dinsdag 16 april 2019

Koudbloedig

Je zal maar koudbloedig zijn.
Net als je denkt dat het eindelijk warmer begint te worden en je een opwindend voorjaarsgevoel begint te krijgen daalt de temperatuur weer.
Het is dan behelpen en hopen op betere tijden.
Bruine kikkers (Rana temporaria) heb ik dit voorjaar veel minder gezien dan in andere jaren. 
Bovendien waren ze niet bijster actief (geweest).
De hoeveelheid kikkerdril was namelijk ook beduidend minder dan ik gewend ben.
Dit stelletje bleef onder het wateroppervlak.
Een enkeling, helaas een enkeling en geen stelletje, stak zijn kop een tijdje boven water.
Dat was op zichzelf wel verstandig want er was een blauwe reiger in de buurt.
Ik zag hem twee keer met een kikker in zijn snavel opvliegen.
Hij was nieuwsgierig, maar zoals gezegd was hij een uitzondering.
Van padden heb ik zelfs niets gemerkt, ook geen snoeren eitjes in het water.
Heb ik pech gehad of is dit een zorgelijk teken?
Zandhagedissen (Lacerta agilis) zag ik dit jaar voor het eerst op 8 april.
Ze waren nog erg op hun hoede en hielden zich grotendeels schuil.
Van zo'n vrouwtje hoop ik in de komende weken veel mooiere platen te kunnen maken.
Een mannetje durfde iets meer.
Binnenkort zal hij zijn kenmerkende groene kleur krijgen en begint de strijd om de vrouwtjes.
In ieder geval is hij op tijd wakker.
Zonder veel verwachtingen heb ik op 29 maart - een warme lentedag - even gekeken of er al boomkikkers ontwaakt waren.
Tot mijn verrassing zag ik er twee kleintjes van ca. 1 cm en 1 grotere.
Dit was nog geen beeld dat ik er graag van wilde hebben maar de waarneming maakte veel goed.
Zo vroeg in het jaar had ik nog nooit een boomkikker gezien.
Op 8 april was het een aangename warme dag.
De boomkikkers ( Hyla arborea) waren dat met mij eens: ik zag er vier grote en drie kleintjes.
Plaatjes van boomkikkers in pitrus laat ik deze keer voor wat ze zijn want ze toonden zich deze keer echte boomkikkers.
Deze boomkikker hield ervan steile wanden te beklimmen.
Van een omgevallen boom maakte de kluit een hoek van bijna 90°   met de grond.
Het kikkertje klom er moeiteloos tegenop.
Dat was waarschijnlijk een hele andere ervaring voor hem/haar vergeleken met een pitrusstengel of een boom.
Eenmaal bovengekomen hadden we bijna een face-to-face ontmoeting.
Aan de kluit zat nog een flinke stam.
Hij koos ervoor om daarlangs te lopen naar een aantrekkelijke rustplaats.
Het was een nagenoeg horizontale route voor hem.
En daar zat hij dan, op een stam waar hier en daar korstmos op groeide, lekker in het zonnetje.
Hij zocht het na een tijdje toch hogerop.
Aan de stam zaten enkele flinke takken en daar koos hij er een van.
Zo'n actie was aan mij wel besteed.
Van verschillende kanten heb ik mijn plaatjes gemaakt.
Een klein stukje verder vond hij een rustig plekje in de schaduw.
Daar bleef hij op zijn karakteristieke manier roerloos zitten.
Een minstens even grote verrassing was een tweetal boomkikkers in het water.
Onvermijdelijk was het wel dat de achtergrond erg rommelig werd door de vele dode stengels.
Voor het eerst van mijn leven heb ik een boomkikker zien zwemmen.
Ik mag dik tevreden zijn met deze start van het boomkikkerseizoen.
Het valt tenslotte niet mee om deze kikkertjes zo vrij in beeld te krijgen.

17 opmerkingen:

  1. Maar het is je dan ook prachtig gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Prachtige foto's.
    Zeer mooie Kikkers.
    De Hagedissen zijn super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A wonderful series on amphibians, Kees, accompanied by a remarkable series of photographs. I hope that you have just been unlucky and have simply not encountered an abundance. It is exceptionally disturbing to see declines in amphibian populations, often a barometer of environmental degradation.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Je hebt ze weer gevonden de Boomkikkers en de Hagedissen, het zijn mooie opnames geworden.
    En het is nu genieten nu alles weer tevoorschijn komt.
    Hopelijk laten fotografen die Boomkikkers met rust en ze niet verplaatsen voor 'n foto dat heb ik
    weleens gezien.
    Groetjes Loes
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat grappig zijn al deze foto's. Ik vind die kikkers altijd erg leuk om te zien met die bolle ogen.
    Je laatste foto vind ik heel erg mooi.
    Ook die zandhagedissen zijn fantastisch. Lijkt me nog best lastig om ze te spotten.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, wat een prachtige opnames van de boomkikkertjes. Het zijn unieke beelden zo net uit het zand en water. Met die warme dagen die we al gehad hebben heb ik er ook al divese gezien. Of het vroeger is dan voorgaande jaren, ik weet het niet. Een ding hoop ik wel dat het meer zal regenen dan vorige zomer. Ik denk dat het anders heel moeilijk gaat worden voor kikkers, padden en andere amfibieen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    leuk die reis van de boomkikker langs de kluit omhoog. Levert toch weer andere standpunten.
    Voor mij verrassend, dat je ook al kleine boomkikkertjes hebt gepot. Ik dacht dat die pas tegen het eind van de zomer kwamen.
    Van de bruine kikkers vind ik foto 4 erg leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees!!! Beautiful varied of frogs.. Nice pictures.. Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    Het blijft leuk om de boomkikker te fotograferen het is dan ook een mooie serie geworden.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, schitterende opnamen van o.a. de boomkikker. Die heb ik nog nooit gezien in Nederland. Trouwens de hagedissen mogen er ook zijn. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een geweldig mooie serie Kees!
    Vooral de hagedissen en de boomkikkers, omdat die soorten zo leuk zijn! Met de rustige achtergrond komen de boomkikkers super mooi uit. En wat een kans kreeg je voorgeschoteld. Dat boomkikkers ook zwemmen , tja het zal, maar ik had er nooit bij stil gestaan. Erg geslaagd, deze varia aan koudbloedigen.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    sehr schön die Froschwanderung erklärt, der Baumfrosch hatte den schwersten weg...
    toller Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    hele passende tekst voor deze leuke diertjes :-)
    Als de zandhagedissen zo mooi groen zijn zijn ze inderdaad prachtig om te zien. ook de boomkikkers heb je al gespot en zelfs de kleinere. Het weer is toch echt wel wat van slag hihi..... De bruine kikkers heb ik helemaal nog niet gezien (en natuurlijk ook de boomkikkers en de hagedissen niet). Hier heb ik weer genoten van de koudbloedige en weldra zien we je groen hagedissen ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Ja, daar zeg je wat, kikkers en met name groene kikkers, ik had ze twintig jaar aaneengesloten in mijn tuinvijver tot ik er vorig plotseling geen een meer zag en ook dit jaar heb ik er nog geen gezien. Zou de blauwe reiger kunnen zijn, maar ik denk toch dat er wat anders aan de hand is, vissen zitten er ook veel in en die blijven wel zitten. Zou met een blauwe reiger in de buurt toch wel anders zijn. Ook bruine kikkers had ik ieder jaar met ei-afzetting in de vijver en ook die al enkele jaren niet meer gezien. Je boomkikkers zijn schitterend, je kon ze in allerlei houdingen fotograferen waarbij ik die op de pitrus en op de boomstam wel de mooiste vind. Jammer dat je diastrook niet werkt, althans niet op mijn computer.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Leuk thema heb je uitgekozen. Als je de jusite plekken weet in de AWD kun je deze dieren inderdaad goed fotograferen. Maar je moet een keertje het geluk hebben, dat je ze eens op een andere manier kunt vastleggen. Erg leuk zo in een boom. Boomkikkers in de pitrus en in de bramenstruiken zijn inmiddels als genoeg op internet verschenen. Helemaal super wanneer je een zwemmend exemplaar te pakken hebt. Geweldig moment.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    De boomkikkers hebben je al goed verwend dit jaar en dat heeft je een aantal heel fraaie platen opgeleverd. Ook goed om te zien dat de zandhagedissen weer wakker zijn. Het begint weer leuker te worden in de AWD. Door allerlei andere activiteiten ben ik er nog niet toe gekomen om er heen te gaan. Komt nog wel.
    Wat de bruine kikkers betreft heb ik ook wat positiefs te melden. In onze tuinvijver is de productie dit jaar weer als vanouds. Grote bergen dril zijn inmiddels alweer verdwenen en het wemelt van de kikkervisjes. Ook de groen kikkers worden weer actief.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi Kees, ja de lente barst los en dan zie je meteen de hagedissen, kikkers, boomkikkers tevoorschijn komen, gevolgd door de libellen en vlinders. Ik hou van dit jaargetijde, zou het liefst heel april en mei vrij nemen om alle mooie dingen in de natuur te beleven en vast te leggen. Jij had al heel vroeg een boomkikker. Ik had mijn eerste dit jaar op 21 april. Ook de hagedisjes zijn er weer, leuk.
    Mooie serie van de steile wand beklimmende boomkikker. En ook leuk, zwemmende boomkikkers
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen