vrijdag 7 september 2018

AWD - juli/augustus vlinders

Aan een bruin blauwtje (Aricia agestis) de eer om deze post te openen.
Juli was een prima vlindermaand, in ieder geval voor mij.
Ik laat hier alleen zien wat ik in de Amsterdamse Waterleidingduinen ben tegengekomen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.


Op een vroege julimorgen was dit vlindertje nog bedekt met dauwdruppeltjes.
Het zal niemand verbazen dat het drogen in deze warme maand snel verliep.
Hij opende op een bepaald moment zijn vleugels, waarmee hij liet zien dat het niet lang zou duren voordat hij het luchtruim zou kiezen.
In augustus maakte ik deze plaat, in een duidelijk andere omgeving.
Ook al is de achtergrond drukker, hij staat er zelf wel behoorlijk op.
Boomblauwtjes (Celastrina argiolis) beperken zich niet tot bomen, zoals bijvoorbeeld bij mij in de tuin.
Het boomblauwtje fladderde zoals blauwtjes doen tussen vooral keizersmantels, dagpauwogen en koolwitjes (om het maar tot vlinders te beperken).
Ook distelvlinders (Vanessa carduimaakten af en toe hun opwachting.
Vlinders klappen hun vleugels dicht om minder op te vallen.
Je moet goed kijken om de heivlinder te zien.
De heivlinders (Hipparchia semele) die ik zag lieten zich uitsluitend op deze manier zien.
Alleen tijdens het fladderen lieten ze meer van hun vleugels zien.
Veel keus aan bloemen was er niet : voornamelijk St. Janskruiskruid.
Argusvlinders (Lassiomata megerazijn in veel streken zeldzaam, maar in de AWD heb ik ze regelmatig gezien.
Dit was een belangrijk moment in het bestaan van dit duo.
De rechter vlinder (het vrouwtje?), die veel groter lijkt dan de linker, begon met de vleugels te trillen in een enorm hoge frequentie toen zij bij elkaar in de buurt kwamen.
Hoe het afliep weet ik niet, want ze vlogen samen weer verder, wellicht op zoek naar privacy.
Gamma uiltjes (Autographa gamma) waren ook van de partij.
Ze verscholen zich vooral tussen de stengels en bovendien vlakbij de grond.
Ze lieten zich maar een enkele keer duidelijker zien.
Het zijn dagactieve nachtvlinders.
Op de vleugels is te zien hoe ze aan hun naam gekomen zijn.
Voor het eerst van mijn leven zag ik een groene weide-uil (Calamia tridens).
Hij bleef voortdurend in deze positie hangen, waardoor ik mij tot deze plaat kon beperken.
Meer variatie was er domweg niet.
Hoe anders was dat met grote koolwitjes (Pieris brassicae).
Deze soort was zo algemeen dat je hem niet over het hoofd kon zien.
Meestal maak ik geen plaatjes van koolwitjes, maar ik vind dat deze vlinders nu niet mogen ontbreken.
Net als vele andere vlinders zijn ze verzot op dezelfde gele bloemetjes.
Een voor mij nieuwe soort was de kleine beer (Phragmatobia fuliginosa), een nachtvlindertje dat heel vroeg mijn pad kruiste.
Hij scharrelde wat rond over het zanderige pad.
Het viel niet mee om hem behoorlijk op de plaat te krijgen want hij zat geen moment stil.
Jammer dat ik geen macrolens bij mij had.
Dit opvallende rode vlindertje is vooral 's nachts actief, dus ik heb wel geluk gehad.
Speurend naar tijgerspinnen kwam ik deze kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas) tegen, opwarmend in de net opkomende zon.
Ik hoefde niet lang te wachten tot hij zijn vleugels spreidde.
Het scheelt echt veel als je weet dat hij zo vroeg nog niet zo snel is.
Ik kon het in ieder geval prima bijhouden.
Aan de dagpauwoog (Aglais io) de eer om deze lange post af te sluiten.
Ook al zie ik ze regelmatig, en soms ook nog met flinke aantallen, ik vind het schitterende vlinders die ik graag op de plaat zet.
Bij mij in de tuin zijn ze dit jaar niet geweest, maar in de AWD zag ik ze vaak.
Een mooie V-vorm.
Met deze plaat sluit ik af.
Door de reactie van Dick werd ik eraan herinnerd dat ik nog had moeten vermelden dat keizersmantel, eikenpage en St. Jansvlinder al eerder in een eigen post op mijn blog aan de orde gekomen zijn.
Daarmee is er nog geen eind gekomen aan beelden van vlinders.
In andere gebieden heb ik nog enkele bijzondere soorten - kommavlinder, kolibrievlinder, leucistische kleine vuurvlinder - gezien die ik op een passend moment zal laten zien.

Bij deze wil ik iedereen bedanken die de laatste maanden mijn blog heeft bezocht en eventueel erop gereageerd heeft.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    als ik een blogje zou maken over vlinders in de AWD van de afgelopen zomer, zou dat grote gelijkenis met dit blog vertonen. Veel soorten die ik ook voor de lens kreeg, zelfs de Groene weide-uil! Die zag ik ook voor het eerst op 12/7,in een even enerverende houding, maar op een andere plant. De witte tekening op de vleugels ontbrak echter, dus was het vast een ouder exemplaar. Maar daarom niet getreurd: primeur is primeur! Ik ben daarom ook wel een beetje jaloers op je rode Kleine Beer, ook al staat-ie er niet op zijn voordeligst op. Ik mis in dit overzicht wél de Keizersmantel,maar de afsluitende Dagpauwoog is natuurlijk ook een hele mooie soort.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Kees
    geweldige serie met die vlinders en wat een soorten heb je gezien.
    in juli en augustus waren er nog volop vlinders te fotograferen het loopt nu aan zijn eind binnen koord kunnen we weer aan de bronst beginnen en de herfst licht ook op de loer maar zo ver zijn we nog niet
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Het meest opvallend zijn voor mij de Groene weide-uil en de Kleine beervlinder, wat een gave soorten, zeg!! En dan ook nog eens zo mooi gefotografeerd, al ben je nog niet tevreden, ik vind ze heel fraai.
    De Heivlinder en de Argusvlinder volgen hier direct op, wat mooi dat je die zo vrij zittend kon platen. Of het mannetje kleiner is nog ff naar gezocht maar....hier niets over kunnen vinden. Het Blauwtje met dauw is schitterend !!! (wil ik ook zo graag een keer, toch maar eens de wekker wat vroeger zetten '-) De Kleine vuurvlinder mag er ook zijn, een heel fraai exemplaar waarbij de staartjes nog mooi heel zijn. Bij al je foto's dus ook bij de Distelvlinder Gammauil en de Koolwitjes had je mooie achtergronden! De Dagpauwoog vormt een mooie kleurrijke afsluiter. Wat is het toch een mooie vlinder. Je hebt hem er goed op staan! Heerlijk genoten van deze mooie foto's!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat 'n geluk heb je gehad met sommige vlinders, ze zijn echt heel mooi en geen drukke achtergrond.
    De Grote Koolwitjes is dit jaar echt 'n invasie zoveel heb ik andere jaren niet gezien, met de Argusvlinder gaat het nog steeds slecht. en wat gaaf dat je de Kleine Beer heb kunnen fotograferen en wat 'n mooie kleur hebben ze, heb ze alleen als rups gezien, gaaf ook de Groene weide-uil, ook de Dagpauwoog staat er mooi op en ook de vlinders met dauwdruppels.
    Je mag best tevreden zijn met je nieuwe soorten.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Butterflies and moths are in profusion right now and you have come across many interesting species, Kees, and your photographic record is quite splendid. It is always nice when a butterfly opens its wings for you and you have to be patient for that to happen. Here Goldenrod is blooming everywhere and it attracts many butterflies, especially Monarchs which will soon be on their way to Mexico - an epic journey for a butterfly.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Prachtige foto's!! Mooi hoe je al deze vlinders hebt gefotografeerd.
    Mooi ook met die egale achtergronden.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    die hellgrünen Hintergründe passen sehr gut, gerade das Pfauenauge kommt dadurch bestens zur geltung
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooie serie, Kees.
    Een prachtig begin met de bedauwde blauwtjes. De heivlinder op het zand is wel een zoekplaatje. Heel bijzonder, die mooi rode Kleine beer. De dagpauwoog met geopende vleugels is altijd een schoonheid.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige vlinderserie heb je hier geplaatst.
    En wat een mooie soorten zitten er bij, zoals de Argus vlinder, Kleine beer en de Groene weide-uil.
    Deze heb ik nog nooit gezien, laat staan gefotografeerd (jaloers makend ;-))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijke vlinder serie, ik wordt altijd blij van dit soort blogjes, ik ben gewoon dol op vlinders. De weide uil en kleine beer zijn bijzondere soorten, heb die nog nooit gezien.
    De eerste paar foto's van de blauwtjes met dauwdruppels vind ik geweldig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees, knappe serie waarbij je duidelijk kunt zien dat je de achtergronden zo mooi onder controle hebt. Het maken van een scherpe foto van het onderwerp is natuurlijk wel belangrijk, maar het totaalplaatje waarin de achtergrond een grote rol speelt is belangrijker. De foto's van de kleine vuurvlinder zijn daar een goed voorbeeld van. Prachtig. Ook bij veel andere beelden valt het direct op. Top gedaan.
    Super dat je zo''n mooie waarneming hebt gedaan. Nooit gehoord van een Rode Beer. Geweldig beestje en jammer dat je geen betere plaat hebt kunnen maken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hello Kees,
    WOW, what a spectacular post!
    Your photos are exquisite and very colorful but too many to comment each one!
    Congratulations my friend!
    I wish you a great sunday :)

    BeantwoordenVerwijderen