woensdag 29 januari 2020

AWD - December 2019

De maand december bracht in de AWD niet wat ik ervan gehoopt had.
Het infiltratiegebied was een tijd niet toegankelijk, waardoor de kans om wilde zwanen te zien aanzienlijk kleiner was geworden.
Omdat het niet echt winter wilde worden was de toeloop van wintergasten in de AWD voor mijn gevoel ook minder.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Brilduikers (Bucephala clangula) waren er wel, niet in grote aantallen, maar ze wekten wel de indruk dat wintergasten op komst waren.
Grote zaagbekken waren er ook, maar die zwommen niet op plaatsen waar ik mooie plaatjes kon  maken.
Bij de juiste lichtinval is de kleur van de kop mooier, maar hier was ik redelijk tevreden mee.
Dodaarzen (Tachybaptus ruficollis) zie ik 's winters altijd veel meer dan 's zomers.
Ze zijn buitengewoon alert en niet makkelijk te fotograferen.
Het visje is in de vergroting beter te zien.
Zo gauw ze je zien zoeken ze het riet op en komen er dan pas uit te voorschijn als ze de omgeving vertrouwen.
In de vroege ochtend zorgde de zon voor kleuren die goed bij dit brilduiker vrouwtje passen.
Kramsvogels (Turdus pilaris) zag ik enkele keren, op zoek naar bessen.
Slechts één vogel gunde zich een momentje van rust.
Het winterkoninkje (Troglodytes troglodytes ) is ook al zo'n rusteloos typetje.
Wat een Latijnse naam voor zo'n klein vogeltje, bij wijze van spreken langer/groter dan het vogeltje zelf.
Klein Jantje, zoals deze hyperactieve kleintjes in de volksmond ook wel genoemd worden, past veel beter.
Diezelfde dag was ik op zoek geweest naar reeën, helaas zonder succes.
Een klapekster (Lanius excubitor) kom ik niet dagelijks tegen.
Een verrassing was dat hij relatief laag op een tak zat, helaas wat ver weg.
Een aardige waarneming dus.
Hij gedroeg zich opvallend, waardoor hij mijn aandacht nog meer trok.
Thuis zag ik op mijn laptop beter waarom hij zich zo gedroeg.
Hij had zijn snavel wijd opengesperd, waardoor een donker keelgat zichtbaar werd (dacht ik).
Tot mijn verbazing zag ik dat hij braakballen uitspuugde.
Pas op het scherm van mijn laptop werd dat goed zichtbaar.
(bekijk deze plaat bij voorkeur in de vergroting)
Ook al had ik dat natuurlijk graag van dichterbij gezien, ik was wel heel verrast met deze bijzondere waarneming.
Zoiets had ik nog nooit gezien.
Wat kan het zonlicht in de vroege ochtend toch opmerkelijke kleuren veroorzaken.
Hier zwom de eerste wilde zwaan (Cygnus cygnus) die ik in de wintermaanden zag.
Net voor sluitingstijd van 2019, want het was 31 december.
Verderop in het infiltratiegebied waren er meer.
Het jaar werd daardoor in de AWD voor mij in stijl afgesloten.
Geen spetterende vuurwerkshow in dit gebied, maar nog wel enkele mooie ontmoetingen.
Een zevental wilde zwanen was in het infiltratiegebied neergestreken, op zoek naar rust en voedsel.
Rust was er genoeg, maar voedsel?
In de kanaaltjes was de weken ervoor groot onderhoud gepleegd.
De kanaaltjes waren drooggelegd, de bodem was afgeschraapt.
Er zal niet veel meer gegroeid hebben toen er weer water in gelaten werd.
Vanaf 1 januari zie je daar soms een tweetal wilde zwanen.
In de niet toegankelijke delen van het infiltratiegebied komen ze volgens zeggen in grotere aantallen voor.
Ze hebben groot gelijk, want daar is het niet alleen rustig, maar er is ook genoeg te eten.
Ik had al een tijd geen vossen gezien, maar dat werd op deze dag ook goed gemaakt.
Dit vosje lag aanvankelijk lekker in de zon en had mij natuurlijk al van verre zien aankomen.
Het lag onder een boom aan de rand van een nog droog liggend kanaal.
Zij ging zitten en keek op haar gemak wat rond.
Even lekker ongegeneerd uitrekken en gapen.
Zij was echt ontspannen.
Haar aandacht werd nog een momentje ergens door getrokken.
Zij zwaaide nog even met haar staart en ging er op een sukkeldrafje vandoor, waarna ze even later uit het zicht verdween.

Alsof het nog niet genoeg was had Oudejaarsdag nog één verrassing in petto.
Een klapekster, en nog behoorlijk dichtbij ook.
Een mooi en door mij zeer gewaardeerd besluit van 2019.


19 opmerkingen:

  1. Hoi Hees,
    Je hebt niet te klagen wat je gezien hebt, Dodaars, Brilduikers Wilde Zwanen en de kleinere vogels. Vooral de Klapekster is 'n cadeautje, en staat er bij de laatste foto er mooi op, is voor mij al weer 2 jaar geleden en je had ook weer geluk met de Vossen foto's. 'N mooie serie weer.
    Hoop dat het weer ook eens meewerkt kan ik er ook weer eens naar toe.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, leuke serie. Vooral de braakbal spuwende klapekster is een mooi vastgelegd moment. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. As the climate changes I am sure that we will increasingly see the components of the winter fauna changing with it. As far as I can gather winter has just about passed Europe by this year, and even bloggers from Norway and Sweden have no snow. Where all this is going to lead is difficult to know, but I suspect it is not good. In the meantime, Kees, your photographs present a superb record of what was there during you visit to this region. I find the images of the swans especially appealing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Prachtig wat je laat zien.
    Wat mooi de Vos.
    De brilduikers zijn erg mooi.
    Heel bijzonder die Klapekster met de braakballen.

    Super mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    je hebt in december nog heel wat mooie foto's kunnen maken vooral de klapekster is mooi.
    ik ben ook bij de pestvogel geweest in de Haarlemmermeer maar ze waren al weer vertrokken.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dat is toch super leuk dat je zo'n vos van zo dichtbij kunt fotograferen.
    Foto 16 vind ik erg mooi. Je hebt hier een mooie pose te pakken.
    Overigens zijn je opnames van de vogels ook prima gelukt, maar dat vosje vind ik toch heel bijzonder.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    de zich uitrekkende vos met open bek is wel een erg leuke. Verder leuk dat je toch nog wilde zwanen mooi in beeld hebt gekregen. De afsluitende klapekster is erg mooi.
    Verder is de kwakkelwinter duidelijk zichtbaar. Tja, dat was helaas niet alleen in december zo.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Aan soorten geen gebrek zie ik daar in de AWD. Mooi licht had je bij de brilduikers en de eerste foto van de wilde zwanen. Zo zie je dat goed licht een foto echt kan "maken". Mooie waarneming, die braakbal spugende klapekster. Net als ijsvogels zich op die manier ontdoen van visgraten komt de klapekster zo van de botjes van muizen en de dekschildjes van kevers af. Mooie vossenfoto's ook, wat een schuurdeur trekt die ene open zeg, je zou er bijna bang van worden. Prachtige jaarafsluiting met je laatste klapeksterfoto.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Ik weet niet hoeveel keer je in december in de AWD bent geweest, maar - ondanks dat je wat negatief begint - heeft het je toch een redelijke opbrengt geleverd. In ieder geval ruim voldoende om een blog te vullen. Ik was er 2 keer, waarvan de tweede keer niets opleverde en de eerste keer iets meer, maar als ik daar nog een blog aan ga wijden,dan wordt dat een korte. Gelukkig heeft januari veel goed gemaakt.
    Je hebt toch aardige foto's van de wilde zwanen weten te scoren (ik slechts 1); daarnaast heb je je prima vermaakt me een goed meewerkende vos, ik neem aan één op één. De klapekster is echte de kers op de taart, zeker de laatste foto is een fraaie. Deze flutwinter zit er alweer bijna op. We kunnen binnenkort weer aan de voorjaarsbloeiers!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook al was het daar niet zo als je wou Kees.
    Je hebt toch prachtige soorten voor je lens gehad.
    Prachtig de klapekster, nog nooit gezien in het echie.
    Ook de andere foto's mogen zeker gezien worden, ik zou er blij mee zijn ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees Beautiful birds and lovely fox... I like very much turdus pilaris... Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het is weer genieten om bij je te kijken,geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi Kees,
    Ik deel je gevoel wel over de wat teleurstellende december maand in de AWD. En toch zie ik bij jou een paar foto's die ik zelf nog op mijn lijstje heb staan voor de winter.....brilduiker man en vrouw samen, klapekster. De wilde zwanen zaten inderdaad heel even in de infiltratiegeulen, maar heb ze de laatste twee weken daar niet meer gezien. Vossen zie ik ook veel minder nu, zelfs op de plekken waar ik ze meestal verwacht en ook in her verleden vaak kon fotograferen. De laatste foto van de klapekster vind ik super, ook de kramsvogel en winterkoninkje heb je prachtig. Door de velal harde wind of het heel grijze weer is het met de vogelfotografie bij mij op dit moment niet al te best gesteld.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees
    der Würger sieht toll aus, die Schwäne im schönem Licht kommen sehr gut rüber aber der Fuchs ist Top, sehr entspannt und nicht ängstlich, sehr schön festgehalten
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, dit is weer een mooie serie met een grote variatie aan waarnemingen. Prachtig blijft uiteraard de vos. Leuk om ook zo'n familie wilde zwanen te kunnen vastleggen. Dodaars een ondergewaardeerde vogel. super dat je de klapekster hebt kunnen fotograferen. Een fascinerende vogel. Jammer genoeg door de te warme winter weinig kramsvogels en koperwieken. Dus mooi dat jij een kramsvogel hebt kunnen vastleggen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Kees, wat een mooie platen. Je doet je naam eer aan dommelvos. De vos staat er weer prachtig op. ook de klapekster heb je mooi op de plaat gezet. Ik vind die wilde zwanen ook erg mooi. Mooi blog en genieten dus....
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Kees,

    Prachtige opbrengst zeg voor de maand december. En ja, het kan altijd beter en mooier, maar zonder de bescherming van een schuilhut/tent kan je hier heel tevreden mee zijn. Behalve het winterkoninkje, zijn alle vogelsoorten die je laat zien erg schuw. De waarneming van de braakbal spugende klapekster is fraai, maar de afsluiter van het blog is wel de mooiste van deze soort. Al jaren wil ik proberen om een klapekster goed te volgen, maar ze zijn weinig te zien in mijn directe omgeving. Wat mooi te zien is door je hele blog is het belang van het juiste licht. Een enorme verschil tussen je eerste foto van de wilde zwaan en de anderen. In dat gouden licht komt de zwaan veel mooier uit. Mooie platen van de vos ook. Erg jammer dat het gebied toch net iets te ver is voor mij om regelmatig te bezoeken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    de AWD blijft ook echt een plek waar altijd wel wat te zien of te footgraferen is :-)
    dat laat jij hier ook weer heel mooi zien. Vossen en vogels en dat zijn ook de ingrediënten waar je mee thuiskomt als je naar de AWD bent geweest. Mooi dat je ook een brilduiker kon platen en ook de wilde zwanen. Je laatste foto van de klapekster is echt super zeg! Ik heb weer lekker even met je mee gewandeld :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Kees,
    Een mooie verzameling van de maand december! Jaloersmakende momenten bij de klapekster met braakballen, gaaf! Ook het laatste portret van de klapekster is super!. Maar eerst maar even terug naar de brilduikers en de dodaars. De brilduiker met dat tegenlicht is schitterend, je ziet het groen en het paarse op de kop. Ook de dodaars met de vis, geweldig shot! Je bent ook behoorlijk verwend door de meewerkende vos. wat een heerlijke serie daarvan. Van Kleine Jan had ik nog nooit gehoord, maar wat heb je hem mooi tegen die strakblauwe lucht! Ook de Kramsvogel komt mooi uit tegen die kleurige achtergrond. En soms wil je ze wel dichterbij zien, maar toch je hebt ze op de foto: de wilde zwanen! Vooral de eerste foto heeft wel hele mooie kleuren, maar die gele toeters komen ook op de andere foto's mooi over.
    Je hebt niks te klagen over die maand......echt zeer geslaagd.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen