vrijdag 30 november 2018

AWD - oktober 2018

Oktober ligt al weer bijna een maand achter ons, maar even terugkijken kan geen kwaad.
Als je 's morgens op tijd in het duingebied was had je een goede kans om mooie bedauwde spinnenwebben te zien.
Ze goed vastleggen was niet altijd simpel, omdat achtergronden nogal eens tegenwerkten.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Als de lightbox in Google niet werkt helpt het om Firefox te downloaden en dan mijn blog te bekijken.
De lightbox werkt daar wel.
De combinatie van een spinnenweb en verkleurende varens geeft de sfeer van een herfstmorgen goed weer.
Ik was op zoek naar reeën, maar helaas, er was geen spoor van te bekennen.
Wel zag ik in het licht van de opkomende zon een heidelibel op een varen, helemaal bedekt met dauwdruppeltjes.
Het was de enige, want soortgenoten vlogen al overal rond.
Het was rustig in het duin, er waren zelfs nauwelijks konijntjes te zien.
De daar in andere jaargetijden veel voorkomende damherten waren weggetrokken naar de plaatsen waar meer te beleven was.
Een paar jonge grote bonte spechten (Dendrocopos major) dolden wat met elkaar in een groep naaldbomen.
Bij wijze van variatie werd er nu eens flink gehakt in sparrenappels.
Een paar stapjes opzij en je hebt een totaal andere achtergrond.
Meer was er deze morgen niet de moeite van het fotograferen waard.
Tijdens een andere wandeling, een paar dagen later, begon de dag goed met mijn eerste waarneming van een klapekster in de winterperiode 2018-2019. 
Jammer genoeg zat en vloog hij wat te ver weg. 
Zoals in een eerder bericht op mijn blog te zien was had ik al aardig wat meegekregen van de bronst.
Toen ik mijn wandeling vervolgde hoorde ik ineens op elkaar botsende geweien.
Tot mijn verbazing trokken ze zich niets aan van geparkeerde voertuigen en ernaast liggend materiaal.
Er moest geknokt worden, waarbij alle andere zaken ondergeschikt waren.
Voor de insiders: het Van Lennepkanaal is niet direct de plek waar je verwacht zo'n strijd te kunnen zien.
Een teken dat de herfst is begonnen en dat de wintergasten eraan komen is de komst van koperwieken en kramsvogels.
Met wat moeite lukte het mij om deze plaat van een schuwe kramsvogel (Turdus pilariste maken.
Meestal vliegen ze al verder als je alleen al naar ze kijkt.
Anders is dat met krakeenden (Anas strepera).
Ze kunnen behoorlijk onrustig en opvliegerig zijn, maar hier zwemt een uitzondering.
Hij zwom wat heen en weer maar opvliegen deed hij niet. 
Hoe anders was het met enkele dodaarsjes die in zijn buurt zwommen.
Ze doken onder waarna ik ze niet meer zag.
Ongetwijfeld beloerden ze mij vanuit het riet.
Op weg naar de uitgang zag ik dit damhert.
Korte tijd stond hij nog wat te burlen in  het bos, maar hij gaf er de voorkeur aan om aan de rand in de zon te gaan liggen.
Hij burlde eens een keer naar rechts, een keer rechtstreeks naar mij toe, en ........
.......... tenslotte nog een keer naar links.
De fut was er behoorlijk uit.
Hij was er niet alleen bij gaan liggen, maar zijn geburl klonk allesbehalve overtuigend en uitnodigend.
Als dit geluid zijn mannelijkheid van dat moment weerspiegelde dan zullen er niet veel hindes meer voor hem gevallen zijn.

Een van mijn kleinzoons wilde de bronst ook wel eens zien, vooral een gevecht sprak hem aan.
Wij gingen samen op pad in de hoop dat de stemming er bij de herten nog goed in zou zitten.
Het geburl was deze ochtend niet van de lucht.
We zagen van dichtbij burlende herten en een gevecht tussen de bomen.
Maar een gevecht in het open veld was natuurlijk waarvoor we gekomen waren.
Deze herten hadden nog energie genoeg om er een eersteklas show van te maken.
Ze deden niet voor elkaar onder.
Een duidelijke winnaar was er niet.
De twee kemphanen liepen naast elkaar onze kant op, met nog een derde die blijkbaar ook nog wel een robbertje wilde vechten.
Behalve dit drietal stonden er nog drie flink uit de kluiten gewassen uitdagers te kijken hoe dit zou aflopen.
De herten passeerden ons op hooguit 5-6 meter, waarbij wij ze roerloos bekeken.
Een van het oorspronkelijke duo vechtjassen ging iets verderop met een nieuwe uitdager het gevecht aan.
Mijn kleinzoon was enthousiast en dik tevreden, een nieuwe ervaring rijker.
Ik heb dit jaar veel meer van de bronst gezien dan ik vooraf had kunnen denken.

En tenslotte, zoals wel vaker gezegd wordt, iets heel anders.
Op het blog van Dick had ik gelezen over een uitstapje naar een duingebied waar hij bijzondere paddenstoelen had gezien.
Dat maakte mij nieuwsgierig, dus dan kan je maar één ding doen.
Eén van de zeldzame soorten paddenstoelen die daar in het najaar voorkomt is de duinfranjehoed (Psathyrella ammophila).
Determinatie van paddenstoelen is vaak erg lastig, omdat er in veel gevallen microscopisch onderzoek bij nodig is.
Voorlopig ga ik ervan uit dat dit inderdaad een duinfranjehoed is.
Een soort die ik al redelijk snel in dat duingebied had gevonden is het zandtulpje (Peziza ammophila).
Voordat Dick erover publiceerde had ik er nog nooit van gehoord, laat staan er een gezien.
Zo zie je maar weer, de natuur heeft soms zeer onverwachte, welkome verrassingen voor je in petto.
Na de eerste volgden er meer, in verschillende fasen van ontwikkeling.
Als je er eenmaal één gevonden hebt kijk je blijkbaar met andere ogen en volgen er meer.
In totaal zal ik er een twintigtal gevonden hebben schat ik.
Ik vind ze heel bijzonder, volstrekt anders dan andere soorten die ik tot dusverre heb gezien.
Dit was het grootste exemplaar van de dag - met een diameter van ca. 5 cm - dat bovendien mooi door de zon belicht werd.
Het leek wel of er een brandend waxinelichtje in stond.
Een idee voor een volgende keer?

In november ben ik met vakantie geweest, vandaar dat ik geen blogs bezocht heb en daardoor ook niet heb gereageerd.
In de komende weken zal ik proberen de door mij gemiste blogs te bekijken.
Daarnaast zal ik mijn handen vol hebben aan het uitzoeken van de grote hoeveelheid beelden die tijdens de reis gemaakt zijn.
Hierbij vast een voorproefje:


16 opmerkingen:

  1. This is a wonderful series of images, Kees, and many organisms are depicted. My favourite shots are of of the spider webs, which you have captured with artistic flair and the result is beautiful indeed. All the other pictures are pleasing too and the encounters with the deer are quite remarkable. Great job!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Wat een schitterende foto's van de spinnenwebben, klasse! De bedauwde heidelibel is ook een toppertje. Ook de spechten en de kransvogel staan er prachtig scherp op! De vechtende damhertsenserie is fantastisch en leuk dat de dit zo voor je neus aan je kleinzoon kon laten zien! Mooie platen. Ik ben helemaal weg van het zandtulpje, wat een beauty!! De foto's zijn ook heel geslaagd. Je preview met een soort van Andescondor is briljant!!!!!! Pffft.....zo gaaf! Ga maar gauw lekker je foto's uitzoeken. Ik kan haast niet wachten. Welkom thuis.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Je hebt weer 'n mooie serie gemaakt, de spinnenweb en de dauwdruppels op de heidelibel staan er mooi op.
    Helaas heb ik dat jaar de bronst misgelopen maar je hebt er wel mooie opnames van gemaakt.
    Dat zandtulpje is ook bijzonder heb ik nog nooit gezien maar die heb je mooi gefotografeerd en het is net bij de laatste foto of er 'n waxine kaarsje in zit.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Kees
    erg mooie gevarieerde blog heb je weer met mooie gevechten van die damherten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Prachtige foto's!! Mooi die spinnenwebben en wat heb je die specht fantastisch zo aan dat takje.
    lekker kleurrijk ook.
    Die strijdende herten zijn overigens ook ontzettend gaaf om te zien. Mooi gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Kees,

    Tsjonge, wat een aantal prachtige vechtfoto's heb je dit jaar kunnen maken. Wat een geluk dat je kleinzoon vechtende herten wilde zien, anders had je deze momenten vast niet kunnen aanschouwen. De bronst blijft een spektakel, maar dat van de damherten is toch een beetje een slap aftreksel van dat van de edelherten. Je kans op gevechten is bij de damherten wel veel groter, maar dat komt vooral door de hoeveelheid mannen op een klein gebied. Dat zal de komende jaren wel veranderen.
    Je hebt de zandtulpjes fraai vast gelegd. Dat is het voordeel van het volgen van blogs. Dan zie je nog eens wat nieuws en raak je geïnspireerd. Ik ben zeer benieuwd waar de resi deze keer naartoe gegaan is. Zuid-Amerika misschien?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had je al een poosje gemist, Kees. Ik weet niet wanneer je terug gekomen bent, maar misschien zat je wel in hetzelfde vliegtuig als mijn dochter. Zij was in november in Chili en kwam afgelopen vrijdag aan op Schiphol, ook via Buenos Aires. Er zullen wel weer een aantal blogjes met schitterende foto's van verschijnen. Nu doen we het nog maar even met de vechtende damherten, ook mooi. En niet te vergeten de prachtige zandtulpjes. Ik hoop wel dat je het idee van het brandende waxinelichtje snel laat varen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn donderdag thuisgekomen. De waxinelichtjes waren niet serieus bedoeld.

      Verwijderen
  8. Hallo Kees,
    Spinnennetzte mit Tau ergeben ein tolles Motiv, wenn der Hintergrund noch passend ist, alles gut, aber die Hirschkämpfe sind Top, ich versuch es jedes Jahr im Harz, aber jedes mal ohne Erfolg... Danke fürs Zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig blog,de spinnenwebben heb je prachtig gefotografeerd.
    Maar ook de bronst is erg mooi om te zien.
    Het aller allermooist vindt ik de paddenstoelen, super mooi !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    prachtig is je openingsfoto.
    En wat leuk, dat je je kleinzoon op vechtende damherten kon trakteren. Ik kan me voorstellen dat hij dat wel spectaculair vond.
    Prachtig zijn ook je paddenstoelen in het zand, vooral die met het waxinelichtje erin 😉.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke fotos van de herten en het vosje.
    https://carolinesnatuurfotografie.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    in de AWD is echt altijd wat te zien en te footgraferen en dan is het echt super dat je er zo dichtbij woont. Ik ben er echt veel te krot geweest en dus ook dit jaar weer de bronst niet gezien en gehoord laat staan gefotografeerd.
    Jij laat hier echt een mooie serie zien van de vechtende herten maar ook de burlende heb je te pakken en nog mooi ook. Dat zandtulpje en dan vooral die met de oranje uitstraling is echt helemaal super. Ik ben er echt weg van want dat is een pracht van een plaat.
    Ik wist dat je met vakantie was maar niet dat je weer terug was. Ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Kees, eindelijk kom ik eraan toe om jouw blog te lezen. Wat een mooie openingsfoto. Je denkt dan meteen midden in de herfst te zitten, maar de foto's daarna doen eerder aan nazomer denken. Mooie serie van de specht. Van de bronst heb je nog mooie gevechten mee kunnen pakken, vooral de serie in het zand, waar het ook wat stuift, is mooi. De zandtulpjes vind ik prachtig, goed om voor volgend jaar te onthouden. Je hebt ook de kramsvogel heel mooi, dat is mij niet gelukt..
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie terugblik op oktober Kees.Al een prachtig begin met de spinnenweebben. En leuk dat je met je kleinzoon kon genieten van de hertenbronst! Het meest fraaie vind ik toch wel de zandtulpjes, die heb ik zelf nog nooit gezien, maar wat heb je die schitterend vastgelegd, super.
    Ik ben heel benieuwd naar je vakantieblog(-jes), dit is al een veelbelovend begin.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen