maandag 19 augustus 2019

ZooParc Overloon

In augustus ben ik met mijn vrouw en een van onze kleinzoons naar ZooParc Overloon geweest.
Het bijzondere van dit relatief kleine dierenpark is dat je daar veel van de voorspelbare dieren niet zult vinden.

We hoopten in het bijzonder daar een reuzenmiereneter  te zien. 
Helemaal bijzonder was dat er op 2 juni een jonge miereneter was geboren, die we natuurlijk ook graag wilden zien.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

's Morgens was alleen het mannetje buiten, in het verblijf waar 's middags tussen 2 en 4 uur moeder en kind te zien zouden zijn.

Reuzenmiereneters (Myrmecophaga tridactyla) leven in Centraal- en Zuid-Amerika.
Van neus tot staartpunt kunnen ze ruim 2 m lang worden.
De bijbehorende schouderhoogte is dan ca. 60 cm..
Het zijn interessante en wat mij betreft wat mysterieuze dieren.
Wat een moment toen ze samen naar buiten kwamen!
Voor zulke interessante dieren wil ik nog wel eens naar een dierentuin gaan, want de kans dat je ze in het wild ziet is niet groot.
Het jong lift maandenlang op de rug van zijn moeder mee totdat het sterk genoeg is om zelf te lopen.
De kleine is van jongs af aan een kopie van zijn ouders.
Reuzenmiereneters kunnen door zo'n 150 keer per minuut hun tong uit te steken duizenden termieten uit termietenheuvels halen.

Er waren meer interessante dieren.
Ik laat eerst enkele soorten zien die eveneens uit Zuid-Amerika komen.
Nandoes (Rhea americana) hadden 11 jongen, waarvan hier één voorbeeld.
Nandoes zijn verwant aan de Darwins nandoe (Rhea pennata) die ik vorig jaar in Patagonië heb gezien.
Nandoes doen ook denken aan struisvogels, maar zijn kleiner.
Chileense flamingo's (Phoenicopterus chilensis) heb ik regelmatig gezien in Patagonië maar meestal op afstand.




Zwarte slingerapen (Ateles paniscus) zijn de laatste dieren van Zuid-Amerika die ik hier laat zien.






Ik heb dit beeld uitgekozen omdat ik de houding om te drinken  opvallend vind.





















Hij wilde ook de omgeving in de gaten houden, je weet tenslotte maar nooit.






In ieder geval kon je zo zijn gezicht goed zien.





















De volgende beelden horen bij Afrika.
Natuurlijk zijn er in dit dierenpark veel meer dieren te zien, ook afkomstig van andere werelddelen dan Zuid-Amerika en Afrika.
Kijk maar eens op de website: ZooParc Overloon
Sommige dieren waren niet of nauwelijks te fotograferen, zoals de fossa (de natuurlijke vijand van de maki's op Madagaskar),
 die pas enkele maanden hier gehuisvest is.
Afrikaanse wilde honden worden in Afrika ernstig bedreigd.
Ik heb ze ooit in Namibië gezien en later in verschillende dierenparken in Nederland.
Het zijn geweldige jagers met een enorm uithoudingsvermogen.
In een dierenpark hebben ze niets aan deze vaardigheden.
Ik heb al lang een zwak voor deze fraaie dieren.
Leeuwen zijn hoe dan ook fascinerend.
Ook leeuwen heb ik al vrij vaak in het wild gezien.
Zoals geldt voor alle dieren komen ze in het wild het best tot hun recht,
maar in sommige dierenparken hebben ze een verblijf gekregen waar ze goed lijken te gedijen.
Op warme dagen worden ze een beetje lui.
Sommige dieren lagen dichtbij de omheining die gelukkig nauwelijks te zien is.
In zo'n imposante bek wil geen enkel prooidier verzeild raken.
De Koning der Dieren, de Lion King.
Jachtluipaarden of cheeta's behoren ook tot de katachtigen die ik graag zie.
Cheeta's heb ik in Afrika zien jagen, met zijn drieën vergeefs achter impala's aan.
Ze hebben net als katten een ruwe tong, zoals ik ooit een keer gevoeld heb bij een opvangcentrum.
De tong voelt aan als ruw, grof schuurpapier.
Jammer dat het licht aan de harde kant was, maar desondanks ben ik zeer tevreden met deze plaat.
Hoe mooi wil je het hebben?
In het wild zal je niet snel zo'n kans krijgen.
Een fraaie afsluiter.

Ik beperk mij tot deze hoogtepunten.
Onze kleinzoon was helemaal enthousiast over wat hij deze dag gezien had.
Dat is uiteindelijk ook de bedoeling van een dagje uit.

15 opmerkingen:

  1. We used to take our grandchildren to the zoo when they were younger and it was an outing they always looked forward to. I am sure that your grandson was quite thrilled to be going there with Grandma and Grandpa. When my own daughter was just a little girl, we had a family membership and so went often, usually on a day when the weather was poor so it was not at all crowded. She would get to buy one little model animal every trip and slowly we built a whole African landscape with correct vegetation types and appropriate animals. Actually we had two, one a forest environment and the other grassland savanna. I am sure she learned a lot. Maybe something to consider, Kees!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees, fantastische foto's heb je gemaakt van de diverse dieren.

    Wat mooi en leuk die Reuzenmiereneter met dat jonkie zo op de rug.

    De Slingeraap is ook erg leuk zo hangend aan het drinken.

    Top foto's Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    het is best leuk om eens een dieren park te pakken het is weer iets anders je
    hebt dan ook een mooie serie weten te maken van al die dieren er mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Een dagje naar een dierentuin met een kleinkind is altijd leuk. Mijn kleindochter is er ook bijna aan toe en opa mag mee (en zijn camera ook natuurlijk). Voor ons gaat het Artis worden, maar ik denk dat het voor fotograferen van dieren in een wat natuurlijker setting niet de eerste keus is. Van dierenpark Overloon had ik nog nooit gehoord, maar lijkt een betere keus. Behalve bij de leeuw heb je overal hekwerk en tralies weten te omzeilen. Of je miereneters (wat geven ze die te eten?) en wilde honden mooie dieren vindt, is een kwestie van smaak (alles eigenlijk), maar ik vind de cheetah's prachtige dieren om te zien. Je hebt ze ook schitterend in beeld gebracht, met name de twee duo-foto's. Jammer van het harde licht. Misschien kun je daar in de nabewerking nog wat aan doen?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Jij hebt je kleinzoon weer een mooie dag bezorgd en uiteraard jouw zelf ook. Want wat een mooie beelden.
    Gaaf die leeuwen, vooral foto 15 en ook die jachtluipaarden zijn waanzinnig mooi. Hier hou ik wel van, maar dat begrijp je wel.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, wat leuk om dat te doen met je kleinkind naar de dierentuin. Erg leuk om de miereneter met haar jong te zien. De cheetahs spreken mij altijd zeer aan. Ik woonde als kind dicht bij Blijdorp in Rotterdam en was dan ook vaak te vinden in de dierentuin. Later op de MULO hadden wij altijd tekenles in de dierentuin. De school lag er tegenover. Iets wat je nooit meer vergeet en dat zal voor je kleinkind dadelijk niet anders zijn.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met je kleinzoon op stap is zo wie zo feest en dan ook nog naar z,on mooie dierentuin dat is dubbel genieten,Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Kees,
    wat hebben we in Nederland veel dierenparken. Dit is er alweer een waar ik nog nooit van gehoord had en blijkbaar wel een om te onthouden. Bijzonder, die reuzenmiereneters, erg leuk dat je die met jong kon zien. Ook bijzonder, de houding van die drinkende slingeraap. Verder vind ik je leeuw op 15 en de laatste drie van de cheetahs heel erg mooi.
    Dat bezoek aan de dierentuin was, denk ik, niet alleen voor je kleinzoon een geslaagd uitje.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wow dat is nog eens een interessant uitje om met je kleinzoon te delen. Heel bijzonder die reuzenmiereneters! De foto's met het jong bovenop zijn geweldig! De slingeraap met dat rode koppie alert omhoog is ook een heerlijke foto. De leeuw die op je af lijkt te denderen, gaaf! Maar de laatste vier foto's zijn werkelijk om van te watertanden. Wat Gaaf. vooral de laatste drie waar aan niets te zien is dat je in de dierentuin bent. Het lijkt of je die tijdens een safari zo om een hoekje kon besluipen en zo geweldig kon vastleggen ook qua vormgeving...PRACHTIG!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Inderdaad een mooi dierenpark in Overloon, het is hier niet ver vandaan en ik was er ook al enkele keren. Mooi aangelegde tuinen ook. Zag een keer hoe ze in het binnenverblijf van de reuzenmiereneter het voer bereiden, een hele kunst om in de buurt van hun natuurlijke voedsel, de termieten, te komen, maar ze waren er verzot op. Ga helemaal met je mee als je vindt dat het een wat mysterieus dier is. Je cheeta platen zijn ook prachtig.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fotograferen in de dierentuin is ook altijd een leuke uitdaging met de hekken, het vieze glas, de andere (vaak luidruchtige) bezoekers. Ik zie hier een paar mooie foto's van de leeuw (waar je geen hek ziet) en de twee jachtluipaarden, ondanks het harde licht echt schitterende foto's. Ik ben dol op katachtigen, dus je snapt dan wel waarom deze foto's mijn favorieten zijn
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    een dagje dierentuin is altijd leuk om te doen al zie ik de dieren liever in de vrije natuur maar..... als je dieren wilt zine die je anders nooit in real lie zou zien dan is een dierentuin echt een must. Heel bijzonder om de reuzenmiereneter te zien. Grappig met de kleine op zijn rug.
    Ook de andere dieren waaronder de wilde katten zijn altijd superleuk om te zien en ik hou ook van die dieren. Prachtige tekeningen en ik heb respect voor ze :-)
    Net als wij worden de dieren op warme dagen inderdaad ook wat lui hahahahaha.... heerlijk zo'n gaap :-) Die slingeraap vind ik geweldig om te zien. Echt hele leuke platen heb je daarvan gemaakt. Ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Fraaie platen van dit mooie park. Ziet er goed uit zeg. Mooi dat je bijna niet kunt zien dat de foto's in een dierentuin gemaakt zijn, behalve dat er flora opstaat die eigenlijk niet bij de Afrikaanse savanne hoort. Maar daar is nou eenmaal niets aan te doen. Zolang je muurtjes en hekken maar buiten beeld kunt houden. Prachtige platen van de miereneter. Geweldig dier is dat. De foto van de lion king is de plaat van het blog. Een schitterende opname.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees
    für dein Enkel ein tolles Erlebnis und ein schöner Tag, Ameisenbären habe ich auch mal gesehen und war erstaunt wie gross diese Tiere sind, ganz klar das Highlight mit dem Jungtier auf dem Rücken, sehr schön... aber auch der Affe beim trinken.. nasse Füsse hatte er auf jeden Fall nicht ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen