dinsdag 2 april 2019

Patagonië - Voer voor vogelliefhebbers

Met zo'n naam kan je een nieuwe post starten:
pluimmeestiran (Anairetus parulus).
Deze schoonheid zag ik in Torres del Paine (Chili).
Het was om meerdere redenen een bijzonder gebied  met vooral een overweldigende natuur.
Roodkraaggorzen (Zonotrichia capensis) waren daar ook, maar we hebben ze door heel Patagonië gezien.
Meestal zijn ze zeer goed te benaderen.
Ik moest in dit geval enkele stappen achteruit doen om zonder in te zoomen de vogel in beeld te krijgen.
Roodrugnegrito's (Lessonia rufa), waarvan hier het mannetje, hebben we in de bergachtige gebieden regelmatig gezien.
Zijn partner zit hier ogenschijnlijk rustig op een struik.
Ze viel mij op omdat zij heel nerveus heen en weer vloog toen ik over een pad aan kwam wandelen.
Het bleek dat zij in een soortgelijke struik haar nest had, dat zij door een kleine ronde opening kon bereiken.
Ik heb er vlug even een blik ingeworpen.
Er lagen twee piepkleine, bijna kale jonkies in.
Natuurlijk ben ik daarna direct verder gegaan.
Nog een bewoner van het bergachtige Torres del Paine: een roodstaartzaagvink (Phytotoma rara).
In de Latijnse namen zit ongetwijfeld een zekere logica, maar de Nederlandse namen zijn bijna net zo exotisch als de vogels.
Zwaluwen zijn er ook in Chili, in dit geval zwaluwen met een voor mij logische naam:
Chileense zwaluw (Tachycineta meyeni).
Nogmaals, van een andere kant bekeken.
Deze zwaluwsoort zagen we langs de oostkust:
een Patagonische purperzwaluw (Progne elegans).
Ben, bedankt voor de hulp bij het determineren.
Ook lijsterachtigen ontbraken niet.
Deze Magelhaenlijster (Turdus falklandii) is al net zo gek op wormen als de Nederlandse merels en lijsters.
Ook deze soort was opmerkelijk goed te benaderen.

Zo komen we terecht in Buenos Aires, en wel in Reserva Ecologica Constanera Sur.
Dit natuurgebied ligt op ca. 10 minuten lopen van Plaza de Mayo en grenst aan de Rio de la Plata.
Camposspotlijsters (Mimus saturninus) waren daar heel algemeen.
Ze komen voor langs de oostkust van Zuid-Amerika van Suriname tot Argentinië. 
Deze black beauty is de mannelijke glanskoevogel (Monothrus bonariensis).
Het is goed te zien dat het daar in november voorjaar was.
Zijn partner ging eens lekker in bad.
Koevogels hebben ze in meerdere soorten.
Mag ik u voorstellen aan de grijze koevogel (Agelaioides badius).
Bij het voorjaar hoort ook de koekoek.
In dit geval is het een guirakoekoek (Guira guira)
Toch gedraagt deze koekoekensoort zich anders, ze maken namelijk zelf een nest en broeden de eieren zelf uit.
Het zijn rovers die graag jonge vogels, eieren, kikkers en ander dierlijk voedsel eten.
We werden zelfs verrast met een kolibrie.
Deze heeft de welluidende naam goudbuiksmaragdkolibrie (Chlorostilbon lucidus) gekregen.
What's in a name.
Hij had een favoriete plek, waar hij goed te bekijken was.
Van een afstand zagen we een prachtig gekleurde specht.
Een beetje te ver weg naar mijn zin, maar te mooi om niet te laten zien
Het is een hispaniolaspecht (Melanerpes striatus).
De Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magelhaan (in het Portugees Fernão Magelhães) heeft indruk gemaakt in Zuid-Amerika.
Deze parkiet heet Magelhaenparkiet  (Enicognathus ferrugineus).
Waarom de naam van de ontdekkingsreiziger in elke taal anders geschreven wordt is mij een raadsel.
In het Portugees, Nederlands, Spaans, Engels en Frans gebruikt men steeds een andere schrijfwijze.
In de omgeving waar ik de indrukwekkende condors goed heb kunnen observeren kwamen ook Chileense grondspechten (Colaptes pitius) voor.
In Chili kreeg ik die kans opnieuw.
Soms zie je ze even in een boom zitten, maar meestal waren ze op de grond op zoek naar voedsel.
Tot besluit de grote weidespreeuw (Sturnella loyca).
Zoals het hoort: het vrouwtje eerst.
Haar partner is zoals in de vogelwereld gebruikelijk veel opvallender gekleurd.
Het zijn schitterende vogels die je door heel Patagonië kan aantreffen.





18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Super Kees dit is even genieten van al deze mooie foto's die je laat zien.
    Wat een prachtige vogels laat je zien, mooi, apart en mooi van kleur.
    Zoveel mooie vogels die ik nog nooit heb gezien.

    Prachtig dat je dit in het echt hebt kunnen zien.
    En ons mee laat genieten.

    Ik geniet ervan, bedankt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, prachtig vogels heb je kunnen vastleggen daar in Pategonie de een nog mooier dan de ander.
    Groeten Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Houdt het nou niet eens een keertje op? Weer o'n serie met schitterende soorten. Ik ben toch wel benieuwd hoe je alle namen erbij hebt weten te vinden of heb je maar wat vezonnen ;-)
    Maar zonder gekheid: Had je een boek bij, wist een gids alles of heb je thuis uren achter de computer internet af zitten struinen? Ik neem aan dat je flink rekening hebt moeten houden met je vrouw en dus geen uren over de grond heb gekropen, dus je mag zeer tevreden zijn met zulke resultaten. Jaloersmakende series.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een puike reeks is dit Kees.
    Echt fantastisch hoe je al deze schitterende en bijzondere vogels hebt weten te fotograferen.
    Dit is genieten hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    dit zijn toppertjes van foto's gaaf
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig mooi Kees.wat moeten jullie daar genoten hebben van al dit moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een mooie vogeltjes hebben ze daar.
    En wat heb je ze mooi gefotografeerd, dit is genieten.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    so eine Auswahl bekommt man nicht alle Tage, seltene Vögel so schön fotografiert, es macht Spaß diese Bilder anzuschauen, danke dafür
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, weer een geweldige serie van vogels uit Patagonie. Het moet voor jouw een geweldige ervaring zijn geweest om deze, voor de gewone sterveling, exotisch vogels te fotograferen. Hopelijk komt er nog meer uit Patagonie. Ik ben fan. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Ik ben maar weer eens zuchtend door je blog gewandeld.....wat een geweldig mooie vogels heb je gezien en daar ook nog eens prachtige foto's van gemaakt. De een nog mooier dan de ander. Gelukkig hoef ik hier geen favoriet uit te halen. Allemaal adembenemend mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Potverdorie Kees, wat een vogelpracht, adembenemend zeg. De eerste foto is inderdaad een mooie binnenkomer maar de vogels zijn stuk voor stuk fantastisch! Sommige soorten doen inderdaad aan Europese soortgenoten denken, zoals de Grondspecht, ik dacht meteen aan een draaihals toen ik de foto zag. Deze zal ook wel van mieren houden wellicht.
    Wat een super reis moet dit geweest zijn, ik geniet er graag van mee!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. An extraordinary collection of beautiful birds.
    Spectacular captures.
    Have a nice Sunday
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige serie, de vogels zijn heel kleurrijk en je foto's van deze beauties zijn geweldig, heel knap hoor hoe je vanuit vaak mooie standpunten deze dieren vast kon leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een rijkdom aan vogels daar Kees. Stuk voor stuk bijzonder! Mij spreekt in dit geval de grondspecht me zeer aan. Heel fraai!
    Groeten Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    hier val ik toch wel heel erg donkergroen van uit zeg!!!
    wat een geweldige mooie foto's en wat een supermooie vogels in de meest mooie kleuren. Van het fotograferen van deze vogels kan ik alleen maar dromen. Heerlijk dat ik dan op deze manier er ook intens van kan genieten zucht.........
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Kees,
    ongelooflijk zoveel mooie vogels je goed voor de lens hebt kunnen krijgen.
    Prachtige foto's.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Wat een fantastische vakantie heb jij gehad! Had je vrouw het ook nog een beetje naar haar zin daar? Ik neem aan dat je geen uren, laat staan dagen, de tijd hebt gehad om al deze prachtig gekleurde vogelsoorten te zoeken en te vinden. Het is jaloersmakend. Het valt mij op dat sommige soorten grote overeenkomst vertonen met Europese soorten, zoals de ruudrugnegrito, de merel en de spechten, maar andere totaal niet, zoals de (weide)spreeuw. Knap ook dat je alle namen erbij hebt gevonden, hoewel het determineren van al die opvallend gekleurde types bijna niet mis kan gaan, natuurlijk.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen