donderdag 8 november 2018

Biotopwildpark Anholter Schweiz

In juni ben ik met mijn vrouw een week in de Achterhoek geweest.
In een eerdere post heb ik daar al wat beelden van laten zien. 
We hebben toen ook een bezoek aan een bijzonder wildpark in Isselburg (Duitsland) gebracht.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt, helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.


We waren daarheen gegaan om o.a. lynxen te kunnen zien.
We werden op onze wenken bediend, zoals men zegt.
In een flink stuk afgebakend terrein was het wel even zoeken, maar de inspanningen werden ruimschoots beloond.
We werden goed in de gaten gehouden: de dieren zagen ons natuurlijk veel eerder dan wij hen.
Op een heuveltje begon er een zich uitgebreid te wassen.
Zij liet ons  even goed zien wat voor een indrukwekkend gebit zij had.
Je weet nu zeker dat de lynx een vleeseter is.
Lynxen komen in Europa nog steeds in het wild voor (Noord-Europa, Midden-Europa en het Iberisch schiereiland bijvoorbeeld)
maar je zal ze niet snel zien.
In het wildpark hebben ze een zodanig groot gebied gekregen dat het net lijkt of je ze in het wild ziet.
Ze kwamen uit het bos tevoorschijn en steeds dichterbij toen het etenstijd was.
Er wonen daar drie lynxen: een paartje met één jong.
De pluimpjes op de oren en de tamelijk korte staart zijn typische kenmerken van de lynx.
De rechter lynx likte voortdurend haar bek af.
Ok, ze hadden net gegeten, maar wellicht dacht zij ergens aan.
Het mannetje bleef vrijwel voortdurend in de schaduw liggen, het vrouwtje was wat beweeglijker.
Als je deze lynx zo rustig ziet liggen in de weelderige omgeving zou je niet zeggen dat je hier in een wildpark bent.
Gapen kunnen ze als de beste.
Ook wolven hebben daar geen moeite mee.

In een wat verderop gelegen stuk van het park had een roedel wolven hun domicilie.
Als ze in het bos liggen kan je ze nauwelijks zien.
Met wat speurwerk zagen we er meerdere, goed gecamoufleerd tegen de zanderige ondergrond.
Zoals gezegd, ook wolven laten af en toe hun gebit zien door uitgebreid te gapen.

In het park is niet alleen een flinke variatie aan dieren te bekijken, er is ook een mooi gelegen restaurant.
(op de website is alle informatie rond dit park te vinden: Biotopwildpark Anholter Schweiz )

Je kon er ook dassen  zien.
Die hadden we nog nooit in het wild gezien, dus die gingen we vanzelfsprekend opzoeken..
Er scharrelde een paartje rond in een eigen domein.
Ook al is het anders dan ze in het wild zien, het voelde wel heel goed.
Ze waren er aan gewend om in het daglicht buiten te lopen, heel anders dan in de vrije natuur.
Wat een beesten, en wat zijn ze groot.
Ze zochten overal naar voedsel, wroetend en al.
De oren werden hier gespitst (al zie je dat niet zo goed), ze hoorden een bekend en vertrouwd geluid.
Het bleek voor de dassen etenstijd te zijn, tot ons geluk en onze verrassing.
Het voedsel (vooral eendagskuikens, maar ook plantaardig voedsel zoals wortels) werd in hun gebied gegooid.
(Ik vind het beter passen dat dit voedsel niet op mijn platen te zien is)
Ze hielden alles goed in de gaten en hadden er absoluut geen moeite mee om al het voedsel op te sporen.
Dit voedermoment is voor de dieren een dagelijks hoogtepunt waar ze zichtbaar naar uitkijken.
Het paar bleek ook minstens één jong te hebben, vermoedelijk twee.
In het nachthok konden we vaag een jong zien bewegen.
Het was blijkbaar te klein om al mee naar buiten te gaan.
Om ze zo een keer te zien vonden we een belevenis.
Tot dusverre had ik alleen dode exemplaren langs een snelweg in Zweden gezien.
In het wild zal je ze niet snel zien, omdat ze én schuw zijn én nachtdieren.
Vanuit een observatiehut in Drenthe kan dat wel zoals ik in een eerdere post op mijn blog al heb laten zien.



17 opmerkingen:

  1. It’s a wonderful series of pictures, Kees. I have seen badgers but I have never in all my years of watching wildlife seen a Bobcat or a Lynx. They are such elusive creatures and so hard to see in the wild. But I have a friend in Arizona who has a motion camera in her backyard and she quite frequently has a visit from a Bobcat at night. I envy her the experience.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Prachtige beelden.
    Zo ontzettend gaaf om dit soort dieren als lynxen zo te kunnen fotograferen.
    Dat moet fantastisch zijn.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    dit is heel mooi om eens voor je lens te krijgen je ziet deze dieren niet al te vaak
    volgens mijn was het genieten daar mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees,
    wat hebben jullie de lynxen daar goed te zien gekregen. Leuk dat ze ook een jonkie hebben daar. De das heb je zo ook goed kunnen observeren (mooie beelden), maar ik kan me voorstellen dat de ervaring heel anders was dan bij de das die je in Drenthe hebt gezien.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    der Besuch hat sich gelohnt, Luchse zu beobachten ist sehr schön, hier wo ich wohne, am Harz, gibt es ein Luchsprojekt was die Luchse wieder auswildert.. sehr informativ, dann der Dachs.. ja die sind riesig hatte mal früh morgens eine Begegnung mit einem Dachs und drei jung Tieren die vor mir aus einem Feld gelaufen sind... da habe ich mich richtig erschrocken..
    Toller Post
    Grüsse Frank

    www.luchsprojekt-harz.de

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Ben ook met 'n paar vogelvrienden naar Finland, Zweden en Noorwegen geweest maar nog nooit deze soorten in het wild gezien.
    Maar wel geweldig die Lynxen, Das en Wolf. Ze staan er erg mooi op.
    Je hebt er wel 'n geweldige serie foto's van gemaakt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Ik ben een jaar of 6 geleden ook eens in dat park geweest, maar had toen beduidend minder geluk dan jij. Of jij hebt het gewoon beter uitgekiend. Etenstijd is denk ik het magische woord in deze en je hebt dat maximaal benut. Mooie platen van de dassen op deze manier en ook een aantal fraaie van de lynx. Machtige dieren zijn dat en hoewel je ze op een aantal foto's mooi in zijn geheel in beeld hebt, vind ik de plaat van de lynx waarop deze door de paarse bloemetjes te zien is de mooiste. Met de oortjes erbij had je een superplaat gehad, maar zonder oortje ook erg mooi.
    Lekker dat die wolf ook nog even de tanden liet zien. Dat geeft zo'n foto iets extra's. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb altijd (2x!) in een grote boog om dat park heen gefietst. Ik had er wel vaker foto's van gezien en dacht dat het toch een soort Artis was, maar zoals jij laat zien kan je er toch heel natuurlijk ogende foto's maken. De lynx die door de paarse bloemetjes kijkt is daar het beste voorbeeld van. Top! Dat het toch niet echt natuurlijk is laten de dassen zien. Die zie je overdag nooit. Maar aan de andere kant biedt dit wel een goede mogelijkheid om ze eens bij goed licht te kunnen vastleggen. Dat ze groot zijn wist ik wel. Ik heb er ooit één als verkeersslachtoffer langs de kant van de weg zien liggen.
    Ik ze de Anholter Schweiz toch maar op mijn lijstje...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees!!! Lovely set of pictures.. Love the Lynx.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie serie van de Anholter Sweiz, de lynx is een prachtig dier, en je kon ze goed fotograferen, vooral die foto van de lynx tussen de bloemetjes vind ik geweldig. Ook de serie van de das is super, wat leuk dat je die daar overdag kan zien, dus ook voor mijn camera nog kansen om deze soort te fotograferen, want bij schemer hoef ik het al niet te proberen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pracht foto's heb je er gemaakt, de lynx staat er bijzonder mooi op.
    Mooi dat ze een jongen hadden.
    De wolven heb je mooi gevonden tussen al het groen, dat valt daar niet mee.
    Een serie om van te genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt erg fraaie opnamen weten te maken in dit wildpark Kees. Heel mooi de opnamen van de Lynxen, op de eerste opname kun je heel mooi zien wat een krachtige indrukwekkende dieren het zijn, mijn favoriete opname, alhoewel die met de bloemetjes natuurlijk ook erg fraai is. Knap hoe je alle opnamen heel natuurlijk laat ogen. Bij die wolven moet ik dan toch even denken hoe dicht die hier in de buurt hebben rondlopen, op een paar kilometer van mijn huis, dat is toch wel een spannende gedachte.
    Ja en dassen overdag zo mooi kunnen vastleggen is zeker een buitenkans en ook deze opnamen ogen heel natuurlijk alhoewel je ze normaal gesproken natuurlijk zelden zo te zien zult krijgen. Je hebt de kansen in dit park werkelijk heel goed benut.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's. Ik lees je berichten altijd met veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    Wat een fantastische serie wildfoto's! Ook al is het niet op een safari, maar in een wildpark. Dat is hier nauwelijks te zien en een uitgelezen kans zulke super platen te kunnen schieten! Ik heb hier ademloos naar zitten kijken. Niet alleen de Lynxen maar ook de wolven en de das....werkelijk heel geslaagd, pffft een serie om van te smullen!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    een prachtige serie van vooral de lynxen. Ook de wolf heb je heel mooi in beeld gebracht. Doet me denken aan mijn eigen foto's die ik nog nooit geplaatst heb. Moet ik toch ook maar eens doen :-) De . lynxen zijn prachtig getekend en het zijn dan ook werkelijk schitterende katten. De dassen zijn ook mooi maar de voorkeur gaat naar de mooie wilde katten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,

    Sommige fotografen halen hun neus op voor zo'n wildpark, maar wat is er nou eigenlijk anders aan dan aan een vogelhut. Ik ben er heel veel jaren geleden ook eens geweest, maar had beduidend minder geluk dan jij hier. Prachtig zoals die lynx sneaky tussen de bloemetjes door loert, beetje jammer dat je de oortjes er niet helemaal op kreeg. Wat een muil heeft zowel de wolf als de lynx zeg, prachtig het moment afgewacht. Gaaf werk.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen