.
    De Libellen met druppels ook mooi scherp de Vuurlibel springt eruit.
    De Icarusblauwtje is ook mooi van kleur en weer mazzel met de Hagedissen, alles staat er weer mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    dit is weer een mooie serie foto's met in de hoofdrol de libellen erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    wat heb je de parnassia er mooi op staan; en nog zulke gave exemplaren! Fpoto 16 is hier mijn favoriet. De icarusblauwtjes met open vleugels (12-13) zijn beeldschoon. Verder vind ik je serie juffers met dauwdruppels erg mooi; zeker het silhouet (26). En de vuurlibel is prachtig; wat een kleur!
    Zonder zoogdieren en (bijna) zonder vogels heb je toch weer een mooie serie bij elkaar. Ik heb het met plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kees qwat is dit weerr mooi,volgens mij heb jij een goede vaste hand,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Just beautiful!!!! Very nice series of images .. Congrats

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's komen hier voorbij.
    Erg mooi om te zien, stuk voor stuk.
    Ga niet kiezen, kan niet kiezen welke de mooiste is.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Weer een fraai maandoverzicht,hoor. Ondanks geen zoogdieren en vogels. De Zandhagedissen staan er mooi op en ook de bloeiende Doornappel. Ik vind het geen fotogenieke bloem,maar jij laat zien dat ik ik misschien niet helemaal gelijk heb...
    De bedauwde juffers en libellen vind ik van deze serie het mooist. Ik sta eigenlijk al een beetje in de paddestoelenstand, maar misschien dat ik aankomende week toch maar eens moet proberen wat bedauwde libellen te scoren. Ik hoef daar nu niet meer zo vroeg voor op ;-)
    Naar de Vuurlibel heb ik dit jaar een paar keer gezocht, maar helaas niet gevonden. En dan krijg jij hem zo voor je voeten geworpen. Mazzelaar!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees
    schön mit Morgentau und super Licht da kommen tolle Effekt zu stande super schön
    Bild 6 11 26 sind meine Favoriten,
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook dit is een hele mooie serie waarbij ik vooral de parnassia erg mooi vind. ook omdat ik deze zelf nooit tegenkom dus laat staan kan fotograferen. Je vele juffers en libellen laten ook de grote variatie zien in deze mooie diertjes. De vlinders zijn ook echt superleuk en helaas gaan we naar de herfst dus we zullen ze steeds minder gaan zien. Je eerste serie met de bloem vind ik ook ronduit prachtig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen