zaterdag 13 juli 2019

AWD - juni 2019 deel 2 (gevleugeld)

Juni was in de waterleidingduinen geen vlindermaand, ook de vogels lieten het een beetje afweten.
Libellen en juffers daarentegen namen hun plaats moeiteloos in.
In een soort vogelvlucht laat ik een aantal momenten passeren.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Een aantal ochtenden waren insecten en planten bedekt met dauw, als je er  tenminste op tijd bij was.
Roodoogjuffers, volgens mij hier een grote in plaats van een kleine, kon ik zo op mijn gemak bekijken. 
Grote roodoogjuffer ( Erythromma najas)
Deze vrouwelijke grote keizerlibel (Anax imperator) - Maria, bedankt voor de verbetering van de naamzat hier veel te veel verscholen in de begroeiing naar mijn zin. 
Begrijpelijk, zij is daar minder kwetsbaar.
Ik was al blij dat ik haar op de plaat kon krijgen.
 Deze heidelibel (Sympetrumzat gunstiger, hoewel het natuurlijk beter kan.

Ik maak overigens regelmatig gebruik van Obsidentify, waarmee ik vaak op het goede spoor kom bij het zoeken naar de juiste naam.
Het is wel gebleken dat het systeem niet 100% waterdicht is dus ik hoop dat ik de goede namen heb gevonden.













Een enkele keer vond ik een uitsluiper.
Het blijft een bijzonder verschijnsel om te zien hoe een libel zich uit het omhulsel van de larve weet te wurmen.

















Als juffer moet je voortdurend op je hoede zijn.
Maar ook als je op mogelijke vliegende  rovers let kan het toch fataal aflopen.
Gevangen in een web van een spin kan maar één ding betekenen.
Vogels zag ik in juni vooral op afstand of op minder aantrekkelijke plaatsen.
Deze fuut (Podiceps cristatos) was een uitzondering.
Zijn partner was druk bezig op het nest waarin vier eieren lagen.
Op 27 juni waren ze dus óf  bezig met de tweede leg óf aan de late kant.
Een aalscholver (Phalacrocorax carbo) landde op een bij de aalscholvers geliefd uitkijk-  en rustpunt.
Aan blauwe reigers (Ardea cinerea) geen gebrek in de AWD.
Ze gedijen er goed en zijn soms behoorlijk benaderbaar.
Het is een uitdaging om ze in hun typische aanvalshouding te fotograferen.
Dat lukt de ene keer beter dan de andere.
Terwijl ik op zoek was naar vlinders hoorde ik vlakbij een vogeltje dat het hoogste lied zong.
Het bleek een boompieper (Anthus trivialis) te zijn.
Een jagende hoornaar (Vespa crabro) moet ook wel eens een momentje rust nemen.
Dat gaf mij de kans om er een te benaderen.
Zolang je geen bedreiging voor ze vormt hoef je er niet bang voor te zijn.
Deze post gaat over gevleugelde dieren, en daar hoort een rups natuurlijk niet bij.
De rups van de kleine hageheld (Lasiocampa trifolii), een dagactief nachtvlindertje, krijgt om begrijpelijke redenen hier toch een plaats.
Een zeer rustig hooibeestje (Coenonympha pamphilus) zat zich op te warmen in de ochtendzon.
Geen gehaast, geen gefladder.
Juni en juli zijn de maanden waarin je St. Jansvlinders in groten getale kunt tegenkomen op plaatsen waar jakobskruiskruid groeit.
St. Jansvlinder (Zygaena filipendulae)


Ze paren of hun leven er vanaf hangt.
In zekere zin is dat natuurlijk ook zo. 

Het leek mij wel aardig om ze ook met tegenlicht te fotograferen.
Je krijgt dan natuurlijk een totaal ander beeld dan wanneer het licht rechtstreeks op de vlindertjes valt.

Het heeft allebei wel wat vind ik.


Terug naar de libellen.
Deze vroege glazenmaker had een voor mij gunstige plek gekozen voor een adempauze.
Viervlekken (Libellula quadrimaculata) behoren tot de meest voorkomende soorten libellen in de AWD.
Daarom nu eens een sfeerplaatje.
Even voorstellen, een voor mij nieuwe soort:
een metaalglanslibel (Somatochlora metallica), dacht ik.
Toch schijn ik ernaast te zitten.
Volgens de laatste info is het een vrouwtje van de grote keizerlibel (Anax imperator).
Zoals te zien is zijn de vleugels (nog) niet helemaal goed ontwikkeld.
Hij had geen moeite om zich over de omgevallen boomstam te verplaatsen, maar of vliegen met deze vleugels gelukt is betwijfel ik.
Ik kreeg in ieder geval alle kans om hem te vereeuwigen zoals ik wilde.
Tenslotte voor mij de "star of the show".
Het juffertje zat vastgeplakt aan de blaadjes van de zonnedauw.
Hij was nog springlevend en keek mij aan alsof hij wilde  zeggen: "Doe iets".
Dat deed ik, hoewel anders dan het juffertje gedacht zal hebben.
Met een tussenring tussen camerabody en macrolens probeerde ik de plaatjes te maken die ik wilde.
Met grote ogen keek hij mij aan.
"Waar ben jij nou mee bezig? "
Hij deed zijn best om los te komen door flink met zijn vleugels en staart te bewegen.
Nog een laatste blik, als het ware smekend.
Ik heb het zo ook geïnterpreteerd en heb hem met behulp van een takje op een naburig mosje geschoven.
Of het hem geholpen heeft?

Het is een lang verslag geworden, zoals wel vaker als er veel interessants te zien is.



15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Een prachtige serie.
    Erg mooi al die verschillende soorten diertjes.
    Die juffer die gevangen zit ib de zonnedauw is echt fantastisch. Zo leuk met die grote bolle ogen en zo mooi close in beeld.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    de "star of the show" is werkelijk fantastisch. Wat een mooie platen van dat arme juffertje op de zonnedauw. Dat verbaasd kijkende koppie boven het plantje uit. Het rare is, dat dat er zo jolig uit ziet, terwijl het natuurlijk een drama is voor dat arme insect. Fijn dat je hem nog kon redden; hopelijk was hij niet al te veel beschadigd.
    Verder ook een fijn en interessant blog. De bedauwde grote glazenmaker (4) hangt weliswaar volop tussen het riet, maar vind ik toch errug mooi zo, vooral die vleugels komen zo mooi uit. En heel mooie foto's van de St-Jansvlinders - ik weet inmiddels hoe lastig het is om die zwarte lijfjes en koppies goed in beeld te krijgen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees, wie het kleine niet eert is het grote niet weerd...Dit spreekwoord slaat zeker niet op jou. Weer een prachtige serie met veel diversiteit. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Zo te zien heb jij van de nood goed een deugd gemaakt in de AWD. Ondanks dat de vogels het lieten afweten zie ik er toch nog een paar langs komen ion dit blog. Lekker voor de afwisseling van al dat libellengeweld! Je hebt een paar mooie soorten gezien (ik hoop er volgende week ook weer eens aan toe te komen...). Zo'n juffertje in de zonnedauw is altijd een mooi, dramatisch onderwerp. Bovendien makkelijk te fotograferen. Goed dat je hem als dank voor het onvrijwillig poseren een beetje hebt geholpen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Een super serie is het.
    Wat laat je veel moois zien van de natuur.
    Mooi de details van de insecten te kunnen zien.

    Prachtig in beeld gebracht.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig blog. Een genot voor het oog. Die serie met de libellen zijn werkelijk prachtig.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, een mooi overzicht van wat je weer bent tegengekomen. Soorten libellen zoals de metaalglanslibel heb ik nog niet gezien. Hij is prachtig. Dan de laatste serie van de gevangen juffer in de zonnedauw vind ik ook zeer geslaagd. Je bent, net als ik was, geroerd door een gevangen juffer, we zijn een beetje "softies" om hen te bevrijden. Die van mij hing met de vleugel vast in een spinnenweb en heb die ook met een stokje geholpen los te komen.
    Het zijn wel hele mooie foto's geworden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The ability to do macro photography has opened up a whole world to us and we are able to see details of animals and their lives previously hidden from view. Your pictures are quite remarkable, Kees, and it addition to the closeup work the picture of the Great Crested Grebe at the nest is quite lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees,
    der Star der Show ist ein Superstar, erstklassig Fotografiert
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Een blog met een aantal hele mooie soorten die ik graag ook nog eens tegen zou willen komen. Vooral de libellen stelen wat mij betreft de aandacht in dit blog. Mooi die roodoogjuffer, maar vooral de vroege glazenmaker en de metaalglanslibel zijn echt begerenswaardige soorten en je hebt ze fantastisch mooi geplaat. Tenslotte dat laatste juffertje, misschien niet zo'n opzienbarende soort maar wel weer prachtig gefotografeerd. Je zou die hageheld ook nog als vlinder moeten kunnen fotograferen, prachtig beestje.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    De serie van de juffer in de zonnedauw is absoluut mijn favoriet! Wat een heerlijke kleurige platen en wat een dramatiek. Je hebt wel partij gekozen voor het beest om hem te bevrijden. Ze tekst: "Doe iets!"vond ik heel pakkend ;-) De bedauwde libellen hebben je prachtige platen opgeleverd. ZO als die roodoog, heidelibel en vooral de Keizerin, wat een sprookjesplaat is dat! De Viervlek is idd een prachtige sfeerplaat.De vogels staan er ook fraai op, vooral dat rode oogje van de fuut en de fuut boven de eitjes, mooi! Niet te vergeten de boompieper. Sint Jansvlinders vind ik ook altijd heel apart in de zon en uit de zon met die metallic-achtige gloed. Parend heb ik ze helaas niet aangetroffen. Ook de foto's waar de knalrode ondervleugels zichtbaar zijn vind ik heel geslaagd.
    Ik heb weer genoten van al dit moois.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Weinig vogels te zien wel de Boompieper, maar wel mooie opnames van Libellen en vlinders, de Metaallibel heb ik nog nooit van gehoord wel 'n mooie soort. En ach wat zie je die smekende ogen van de libel op de zonnedauw, ook de St. Jansvlinder zijn veel te zien, je hebt alles erg mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Great and exciting photos in top performance.
    I liked the whole series👍

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nice series of pictures.. Happy weekend ahead.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi blogverslag en herkenbaar (zie mijn juni blog), nog weinig vlinders..... jij hebt wel de libellen erg mooi vast weten te leggen, en ook nog een uitsluiper. De juffer in zonnedauw, het levert mooie plaatjes op en net als jij probeer ik het juffertje, als het nog kan, wel te redden....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen