maandag 12 augustus 2019

AWD - Juli 2019 deel 3 (libellen en juffers)

In de warme julimaand waren libellen en juffers snel op temperatuur. 
Als ze ergens  gingen zitten was het meestal voor korte tijd, tenzij ze iets bijzonders te doen hadden zoals eitjes afzetten of paren.
Bovenstaande grote keizerlibel nam de tijd, al werd ze wat gehinderd door juffers die schijnaanvallen op haar uitvoerden.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Het was ook de maand van de vuurlibellen (Crocothemis erythraea) waarvan de mannetjes onmiddellijk opvielen door hun kleur.
Ook al waren ze druk bezig, ze keerden vaak terug naar hun vaste uitkijk- en rustpunt.
Net als vlinders en allerlei insecten voelden bruinrode heidelibellen (Sympetrum striolatum) zich thuis op het gele jacobskruiskruid.
Als je vroeg genoeg op pad gaat heb je nog wel eens kans een bijzondere libel aan te treffen,
die nog niet helemaal klaar is om weg te vliegen.
Deze drievleugelige gewone oeverlibel  (Orthetrum cancellatum) is uniek in zijn soort.
Als juffer ben je kwetsbaar.
Dit voorbeeld is er een overtuigend bewijs van.
Een tijgerspin had een web gemaakt waar ze in verstrikt geraakt was.
Jammer maar helaas, ze zal gaan dienen als een smakelijke snack voor mevrouw tijgerspin.
Zoals zo vaak heb ik - als ik de kans krijg - haar van verschillende kanten bekeken en vastgelegd.
Hoe anders staat deze libel in het leven.
Ze heeft zich net uit het harnas van de larve geworsteld.
Ze heeft nog een heel leven voor zich, waar ze zich tijdens het opdrogen al op kan voorbereiden. 
Ton-sur-ton.
Deze grote keizerlibel vrouw (Anax imperator) valt door haar groene kleur nauwelijks op tegen de groene achtergrond.
Als haar tijd gekomen is moet zij zich wel blootgeven.
Bij het afzetten van haar eieren valt zij aan de waterkant wel op.
Ze kromde en strekte haar achterlijf voortdurend.
Als het onrustig werd, bijvoorbeeld door langs haar vliegende juffers, vloog zij op om niet veel later op vrijwel dezelfde plek terug te keren.
Langs een ander kanaal was een soortgenoot op een vergelijkbare manier bezig, op het oog onverstoorbaar.
Ze trok er de tijd voor uit.
Te zijner tijd zullen er weer flink wat larven het water uit kruipen  waaruit nieuwe grote keizerlibellen zullen sluipen.
Maar voordat er eitjes afgezet kunnen worden moset er eerst nog iets anders gebeuren.
Hierbij speelde deze man of een soortgenoot een rol.
Zijn gerafelde vleugels maakten duidelijk dat zijn tijd er al bijna op zat.
Omdat hij nog niet opgewarmd was kon ik wat stengels opzij buigen waardoor ik een wat mooiere achtergrond kon krijgen.
Dus zoals ik al eerder zei, kon ik ook in dit geval het onderwerp van verschillende kanten bekijken en tot een mooie compositie komen.
Langzaam maar zeker werd ik meer tevreden.
Met beide laatste platen was ik het meest tevreden.

De maand juli had, ondanks de rui van de vogels, voor mij toch veel te bieden.

17 opmerkingen:

  1. This is a fine series of images, Kees. I find that photographing dragonflies is a frustrating task. They hardly seem to alight and when they do it is far away, or behind a leaf, or the plant they have chosen is blowing in the wind. Patience is required to be sure.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Prachtige beelden.
    Fantastisch hoe je deze kleine beestjes zo mooi close in beeld hebt gezet.
    Je laatste foto vind ik als totaal beeld het allermooist. Knap gedaan hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Super mooie foto's.
    Zo mooi de Libelle en Juffers.
    Altijd mooi die ragfijne vleugeltjes zo mooi te kunnen zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    mooi al die libellen er zijn best veel soorten mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat een mooie serie! Je had genoeg materiaal om een mooie volle blog te maken. De Vuurlibellen zijn prachtig en knallen eruit met hun rode kleur. Met al die lichtcirkeltjes is wel een hele fraaie. Prachtig van kleur en lichtval de verse heidelibel met tere nog hangende vleugeltjes! De eiafzettende Grote keizerlibel is prachtig, maar de ton-sur-ton plaat is ook een hele fraaie. De drievleugelige zal wel niet ver komen, maar is wel een hele leuke foto! Ook je onfortuinlijke juffers heb je goed kunnen bekijken maar zijn einde oefening....gelukkig heb je de foto's nog ;-) Tot slot de serie van de bedauwde man Grote keizerlibel, dat is echt een klasse apart, wat een schitterende kleuren en mooi geheel. Daar zou ik ook heel blij mee zijn!! Ik heb genoten van deze reeks foto's!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    wat een mooie serie heb je kunnen maken van deze libellen (plus 2 arme juffertjes).
    Dat je mevrouw grote keizerlibel haar eitjes hebt zien afzetten lijkt me een fantastische waarneming; én nog mooie foto's, op 13 zelfs met spiegeling! Maar de "ton-sur-ton" foto spreekt me ook erg aan.
    Mijnheer keizerlibel heeft mijn kleurtje wel: prachtig istie.
    En dan had je ook de vuurlibel nog - foto 2 is super, met die glinsterende lichtbolletjes erachter.
    Fijn blog dus.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Inderdaad mag je tevreden zijn met de laatste twee foto's van de Grote keizerlibellenman. Wat een mazzel dat je een zo goed meewerkend voorwerp trof. Ik zie dat je ook de Vuurlibellen hebt gevonden. Ze zijn volgens mee aan een opmars bezig in de AWD. Vorig jaar zag ik er slecht één (man), dit jaar op één locatie een stuk of 5.later ook op andere locaties. Het zijn wonderschone beestjes.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, een prachtig overzicht van het laatste deel van juli. Juffers en libellen en wat een mooie exemplaren heb je vast kunnen leggen. De vuurlibel maakt zijn naam waar. Het rood is prachtig. Het eierafzetetende vrouwtje grote keizerlibel is heel fraai. Zo ook de man.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Vogels zie je inderdaad haast niet meer, het is afwachten wanneer de grote trek is en wachten op de winter vogels.
    Het is je weer gelukt om mooie opnames te maken van de Libellen, de Vuurvlinder vind ik 'n mooie soort om zijn fel rode kleur. Ook de Grote Keizerlibel die haar eitjes legt is altijd 'n mooi gezicht.
    'N mooie serie van verschillende soorten Libellen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Supermooi libellenblog, fijn zoals je zowel het mannetje als het vrouwtje van de grote keizerlibel in beeld brengt. Mooi ook die uitsluiping en het door de tijgerspin gevangen juffertje. Maar ik was helemaal verrast door de eerste vuurlibel, wat een prachtige plaat met die bokehringen in de achtergrond.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtige serie van de libellen. Hoewel ik in juli veel in de AWD was en ook veel libellen heb gezien heb ik toch wat gemist, de uitgekleurde vuurlibel man, en de eitjes afzettende keizerlibel. Ik was er vast op andere momenten of net niet op de juiste plek, iets voor mijn wensenlijstje van volgend jaar.
    Hele mooie blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi kees,
    je hebt al heel wat mooie juffers en libellen gezien en kunnen fotograferen.
    Verschillende poses ook zoals de uitsluipende, de eitjes afzettende zijn erg mooi. De grote keizerlibellen zowel man als vrouw heb je ook heel mooi kunnen platen. Ik heb bijna nog geen libellen gefotografeerd maar hopelijk kan ik deze week nog wat vinden al is het wel laat in het seizoen.
    De tengere juffers zijn inderdaad heel kwetsbaar en dat laat je hier ook heel goed zien.
    Echt een heel mooi blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Wat een geweldige verzameling van toch wel hele lastige modellen. Erg knap dus hoe je de bewegelijke dieren vast hebt weten te leggen. Die eierleggende exemplaren zijn natuurlijk een makkie, maar dan moet je wel weten waar je ze moet zoeken. Je grote kennis van de AWD komt dus zeer goed van pas voor dit soort foto's. De vuurlibel is voor mij wel het mooiste exemplaar in deze reeks. Waarschijnlijk omdat je die bijna nergens tegenkomt. Altijd fijn wanneer je de omgeving een beetje kunt manipuleren omdat het onderwerp nog niet gereed is om weg te vliegen. Dan kun je inderdaad niet anders dan tevreden zijn met het eindresultaat.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees
    grün vor grünem Hintergrund sieht sehr gut aus, auch die Feuerlibelle mit den den kräftigen Farben ist schön. Ich habe mich auch mal an Libellen versucht... das Ergebnis möchte niemand sehen...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen