zondag 28 juli 2019

AWD - juli 2019 deel 1

Juli was een bijzondere maand, die vooral onthouden zal worden door de verbreking van het jarenoude hitterecord. 
Dit soort omstandigheden heb ik wel eerder meegemaakt, maar voor Nederland is het wel exceptioneel.
Als je je momenten wist te kiezen, vooral 's morgens vroeg, kon je er toch nog wel op uit.
In dit deel 1 komen (op één na) geen zoogdieren, geen vogels en ook geen libellen en vlinders voor.
De laatste twee komen in de delen 2 en 3 nog aan bod.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.


Een bosmuisje (Apodemus sylvaticus) scharrelde op een zonnige morgen in de schaduw van bladerrijke loofbomen. 
Razendsnel schoot hij van de ene beschermende boomstronk naar de andere,
waarna hij onderzoekend en nieuwsgierig  de omgeving verkende.
Ik moest wel ISO 3200 gebruiken om er behoorlijke plaatjes van te kunnen maken.
Ik hield mij uiteraard doodstil, mede daardoor kwam hij helemaal tevoorschijn.
Het is mij niet vaak gebeurd dat ik zo'n muisje een tijdje in een dergelijke omgeving kon bekijken.
Aardhommels (Bombus terrestris) waren ijverig op zoek naar nectar in de bloemen van jakobskruiskruid.
Aan het eind van de maand werden de bloemen door de droogte duidelijk minder vitaal.
Welke invloed zal het hebben?
Dit beeld is door de begroeiing wat rommelig, maar het is hierop wel duidelijk te zien dat ook hommels een grote rol spelen bij het verplaatsen van stuifmeel.
Dit is een voorbeeld  van een dambordvlieg (Sarcophaga), waarschijnlijk een grijze vleesvlieg (Sarcophaga carnaria).
Opnieuw was het jacobskruiskruid de gastheer.
Ook harkwespen (Bembix rostrata) waren van de partij.
Deze graafwesp is een vleeseter die vooral jaagt op dazen en zweefvliegen.
Ik heb ze echter uitsluitend op de gele bloemetjes gezien.
De grote groene ogen zijn net als de lange, smalle, snavelvormig verlengde bovenlip duidelijke kenmerken.
Deze prachtige insecten zijn absoluut niet bedreigend voor mensen.
Mannelijke soldaatjes vallen op grote vrouwen.
Ze heten officieel kleine rode weekschildkever (Rhagonicha fulva).
Tijdens de paring lift het mannetje op de rug van het vrouwtje mee.
Het  maakt daarbij niet uit wat voor route ze kiest of wat ze doet.
Het lijkt of zijn toch voelbare aanwezigheid haar niets doet, ze eet rustig verder.
Ik weet niet of er andere organismen zijn, groot of klein, die hetzelfde presteren.
Steenhommels (Bombus lapidarius) doen hetzelfde als andere hommels, ze zijn op zoek naar nectar en verplaatsen tegelijkertijd stuifmeel.
Het verschil met de aardhommels is goed te zien. 
Men rekent aardhommels tot de witkonten, steenhommels tot de roodkonten.
Dat ze een rol spelen bij het bestuiven van bloemen is goed te zien, zeker in de vergroting.
Ook zweefvliegen (Syrphidae) komen op geel af óf misschien nog wel meer op de nectar van de bloemetjes.
In Nederland zijn meer dan 300 verschillende soorten zweefvliegen waargenomen.
Ik heb mij er niet in verdiept welke soort dit is.
Maria wel: het is een groot langlijfje (Sphaerophoria scripta)
Ze zijn tamelijk klein, ongeveer van het formaat soldaatje.
Een uitstapje, bij wijze van uitzondering een insect dat ik niet gezien heb op jakobskruiskruid.
De tijgerspin (Argiope bruennichi), ook wel wespenspin of wespspin genoemd, heb ik eindelijk weer een aantal keren gezien.
De rommelige achtergrond kon ik hier niet vermijden, omdat ik ook delen van het kenmerkende web wilde laten zien.
Zo is de plaat mooier en rustiger.
Op een veldje waar ik ze jaren geleden veel zag is op een keer alle begroeiing, inclusief een aantal cocons van de spin, weggemaaid. 
Het jaar erna waren in dat gebiedje geen tijgerspinnen meer te vinden.
Terug naar het jakobskruiskruid.
Een gewoon spitskopje (Conocephalus dorsalis) valt niet zo erg op, maar door goed opletten vind je ze wel.
Omdat ik geen legboor heb gezien denk ik dat dit een mannetje is.
Mannetjes worden 13-16 mm lang, vrouwtjes zijn iets groter.
Veel groter zijn grote groene sabelsprinkhanen (Tettigonia viridissima). 
Dit vrouwtje wordt exclusief vleugels 27-38 mm, mannetjes 28-34 mm.
De totale lengte is ongeveer 8 cm.
Deze dame balanceerde bovenop jakobskruiskruid, waardoor mooie plaatjes mogelijk waren.
Op het blog van Corrie is te zien hoe zij deze sprinkhaan heeft gefotografeerd.
Een mooie buiging tot besluit.

Zoals ik al zei volgen er nog twee delen. 
Vlinders met bijvoorbeeld keizersmantel en eikenpage en libellen met onder andere grote keizerlibellen.
Wordt vervolgd.


16 opmerkingen:

  1. Hello Kees: Your patience with the rodent paid off with a terrific series of images. I kind of chuckled to myself at the Soldier Beetle pictures. Every time I see them they seem to be engaged in permanent sex. Perhaps like humans sometimes the females wish the males would simply get it over and done with! All the other images of insects are first class from every perspective. A very enjoyable post.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Schitterende foto's van de Insecten.
    Het bosmuisje is echt super leuk.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    geweldige serie is dit van die insecten daar is het nu mooi de tijd voor met dat warme weer.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie verzameling van juli in de AWD, prachtige beelden van de harkwesp en de sprinkhanen, die springen er voor mij uit. Leuk hoor dat muisje. Verder een mooi blog, ja soms lastig fotograferen met dat harde zonlicht..... maar je houdt toch genoeg moois over
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Een prachtige serie foto's! De harkwesp heb ik samen met Frans één keer gezien! Wat is die mooi, en hier door jou ook prachtig gefotografeerd. He is vooral geel wat de klok slaat. Dat Jacobskruidkruid trekt veel aan!. De weekschildkevertjes doen schijnbaar niet anders, overal waar ik kijk zitten ze op elkaar soms met drie tegelijk ;-) Je wepsenspin mét web staat er ook heel fraai op. De verschillende hommels allemaal perfect geplaat. Ik vind ze leuk met al dat stuifmeel wat ze ondertussen meenemen. Dan je sprinkhanen, die wilden echt prima meewerken aan de fotoshoot! Mooie foto's leverde het je op. ( Corrie is daar ook heel goed in geslaagd) Je zweefvliegje is een Groot Langlijfje.(Sphaerophoria scripta) De vleugels komen tot halverwege het achterlijf, dat is zichtbaar en is een diagnostisch gegeven. Tot slot het bosmuisje was een dotje en wat heb je die er mooi en scherp opgekregen! Ik was nooit op het idee gekomen de ISO zo op te voeren! Heel mooi. Genoten van al dit mooi! En leuk dat je nog twee delen van juli hebt.Ik kijk er naar uit!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dat zijn weer hele mooie opnames.
    Heel mooi al deze insecten. Prachtig die wespen en hommels . Mooi ook met die gele bloemen erbij.
    Grappige beelden ook ban die "Soldiers in aktie". Blijkbaar hebben zij niet zo veel last van de warmte.....of juist wel natuurlijk...haha...!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    wat een leuke beelden van dat bosmuisje. Goede camera én goede fotograaf: de ISO 3200 is er niet aan af te zien. Knap gedaan. Ook ontzettend goed gedaan zijn de vele beelden van bijen, hommels, etc. op het jacobskruidkruid. Het is toch ontzettend lastig om daar een scherpe foto van de maken.
    Tja en die sabelsprinkhaan, wat liet die mevrouw zich goed bekijken. Is voor mij ook een heel fijne herinnering.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, een prachtige verzameling laat je weer zien. Leuk die muis en goed dat hij zich steeds meer liet zien. De insecten zijn ook weer fraai weergegeven op het boerenwormkruid. En gaaf te zien dat je ook de tijgerspin bent tegengekomen. Deze heb ik toevallig ook op de plaat kunnen zetten. Te zien in een volgend blog.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kees wat een prachtig macro blog. De composities zijn erg fraai. Het afstekend geel en groen met het object( lees insect) gecentreerd tegen een wazige achtergrond. Wat wil een mens nog meer. De variatie aan insecten is groot. Ik ken ze echt niet allemaal omdat ik geen insectenkenner ben. Maar ik kan wel van je foto's genieten. Bedankt voor het delen.
    Groeten
    Frans van Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zag en fotografeerde je veel verschillende soorten op de gele bloempjes.
    Prachtig vastgelegd, stuk voor stuk.
    Maar het bosmuisje is ook erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Dat is weer eens wat anders, leuk die Bosmuis is niet altijd makkelijk om te fotograferen omdat ze zo bewegelijk zijn maar dat is met alles, ook de andere insecten staan er scherp op.
    Ja dat maaien, en maar klagen dat er weinig insecten en vlinders zijn hoe zou dat toch komen.
    Toch 'n mooie serie gemaakt.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees
    an den Bienen und anderen Insekten kann man gut erkennen wie sie den Blütestaub weitertragen, eine tolle Beobachtung und sehr schön Fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Jij bent lekker bij met bloggen over de AWD. Ik ben bijna klaar met mei, maar gelukkig ben ik daarna niet vaak daar geweest. Toevallig afgelopen week, op zoek naar de heide bij de Zilk, maar die is er niet meer. Opgevreten door de damherten. Net als veel andere bloemen. Het is dan ook bijna alleen maar geel kruiskruid dat je daar ziet. Gelukkig staat er dan weer heel veel van te bloeien, volgens mij een tweede generatie. Dat er veel van staat is te zien in dit blog! Toppers zijn de foto's van de beide sprinkhanen. Leerzaam je verhaal van de hommels. De harkwesp zou ik wel weer eens voor de lens willen krijgen, is alweer lang geleden. Tijgerspinnen heb ik op een bepaalde plek ook heel veel gezien. Ze zijn nog wat klein. Blijft lastig vastleggen zonder rommelige achtergrond. Ondanks dat je het karakteristieke web niet ziet, vind ik de tweede foto veel mooier. Het zijn overigens geen insecten...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    wij ahdden vakantie en waren ook een weekje weg echter...... met die hitte waren we thuis. Ik kan er al slecht tegen en deze hoge temperaturen maakte dan ook dat ik de hele week naast de ventilator ehb gelegen hahahahaha..... Helaas moesten we de week erna weer naar het werk dus alles loopt giga op achter. Heb net wel uiteraard je blog hieronder nog gelezen en gereageerd en genoten van de eekhoorns.

    in dit blog laat je ook leuke muisjes zien en zoals je zie geen vlinders maar wel leuke insecten. Deze ehb je ook mooi scherp en helder weten te fotograferen. Een mooie varia aan insecten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Knappe serie Kees en van onderwerpen waar ik meestal gewoon aan voorbij ga. Eigenlijk best jammer als ik jouw serie zo zie, maar mijn tijd is nou eenmaal een stuk beperkter en dan moet je keuzes maken. Wat is het toch heerlijk om met pensioen te zijn en lekker een paar keer per week op pad te kunnen gaan.
    Prachtige platen van het spitskopje en de tijgerspin. Knap hoe je het muisje erop gekregen hebt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen