dinsdag 9 april 2019

Zuidpier - Maart 2019

Een bezoek aan de Zuidpier brengen en beginnen met zeewolfsmelk (Euphorbia paralias) is tamelijk ongebruikelijk.
Het plantje staat op de rode lijst en is sinds 2008 te vinden in de duinen in de omgeving van IJmuiden.
Het heeft een merkwaardige naam gekregen vind ik.
Bij zeewolf (Anarhichas lupus) denk ik namelijk aan een vis.
Zeewolven leven in de Noordelijke Atlantische oceaan.
Ze zijn niet moeders mooiste, vooral veroorzaakt door hun imposante bek waarmee ze krabben kunnen verschalken.
Zeewolfsmelk zet je op het verkeerde been.
Zeewolven produceren geen melk, maar het plantje wel, net als andere Euphorbia-soorten.
Dit giftige sap komt tevoorschijn als de plant beschadigd wordt of breekt.
Bij het ouder worden kunnen de planten wat rood worden.
Het was wel flink zoeken om plantjes te vinden die niet in een rommelige omgeving stonden.
Het was tegelijkertijd wel weer goed om te zien dat zo'n zeldzaam plantje het daar goed deed.
Als je dan langs en door de duinen loopt kom je nog meer verrassingen tegen.
Dit "bolletje" deed mij enigszins aan gebleekte hersenen denken.
Zo luguber is het niet, maar van welke plant het afkomstig is (misschien een alg of zeewier soort) blijft voor mij vooralsnog een raadsel.
Het was trouwens niet het enige exemplaar.
Terug op het strand trof ik dit duo bontbekplevieren (Charadrius hiaticula).
Ze waren schuw als altijd.
Ze vielen van een afstand nauwelijks op op het strand, zeker niet op plaatsen waar veel scheermessen lagen.
Gaan tijgeren was voor mij op deze dag geen optie, ze op een andere manier nog meer benaderen zat er ook al niet in.
Het geeft wel een goed beeld van de leefomgeving van dit pleviertje:
helemaal alleen op een leeg stuk strand, zoekend naar lekkere hapjes.
Drieteenstrandlopers (Calidris alba) zie je er altijd wel.
Ik heb ze al vaak gefotografeerd.
Deze keer eens in een wat ongebruikelijke pose.
Steenlopers (Arenaria interpres) zijn eveneens vaste gasten.

Was er dan niets anders?
Op vogelgebied was het deze maand wat magertjes.
Vogelaars met telescoopkijkers zullen hier wel anders over denken, maar voor fotografen was de keuze beperkt.
Daarom eens iets heel anders.
Vissers hadden een tweetal vissen gevangen en gefileerd.
De resten lagen klaar voor de vogels.
Die hadden merkwaardig genoeg geen belangstelling.
Te groot misschien?
Vissersboten passeerden, omzwermd door vooral meeuwen.
Deze boot was afkomstig uit België (thuishaven Oostende) en voer langs de kust naar het noorden.
Een andere boot was op weg naar huis (Den Oever in de Wieringermeerpolder), achtervolgd door meeuwen en aalscholvers.
Teruggekomen aan het eind van de pier (vlakbij Seaport Marina) zag ik een aalscholver die zijn verenpak had zitten drogen.
Plotseling keek hij geschrokken achterom en schreeuwde het bij wijze van spreken uit:
Te laat!
Hij kreeg een onverwachte plens water over zich heen, terwijl het lange tijd rustig was geweest.
Daar zit je dan, bij wijze van spreken versteend door de schrik.
Natuurlijk kunnen aalscholvers prima tegen water, maar dit was echt een koude douche.
Hij kon nog maar één ding doen.
Even uitschudden en dan van voren af aan beginnen met drogen.

Dit was voorlopig mijn laatste bezoek aan de Zuidpier.
In het najaar ga ik er opnieuw kijken.


14 opmerkingen:

  1. Mooi bericht vanaf de pier Kees. Een mooie variatie. Dat de vogels de resten van zo'n overheerlijke kabeljauw laten liggen begrijp je toch niet. Of hebben ze genoeg verse vis zelf kunnen vangen?
    Groeten,Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Dat was een mooi bezoekje daar.
    Mooi het plantje en de vogels.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    Mooie serie is het weer geworden de zuitpier is altijd leuk om te vertoefen .
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    dit is weer eens heel wat anders dan alleen meeuwen of steenlopers.
    Je hebt dit plantje dan ook werkelijk supermooi weten te fotograferen.
    Prachtige kleuren, helder en scherp en in mooi licht.
    Natuurlijk mogen ook de steenlopers niet ontbreken. Die vissenkoppen vind ik wel een beetje luguber maar het hoort erbij hahaha...
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb je andere blogs ook bij gelezen en gereageerd :-)

      Verwijderen
  5. Ha Kees,
    zeker onverwacht om een blog over de Zuidpier met een plantje te beginnen. En dan één met zo'n maffe naam. Maar de foto's zijn wel erg mooi, zeker de eerste.
    Verder vind ik je huppelende(?) drieteen op 9 erg mooi. De aalscholver onder de douche erg leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Mooie opnames van dat bijzondere plantje. En wat heb je die drieteenstrandloper op foto 9 bijzonder te pakken zo in deze pose. Super!!
    Mooi ook om die viskotters zo te zien op het water. Prima foto's weer!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Mooi die Zeewolsmelk en zo mooi gekleurd, heb er nog nooit van gehoord, dat ronde bolletje heb ik ook eens gezien op het strand maar weet ook de naam niet. De Bontbekplevieren zie je daar ook vaak zo ook de Drieteenstrandloper zijn altijd er snel en je moet net dat moment pakken als ze effen stilstaan.
    Mooi zo die Aalscholver met die plas water over zich heen.
    Alles weer mooi om te zien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelfs van een vissenkop weet je nog een mooie foto te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Op vogelgebied is het voor OSM vaak tegenvallend. Drieteentjes en steenlopers zijn vaste prik, en dan natuurlijk de meeuwen. Maar verder is het ook altijd even lekker uitwaaien en gelukkig vaart er vaak wel een leuk scheepje voorbij... Maar nu ik jou foto's van de zeewolfsmelk heb gezien is er toch weer een reden om volgende winter weer een keer die kant op te gaan. Vooral je eerste foto is een schoonheid en die trekt mij direct over de streep.
    De witte bolletjes 'piepschuim' heb ik ook al vaak gezien en me eigenlijk nooit echt afgevraagd wat het was. Als je even googlet op 'strandvondsten' blijkt het om eikapsels van een wulk te gaan.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Wat een schitterende foto van het Zeewolfsmelk! ( Zeewolf heb ik wel eens gegeten trouwens... erg lekker)
    De vierde foto vind ik ook heel mooi, vermoedelijk door die rode kleur dat ik deze twee speciaal benoem. De foto van het drieteentje is wel een voltreffer, zo leuk! Maar de steenloper staat er ook mooi op. De
    bontbekpleviertjes wel wat ver weg en ze zijn al zo klein, toch zijn de foto's mooi, zo in de grote ruimte. Ik weet ook niet wat die gebleekte hersentjes zijn, wel fascinerend. Die dooie vis vind ik wel een mooi plaat. Hij ligt er zo schikkend in zijn lot dood te wezen, drama..De twee vissersboten geven weer een mooi sfeerbeeld. Tot slot die aalscholver, dat was echt een supermoment! Schitterernd die golven ver hem heen. Ik heb weer genoten, hoor!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Mooi plantje zeg die zeewolfsmelk, een andere variant van de euphorbia heb ik hier op de zandgrond in de tuin. Leuke opname dat drieteentje dat los van de grond komt, als je al veel foto's van deze soort gemaakt hebt zijn dit de uitdagingen, erg geslaagd. Geinige foto die vissenkop op de stenen, hij zier er voor de vogels misschien te afschrikwekkend uit. Die aalscholver kwam niet van een koude- maar van een natte kermis thuis.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, die aalscholver. Wat een fantastisch moment en wat zal de vogel geschrokken zijn. Super.
    Jammer dat je de bontbekkies niet wat beter op de foto hebt kunnen krijgen, maar soms is het gewoon niet anders. Volgende keer beter.
    Je foto van het drieteentje is er wel eentje in de categorie op-het-juiste-moment-afdrukken.
    Als je dat 100x op die manier probeert vast te leggen, lukt het 101x niet. Geweldig.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen