zaterdag 20 juli 2019

Van Kirgistan tot Drunen

Deze afbeelding behoort bij de ontdekking van dit paard in 1878 door Nikolaj Przewalski.
De wandtegel is te vinden in het Przewalskimuseum in Karakol (Kirgistan).

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.




De afbeelding van Przewalski staat wat schuin. 
Dat was onvermijdelijk om hinderlijke reflecties op de foto te voorkomen.




Przewalski was een Russische ontdekkingsreiziger die geïnteresseerd was in geografie, fauna en flora.
Hij maakte een vijftal reizen door Centraal Azië.

Behalve van het bekende Przewalskipaard was hij ook de ontdekker van de wilde kameel, waarvan uiteraard ook een tegel met afbeelding te vinden is in het museum.
In Karakol is een museum voor hem ingericht. 
De liefhebbers kunnen uitgebreid geïnformeerd worden over zijn reizen, onder andere aan de hand van foto's en tegels.
Daarnaast is er een collectie opgezette dieren die in Centraal Azië voorkomen/voorkwamen.
Er staat ook een opgezette sneeuwpanter, een dier dat bijna iconisch is in Kirgistan.
Dit schilderij van sneeuwpanters, waar ik mijn logo niet op wil aanbrengen om geen verkeerde indruk te wekken, zagen wij op een schilderijenexpositie annex - verkoop in de hoofdstad Bishkek.







Buiten het museum is een park aangelegd waar een monument te vinden is ter nagedachtenis aan Przewalski.

Naast het monument is ook zijn graf te vinden. 
Hij wilde begraven worden in de plaats waar hij zou overlijden en dat werd dus Karakol.

Hier staat-ie dan, het Przewalskipaard.
In Natuurpark Lelystad heeft men een kleine kudde van deze dieren. 
Volgens een zorgvuldig fokprogramma - waarbij dieren uit verschillende wildparken geselecteerd werden - heeft men deze paarden,
 die voor het laatst in 1967 in Mongolië in het wild gezien werden, weer uit kunnen zetten in Mongolië.
Het zijn stoere dieren die zo te zien wel tegen een stootje kunnen.
In 1991 is men begonnen met de herintroductie van deze paarden in een natuurpark in Mongolië,
waar wij ze tijdens onze rondreis ook gezien hebben. 

In deze laatste terugblik op onze reis door Kirgistan laat ik nog een aantal soorten zien die ik de moeite waard vind.
Roeken (Corvus frugilegus) bleken in sommige streken vrij algemeen voor te komen, soms in grote groepen.
Vuilstortplaatsen hadden een grote aantrekkingskracht op zwarte wouwen (Milvus migrans).
Bij  meerdere stortplaatsen zagen we er per keer vele tientallen.
Tijdens een wandeling in de omgeving van ons yurtkamp in Son Kul werden we verrast door strandleeuweriken (Eremophila alpestris).
De vorige plaat was van een volwassen vogel, deze van een juveniel.
Bij het zoeken naar de namen heb ik hulp gehad van Ben , waarvoor dank.
De vogels kozen vaak een beschikbaar uitkijkpunt, in de meeste gevallen een koeienvlaai.
Hier schudt een vogel zich eens lekker uit.
De typerende kuifjes (vooral in de vergroting goed te zien) maken het herkennen iets makkelijker.
Deze soort wordt als trekvogel soms langs de Nederlandse kust waargenomen.
In het natuurpark Ala Archa in de buurt van Bishkek kwamen we eekhoorntjes tegen, 
die er anders uitzien dan de vertrouwde Nederlandse rode eekhoorn (Sciurus vulgaris).
De Nederlandse soort - met rode staart - heb ik gefotografeerd vanuit een observatiehut in Drunen.
Vergelijk de staarten maar eens.
De staart van de Kirgizische soort is een prachtig herkenningsmiddel.
Het verschil is zo heel mooi te zien.
Even rust in de kenmerkende houding.
Nogmaals een mooie manier om ze te vergelijken.
De Nederlandse soort heeft mij talloze platen opgeleverd.
Het vergt nog enige tijd voordat ik die heb uitgezocht.
Het scheelt al een flinke slok op een borrel dat al mijn vakantiefoto's inmiddels verwerkt zijn.

Bij deze bedank ik iedereen die mijn berichten over de reis door Kirgistan heeft bekeken en zeker degenen die erop gereageerd hebben.





18 opmerkingen:

  1. One of the great figures in ornithology, and other facets of natural history too. Many if these early explorer/naturalists were larger than life personalities.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Je hebt je mooie soorten gezien, van die Przewalskipaarden zie je dat het weer 'n andere soort is kort en stevig gebouwd. Zwarte Wouw en Strandleeuwerik is ook wel bijzonder. Dan ook nog de Eekhoorn kon je 'n aantal foto's maken en is het verschil te zien van beide soorten, het zijn grappige beesten en staan er weer mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat een gaaf schilderij van die sneeuwpanters. Waanzinnig mooi.
    En wat een leuke opnames heb je van die eekhoorntjes weten te maken. Erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke paardjes. De eekhoorn met grijze staart is ook erg leuk.
    Dat schilderij van de sneeuwpanther vind ik erg mooi, zou ik best in huis willen hebben hangen.
    gr. Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Mooie vogels laat je zien en leuk de ontdekker van het przewalskipaard te zien.
    Het Eekhoorntje is super leuk
    Mooie aparte vogels en mooi museum.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    geweldige serie is dit vooral die eekhoren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig om de serie van de paarden te zien geweldig en de eekhoorn staat er ook geweldig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    eine beeindruckende Reisedokumentation, sehr schön erklärt und tolle Fotos
    Vielen Dank dafür
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, een bijzonder paard en zo robuust. Moet ook wel met dat klimaat. Interessante wetenswaardigheden vertel je hier over deze ontdekkingsreiziger en dierenliefhebber. Die sneeuwpanters hebben me altijd gefascineerd. Dan ook nog een reeks mooie foto's van de strandleeuweriken en de eekhoorn.
    Heel fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Interessant de informatie over het Przewalskipaard, Stevige benen hebben die!De foto's van de vogels die je laat zien zijn geweldig. ZO gewoon een roek, die komen daar dus ook gewoon voor. De Wouw is natuurlijk super. En die Strandleeuweriken, ik heb er sowieso een zwak voor, zijn mooi in beeld gebracht! Tot slot de eekhoorntje met rode staart, prachtig maar die je daar tegenkwam met beige-zilveren staart is echt een gaaf beest!. Mooi dat je ze zo naast elkaar kunt laten zien.
    Fijne blogpost!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Kees,
    wat leuk, die vergelijking van de Kirgizische eekhoorn met de Nederlandse. Prachtige foto's en in vergelijkbare houdingen. Natuurlijk ook geweldige dat je dat zo hebt gezien; je moet er oog voor hebben.
    Het schilderij van de sneeuwluipaarden vind ik ontzettend mooi en je hebt het ook heel kundig op de foto gezet.
    Ik heb ook weer wat geleerd. Nooit geweten dat de Przewalskipaarden naar een ontdekkingsreiziger zijn vernoemd.
    En strandleeuweriken op de steppe? Maar die kuifjes zijn wel heel leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Met paarden heb ik niet zoveel. Met vogels iets meer, maar de eekhoorns stelen hier wel de show!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi hoor die verschillen van de eekhoorns, pracht foto's heb je er van.
    Wat een mooi schilderij van de sneeuwpanters.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Wat een prachtig schilderij van die sneeuwpanters zeg. Die Przewalskipaardjes heb ik bij Lelystad eens zien lopen, heel bijzonder oerpaardje. Mooi dat je een zwarte wouw kon fotograferen, die ontbreekt nog in mijn portfolio. En, je geeft het al aan, de strandleeuwerik wordt soms langs de Nederlandse kust waargenomen, ik kon hem dit jaar fotograferen in de Slufter op Texel. Wordt nog eens keer in een blog opgenomen. Prachtige serie van een zo te zien prachtige vakantie daar in Kirgistan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    een bijzonder blog met mooie en interessante informatie van dit paard.
    Mooi paard en inderdaad staan er ook in het natuurpark in lelystad.
    Je vogels uit je vakantieadres zijn ook weer meer dan de moeite waard en wat geweldig dat je ook een strandleeuwerik kon platen. Echt gaaf hoor.
    De eekhoorntjes vind ik echt zo leuk om te zien. Je kan de verschillen van de staart ook echt heel geod zien. Grappig dat je ze zo naast elkaar hebt geplaatst. Ik heb weer genoten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik houd naast vogels ook van paarden (en eigenlijk alle dieren op enkele insecten na) dus ik kwam goed aan mijn trekken met deze post. Mooi om de man achter het paard te zien, om een of andere reden heb ik altijd gedacht dat ze oorspronkelijk uit de buurt van Polen kwamen. Het zijn echt mooie oer-paarden en gelukkig dat het ook gelukt is ze dankzij het fokprogramma te herintroduceren.
    Natuurlijk zijn de Eekhoornfoto's ook super en die strandleeuweriken, echt zo'n fijne soort om te kunnen fotograferen, petje af (mij nooit gelukt op een blubberfoto na).
    Nu ga ik nog verder terug kijken naar eerder blogs over Kirgizië. Jij hebt ook echt veel van de wereld gezien zeg, echt leuk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Kees,

    Mooi afsluitend blog vwb je meest recente vakantie. Grappig dat je de strandleeuwerik zo mooi hebt weten te fotograferen. Nou niet bepaald een soort die je daar verwacht. Het zal wel een bepaalde ondersoort zijn. Buitenkansje zeer goed benut.
    Mooi om de verschillen tussen de eekhoorns te laten zien. Leuke platen uit Drunen overigens. Ben benieuwd naar de rest.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen