donderdag 15 november 2018

Uilen- en dierenpark De Paay

In Beesd ligt Uilen-  en dierenpark De Paay.
Voor belangstellenden is hier de website:  Uilen- en dierenpark De Paay
De eigenaar is een liefhebber van uilen en heeft daar een verzameling van op zijn landgoed. 
Met mijn vrouw en een kleinzoon ben ik daar eens een keer gaan kijken.
In de loop der jaren is de collectie  uitgebreid met een aantal diersoorten. 
De Europese oehoe (Bubo bubo) is een van de blikvangers.
Het valt niet mee om deze imposante vogel in het wild op te sporen en goed te bekijken, laat staan te fotograferen.
Hier krijg je de kans.
De oehoe is prominent aanwezig.
Hij kan zich min of meer vrij bewegen.
De meeste uilen zitten in een flinke kooi met op het oog voldoende ruimte.
De ransuil (Asio otus) kan je in Nederland ook in het wild zien als je weet waar ze voorkomen.
Een kwak (Nycticorax nycticorax) wordt in het wild regelmatig gezien.
In het park is een flink aantal gehuisvest.
In Nederland heb ik alleen een jonge vogel in het wild gezien.
Volwassen exemplaren zag ik eerder in dierentuinen en in Botswana.
Zoals op de website is te lezen heeft men inmiddels ook een aantal zoogdieren.
Het kamelenpaar heeft bovendien een jong.
De kleine hield zijn moeder lekker bezig.
De vader keek niet op of om.
Een beetje liefkozen (of klieren) hoort erbij.
Voor echte kamelen zoals deze moet je naar Mongolië gaan om ze daar in het wild te zien.
Moeder kameel was heel geduldig, zelfs toen haar telg in een van haar oren beet.
Stokstaartjes zijn overal en bij iedereen populair.
Ook hier heeft men een kleine groep.
Even wat afwisseling tussen het op de uitkijk staan, zoals ze van nature doen.
Dit tweetal hield mij een poosje bezig, ze blijven leuk.
Met zijn tweeën zie je altijd meer dan alleen.
Nog een laatste als afsluiter van de zoogdieren.

Veel uilen waren behoorlijk goed te zien, maar niet eenvoudig te fotograferen.
Dat geldt zeker als je liever geen gaas of hokken op de plaat wilt hebben. 
Bovendien was er op veel plaatsen veel schaduw door een dicht bladerdek.
Daarom beperk ik mij tot nog één soort.
Sneeuwuilen (Bubo scandiacus) zijn schitterende vogels.
Soms zijn ze in Nederland te zien als dwaalgast.
Hier kan je ze van heel dichtbij bewonderen. 
Volwassen
Nog volop in de groei
Wat mij betreft zijn ze zeer fotogeniek
Wat zal het bijzonder zijn om een sneeuwuil in het wild te zien.
Er valt veel te zeggen over uilen in gevangenschap.
Als je ze niet in het wild kan zien is dit hoe dan ook een interessante kennismaking.

13 opmerkingen:

  1. The owls are impressive, Kees, and I am sure they thrill you each time, and it is good that you took your grandson to see them. The Snowy Owls from the North should start to appear here any time now and we will look forward to seeing them as we do each winter. Are the birds you saw used for captive breeding with the intent of restocking wild populations?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een fantastische foto's!!
    Mooi al die uilen. En wat een onzettende grappige foto's van die stokstaartjes. Daar kun je toch uren naar kijken. Dit is genieten hoor, super gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    lijkt me een grappig parkje; wat een totaal verschillende diersoorten lopen daar rond.
    Jij hebt ze erg mooi op de plaat kunnen zetten. Foto's van de uilen zijn prachtig, met foto 16 van de sneeuwuil als topper.
    Kamelen met kleintje - dat is uiteraard aandoenlijk; vond kleinzoon dat ook leuk?
    En dan stokstaartjes - altijd leuk, maar jij hebt er hier wel héél mooie foto's van gemaakt. Al die lichtbubbels in de achtergrond helpen daar wel bij. Ik ga dat adres maar onthouden, lijkt me wel relaxed om daar te fotograferen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat ben je van de dierenparken de laatste tijd! Voor mij ongetwijfeld toekomstmuziek, als mijn kleindochter de leeftijd daarvoor heeft. Dat biedt mij dan ook zulke kansen, hoop ik... De Oehoe is natuurlijk een imposante vogel, maar toch vind ik dat de Sneeuwuilen je de mooiste platen hebben opgeleverd. Van een andere categorie, maar eigenlijk nog veel leuker zijn de Stokstaartjes. Een topserie vind ik dat.
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    het is wel eens leuk om weer iets anders te fotograferen als alleen de awd dit is dan ook een mooie serie geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kee,
    Nou, jij komt nog eens ergens! Mooi dat je kleinzoon dit ook ziet, je kunt ze niet vroeg genoeg besmetten met het genieten van de natuur virus ;-) Prachtig die uilen. Idd de gelegenheid om ze van dichtbij te kunnen zien en platen! Indrukwekkend die Oehoe, maar ook de sneeuwuilen uiteraard. De kwak is ook al zo'n lekkere soort. Ik zie ze zelden in het wild. ( en als weer heel wat jaartjes geleden) de serie over de kamelen vind ik heel leuk, vooral dat klierende peutertje, zo leuk! De stokstaartjes zijn ook super voor die twee naast elkaar is echt wel mijn favoriet.
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Kees,
    Beautiful photos, they are all spectacular thanks for sharing.
    Have a happy Sunday
    Best regards
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Ondanks dat het foto's in 'n dierpark zijn gemaakt is zijn het toch geweldige foto's van de uilen en de ogen springen eruit.
    De Sneeuwuil heb ik 'n aantal jaren geleden in de Broekpolder gefotografeerd en yes dacht ik, toen ik later hoorde dat deze was ontsnapt uit Diergaarden Blijdorp.
    Ook de de Stokstaartjes staan er mooi op, het zijn geinige beestjes.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    Schneeeule mit Nachwuchs sieht schon lustig aus, und natürlich sehr fotogen prima in s Licht gesetzt, auch die Erdmännchen haber sofort gewusst das du sie gross raus bringst..
    Toller Zoo
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amazing pictures you've taken liked the whole series.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    zoals je weet ben ik gek op uilen en ik zie hier dan ook een paar prachtige exemplaren.
    Ook de andere dieren zijn heel mooi om te zien en met name de foto's van de stokstaartjes zijn ontzettend leuk :-) Heerlijk om daar even met familie rond te wandelen en vooral voor kinderen erg aantrekkelijk. Ik heb van je foto's genoten en het is mooi om op deze manier kennis te maken met dit park.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Een park waar ik nog nooit van gehoord heb, maar wat zeker het bezoeken waard is als ik dat zo zie. Hele fraaie portretjes van de oehoe. Maar ook de sneeuwuil ziet er gaaf uit. Helemaal de jonge vogel. Die heb ik nooit eerder gezien. Fantastisch. Maar ook een jonge kameel heb ik nooit eerder ergens gezien. Prachtig om zo'n hele familie bij elkaar te zien. Overigens wel vreemd om het riet op de achtergrond te zien. Je zou toch zand en rotsen verwachten bij deze dieren.
    De stokstaartjes zijn wel de paradepaardjes van dit blog. Fantastische houdingen en dan ook nog zo'n achtergrond. Super!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,

    Ik kende dit park niet, maar het biedt absoluut mooie mogelijkheden. Leuk om daar met je kleinkind (en camera) eens te gaan kijken, je brengt hem wellicht al vroeg belangstelling en respect voor dieren bij.
    Mooi de eerst en derde oehoe, niets van de volière te zien. Prachtig bokeh bij de stokstaartjes heb je weten te creëren en wat een prachtige vogel toch is zo'n sneeuwuil, als ik in een dierentuin ben kan ik me daar een tijdlang aan vergapen. Heel mooi.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen